Gå til innhold

Spørsmål til deg som går hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når står du opp, og hva fyller du dagene med?

Nå , av grunner jeg ikke vil nevne, så blir jeg hjemme en stund. Og jeg kjenner at jeg er rastløs allerede.

Anonymous poster hash: 27ad9...435

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemmeværende frivillig. Jeg er vel det en kaller "husmor". Dagene er fullt opp av husarbeid, selvfølgelig, men jeg får også tid til hobbyene mine.

Jeg har vært husmor i 5 år nå og stortrives med det.

Det hjelper deg selvsagt hvis du, som jeg, har en hobby å fylle dagene med. Du kan jo også gå turer, hvis du ikke har helseproblem som er årsaken til at du er hjemme.

Anonymous poster hash: 78937...9b2
Skrevet

Da jeg var langtidssykemeldt brukte jeg mesteparten av tiden på sofaen, enten med tv på, med en bok eller med pc. Strikket ganske mye, og gikk en tur daglig. Ellers var det ikke så mye jeg fikk gjort pga helsa. Ellers i perioder med lite jobb, når jeg har vært frisk, har jeg brukt tid på å rydde ordentlig hjemme, ommøblere litt, fylle fryseren med hjemmelaget gjærbakst og middager og trene mye.

Gjest Brillefin
Skrevet

Da jeg var hjemme, hjalp jeg pappa (sykdom) hvis han trengte å dra noe sted, lagde middag klar til familien, trente og leste, samt var med venninner hvis de hadde fri på formiddagen.

Våkna tidlig, og startet alltid dagen med trening :)

Skrevet

Takk til dere som har svart. Kom gjerne med flere tips om hva man kan gjøre. Jeg er også nysgjerrig på når dere står opp.

Skrevet

Ja ja, da avslørte jeg hvem som spurte her. Shit happens ;)

Skrevet

Jeg har vært hjemme i 2 år. Jeg driver med Husarbeid, jeg fikser alt praktisk med huset, betaler regninger, handler mat osv...

også bruker jeg mye tid på hundene mine. De får lange turer og trening hver dag. jeg ELSKER å være hjemme!! Men driver og søker etter jobber nå

Skrevet

Jeg har alltid stått opp relativt tidlig, som regel mellom åtte og ni. Ble litt senere da jeg var sykemeldt, men ikke senere enn ti.

AnonymBruker
Skrevet

Skriver bøker. Skulle ønske jeg kunne gjøre det hele tiden og ikke trengte å jobbe.

Anonymous poster hash: 0f2c4...8c4
AnonymBruker
Skrevet

Står opp 11-13. Skriver bok, rydder/vasker i skap, lufter hundene, ser serier, leser, spiller på dataen/mobilen/playstationen, dusjer, lager klar middag

Anonymous poster hash: 3ee44...125
Skrevet

Hei du! =)

Jeg har selv vært sykemeldt en stund og til å begynne med gjorde jeg lite, mens nå har jeg tatt opp trening, går turer, treffer venninner, planlegger aktiviteter i fremtiden etc. Man trenger ikke å ha så mye å fylle dagene med, bare man har noe å ikke bare blir liggende (såfremst man ikke er syk å ikke klarer annet da selvfølgelig..) :-) viktigste er jo at man finner noe man liker - kom deg iallefall ut av huset! =)

Skrevet

Jeg er hjemmeværende ufrivillig :)

Våkner ett sted mellom 8 og 11/12 hver dag, og fyller egentlig ikke dagene med noe spesielt. Behandlinger hos fysio to dager i uka, men nå har jeg pauset det grunnet dårlig form i graviditeten min. Det er egentlig ikke så mye jeg gjør, men har da fire hunder og samboer som selskap :)

Gjest Brillefin
Skrevet

Sto opp i halv 8-8 tiden, og var på plass på trening mellom 8-9. Kom hjem og spiste og ordna meg. Dro ut me pappa, handlet og slappet av, kom hjem- litt tv/data/lesing osv, lage middag t familien- spiste osv :)

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er hjemme ligger jeg i senga og har vondt, spiser smertestillende og gulper magesyre. De dagene jeg er i form til å gjøre noe rømmer jeg fra leiligheta så fort jeg får sjansen.. Ikke rart det ser ut som et takras her inne.

Du kan trygt si at jeg har sett det meste som er å se av filmer og serier nå, det krever liksom ingenting av en, annet enn ett og annet tastetrykk for å sette på ny episode/film. Døgnrytme husker jeg ikke hva er en gang. Varierer annenhver uke med å sove til 19 og legge meg 7, og å sove til 7 og legge meg 19, alt ettersom.

Anonymous poster hash: 99122...1b4
Skrevet

Står opp 0655, vekker yngstemann som skal på skolen. Prøver å få gjort unna en del husarbeid før kl 0900 (rydde kjøkken, lufter og reier opp senger, vaske/henge opp/legge sammen klær, tørrmoppe gulv) - helgevask tar jeg om fredagen. Ett eller to rom får en grundigere vask i løpet av måneden (vasker vinduer, gardiner, oppå og inni skap, lister og dører, sorterer tøy osv).

Storhandler en gang i uka, lager middag til kl 16 og følger opp i fht lekser og fritidsaktiviteter om ettermiddagene. Vi har dessuten 3 barnebarn i nabolaget som jeg er en del med, og følger på deres fritidsaktiviteter.

Ellers trener jeg to ganger i uka, i basseng og på hest. Jeg har hund som jeg går tur med (ski, sykkel, skog og mark) og trener lydighet med. Jeg strikker og syr (absolutt ikke avansert), og om vår, sommer og høst blir det en del arbeid i hagen. Vi har bærbusker og frukttrær, så jeg safter og sylter om høsten, og jeg plukker multer, tyttebær og sopp.

Er dessuten med i flere frivillige lag og organisasjoner, og er lokalpolitiker - dette tar en del tid både på dag og ettermiddag/kveld. Èn ettermiddag i uka har jeg to instrument-elever hjemme.

Jeg er utdannet sosionom og har jobbet i mange år. Tok valget om å bli husmor for 8 år siden, og har ikke angret på dèt. Dvs det tok lang tid før jeg ikke lengre savnet kollegaer å spise lunsj med - akkurat dèt var ganske rart i grunnen. Nå er yngstemann 12, så jeg har jo lurt på om jeg skal ut i lønnet arbeid igjen, men jeg vet ikke. Jobbe gjør jeg jo uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er "ufrivillig" hjemmeværende. Jeg måtte si opp jobben min fordi jeg ble overbelastet i et vikariat der det ikke var noe forutsigbarhet så jeg har vært arbeidsøker i et par mnd nå.

Jeg står opp i 6-tiden, tar morgenstell på sønnen min, pakker sekk osv og kjører han i bhg klokka 08:00. Så drar jeg hjem, steller meg selv og bruker resten av dagen på husarbeid og på møter/veiledning og annet jeg må for å følge opp sønnen min (som har spesielle behov). Også søker jeg jobber da.

Sliter med å finne en jobb fordi jeg er nødt til å følge opp sønnen min ved sidenav og for at jeg ikke skal møte veggen igjen er jeg nødt til å ha en arbeidsgiver som viser forståelse for min situasjon. Jeg ønsker ikke å bruke masse omsorgsdager, ha masse fravær fra jobb, men for å slippe det må jeg kunne være åpen om min situasjon fra starten slik at arbeidsdagene mine kan legges opp slik at jeg kan kombinere karriere og jobben jeg har med sønnen min uten at det går utover noen av partene.

Jeg vet jeg vil være en kjempe god ressurs på arbeidsplassen selvom jeg følger opp sønnen min ved sidenav, men det at jeg har et barn som krever mye ekstra skremmer folk. Det blir sett på som negativt, ingen ser de positive tingene med det. Jeg mener selv at det er en styrke jeg har. Jeg har blitt utrolig sterk, har fått masse kunnskap de siste årene (utdannet innen helse) og det betyr mye for meg å ha en annen arena jeg kan utvikle meg og føle mestring (altså i arbeidslivet). Men, sånn er det :P

Anonymous poster hash: a3d94...51e

Skrevet

Jeg ble arbeidsledig akkurat nå. Står opp klokken åtte, gjør unna det jeg evt har av telefoner først. Dagen bruker jeg på å gå skogsturer med hund, treffe andre jeg kjenner som er hjemme på dagtid, lese bøker og se serier jeg ikke har hatt tid til osv.

Etter lunsj går jeg gjennom ledige stillinger og søker på det jeg kan.

Skrevet

Jeg er "ufrivillig" hjemmeværende. Jeg måtte si opp jobben min fordi jeg ble overbelastet i et vikariat der det ikke var noe forutsigbarhet så jeg har vært arbeidsøker i et par mnd nå.

Jeg står opp i 6-tiden, tar morgenstell på sønnen min, pakker sekk osv og kjører han i bhg klokka 08:00. Så drar jeg hjem, steller meg selv og bruker resten av dagen på husarbeid og på møter/veiledning og annet jeg må for å følge opp sønnen min (som har spesielle behov). Også søker jeg jobber da.

Sliter med å finne en jobb fordi jeg er nødt til å følge opp sønnen min ved sidenav og for at jeg ikke skal møte veggen igjen er jeg nødt til å ha en arbeidsgiver som viser forståelse for min situasjon. Jeg ønsker ikke å bruke masse omsorgsdager, ha masse fravær fra jobb, men for å slippe det må jeg kunne være åpen om min situasjon fra starten slik at arbeidsdagene mine kan legges opp slik at jeg kan kombinere karriere og jobben jeg har med sønnen min uten at det går utover noen av partene.

Jeg vet jeg vil være en kjempe god ressurs på arbeidsplassen selvom jeg følger opp sønnen min ved sidenav, men det at jeg har et barn som krever mye ekstra skremmer folk. Det blir sett på som negativt, ingen ser de positive tingene med det. Jeg mener selv at det er en styrke jeg har. Jeg har blitt utrolig sterk, har fått masse kunnskap de siste årene (utdannet innen helse) og det betyr mye for meg å ha en annen arena jeg kan utvikle meg og føle mestring (altså i arbeidslivet). Men, sånn er det :P

Anonymous poster hash: a3d94...51e

Lykke til! Høres ut som du er en sterk person med mye kompetanse.

AnonymBruker
Skrevet

Er delvis arbeidsledig (jobber 15-20% per mnd).

Står opp mellom kl.08 og 09.00.

Rydder,vasker klær,handler

Jobber med noen økonomi og juss-kurs jeg tar for å styrke mulighetene for jobb.

Leter etter ledige stillinger på nettet og surfer litt

Prøver å trene litt

Prøver å lage sunne middager fra bunnen av

Hjelper venner/familie om de skulle trenge det

Anonymous poster hash: 3901f...d5f
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ikke hadde jobb var det fryktelig tungt å være hjemme og følge den samme tralten, ble rett og slett dårlig av det. Men likevel er det utrolig viktig å ha rutiner, spesielt om morgenen! Sett en god standard om morgenen, så blir resten av dagen bedre. Sov til du er uthvilt, men sett på alarm om du har en tendens til å sove lengre enn nødvendig, det blir man bare enda mer sliten av. Lag deg en god frokost og ha noen mål for dagen, frisk luft er et must! :) Jeg pleide å stå opp rundt kl 9.

Du kan lese bøker, finne fram gamle bilder og lage album, sett på favorittmusikken din på full guffe og ta en runddans med vaskestaven, strikke... Et hav av muligheter! De beste dagene jeg hadde hjemme var blant annet da jeg dekorerte stua på nytt og gjorde hjemmet litt triveligere. Nå er jeg hjemme pga bekkenløsning, og da er det litt vanskeligere å finne på noe. Men mitt beste råd er absolutt å komme seg ut av hjemmet en gang i blant! Og om en føler seg skikkelig dårlig eller deppa er det desto viktigere å komme seg ut i frisk luft. Det frister fryktelig dårlig der og da, men...

Anonymous poster hash: 19a16...d2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...