Klips Skrevet 28. juni 2002 #1 Del Skrevet 28. juni 2002 Er det noen som har noen forslag til organisasjoner i Oslo der man kan melde seg og gjøre frivillig arbeid en gang i blant? Og hva slags type arbeid det vil være? Amnesty er kanskje en mulighet, hva gjør man der? Kirkens bymisjon har jo café som det sto om i avisen her om dagen, kan man hjelpe til der bare en gang i blant? Har de andre ting man kan gjøre? Er det noen ikke-religiøse organisasjoner som gjør hjelpearbeid i Oslo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 28. juni 2002 #2 Del Skrevet 28. juni 2002 Ta kontakt med Kirkens Bymisjon og spør! Jeg pleier å være der av og til. Gjør ikke noe spesielt, men.. Onsdager har de f. eks. kveldsmat med suppe for alle som vil, før gudstjenesten. De trenger sikkert hjelp til ett eller annet da. Er sikker på at de trenger folk som bare kan være der og snakke med brukerne. Har hatt mange gode diskusjoner med flere av de som bruker huset. Noen andre som liker besøk er pusene på kattehuset på Grorud. Det kommer jo litt an på om du er glad i dyr, men derbor det mange ulykkelige katter som trenger kos! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 28. juni 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 28. juni 2002 Er det kattehus på Grorud også? Jeg pleier nemlig å hjelpe til i blant på kattehuset til dyrebeskyttelsen, utover mot Nordstrand, der. Lenge siden nå riktignok, kanskje de har mistet nummeret mitt. Ingenting er bedre enn å leke med kattunger og kalle det veldedig arbeid Får litt noia av dette med "før gudstjenesten", er så innmari ikke kristen. Men det er vel kanskje dumt å la det stoppe seg i å gjøre en god gjerning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 28. juni 2002 #4 Del Skrevet 28. juni 2002 Så fint at du vil melde deg som frivillige. Jeg kan anbefale Røde Kors, der er jeg selv frivillig. Røde Kors er en organisasjon som arbeider ut fra 7 prinsipper: *Humanitet - dvs. Bygger på medmenneskelighet *Upartiskhet - Er et menneske i nød ser ikke RK på personenes etniske, religiøse overbevisning eller politiske tilhørighet. *Nøytraøitet - RK velger aldri side i en konflik, de hjelper mennesker i nød. * Uavhengighet - RK bestemmer selv hvor de vil jobbe og hvordan dette skal gjøres. * Frivillighet- Eks, på arbeid i ditt nærmiljø: Førsthjelper, besøksvenn,flyktingeguide, leksehjelper, besøksvenn,visitor, innsamler ved innsamlingsaksjoner, telefonvakt ved Barn og Unges kontakttelefon, aktivitetstilbud for barn ved Krisesenter. 30000 er frivillig i Norge i dag. * Enhet- i hvert land skal det kun være en Røde Kors forening. * Universalitet- RK er verden største hjelpeorg.med globalt nettverk i 176 land med 100 mil medlemmer. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kontakte ditt Røde Kors distrikt. Bor du f.eks i oslo, kontaker du Oslo Røde Kors. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 28. juni 2002 Forfatter #5 Del Skrevet 28. juni 2002 Det var kanskje ingen dum ide, care. Er du selv frivillig i RK? Hva gjør en besøksvenn eller flyktningehjelper? Kan selvfølgelig spørre RK selv om dette, men å spørre her er litt mer uforpliktende. Bruker dessverre litt lang tid på å komme i gang med slike ting (tok mange år før jeg kom meg til blodbanken og fikk fjernadoptivbarnet mitt). Er litt engstelig. Vet liksom ikke helt hva jeg kan bidra med, hva har jeg å si til en som er i en vanskelig livssituasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 28. juni 2002 #6 Del Skrevet 28. juni 2002 Nei, det er ikke kattehus på Grorud. Jeg mente det kattehuset du snakker om. Vet ikke helt hvor jeg fikk Grorud fra Når det gjelder Kirkens bymisjon, behøver du vel ikke å være kristen for å være med som frivillig. Du trenger jo ikke være med på gudstjenesten, bare sitte i kroa og prate med folk. Det trenger de! Bymisjonen er også veldig liberale, gudstjenestene er helt annerledes enn de tradisjonelle i statskirken. Alle er velkomne, homofile, narkomane, alkoholikere, uteliggere og andre som ikke blir tatt like godt imot i andre kirker. Mange av dem er ikke kristne, men trenger et godt sted å være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 28. juni 2002 #7 Del Skrevet 28. juni 2002 Ja Klips, jeg er selv frivillig og kan anbefale deg det hvis du vil gjøre noe meningsfullt her i livet. Du må bare ta steget. Når det gjelder hva de ulike aktivitetene går ut på, må du ført på et informasjonsmøte i Oslo Røde Kors. Der får du innblikk de de ulike prinsippene som jeg har nevnt. Disse ligger til grunn for alt det man gjør i RK. Vider får du innblikk i de ulike aktivitetene som ORK driver med. Du får anledning til å registrerer deg på det du vil. Men et visst engasjement må du ha til arbeidet. Ettter at du har registerert deg vil du bli kontaktet av prosjketleder. Du vil også få opplæring i form av kurs. Litt om aktivitetene: *En flyktningeguide lærer flyktinger om samfunnet vårt. De kommer til en helt ny kultur og vet ikke hvordan denne fungerer, og da er det opp til deg å innføre de i dette. Dette er en svært populær aktivitet. *En besøksvenn besøker ensomme eldre mennesker som trenger en å snakke med. Som du sikket vet er ensomhet den nye "folkesykdommen". *Telefonvakt i Barn og Unges Kontakttelefon. Her ringer det inn mange barn og ungdommer som trenger en voksen person å snakke med. da er det viktig at du er trygg på deg selv. Her ringer det alt fra barn som blir mobbet til barn som blir misbrukt. *Leksehjelpen- her kommer det ungdommer som trenger å få ekstra hjelp til skolearbeid. Hvis du er en flink pedagog eller god i matematikk kan du lære dette bort til andre. vel, det er mye mer - jeg anbefaler deg å kontakte ORK. Bare spør mer hvis det er noe du vil vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 28. juni 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 28. juni 2002 takk tuji og care, nå fikk jeg litt å tenke på. egentlig er jeg både lat (elsker fritid) og pysete (blir nervøs bare ved tanken på å skulle ha noe vettugt å komme med overfor flyktninger eller narkomane). Men samtidig synes jeg det er for galt at jeg skal gå her og ha alt jeg trenger og muligheten til å gjøre noe for andre, og så ikke gjøre det. og jeg tviler ikke på at man får mye igjen for det. tenker meg dere er tøffe og engasjerte jenter. godt å vite dere finnes. kanskje jeg kan bli en også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 28. juni 2002 #9 Del Skrevet 28. juni 2002 Klips, du er tøff du og. Husk frivillig arbeid gir deg mer i hjertet enn i lomma. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 28. juni 2002 #10 Del Skrevet 28. juni 2002 Tusenfryd frrrrryder seg over så mange gode mennesker Lykke til, Klips - klart at du har noe å bidra med - det har vi alle. Er ikke det godt å tenke på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå