Gå til innhold

Hunden min er vanskelig i bånd - men ingen problemer når løs!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et stort problem med hunden min. Hun er 1,5 år. En utrolig snill og sosial hund, som kommer overens med alt og alle. Hun har aldri utvist noe form for aggresjon mot mennesker eller hunder, ei heller i intens lek. Rett og slett en veldig avbalansert hund. Hun leker både med valper og gamle hunder, av begge kjønn.

Problemet er at når vi går på tur i bånd, og det kommer en hund mot oss, så blir hun helt vill. Det begynner gjerne med at hun stopper opp (helt fra hun ser hunden, kan være 200 m eller 10 m) og jeg ser på kroppspråket hennes at hun er veldig oppmerksom og nysgjerrig. Hun holder seg rolig helt til vi må forbi de. Da legger hun seg helt flat, og når de går forbi, så hopper hun alt hun kan på hunden! Igjen, ikke av aggresjon, men oppspilthet. Hun drar absolutt ALT hun kan, for hun SKAL møte på denne hunden. Hun er en relativt stor hund, så dette virker jo selvfølgelig veldig skummelt for mange. Og jeg må alltid forklare at hun kun vil leke og ikke er aggresiv. Når hun først får møte den andre hunden, så vil hun bare leke (typisk intens valpelek), uavhengig av om den andre hunden klart viser at den ikke er interessert i det hele tatt.

Når hun er løs i skogen etc, og treffer på en hund, er hun veldig rolig og har en veldig ydmyk tilnærmelse til den andre hunden. Hun er en helt annen hund da, har aldri opplevd noe problemer da! Og hvis den andre hunden ikke er interessert, så går hun bare vekk fra den.

Har noen erfaringer med dette? Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er? Er det selve båndet som gjør henne slik? Som sagt, hun er en stor hund... og dette virker skummelt for mange. Ellers så er hun snill som et lam!!

Anonymous poster hash: 1f986...809
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig at hunder reagerer slik i bånd og er rolige og balanserte løs med andre hunder. Min utagerer i bånd og høres ut som om han har tenkt å ryke rett på en passerende hund, men er han løs så er han rolig, unnvikende, dempende og vennlig.

Bånd begrenser hunders evne til å bruke plass og kroppspråk på en ordentlig måte. Hilsing i bånd kan føre til frustrasjon, enten fordi det blir anspent pga bånd og vansker med kommunikasjon eller pga høye forventninger til lek og hilsing. Man kan derfor ofte få stress og frustrasjon som slår over i utagering i bånd.

Bud 1 er å aldri la hunden hilse på andre i bånd. Ikke gi henne forventninger til at hun får hilse i bånd. Neste steg vil jeg anbefale kindereggmetoden, det er den jeg bruker på min hund når det gjelder passeringer av både hund og mennesker for å få fokus over på meg i stedet for den andre hunden.

Du kan lese detaljert om den metoden her: http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226

Spør gjerne hvis du lurer på noe mer. :)

Skrevet

Tror jeg ville latt være å la henne hilse på de hun oppførte seg slik med, sånn at hun ikke lærer at med den adferden så får hun viljen sin...

Skrevet

Ville også sørget for at hun ikke får legge seg ned og vente slik hun gjør- heller hatt kort bånd og passert så rolig som mulig. Pratet med henne underveis for å prøve å få oppmerksomheten hennes over på meg. Benyttet masse godbiter og ros.

Ville nok startet passeringen på god avstand, slik at hun ikke får anledning til å bykse på de andre hundene. Trene vekk adferden med små skritt..

Ellers finnes det passeringskurs som kan være veldig givende. Grimme er også et alternativ på store og sterke hunder. Fint å benytte i en innlæringsperiode, dersom man vet hvordan det benyttes. Få gjerne tilvenningshjelp utenifra om du ikke er vant med det.

Ellers er hun vel i en alder der dette er veldig vanlig tror jeg - forhåpentligvis vil dette kunne bedres når hun blir litt eldre og du får trent med henne :) Men prøv som sagt å unngå måten disse møtene har vært så langt, slik at hun ikke tilvenner seg denne adferden.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig at hunder reagerer slik i bånd og er rolige og balanserte løs med andre hunder. Min utagerer i bånd og høres ut som om han har tenkt å ryke rett på en passerende hund, men er han løs så er han rolig, unnvikende, dempende og vennlig.

Bånd begrenser hunders evne til å bruke plass og kroppspråk på en ordentlig måte. Hilsing i bånd kan føre til frustrasjon, enten fordi det blir anspent pga bånd og vansker med kommunikasjon eller pga høye forventninger til lek og hilsing. Man kan derfor ofte få stress og frustrasjon som slår over i utagering i bånd.

Bud 1 er å aldri la hunden hilse på andre i bånd. Ikke gi henne forventninger til at hun får hilse i bånd. Neste steg vil jeg anbefale kindereggmetoden, det er den jeg bruker på min hund når det gjelder passeringer av både hund og mennesker for å få fokus over på meg i stedet for den andre hunden.

Du kan lese detaljert om den metoden her: http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226

Spør gjerne hvis du lurer på noe mer. :)

Hei, og takk for svar!

Har den siste tiden bare gått rett forbi hunden(e), og dermed bare dradd min egen hund etter meg. Hun kommer veldig fort ute av den "ville tilstanden" da , og går fint videre.

Problemet er jo at hun nekter å rikke på seg hvis hun ser en hund komme mot seg, og legger seg helt flat (på magen). Jeg kan dra alt jeg vil i båndet, friste med godiser/leke, men hun nekter å reise seg. Hun MÅ rett og slett hilse .. Så blir en lang og tung prosess hele greia, ikke bare det å komme seg forbi vedkommende og hund :bond:

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ville også sørget for at hun ikke får legge seg ned og vente slik hun gjør- heller hatt kort bånd og passert så rolig som mulig. Pratet med henne underveis for å prøve å få oppmerksomheten hennes over på meg. Benyttet masse godbiter og ros.

Ville nok startet passeringen på god avstand, slik at hun ikke får anledning til å bykse på de andre hundene. Trene vekk adferden med små skritt..

Ellers finnes det passeringskurs som kan være veldig givende. Grimme er også et alternativ på store og sterke hunder. Fint å benytte i en innlæringsperiode, dersom man vet hvordan det benyttes. Få gjerne tilvenningshjelp utenifra om du ikke er vant med det.

Ellers er hun vel i en alder der dette er veldig vanlig tror jeg - forhåpentligvis vil dette kunne bedres når hun blir litt eldre og du får trent med henne :) Men prøv som sagt å unngå måten disse møtene har vært så langt, slik at hun ikke tilvenner seg denne adferden.

Hei, takk for svar:)

Jeg har prøvd å veksle på båndene, har et med normal lengde og et ganske kort et. Men hun legger seg langflat og er så utrolig vanskelig .. I tillegg reagerer hun ikke på godiser/leker hun er svært glad i. Er akkurat som hun er i en transe når hun ser en hund komme!! :(

TS

Skrevet

Hei, og takk for svar!

Har den siste tiden bare gått rett forbi hunden(e), og dermed bare dradd min egen hund etter meg. Hun kommer veldig fort ute av den "ville tilstanden" da , og går fint videre.

Problemet er jo at hun nekter å rikke på seg hvis hun ser en hund komme mot seg, og legger seg helt flat (på magen). Jeg kan dra alt jeg vil i båndet, friste med godiser/leke, men hun nekter å reise seg. Hun MÅ rett og slett hilse .. Så blir en lang og tung prosess hele greia, ikke bare det å komme seg forbi vedkommende og hund :bond:

TS

Les om kindereggmetoden som jeg lenket til. Du må starte med godbiter før dere er så nær at hun legger seg ned og du mister kontakten. Gå ut av veien om du må, i begynnelsen måtte jeg gå ti meter ut av veien for å få kontakt med min hund, nå holder det at jeg står en meter fra som regel. :)

• Liker 1
Skrevet

Hei, takk for svar:)

Jeg har prøvd å veksle på båndene, har et med normal lengde og et ganske kort et. Men hun legger seg langflat og er så utrolig vanskelig .. I tillegg reagerer hun ikke på godiser/leker hun er svært glad i. Er akkurat som hun er i en transe når hun ser en hund komme!! :(

TS

Kan hende dette er et elendig forslag, og bare vil gire opp hunden din ytterligere (hunder responderer jo ulikt).. men hva om du begynner å tulle litt med henne, småsnakke og småjogge i det du ser den andre hunden? Da vil hun få fokuset på deg, komme i bevegelse... også svisj: er dere forbi før hun rakk å legge seg?

Det har fungert på min, men jeg kjenner ikke deg og din hund :)

Ellers: kan du gi henne kommandoen sitt eller ligg da? Så må hun bli i posisjonen frem til du avløser? Da skal hun i teorien ikke reise seg eller bykse? Vet at det kan være helt umulig om hun går i transe..

Eller.. når hun legger seg - snakk med eier av den andre hunden. Be dem gå forbi på god avstand fordi du trener din hund. Stå på båndet hennes så hun ikke får bykset.. så ber du henne ligge stille og roser henne for den adferden...?

Om ikke noe fungerer tror jeg at jeg ville unngått disse direktemøtene en stund, tatt små omveier eller latt henne få enda større avstand fra passerende hunder.. slik at hun mestrer disse (og får masse ros for det), før hun får en gradvis tilnærming til normal passering igjen..

AnonymBruker
Skrevet

Les om kindereggmetoden som jeg lenket til. Du må starte med godbiter før dere er så nær at hun legger seg ned og du mister kontakten. Gå ut av veien om du må, i begynnelsen måtte jeg gå ti meter ut av veien for å få kontakt med min hund, nå holder det at jeg står en meter fra som regel. :)

Skal definitivt prøve det ut :) Eneste jeg stusser på er godis-biten. Hun er den typen hund som ikke bryr seg en døyt om godiser etc. Hender ofte at hun ikke gidder å ta i mot godiser engang.

Skrevet

Skal definitivt prøve det ut :) Eneste jeg stusser på er godis-biten. Hun er den typen hund som ikke bryr seg en døyt om godiser etc. Hender ofte at hun ikke gidder å ta i mot godiser engang.

Har du prøvd å variere godteriet? Bruke ferskvarer f.eks? Pølser, lever, ost, kjøtt, vafler, leverpostei, makrell i tomat (tube)..

Skrevet

Da kan du prøve litt ulike ting til du finner noe hun liker. Ost, pølse, vafler, hundesnop, leverbiter, kyllingbiter osv osv.

AnonymBruker
Skrevet

aldri vært borti at en hund er så vekslende på hvordan de oppfører seg med og uten bånd osv. håper du bruker sele :P

Anonymous poster hash: 32673...1b0
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å variere godteriet? Bruke ferskvarer f.eks? Pølser, lever, ost, kjøtt, vafler, leverpostei, makrell i tomat (tube)..

Hun er ekstremt glad i pølser og leverpostei, men akkurat i den situasjonen med hund vs hund, er ALT annet uinteressant. Jeg har brukt godiser til å innlære kommandoer som sitt, dekk, kom etc. Derfor jeg ikke skjønner hvorfor hun ikke reagerer nå. Jeg har til og med prøvd grøt og spekeskinke, sånne "ulovligheter" hjemme som hun pleier å bli helt gal over.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å få henne til å sette seg, så gi godis. Så når de nærmer seg litt, så passer jeg på å få øyekontakt, og gi godis. Da er hun "tilstede" med meg, men jeg ser at hun er svært oppmerksom på hunden som nærmer seg. Når vedkommende og hunden de er 1-2 meter fra oss, er det helt umulig. Det er akkurat som om jeg ikke eksisterer, og hun er i gang..

Har planer om å ta henne med til atferdstereaput, men ventelisten er 1.5 måneder.

Skal huske på å informere forbigående om at vi trener. Det var godt tips :)

Skrevet

Jeg har prøvd å få henne til å sette seg, så gi godis. Så når de nærmer seg litt, så passer jeg på å få øyekontakt, og gi godis. Da er hun "tilstede" med meg, men jeg ser at hun er svært oppmerksom på hunden som nærmer seg. Når vedkommende og hunden de er 1-2 meter fra oss, er det helt umulig. Det er akkurat som om jeg ikke eksisterer, og hun er i gang..

Har planer om å ta henne med til atferdstereaput, men ventelisten er 1.5 måneder.

Skal huske på å informere forbigående om at vi trener. Det var godt tips :)

Da må du gå lenger fra. Gå flere meter ut av veien slik at hundene aldri kommer så nær at hun mister fokus og ikke klarer å jobbe. Stå med ryggen til den passerende hunden slik at din hund kan se og ha kontroll på hunden og at den ikke må snu seg bort fra hunden for å se på deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...