Gå til innhold

Naturopplevelser for nybegynnere (Norge)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er det noen som har litt peiling og har noen tips til gode naturopplevelser man kan planlegge i sommerferien 2015 - og hva man eventuelt må passe spesielt på de forskjellige stedene? Alt i Norge, sør for Trondheim, er mulige kandidater.

Jeg tenkte å overraske kjæresten med en plan, og da trenger jeg litt hjelp... Han er ganske utendørsmenneske, mens jeg er veldig nybegynner. Jeg er heller ikke superveltrent, så jeg vil gjerne understreke at det jeg leter etter bør være egnet for nybegynnere...

Kjæresten har et tomannstelt vi kan benytte, så overnatting er en mulighet!

Han har tidligere snakket litt om Hardangervidda, men også om at han kunne tenkt seg en topptur. Dere som har peiling - har dere noen gode tips til en bra tur?

Anonymous poster hash: 8cc90...8bf
Skrevet

Møre og Romsdal!

Kjør til Åndalsnes sånn at dere er der på kvelden. Så kan dere se Trollveggen på ankomstdagen og Trollstigen neste dag. Er en del fine turområder rundt Trollstigen! Videre fra Trollstigen kan dere kjøre ned mot Valldal, stoppe på jordbærstova - en lokal kafé som serverer tidenes beste bløtkake med ferske jordbær (Valldal har verdens beste jordbær!). Etter 1,5 times kjøring fra Valldal kommer dere til Geiranger. Anbefaler å ta en rundtur på fjorden, evt bilferja over til Hellesylt. Så kjøre tilbake til Åndalsnes.

Neste dag vil jeg anbefale at dere går Romsdalseggen. Da er det to forskjellige ruter å gå, familieruta og normalruta. Utsikten fra normalruta er helt fantastisk! Tar 5-7 timer. Man blir kjørt inn med buss arrangert av turistkontoret, og går fra startpunktet og ender opp i Åndalsnes. Det ER en del luftige partier på normal, men hadde valgt den over familie.

Dagen etter det er det fint å ta en kjøretur mot Ålesund, jugendbyen. Deretter kan dere kjøre mot Vestnes og ta ferja over til Molde. Etter ca 1 times kjøring er dere på atlanterhavsveien!

Er et fint fylke å feriere i! 😄

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan på det varmeste anbefale Romsdalseggen, Rampestreken, Trollstigen, Preikestolen, Besseggen og Geiranger. Vestlandet har generelt mye flott å by på når det gjelder naturopplevelser.

Lofoten må også oppleves, selv om det er et stykke med bil dit. Man kan også ta fly, men man er avhengig av å bruke bil når man er der hvis man ønsker å få med seg mest mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Møre og Romsdal!

Kjør til Åndalsnes sånn at dere er der på kvelden. Så kan dere se Trollveggen på ankomstdagen og Trollstigen neste dag. Er en del fine turområder rundt Trollstigen! Videre fra Trollstigen kan dere kjøre ned mot Valldal, stoppe på jordbærstova - en lokal kafé som serverer tidenes beste bløtkake med ferske jordbær (Valldal har verdens beste jordbær!). Etter 1,5 times kjøring fra Valldal kommer dere til Geiranger. Anbefaler å ta en rundtur på fjorden, evt bilferja over til Hellesylt. Så kjøre tilbake til Åndalsnes.

Neste dag vil jeg anbefale at dere går Romsdalseggen. Da er det to forskjellige ruter å gå, familieruta og normalruta. Utsikten fra normalruta er helt fantastisk! Tar 5-7 timer. Man blir kjørt inn med buss arrangert av turistkontoret, og går fra startpunktet og ender opp i Åndalsnes. Det ER en del luftige partier på normal, men hadde valgt den over familie.

Dagen etter det er det fint å ta en kjøretur mot Ålesund, jugendbyen. Deretter kan dere kjøre mot Vestnes og ta ferja over til Molde. Etter ca 1 times kjøring er dere på atlanterhavsveien!

Er et fint fylke å feriere i!

Jeg kan på det varmeste anbefale Romsdalseggen, Rampestreken, Trollstigen, Preikestolen, Besseggen og Geiranger. Vestlandet har generelt mye flott å by på når det gjelder naturopplevelser.

Lofoten må også oppleves, selv om det er et stykke med bil dit. Man kan også ta fly, men man er avhengig av å bruke bil når man er der hvis man ønsker å få med seg mest mulig.

Takker for tips! Mulig vi ønsker å prøve oss på flere turer i løpet av sommeren, så tar gjerne i mot flere tips og meninger! :D

Anonymous poster hash: 8cc90...8bf

Skrevet

Trolltunga. Rundt 10 t tur retur, men man kan dele opp turen og overnatte i telt om man vil :) og når man først er i det området kan man også ta turen til Folgefonna.

Skrevet

Signerer Sunnmøre altså! I Geiranger er det en veldig spesiell tur som går opp til Skageflå, en gård på fjellet over fjorden. Google it! Om sommeren går det båt fra Geiranger og til der stien starter, og man går fjellet tilbake til Geiranger. Jeg har ikke gått turen selv, men hørt om den fra andre som sier det er veldig spesielt! Fra dem har jeg hørt det er en dagsmarsj. Det er så bratt at jeg har hørt fortellinger om at de som bodde på gårdene over fjorden kunne ta vekk stigen sånn at skattefuten ikke kom seg dit :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...