Gå til innhold

Utleier nekter å fikse røykvasler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg leier rom i et kollektiv med 2 andre. Jeg kjenner hun som eier leiligheten, og hun er veldig gjerrig.

En god venn av meg brant nesten inne i leiligheten sin i fjor, og ble reddet av røykvarsler på rommet.

Så, nå er jeg veldig opptatt av brannsikkerhet. I leiligheten er det ingen røykvarslere installert. Det er et pulveraparat som sikkert ikke har vært sjekket på maaaange år.

Så, da jeg flyttet inn spurte jeg om jeg kunne kjøpe inn et par til leiligheten (utleier bor i utlandet).

Hun sa at det var bare kjempe fint. Så da gjorde jeg det. Prislappen kom på 180kr for 2 stk med batterier, jeg sendte henne kviteringen og spurte om jeg skulle trekke det fra leia.

Så sier hun at hun nekter å dekke det, da får vi heller klare oss uten?

Hun har visst sine egne utgifter å dekke så det kan hun ikke betale for.

Dette er jo ulovlig?!

Så nå har det nesten blitt en prinsippsak for meg at hun ikke skal slippe så billig unna alt her i verden (finnes en lang liste som forklarer hvor gjerrig og hensynsløs hun er).

Så, hva er konsekvensen for å leie ut en leilighet som ikke følger kravene ?

Jeg har dessverre ikke utstyr for å kunne montere de jeg har kjøpt (må ha stige og borr) kan jeg kreve at hun leier inn noen for å installere?

Jeg er så frustrert og lei av dette egoistiske mennesket! Jeg prøvde å gjøre henne en tjeneste, ender opp med å få en dør i trynet!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hun SKAL fikse brannvarslere og brannslokningsaparat. hun har faktisk ikke noe valg! sånne ting som handler om sikkerhet finnes det regler for, å hvis hun ikke gidder å følge de så får hun la være å leie ut.

Anonymous poster hash: cb090...65d
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt leieboerforeningen.

Anonymous poster hash: d04da...be0
Skrevet

Ta en telefon til brannvesenet, samt feiervesenet. Så kan det være en av disse etatene tar en sjekk.

Skrevet

Kontakt leieboerforeningen.

Anonymous poster hash: d04da...be0

Ser ut som nettsiden er litt nede "

403 - Forbidden: Access is denied.
Kommer på nesten alle linker. Får prøve igjen i morgen.

"

Skrevet

Ta en telefon til brannvesenet, samt feiervesenet. Så kan det være en av disse etatene tar en sjekk.

Ja jeg vurderer det. Men føler kanskje det blir litt i overkant dramatisk?

Jeg skulle ønske hun bare fiksa det. Men det er jo hennes problem at hun ikke følger regler. Hun bor i Australia så blir vanskelig for henne å ordne noe som helst her.

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på nettet og finn mail adr. Til brannvesenet. Send en bekymringsmelding, be en stille bønn og håp at du blir bønnhørt, om at det ikke brenner før brannvesenet har vært på befaring og påbudt huseier å montere røykvarsler.

Hadde du være reelt redd, og ikke veldig gniten og prinsippfast, hadde du for lengrs brukt en hundredelapp på Jernia til ny røykvarsler.

Anonymous poster hash: d841d...db6

Skrevet (endret)

Ring henne å si at hun blir erstatningsansvarlig om dere brenner inne hele gjengen og/eller mister alt dere eier å har, om hun "nekter" dere å ha brannvarsler. Da tar hun kanskje til fornuft.

Jeg har alltid tatt det for gitt at brannsikkerhet er utleiers ansvar, og sørget for at de som leier har apparat og varslere som funker.

Edit: Men TS, heng om varslerne selv om du ikke har fått penger for de enda. Bedre om du går 180 kr i minus enn at du ikke har varslere.

Endret av Evans
Skrevet

Gå inn på nettet og finn mail adr. Til brannvesenet. Send en bekymringsmelding, be en stille bønn og håp at du blir bønnhørt, om at det ikke brenner før brannvesenet har vært på befaring og påbudt huseier å montere røykvarsler.

Hadde du være reelt redd, og ikke veldig gniten og prinsippfast, hadde du for lengrs brukt en hundredelapp på Jernia til ny røykvarsler.

Anonymous poster hash: d841d...db6

Det har jeg jo allerede gjort, hvis du leser HI. Jeg har kjøpt inn røykvaslere men jeg får ikke montert de pga manglende utstyr, så nå ønsker jeg at hun skal ordne det.

Jeg har en røykvasler liggende på bordet nå.. men aner ikke hvor godt den vil merke en brann.

(Det er høyt under taket, så treger stige. Samt borr for å montere de opp).

Gjest Kålrot
Skrevet

Konsekvens for utleier er avkortet forsikring ved brann. Det kan bli dyrt å være kjip!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stå på en stol og fest den høyt oppe på veggen. (Prøv med dobbeltsidig teip om du ikke har verktøy)

Om du ikke kommer noen vei med damen, så har du i hvert fall en røykvarsler du kan ta med deg til ditt neste bosted. :)

Anonymous poster hash: a0cf2...a17
  • Liker 1
Skrevet

Har du ikke en høy bokhylle eller et garderobeskap du kan legge røykvarslerne på? Da får du de opp i høyden midlertidig, til huseier forstår pliktene sine.

Skrevet

Stå på en stol og fest den høyt oppe på veggen. (Prøv med dobbeltsidig teip om du ikke har verktøy)

Om du ikke kommer noen vei med damen, så har du i hvert fall en røykvarsler du kan ta med deg til ditt neste bosted. :)

Anonymous poster hash: a0cf2...a17

Ja jeg får prøve det. Må se om jeg får skaffa teip ja.

Jeg er bare så fryktelig lei av denne damen som alltid slipper så billig unna. Jeg har vært utrolig grei med henne.

Da jeg skulle flytte inn sa hun ifra 2 dager før at hun ikke rakk å vaske ut så jeg måtte gjøre det selv, skulle få 300kr for det.

Noe som resulterte i at jeg måtte utsette hele flyttelasset og de som skulle hjelpe meg. Møkkadame.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg får prøve det. Må se om jeg får skaffa teip ja.

Jeg er bare så fryktelig lei av denne damen som alltid slipper så billig unna. Jeg har vært utrolig grei med henne.

Da jeg skulle flytte inn sa hun ifra 2 dager før at hun ikke rakk å vaske ut så jeg måtte gjøre det selv, skulle få 300kr for det.

Noe som resulterte i at jeg måtte utsette hele flyttelasset og de som skulle hjelpe meg. Møkkadame.

Er hun ganske ung? Dersom du kjenner henne visste du vel litt hvordan landet lå da du flyttet inn?

Jeg har også leid ut leiligheten min mens jeg har studert i utlandet. Jeg har heldigvis foreldre som er veldig godt informert samt behjelpelige og har alltid visst hva som er obligatorisk og hva som ikke er det.

Dessverre er det noen som ikke er helt orientert om hva slags arbeid utleie bringer med seg. De tenker at de kan motta pengene hver måned uten noen som helst effort og blir irriterte når det dukker opp ting.

Det å leie ut til unge mennesker i kollektiv er alltid mer arbeid enn et et voksent par og jeg har aldri gjort dette mens jeg har bodd i utlandet.

Anbefaler at du etterhvert ser deg om etter et annet sted å bo. Dersom skader eller problemer skulle dukke opp vil det bli vanskelig å få hjelp av denne utleieren, og det kan fort bli problematisk. Dersom du sier opp synes jeg du skal skrive en konsis men vennlig epost der du er åpen om dette. Da vil hun forhåpentligvis forstå at hun mister leietakere på denne måten.

Anonymous poster hash: abffb...fcc

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel leietaker som selv er ansvarlig for dette?

Anonymous poster hash: 23826...243
AnonymBruker
Skrevet

Det er utleier.

Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn krever at enhver boenhet skal være utstyrt med minst en godkjent røykvarsler som høres godt på alle soverom når dørene er lukket, og manuelt slukkeutstyr som kan benyttes i hele boenheten.

Utleiers ansvar

Utleier har ansvaret for at boligen har tilfredsstillende antall godkjente røykvarslere, slik at dette høres godt på alle soverom. I tillegg skal det være manuelt slukkeutsyr som skal kunne brukes i hele boenheten. Utbytting på grunn av elde, og kontroll eller service der det trengs fagfolk er også utleiers ansvar. Utleier har videre ansvaret for at lokalene er godkjent til bolig og at rømningsforholdene er i orden.

Leieboers ansvar

Leieboer har ansvaret for det daglige ettersynet og vedlikeholdet av røykvarslere og brannslukningsutstyr. Dette innebærer å snu på brannslukningsapparatet med jevne mellomrom, og å bytte batterier i røykvarslere. I tillegg er det leieboers ansvar å melde feil på utstyr uten avbrudd til utleier.

Anonymous poster hash: abffb...fcc

Skrevet

Niks. Det er huseier som er ansvarlig for dette.

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Brannvern/Aktuelt/Denne-brannsikringen-har-du-som-leier-krav-pa/

Ts: Ta en sjekk på brannslokningsapparatet også, for å se om dette er innenfor holdbarhetstiden eller ikke. Holdbarhetstiden på et pulverapparat er vel 10 år, og det forutsetter at det er vendt på årlig slik det skal...

Skrevet

Niks. Det er huseier som er ansvarlig for dette.

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Brannvern/Aktuelt/Denne-brannsikringen-har-du-som-leier-krav-pa/

Ts: Ta en sjekk på brannslokningsapparatet også, for å se om dette er innenfor holdbarhetstiden eller ikke. Holdbarhetstiden på et pulverapparat er vel 10 år, og det forutsetter at det er vendt på årlig slik det skal...

Det er nok kjempegammelt. Jeg prøvde å se om det sto noen dato på det, men fant ingenting.

Pila peker mot det grønne feltet da hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...