Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2004 #1 Skrevet 1. august 2004 Hei! Håper noen der ute har noen gode tips, for nå begynner vi å bli temmelig oppgitte her! Vi har en gutt på snart 4 år. Han er en positiv, oppegående og harmonisk unge på alle måter, som vi som foreldre har en god dialog med. Han har frem til nå vært enebarn, men det at han har fått søsken nå tror vi ikke har noe å si for saken. Problemet er at han for ett år siden sluttet med bleier- når det gjaldt tissing. Det var gjort på en uke, enkelt og greit, og minimalt med uhell. Men, han har hele tiden nektet å bæsje på potte eller do. Vi har prøvd med doring, ulike potter, forsøk på å gi ham premier osv. Alt mulig for å få ham til å bæsje på do. Vi har gjort noen slike fremstøt innimellom, men skjønt at for mye press også kunne være galt, så vi har i lange perioder ikke gjort noe nummer ut av det men gitt ham bleie til å bæsje når han har bedt om det. Han sier at "bæsjen ikke kommer" hvis han prøver på do eller potte, men den kommer jo med en gang hvis han får bleie på. Slik har det vært inntil for ca. 2 mnd siden. Men istedet for å gjøre fremskritt, har utviklingen siden det begynt å gå tilbake. Han har begynt å småbæsje i underbuksen, åpenbart fordi han må bæsje men ikke vil gjøre det. Jeg satte ham først på en ormekur fordi han klaget over kløe i stumpen. Mulig det var mark, men antakelig var det bare irritasjon fordi det til stadighet kom litt bæsj. Dette ble en ond sirkel, fordi dette førte til sår stump og at det gjorde vondt når han bæsjet. Det igjen førte til at han vegret seg for å bæsje, og dermed nektet. Det kunne gå 3-4 dager og det hendte da at han gjorde fra seg alt i underbuksa til hans egen fortvilelse. Han har nærmest sluttet å si ifra at han må bæsje, slik at vi må spørre om han trenger en bleie. Det gikk bra en stund slik, men nå har han igjen fullstendig nektet. Han må åpenbart bæsje siden han gjør litt fra seg i buksa, men "greier ikke" når han får på seg bleien. Han tisser i den i stedet. Han sier han ikke tør å bæsje fordi han er redd det skal gjøre vondt, men nå har han jo i en periode greid det uten at det har gjort vondt, så jeg skjønner ikke helt det resonnementet heller. Dette ble veldig langt, men som dere skjønner er dette ganske frustrerende for oss foreldre fordi vi ikke helt skjønner dette og fordi det er så lett å bli irritert på ham. Jeg har ennå ikke fått snakket med noen som kan noe om dette som kan fortelle meg hvordan man håndterer dette på en riktig måte. Skal man være skånsom, eller skal man sette hardt mot hardt? Problemet er består jo av flere ting; det ene er å få ham til å bæsje i det hele tatt, det andre er å få kuttet ut dette bleiestyret. Det er kanskje litt fordi alt går så bra på alle andre områder at det er frustrerende å måtte styre med bleier på en 4-åring. Det virker ikke som det har noen sammenheng med at han har fått søsken. Vi har hatt veldig fokus på ham, og opplever ikke noe sjalusiproblemer. Hva gjør vi? Karen
Væren Skrevet 1. august 2004 #2 Skrevet 1. august 2004 Dette høres ut som forstoppelse, et ganske vanlig problem. Ofte skjønner vi foreldre ikke at barnet faktisk har forstoppelse, fordi det jo kommer litt bæsj i trusa! Men det som skjer, er at avføringen som ligger i tarmen blir forsteinet og hard, mens tynn avføring renner forbi. Det kan også forklare hvorfor barnet vegrer seg så veldig for å bæsje. Hard avføring som skal ut, gjør fryktelig vondt! Og når barnet har opplevd dette en eller flere ganger, vil han eller hun knipe igjen for å unngå slike smerter. Kløen i stumpen kan forklares med små rifter i endetarmen forårsaket av den harde avføringen. Jeg har tre barn, og særlig eldstemann på 16 var i perioder plaget med forstoppelse da han var liten. Det som skulle til var behandling med klyster; spør på apoteket. Klysteret løser opp hard avføring, og det går en liten stund - så braker det løs, og tarmen blir tømt! Hvis du prøver med klyster og dette ikke hjelper, vil jeg anbefale deg å kontakte lege.
Gjest Alisia Skrevet 1. august 2004 #3 Skrevet 1. august 2004 Jeg ville i første omgang prøvd det innskriveren ovenfor nenvner en periode for å venne gutten til å gå på do. Dette vil da komme naturlig når han oppdager at det ikke lenger gjør vondt, men det avhenger selvfølgelig at du gir ham clyster. Jeg hadde samme problem med gutten min, men da var han bare spebarn. Og det var ikke alltid at clyster hjalp på gutten min heller, da måtte jeg " hjelpe" ham for at han skulle få det ut. Om det ikke er det som er problemet, ville jeg da anbefalt klistremerke skjema. Gi ham klistremerke for de gangene han bæsjer på do, og når han så har oppnådd en ca. 5 klistremerker, så gi han den belønningen han ønsker seg. F.eks. Kaptein sabeltann utstyr o.l Dette hadde en stor effekt på min sønn når han var blitt eldre og ikke bæsjet på do. Men dette er selvsagt kun dersom det andre er prøvd, og for meg så virker det som om han vegrer seg til å gå på do fordi det gjør vondt. Lykke til!!!
Gjest Renate 2 Skrevet 2. august 2004 #4 Skrevet 2. august 2004 Det kan godt være forstoppelse slik væren skriver ja, så dette ville jeg ha forsøkt først. Men, jeg ville ha beholdt bleier som en løsning for han fortsatt. Det viktigste er jo at han får tømt seg. Kanskje er det slik at han ikke lenger sier i fra om at han trenger å få på seg bleie når han må bæsje, fordi han merker at dere blir irriterte på han for dette, ref. dine ord om "at det er frustrerende å måtte styre med bleier på en 4-åring." Han vet at dere forventer at han skal slutte å bruke bleier, og tørr derfor ikke si i fra lenger fordi han godt merker deres irritasjon. Prøv klyster, og fortsett med å tilby han bleie, ja til og med oppfordre han til å si i fra at han må ha bleie til å bæsje i. Det er langt bedre å skifte en bæsjebleie om dagen en å oppleve å måtte slite med forstoppelse over en lengre periode. Dette gjelder både for barnet og foreldrene.
Væren Skrevet 2. august 2004 #5 Skrevet 2. august 2004 Det er heller ikke så sjelden at 4 åringer foretrekker å ha bleie på når de skal bæsje. Jeg er førskolelærer og jobber i barnehage, og har sett dette ganske mange ganger. Så la gjerne gutten beholde bleien en stund til, og se om det kanskje ordner seg med litt klyster. Hvis magen kommer i orden igjen - så kan du jo kanskje vurdere om du vil bruke et slags "belønningssystem", klistremerker, stjerner e.l. og en større premie innimellom. Men det blir feil å premiere et barn som sliter med fysiske smerter i mage og tarm. Et slikt opplegg krever at de fysiske forutsetningene hos barnet selv er tilstede; ikke bare at barnet er mentalt motivert til å ønske å gå på toalettet. For selv om det kan gå bra enkelte dager, vil forstoppelsen kunne forårsake smålekkasjer med avføring i trusa - og altså ingen belønning. I pedagogikkundervisningen på lærerskolen lærte vi at "fravær av ros oppleves som straff." Det er noe som kan være verdt å ta med seg, som også kan overføres til andre områder av oppdragelse og omsorg for barn. Håper det ordner seg for dere! Klem fra sauen!
Gjest Leile Skrevet 2. august 2004 #6 Skrevet 2. august 2004 Dersom han har sluttet å si i fra at han må bæsje og at han trenger bleie, ville jeg ha satt på han bleie på heltid igjen. Da vil han før eller siden levere i bleia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå