Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2004 #1 Skrevet 1. august 2004 Det er det jeg skal ta nå aller først, før jeg går igang med jussen. Men hvordan er disse prøvene? Er det interessant stoff? Veldig omfattende? Er det karakterer, eller bare bestått/ikke bestått? Teller det mye på den endelige årskarakteren? Takk for svar!
Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2004 #2 Skrevet 1. august 2004 Ja, Ex.phil. er interessant stoff som er relevant for ethvert menneske. Man stiller spørsmålstegn ved oss, vi, samfunnet og hvem/hva vi egentlig er. Og hvorfor. Svarene er ikke 1+1=2, men likevel skal man lære en spesiell metode for hvordan man kommer frem til "svarene"- ikke svarene ut fra hva jeg eller du tror subjektivt, men svar ut fra hva du eller jeg mener ut fra grunnlaget filosofenes meninger og teorier. Hva er det gode liv? Platon har ett svar, Descartes et annet. Kant er da svært moralsk- eller? Lytt gjerne til radiokanalen P2's program på lørdager "Studio Sokrates", så får du både musikk og litt filosofi på kjøpet. Les gjerne "Sofies verden" ved siden av pensumstoffet: boken gjør det mye lettere å finne pensumet interessant og motiverende. Karakterene var 1.8, 1.9, 2.0, 2.1 osv...da jeg studerte, vet ikke hvordan de er nå. Karakteren teller ikke for dine jusstudier, men vil jo stå på vitnemålet ditt til slutt.
Hermione Skrevet 2. august 2004 #3 Skrevet 2. august 2004 Personlig syns eg at ex.phil var totalt bortakasta tid og gørr kjedelig. Logikken og filosofihistorien kjem eg aldri til å få bruk for. Vitenskapsteorien var bittelitt interessant, men det var mest fordi vi hadde ein veldig festlig foreleser. Men eg var realfagstudent og har alltid likt fag der spørsmåla berre har eit riktig svar som eg kan sette to strekar under. Sidan det er juss du skal studere er det mulig at du likar denne typen fag bedre enn meg. Vanskelig er det i allefall ikkje! Gjekk på forelesningar og kollokvie-grupper, men begynte ikkje å lese før 14 dagar før eksamen. Og det gjekk greit! Sånn sett var det iallefall ein mjuk start på 5 år med universitets-studier. Trur kanskje det er litt av grunnen til at ein fortsatt må ta det. Då eg tok ex.phil i 1996 fekk vi karakter, men på vitnemålet stod det berre 'bestått' . Karakateren har altså ingen betydning så lenge den er over strykgrensa. I 1996 var det tallkarakterar, men no er det bokstavkarakterar.
Gjest GreenSky Skrevet 2. august 2004 #4 Skrevet 2. august 2004 Det er jo forskjellig hva folk synes, men jeg syntes ex.phil var temmelig enkelt. Kom meg gjennom med to forelesninger og uten å ha lest pensum. Leste Sofies Verden, og det var vel det. Ex.fac jobbet jeg litt mer, løste noen tidligere eksamensoppgaver, men kunne spart meg for å kjøpe bøkene, brukte dem bare som oppslagsverk. Ikke så veldig vanskelig pensum, men så har jeg alltid interessert meg for filosofi da, har vel fått inn litt bakveien.
Gjest Primula Skrevet 2. august 2004 #5 Skrevet 2. august 2004 Jeg tor det har forandret seg litt siden de som svarer her har tatt det. Nå er det lagt opp til mye mer obligatorisk undervisning og oppgaver underveis. Det er ikke slik at man kan møte opp på to forelesninger, lese selv og ta eksamen. Det er flere oppgaver man må levere inn i løpet av semesteret, gjerne i kollokvie grupper. Disse oppgavene er obligatoriske. Gjennom disse oppgavene blir det enklere å lære pensumet, det syntes i allefall jeg. Alle universitet har vel nå gått over til bokstavkarakterer, dvs at A er beste karakter og på F styrker du. Karakteren din kommer på vitnemålet ditt. Selve pensumet er ikke vanskelig, men det kreves litt jobb. Dersom du skal studere jus må du unasett være forberedt på det. dersom du vil ha mer informasjon om hvordan studiet er lagt opp bør du ta kontakt med det universitet du skal gå på. Lykke til. :-)
Gjest Rio Skrevet 2. august 2004 #6 Skrevet 2. august 2004 Vet ikke hvor du skal studere. På uib kan man iallefall velge. Følge undervisning i en klasse eller gå opp til eksamen selv. I klassene skal man levere to oppgaver som man skriver underveis, og ta noen småprøver, og ha to muntlige fremføringer, og man må møte opp ellers blir ikke det godkjent. Man slepper altså eksamen. De råder alle nye studenter til å ta seminarmodellen mht det faglige og sosiale. Det er veldig mange som stryker ved den vanlige eksamen metoden.
Gjest GreenSky Skrevet 2. august 2004 #7 Skrevet 2. august 2004 Jeg tor det har forandret seg litt siden de som svarer her har tatt det. Det er fem år siden jeg fok ex.phil og et år siden jeg tok ex.fac.
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #8 Skrevet 2. august 2004 Rio - hvilken valgte du da? Seminarmodell eller eksamen? Hva vil du anbefale basert på dine erfaringer? Får man karakter på alt man gjør i seminarmodellen, eller får man bare en endelig karakter?
Gjest gjest1 Skrevet 2. august 2004 #9 Skrevet 2. august 2004 Jeg har også tatt ex.phil og ex.fac før reformen.. Ex.phil er veldig interessant, i hvert fall hvis du liker filosofi og de evige spørsmål Ex.fac var ikke så veldig morsomt, men jeg tror at det er mer fagrelevant nå enn det var før. Det er ikke spesielt vanskelig, selv om jeg måtte ta ex.fac to ganger for å få en A. Det største problemet med disse forberedende fagene er at mange får veldig dårlig studievaner...meg selv inkludert. Det var veldig rart å studere hver dag når jeg begynte på psykologi.
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #10 Skrevet 2. august 2004 Du som skal studere juss; Må man velge fag på studentweb innen 12 august? Trodde jussen var lagt opp for oss. Eller må man velge fag selv?
Bauche Skrevet 2. august 2004 #11 Skrevet 2. august 2004 Ex.phil/fac er interessant om du har en god. jeg hadde en kjempeflink en, men jeg var innom andre forelesninger som var dritkjedelige! Jeg tok det i 97 eller 98, så det var helt annereldes da. Det er gøy, synes jeg iallefall, og jeg har fått litt bruk for det i ettertid. (ikke i det daglige liv akkurat, men jeg synes det er artig viten å ha...)
Gjest Interessant Skrevet 2. august 2004 #12 Skrevet 2. august 2004 Jeg syntes Ex.phil. var interessant- det ble det underveis- og i ettertid er jeg svært glad for at jeg har studert. Jeg merker det når jeg leser aviser, artikler, ser TV, hører radio, ser filmer, hører folk uttale seg, ser nyheter osv.: jeg kan gjennomskue taktikker og tenkemåter hos de ulike pga. Ex.phil. : ex.phil. lærer en til å vite hva et resonnement består i og hvordan det er bygget opp. Dessuten er det viktig å vite hva de store filosofene har ment om de store spørsmålene. Fordi mange av dagens moderne mennesker bruker bevisst og ubevisst materiale fra de gamle gode... Det er aldri bortkastet å lure på ting!
Gjest Interessant Skrevet 2. august 2004 #13 Skrevet 2. august 2004 Jeg må legge til: jeg tok Ex.phil i Oslo ved Universitetet, og uten de gode foreleserne jeg hadde da (ikke faste ansatte professorer, de var unge vikarer (menn i alderen 30-40), uten dem hadde det ikke vært noe morsomt! Forelseren snakket i mikrofon foran ganske mange og han var utrolig flink! Jeg hørte på ham like interessert som om jeg så en dødsspennende film eller annen spenning. Helt fantastisk! Etter Ex.phil. i 1994 sammenliknet jeg alltid mine neste forelesere med den flinke fra Chateu Neuf, men det var aldri noen som kunne måle seg med ham...Nå er det 2004 og jeg husker ham positivt ennå
orakel Skrevet 2. august 2004 #14 Skrevet 2. august 2004 Jeg omtaler systemet etter innføringen av Kvalitetsreformen ved UiB: Jeg vil anbefale seminarmodellen. Jeg tror at du lærer mer da, samt at du blir bedre kjent med dine medstudenter. Ex.phil for jusstudenter har også en del om juridisk argumentasjon som er ganske ok. Den juridiske forprøven er veldig fagrelatert og nyttig for det videre jussstudiet. Der begynner man å lese dommer ganske tidlig og analysere disse (noe som er utrolig nytttig), samt en kort innføring i den juridiske oppbygningen av samfunnet og litt metode. Det er karakterer på Ex.phil. For seminarmodellen er det en karakter for Alpha-delen og én for Betha-delen (tror disse blir slått sammen). På den juridiske forprøven er det bare bestått/ikke bestått. Det kan godt hende at de ulike utdanningsinstitusjonene opererer med ulike systemer.
Kelsey Skrevet 3. august 2004 #15 Skrevet 3. august 2004 Synes ex.phil var veldig kjedelig da jeg tok det i fjor. Var bare på noen få forelesninger, leste Sofies Verden og noen få sider i pensum, og endte med en midt på treet karakter. Hadde en dårlig foreleser, som også hadde skrevet læreboka. Dette var rett etter reformen, så boka bar tydelig preg av hastverksarbeid. Laaaange avsnitt og setninger, og flust med skrivefeil :-?
Arkana Skrevet 6. august 2004 #16 Skrevet 6. august 2004 Jeg har ikke tatt ex phil, bare ex fac. Jeg syntes det var kjedelig, men ikke spesielt vanskelig. Gikk vel bare på et par forelesninger og leste litt den siste uken før eksamen (er vanligvis ikke så dårlig student da ) og jeg fikk 2,0 (4 år siden).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå