AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 Mannen min sitter pal foran PC/tlf/TV. Klarer ikke å løsrive seg. Barna mine (8 og 12 år)er hekta på dataspill, chatting med venner osv. De raser om jeg sier at det er nok og f.eks. at denne helgen skal vi finne på noe annet og vi skal legge bort PCen/Ipaden. Da blir det hyling og skriking, smelling med dører osv. Jeg er så utrolig lei og jeg er bekymret for at de skal få senebetennelse og andre problemer fordi de sitter som de gjør. Bekymret for utviklingen deres. De virker stressa om de ikke får holder på med noe. MÅ underholdes HELE tiden... Puster ikke normalt engang, dersom "ikke noe skjer". Mannen min ser ikke opp en gang når jeg snakker til han. Sier bare "jeg hører hva du sier". Føler han hadde valgt PCen fremfor meg om han måtte velge... Det er utrolig sårende og jeg føler at jeg ikke betyr noe for han. Han støtter ikke min bekymring når det gjelder barna. Han ser vel ikke problemet... Flere som har det sånn? Timesvis hver dag!!?!? Holder ikke ut dette lenger!! Hva skal jeg gjøre?? Anonymous poster hash: e6c9b...3e8 1
Tabris Skrevet 4. januar 2015 #2 Skrevet 4. januar 2015 Jeg ville startet med mannen din, slik at dere ble enige om en strategi. Ville sagt f.eks at "i kveld etter barna har lagt seg, så har jeg lyst å ta en prat. Dvs at du går bort fra PCen og kommer bort til sofaen slik at vi får pratet om noe." Så legger du det frem, med minst mulig anklagelser slik at han havner i forsvar, og forteller om bekymringene dine for både ham og barna. Fokuser gjerne helst på barna, og si at du ønsker at de skal bruke mindre tid foran PCen og at det blir vanskelig når mannen tilbringer så mye tid som han gjør. Ikke legg det frem som om PC-bruk er noe negativt eller noe du misliker. Det er ikke noe som skal fjernes, bare reduseres. Får du ham med på laget, så er det lettere å sette opp regler for barna. Fortell dem gjerne at jo mer de protesterer, jo mer forteller det deg hvor avhengige de er, og jo mer overbevist blir du om at de trenger en pause. 4
Gjest Mythic Skrevet 4. januar 2015 #3 Skrevet 4. januar 2015 Dette er jo direkte usunt, både fysisk og mentalt. Barn skal ikke sitte med pc/tlf/nettbrett i timevis hver dag. Les deg opp på hva eksperter mener om barn og bruk av sånne ting, sett deg ned med mannen din og snakk med han om felles kjøreregler. Han må innse alvoret og gå foran med et godt eksempel. Det kommer til å bli en tøff kamp med ungene i starten, men den må dere bare stå i - sammen. Innerst inne ønsker de aller fleste barn å være sammen med foreldrene sine, og gjøre hyggelige ting sammen med dem, men når de er blitt nettavhengige, sitter det langt inne å innrømme det.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #4 Skrevet 4. januar 2015 Har ingen i familien noen hobbyer? Trener du og mannen f.eks.? Anonymous poster hash: e187c...25c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 Du har dessverre tre barn i hus... Nå er det på tide å dette grenser. Her må mannen gå foran som et eksemplarisk eksempel, og hadde han ikke gjort det hadde jeg kastet ut møkka på gata! Du risikerer unger som blir nærmer hjerneskadet (satt på spissen) og dårlig på sosial omgang og forstyrret hjerneaktivitet. De trenger å gjøre noe annet, og hvor lenge skal du vente med å sette ned benet? De jævla skjermene er den modernes verden store stygge ulv og den stjeler så mye tid og energi at jeg blir matt!! Her om dagen satt lillesøsteren min på iphonen sin under HELE middagen og desserten. I kid you not. Ufattelig lite trivelig og provoserende. Foreldrene mine sa ingenting... Sett strek. Før de blir helt ustyrlige. Inviter de med på noe hyggelig eller gøy å gjør det fristende og trivelig å være sammen. Gi klare uttrykk for at du liker dem og ønsker å være med dem! Og dra ut ledningen en ukes tid. Ingen dør av det. Anonymous poster hash: 9919f...c26
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 Du er ikke alene, akkurat slik er det her også! Mannen hadde glatt valgt pc forann meg hvis han måtte velge. Han følger ikke med på hva ungene 2 og 4 gjør, sitter med ryggen til foran pcn, og regner med at jeg løper fra middagen f.eks hvis det blir hyling... Ungene er også hekta på ipad, og jeg sliter med å få dem til å leke med lekene sine, de vil helst bare sitte med ipaden hele dagen. Jeg er sjeleglad de går i bhg og får noen timer skjermfri der. De kveldene jeg er hjemme, får de kun bruke ipad mens jeg lager middag, ikke mer, men de kveldene jeg jobber, vet jeg de får ipaden med en gang de kommer hjem, og sitter med den til de skal legge seg, for da slipper far og følge med, og kan sitte foran sin egen... Jeg tror nok desverre at dette blir mer og mer vanlig, men bra er det ikke! Anonymous poster hash: 3761b...376
Gjest Vux Skrevet 4. januar 2015 #7 Skrevet 4. januar 2015 Hvis man flytter datamaskinen ut i stua, så er det antagelig lettere å kjefte på barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå