Gå til innhold

Beskymret over pappa :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden dette handler om familie, så tar jeg dette her.

Dette er datteren hans på 16 som skriver.

Pappa er en mann i midten av 50 årene og det er så mye som ikke er bra! Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang!

Han er spesiell. Det kan jeg si med en gang. Definisjonen på usosial. Mamma måtte omtrent tvinge han til å reise på besøk til en eldre bror som hadde bursdag. Det er et eksempel. Et annet eksempel var her en dagen. Pappa hadde nettopp fått ny mobil of eksperimenterte med den. Med uhell ringte han søsteren sin, når hun svarte fikk han panikk og skrudde av hele telefonen! Liksom istedenfor å si:"Nei, et var et uhell." Eller bare forsette å snakke med henne, så bare skrudde han av hele driten! Er ikke det spesielt?

Samme søsteren hadde bursdag for 1 uke siden, og pappa har enda ikke ringt og sagt gratulerer.

Pappa er utrolig uhygenisk. Han stinker svette hele tiden og han har vel dusjet hjemme 3-4 ganger siden vi fikk ny dusj for to år siden.(Men han er på jobb der det er dusj og han dusjer der, men der er snakk om å gå opptil 2 uker uten dusj.)

Han vasker ikke hendene etter dobesøk(Man hører det godt, det er ikke særlig godt isolert.) han skififter heller ikke alltid genser hver uke.

Han er veldig tykk og puster veldig tungt. Jeg ligger og sover i etasjen under og hører veldig godt snorkingen hans om natta. Mamma kan ikke sove ved siden av han pga snorkingen.

Som sagt så er han tykk og han blir bare tykkere og tykkere. Han kjøper nye bukser omtrent hvert halve år. Jeg spør om han vil bli med å gå turer av og til, men da får jeg til svar:"Nei, det er for kaldt." "Nei, det er for varmt!" "Nei, har ikke ordentlige sko." OSV!!!!!!!

Han har hatt hjerneblødning(veldig stor) tidligere, og jeg er redd for at han skal få det igjen. Han går ikke turer, han spiser VELDIG MYE når han først spiser og han kan ikke få maten nok saltet. Det er jo farlig!

Søsteren min skal gifte seg med et samme kjønn, og pappa er litt i mot dette. Vi alle vet det, bare ikke han. Jeg skjønner ikke hvorfor pappa ikke får vite det, men alt skal være så hemmelig. Søsteren har også sagt til mamma at det ikke gjør noe om pappa dør siden han lever som han gjør. Dette gjør meg kvalm! Det er datteren hans også sier hun sånne ting?! Jeg syns synd på pappa som er sånn som han er. Eneste han gjør er å ligge/sitte i en sofa og se på X-factor eller noe. Det er ikke noe liv.

Han er også ganske hissig av seg. Om han får vite at min søster har giftet seg, blir han nok STEIKE FORBANNA for at han ikke har fått vete det før.

Kan han være deprimert?

Anonymous poster hash: 612af...72e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Basert på det du forteller her, er det tydelig at du er svært bekymret for faren din. Først og fremst vil jeg bare si at det tyder på at du sitter inne med en svært god egenskap for empati og medfølelse. At du bryr deg for menneskene rundt deg betyr nok mye for de som er rundt deg. Ta vare på det :)

Når det kommer konkret til det du skriver om faren din, er det flere ting som slår meg. Det første er at det ikke er sikkert at faren din nødvendigvis selv føler at han ikke har det bra. Mennesker er forskjellige, noen mer innadvendte og har mer behov for alenetid enn andre. Det kan også være at han ikke har det bra, men at det har gått gradvis til dette stadiet uten at han selv innser at han selv ikke har det bra. Jeg foreslår derfor at du først bør ta en ordentlig prat med moren din. Forklar henne dine bekymringer, hvorfor du er bekymret og hør hennes synspunkter på situasjonen. Hvis hun sier at "det er bare sånn han er" kan det hende at det faktisk er slik. I så fall bør du sette deg ned og tenke over de viktigste tingene som plager deg med faren dins oppførsel og ta det direkte opp mot han. Feks at han ikke vil finne på noe med deg annet enn å se på tv eller at han lukter stygt. Det er feks ikke sikkert han selv er klar over at han lukter stygt i det hele tatt! ;)

Jeg tror uansett at kommunikasjon er nøkkelen her. Prøv å snakk med noen i familien, enten moren din, faren din eller kanskje en tante/onkel/besteforelder. Prøv å sett ord på problemet så konkret som mulig slik at personen forstår, men uten at det blir sårende eller anklagende. Beskriv i stedet for å spør spørsmål. Si feks til faren din: "Jeg er bekymret for deg fordi du har blitt så tung og ikke tar vare på helsen din" i stedet for å si "Hvorfor er du så lat/tjukk? Hvorfor tar du deg ikke en tur ut i stedet for å bare se på tv?"

Håper du finner ut av det :)

AnonymBruker
Skrevet

han høres deprimert ut ja. Men har han alltid vært sånn eller ble han som dette etter hjerneblødningen? For hvis han ble det etter det så kn det jo være en bivirkning kanskje? Hørtes ikke noe særlig ut dette her, men han har heldig som har en datter som bryr seg om han<3

Hva med å snakke med han om dette/skrive brev til han om dette om han ikke er så glad i å snakke. Du kan også si "du trenger ikke svare idag, bare les det idag og svar om for eksempel en uke" Og hva med moren din??

Anonymous poster hash: 7c521...615
Skrevet (endret)

Vet ikke helt hva jeg skal si, men syns du virker som en god datter som bryr seg og faren sin. Jeg syns det høres ut som han sliter med noe. Han gir litt vel blaffen i både hygiene og vekt. Kan hende han har gitt opp, men det kan snu seg. Ikke gi opp du heller, tror han trenger deg til syvende og sist :)

Endret av wintergirl
AnonymBruker
Skrevet

jeg er noen tiår eldre enn deg og jeg vil bare påpeke noe du kanskje ikke oppi alt har tenkt på når det gjelder søster di og hennes uttalelse om at faren deres bare kunne dø

hun har sikkert forsiktig prøvd å få han til å dusje og ta vare på helsa si ,og gitt opp,

og hun skal gifte seg med en kvinne noe som faren deres ikke akspterer, så hun føler også at far ikke respekterer og akspterer henne, far bare er litt glad i henne men om hun hadde valgt seg en mann i stedet så hadde hun vært elsket og hennes partner hadde vært godtatt og repektert, noe som aldri vil skje så lenge partneren er en kvinne,

så ha det litt i hodet når du tenker på hva din søster har sakt og når hun uttaler seg negativt om far senere

men snakk med mor om hva dere skal gjøre, kanskje er tingen at dere to går til legen hans og snakker om bekymringene og bestiller en time til far og sier det er den årlige sjekken som alle på hans alder skal ha på hjerte lunger og full pakke med blodprøver for å se om det er noe som skal forebygges og med at legen vet hva som bekymrer dere så kan legen forberede spørsmål også på om det er ting som fortsatt er vanskelig etter det slaget han hadde for noen år siden

og husk også at et slag lite eller stort kan forandre et menneskes personlighet, en som hadde verdens lengste tolmodighet og alltid var blid og glad og humørfull med mye god og lun humor, kan bli den sinte kjeftesmella som roper og skriker og er bare negativ, eller det mennesket kan begynne å gråte om du sier hei så godt å se deg og lure på hva galt det har gjort for at du skal kjefte sånn på seg

men et menneske som har fått et slag får ikke en ny personlighet, det er bare en bit av personligheta som blir veldig forsterket og som skyver den balansen som var før over ende

noen blir over selvkritisk og tar på seg skylden for alt som er galt i verden og noen gir alle andre rundt seg skylden for alt som ikke er på stell for de er perfekte og gjør og sier aldri noe galt, og du har også alle nyanser i mellom desse ytterpunkta

men selv om et menneske har fått en hjerneskade etter et slag så skal ikke ufin oppførsel akspeteres og heller ikke at de hopper over alt av personlig hygiene , det er tross alt en smitterisiko for dere andre at han ikke vasker hendene etter toalettbesøk,

en tanke som slo meg no er at det kanskje er noe han må lære på nytt etter det forrige slaget , han har blitt vist det men han lar vere å gjøre det fordi han er usikker på om han gjør det riktig, og setter opp en litt brautende mine om at han er voksen og gjør som han vil for ikke å vise at han er usikker og at han har glemt hvordan han skal gjøre ting og det er noe som kan gjøre han deprimert

du sier ikke noe om når bryllypet skal vere men han må nok få vite om det før det skjer, si at om han tar seg sammen og begynner å gå ned i vekt og dusjer og vasker seg hver dag så blir det invitasjon på han også men siden han ikke vasker seg seg og ikke passer på helsa si så blir han det ikke for da er han en vandrende stinkbombe som kan falle om i nytt slag eller hjerteinfarkt så en bryllypsfest ender med blålys-tur for han og mye sladder blandt de andre gjestene om at annet var ikke å vente siden han ikke har passet på seg selv og hvilket menneske er det som i dagens samfunn ikke gidder å vaske seg

uansett håper jeg at dere får han til å se det dere ser, lang motbakke er det, og mange snublesteiner er der også , men ikke gi opp, du klarer det ikke alene men med mor og kanskje søster på laget så går det nok bedre etterhvert

Anonymous poster hash: 9db48...d12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...