AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 Hei, jeg er alenemor, pleier å være veldig bekymret for datteren min siden hun er faktisk det eneste jeg har som betyr noe. Men alle vennene hennes får gå på fest og kose seg, jeg føler meg veldig urettferdig som sier nei. Jeg lurer derfor på deres mening. Synes synd på hun ettersom de fleste på hennes alder både fester, snuser, røyker og gjør masse unødvendig i mine øyne. Men snus og røyk er UAKTUELT uansett. Vil heller ikke vite at siden jeg sier nei kanskje sniker hun seg ut på fest.. Da føler jeg meg helt hjelpesløs. Så hva er deres meninger?Anonymous poster hash: 95e40...ccd
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #2 Skrevet 4. januar 2015 Du er mor og har ansvaret for din datter inntil hun er myndig. Å la henne få gå på fest hvor det røykes og drikkes er uaktuelt. Hva andre sier og gjør skal ikke du bry deg om. Om du lar dattra di drar på fest vil hun bare ende opp til sengs drita full med en eller annen skjørtejeger og hun kan i verste fall havne i uløkka. Var fast og bestemt som mor! Du er ingen kompis, du er en forelder. Anonymous poster hash: 9d248...866 1
Gjest Blomsterert Skrevet 4. januar 2015 #3 Skrevet 4. januar 2015 Hei, jeg er alenemor, pleier å være veldig bekymret for datteren min siden hun er faktisk det eneste jeg har som betyr noe. Men alle vennene hennes får gå på fest og kose seg, jeg føler meg veldig urettferdig som sier nei. Jeg lurer derfor på deres mening. Synes synd på hun ettersom de fleste på hennes alder både fester, snuser, røyker og gjør masse unødvendig i mine øyne. Men snus og røyk er UAKTUELT uansett. Vil heller ikke vite at siden jeg sier nei kanskje sniker hun seg ut på fest.. Da føler jeg meg helt hjelpesløs. Så hva er deres meninger?Anonymous poster hash: 95e40...ccd Min første mening er at du gjør rett,nemlig sette grenser,og ikke gi etter for press. Det gjør datteren din trygg. Nå vet jeg jo ikke helt hvordan hun tar det? Skaper det mye konflikter,og føler hun seg utenfor`? Det går jo an å lage avtale på at hun kan gå en gang iblant,og at du henter henne fks?
Kicki_90 Skrevet 4. januar 2015 #4 Skrevet 4. januar 2015 Hva med å forsøke å finne en balansegang? Du er moren hennes, og det er du som bestemmer, men hvos dere har et godt forhold og kan snakke om det meste så er det vel greit å gi henne en sjanse til å dra på fest, men at hun skal hjem på kvelden/natta. Mine foreldre gjorde dette med meg, jeg fikk reise på fest, de visste at jeg røkte uansett (til hverdags) når jeg var 16, men de hentet meg alltid. På denne måten så holdt jeg alltid alkoholinntaket lavt, hendte at jeg ikke drakk noe. Siden de ga meg denne tilliten så misbrukte jeg den ikke, men var åpen med hva som skjedde. De gangene noen brukte narkotika ringte jeg hjem med en gang og ble hentet, siden jeg ikke ville være en del av noe sånt. Det jeg vil frem til er at en 16åring som regel vil dra på fest uansett, og ved å være trygg på at mamma eller pappa ikke blir rasende om man kommer selvom man ikke er edru, vil dette være et godt alternativ. 3
tingeling Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 La henne dra på fest, men avklar hvor hun skal og hvordan + når hun skal komme hjem. Avtal gjerne at du kommer og møter henne på veien. Ikke gi henne alkohol som hun kan ta med. Når barna er små så holder de oss våkne om natten og når de blir ungdommer sitter vi våkne for å vente på dem, slik er det. 2
student18 Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 Ha en ordentlig samtale med henne om det med fest og drikking. Da jeg var 16 og skulle på fest sa jeg til pappa at jeg ikke var sikker på om jeg klarte å stå i mot drikkepresset. Det er ikke noe gøy å stå der med colaflasken, og alle 16åringer klarer å få tak i drikke. Pappa spurte om jeg ville få med meg noen øl, som jeg evnt. bare kunne drikke litt av, og holde i hånda. Det endte med at vi byttet om etikettene på munkholm og øl, og jeg drakk alkoholfritt hele kvelden og slapp av å være hun teite som ikke drakk. Kan du stole på henne når det gjelder andre ting? Gjør hun det du ber om, eller lyver hun om avtaler? Er vennene hennes greie, stoler du på de? Det går an å ringe foreldrene til de som har festen så vet du at det er noen voksne der, evnt hent henne/møt henne på vei hjem. Jeg har en venninne som alltid ble hentet på fest, det var veldig fint for vi fikk alltid sitte på, og alle holdt seg i skinnet. Det er mange 16-åringer som oppfører seg fint på fest og som ikke drikker seg for fulle og havner i buksene på en skjørtejeger som noen skriver over her. Men noen som gjør det. Den dagen hun er 18 kan hun gå på butikken og kjøpe så mye øl hun vil uten at du kan si noe.
HvittHus Skrevet 4. januar 2015 #7 Skrevet 4. januar 2015 Når tenker du at hun skal få dra på fest første gang da? 1
Duckie Skrevet 4. januar 2015 #8 Skrevet 4. januar 2015 Det er mange ungdommer som har flyttet hjemmefra i den alderen, du virker alt for streng. Det som er viktig er at dere kan ha et godt forhold, hvor hun får frihet under ansvar, og kan ha fortolighet nok til deg til at hun kan komme om det skulle bli problemer. Har dere det, er det ikke noe problem at hun drar på fest. Hva er grunnen til at du nekter henne, er hun veldig uansvarlig? Finner hun på mye dumme ting? Isåfall er det mer forståelig.
Gjest brutal_mann Skrevet 4. januar 2015 #9 Skrevet 4. januar 2015 Hun må få dra på fest. Men gjerne med en betingelse i at du henter henne på avtalt sted til avtalt tid. 1
Gjest brutal_mann Skrevet 4. januar 2015 #10 Skrevet 4. januar 2015 Du er mor og har ansvaret for din datter inntil hun er myndig. Å la henne få gå på fest hvor det røykes og drikkes er uaktuelt. Hva andre sier og gjør skal ikke du bry deg om. Om du lar dattra di drar på fest vil hun bare ende opp til sengs drita full med en eller annen skjørtejeger og hun kan i verste fall havne i uløkka. Var fast og bestemt som mor! Du er ingen kompis, du er en forelder. Anonymous poster hash: 9d248...866 mens noen av oss har oppdratt ungene våres slik at de bruke innsiden av hodet. Synes det var en ufin fordømmelse og antakelse du her kom med av TS sin datter. 3
SaKT Skrevet 4. januar 2015 #11 Skrevet 4. januar 2015 foreldrene mine og foreldrene til mine venner brukte å bytte på å hente og kjøre oss på fest. jeg fikk også en-to-tre cider som jeg holdt meg til hele kvelden. i mine øyne er det bedre enn å få servert hjemmebrent (bor på bygda så det er vanlig her). hadde vi kommet uten noe å drikke så hadde vi nok blitt tilbydd det ene og det andre. Jeg drakk meg aldri full.
Gjest brutal_mann Skrevet 4. januar 2015 #12 Skrevet 4. januar 2015 Hei, jeg er alenemor, pleier å være veldig bekymret for datteren min siden hun er faktisk det eneste jeg har som betyr noe. Men alle vennene hennes får gå på fest og kose seg, jeg føler meg veldig urettferdig som sier nei. Jeg lurer derfor på deres mening. Synes synd på hun ettersom de fleste på hennes alder både fester, snuser, røyker og gjør masse unødvendig i mine øyne. Men snus og røyk er UAKTUELT uansett. Vil heller ikke vite at siden jeg sier nei kanskje sniker hun seg ut på fest.. Da føler jeg meg helt hjelpesløs. Så hva er deres meninger?Anonymous poster hash: 95e40...ccd Ved å oppfordre til at ungene skulle være sosiale så oppnådde vi at de fortalte om hvo de skulle, hvem de skulle til og hvem ande som var forventet å komme dit. Videre så har vi vært heldige og fått gitt ungene nok ballast til å stå imot press om røyking, drikking, snusing og annet, noe som også letter kommunikasjonen mellom voksne og ban. Når det kommer til sex (ja, tenåringer har sex) så har vi vært tydelige på at aldersgrenser skal respekteres og at en bruker gummi. (Har sønner). Poenget er, så lenge en ikke er naiv og snakker åpent og uten å dømme med ungene sine, så er ungene som regel oppegående mennesker som ikke gjør ondskapsfulle ting. Gi henne tillit, uten at verken du eller hun skal være naive, og det vil gå fint. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #13 Skrevet 4. januar 2015 I stedet for å risikere at hun lyver/sniker seg ut og reiser på fest uansett, noe de fleste 16-åringer vil gjøre uansett, så er det bedre å ha en åpen dialog med datteren din. Fortell henne om dine bekymringer. La henne reise, men avtal når du skal hente henne. Da legger du heller lista lav til at hun kan ringe deg skulle noe dukke opp/skje som hun syns er "ekkelt" slik at hun har muligheten til å ringe moren sin å bli henta. Syns dette virker mye tryggere og viser at du da gir henne tillit. Hun er såpass stor at du kan ikke bare holde henne inne om kveldene uansett. Bedre da at hun får lov og kan ringe deg hvis det er noe. Anonymous poster hash: b47a7...bf1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #14 Skrevet 4. januar 2015 Hvorfor vil du ikke la din datter dra på fest? Hva vet du om hva hun faktisk vil gjøre? Tviler du på henne? Vil hun: sitat "fester, snuser, røyker og gjør masse unødvendig"? Er du sikker på at hun vil gjøre det? Hvilke holdninger har hun generelt til dette? Hvilket forhold har du og henne? Er hun åpen og forteller deg hva hun gjør når hun er ute? Hvem drar hun på fest med, er det 3-4 venninner eller er det stappfullt hus? Har hun tidligere drukket alkohol, eller brutt avtaler og grenser? Alle disse spørsmålene er avgjørende for hvordan grensene skal settes. Det finnes ikke noe fasitsvar. Dere må møtes en plass midt imellom, slk at hun ikke føler seg utenfor vennegjengen. Hent henne til avtalt tid. Tilby vennene å være hjemme hos dere noen timer først, så blir du kjent med dem og vet hvem hun vanker sammen med. Ikke kjøp alkohol til en 16-åring hvis stanpunktet ditt er det. Si hun aldri må drikke hjemmelaget vare. Si at du vet hun kommer til å smake alkohol, at du ikke støtte henne, men at du faktisk henter henne selv om hun har drukket. Vi var kjempestrenge med førstemann med tidlige innetider og mye kontroll, trodde vi. Hun var full kl 18 og i form til å komme hjem kl 23. Vi skjønte at hun lurte oss. Det som virket best, var kommunikasjon mellom oss og foreldrene til dem hun var på fest hos. Voksne hjemme? Hvem varsler? Hvem har kontroll? Anonymous poster hash: 8446a...633
Gjest Mythic Skrevet 4. januar 2015 #15 Skrevet 4. januar 2015 En eller annen gang må man gi litt slipp og la barna gjøre sine egne erfaringer. Hun er 16, snart voksen. Da må hun få begynne løsrivingsprosessen en eller annen gang. Skal du holde henne i stram lenke til hun blir 18, for så å slippe henne helt løs, uten at hun har vært ute på noe før?
LukaFrost Skrevet 4. januar 2015 #16 Skrevet 4. januar 2015 Jeg kommer fra bygda, der man går på fest når man er nykonfirmert. Å nekte en 16åring å gå på fest synes jeg er for strengt. Bli heller enig om at hun kommer hjem til en viss tid eller at du henter henne.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #17 Skrevet 4. januar 2015 Du er mor og har ansvaret for din datter inntil hun er myndig. Å la henne få gå på fest hvor det røykes og drikkes er uaktuelt. Hva andre sier og gjør skal ikke du bry deg om. Om du lar dattra di drar på fest vil hun bare ende opp til sengs drita full med en eller annen skjørtejeger og hun kan i verste fall havne i uløkka. Var fast og bestemt som mor! Du er ingen kompis, du er en forelder. Anonymous poster hash: 9d248...866 havne i uløkka? Hvem sier sånt lenger... Anonymous poster hash: 8a4e8...d3c 1
Gjest Vux Skrevet 4. januar 2015 #18 Skrevet 4. januar 2015 (endret) Jeg ville uansett ha lært jenta om å selv sette grenser i det minste. Akkurat hvordan man skal få til det er jeg ikke sikker på. Endret 4. januar 2015 av Vux
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #19 Skrevet 4. januar 2015 En 16-åring må jo få dra på fest, ærlig talt. Så får man heller sette foten ned om det viser seg at jenta ikke klarer oppføre seg ordentlig. "Det røykes og snuses"... hmmm. Med TS til mor ville jeg antagelig ikke fått lov å dra på skolen i min tid. Tror TS at røyking og snusing (og drikking og sex) bare foregår på fest? Det er forøvrig fullt mulig å gå på fest uten å gjøre noen av disse tingene. Anonymous poster hash: ec36f...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #20 Skrevet 4. januar 2015 Ingen av oss fikk lov til å dra på organiserte fester hvor det åpenbart var alkohol og røyk. Det var jo en grunn til at vi organiserte det når foreldre var borte Det går an å fortelle hva man forventer, og si at premisset for å være med venner på fester er at man blir hentet/forventes hjem til X klokkeslett(type midnatt/01), og dukker man ikke opp eller har inntatt alkohol/røyk eller annet så forsvinner det godet. Å drikke vodka fordi det ikke lukter noe er lurt å ta opp som noe du vet om, også å fordekke røyklukt med tyggis/parfyme. På denne måten kan du iallefall sørge for at hun minimerer inntak, og husk på å sjekke for tegn på andre rusmidler uten at du nødvendigvis formidler dette til henne. Si at du skjønner det er vanskelig å være den som sier nei på fest- men samtidig er ditt viktigste hensyn at det ikke skjer henne noe uforutsett på vei hjem eller på festen som følge av at hun er for full til å klare si nei/gjøre motstand. Jeg er voksen nå, men har flere venninner som har debutert av egen vilje i sørpefylla, eller som dessverre har opplevd overgrep. Jeg har også selv blitt forsøkt overtalt til sex og lurt med plasser når enkelte med dårlige hensikter har skjønt jeg hadde fått et glass for mye, og jeg har fulgt venninner hjem som var så fulle at voksne menn prøvde lure dem med på toalett ute(de var selv så fulle at de ikke skjønte hva som skjedde). Andre venninner av meg har slått opp dører på toaletter hvor de har hørt hjelpeløse jenter bli voldtatt, og jeg kjenner til folk som faktisk har dødd fordi de ble kvalt av eget oppkast. Og jeg kommer ikke fra et sted med mye fyll og dop, vi var ordentlige og passet på hverandre. Så av den grunn hadde foreldre strenge grenser ovenfor oss, og samme vil jeg videreføre selv.Anonymous poster hash: 234d2...00c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå