Gå til innhold

Forstoppelse

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har kontinuerlig forstoppelse, og går på do en gang pr uke dersom jeg er heldig.

Dette skyldes mest mitt uvettige slankehysteri som tenåring, da jeg spiste på avføringstabletter og kastet opp mat over en lang periode. Holdt på med dette i flere år før jeg klarte å slutte helt.

Nå går jeg på do knapt en gang i uken, og da er det så hardt og vanskelig å få ut at jeg må som regel bruke klyster. Går stadig rundt med en sterk følelse av at det ligger en enorm murstein og trykker i magen, og dette er svært ubehagelig.

Har vært inne på tanken om at jeg kansje en dag må få utlagt tarm om ikke situasjonen min bedres, og det har jeg ikke mye lyst til.

Har snakket med legen om problemet mitt, men han foreslår ting som til nå ikke har virket.

Fiber, mye vann, mosjon, svisker o.l.

Ingenting av dette hjelper.

Noen av dere som har noen gode råd?

Evig takknemlig :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk medisinsk parafin etter fødsel for å sette i gang systemet. FÅs kjøpt på apoteket uten resept, men litt dyrt tror jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror du skal kutte ut klyster. Ta turen til legen. Fortell hva du har gjort før. Du må nok vennes til fiber l igjen.

Finnes mye bra for virkelige problemmager. Uten at du skal være nødt til å ty til avførnde midler.

Faktisk er det også normalt for noen å gå en gang i uka på do. Jeg går to og det er normalt for meg.

Drikk mye vann. Kutt ut fint brød ol.

Skrevet

Har ikke sett på linken, så det kan være at det jeg sier står der.

Jeg hadde tidligere samme problem som deg og fikk bare gått på do en gang i uka. Jeg hadde ikke hatt spiseforstyrrelser, men kroppen ville bare ikke. Hvis det gikk særlig mer enn en uke, tok jeg avføringstabletter fordi det var så vondt å gå slik. Tok det til slutt opp med lege som gav meg følgende råd:

jeg skulle ta en flytende medisin hver dag, som kjøpes reseptfritt på apoteket. Jeg er desverre ikke sikker på hva den heter, men tror det er Duphalac. Det er også en annen type som gjør samme nytten, som er i en gjennomsiktig flaske med svart kork. Selve vesken er gul. Den heter noe på "L...." Spør på apoteket! Denne medisinen hjalp tarmen/fordøyelsessystemet mitt å jobbe riktig, slik at jeg fikk gått på do hver eller annenhver dag uten anstrengelser. Jeg måtte ta den hver dag i minimum et halvt år for at fordøyelsessystemet skulle "lære seg" å jobbe riktig på egen hånd. Etter at jeg sluttet å ta medisinen, har jeg hatt lite problemer med fordøyelsen. Håper det kan være til hjelp!!

Han la også vekt på at når jeg kjente at jeg måtte på do, var det viktig å gå med en gang.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg skulle ta en flytende medisin hver dag, som kjøpes reseptfritt på apoteket. Jeg er desverre ikke sikker på hva den heter, men tror det er Duphalac. Det er også en annen type som gjør samme nytten, som er i en gjennomsiktig flaske med svart kork. Selve vesken er gul. Den heter noe på "L...."

Levolac. Lactulose. To typer. Begge disse, samt Duphalac, inneholder laktulose. Veldig vanlig.

I tillegg foreslår jeg å spise høyfiber-brød/knekkebrød. Feks noe som heter Fiberrik. Gule og rød pakker.

Skrevet

Jeg var også plaget av forstoppelse en lang periode.Prøvde mye rart,fant til slutt ut at svisker var det eneste som hjalp.Men det hjalp ikke med en gang,måtte spise på dem en stund.vet også at loff(hvitt brød)+pasta funker svært dårlig for fordøyelsen.spis masse frukt og grønt!!dette vet du sannsyneligvis fra før av,men det hjalp meg i alle fall-jeg var plaget av dette i flere år..lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ta en youghurt hver dag. Jeg liker det ikke så kjempegodt ,men det holder magen i orden. Prøv yoplait bjørnebør med vanilje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...