Gå til innhold

Student, ikke støtte fra lånekasse

Anbefalte innlegg

Gjest Brillefin
Skrevet

Hei dere!

Jeg har kommert meg inn i en j* kjip situasjon. For noen år tilbake kom jeg meg oppi en lei situasjon og taklet problemene mine på feil måte- noe som har resultert i at jeg har startet opp 3 utdanningsforløp og sluttet etter kitt over et halvt år på alle, utenom nå den 3dje. Trives godt i studiet, selv om jeg ønsker å bytte studiested til høsten.

Pga mine problemer og da konsentrasjonsvansker har jeg sluttet og ligger nå noen studiepoeng bak som har resultert i at jeg ikke får støtte. Jeg har klart meg så langt med hjelp av foreldre (til mat) og brukt opp alle sparepengene mine på husleie (bor i annen by). Jeg ble fortalt at ved å ta de 30 første studiepoengene pluss et fag fra feks vgs ville ordne problemet og jeg ville få nå på nyåret.

Problemet mitt nå er at jeg ringte lånekassen og de sender ikke ut penger før de har fått beskjed om at jeg har stått i og tatt alle eksamene mine, men jeg har ikke siste eksamen fra 1 semester før 7 januar. Det er vel sensurfrist 3 uker- noe som vil si at jeg er blakk og uten mulighet til å betale leie og mat fram til antagelig da i mars.

Er det noen som har noen tips til hvem jeg kan kontakte for hjelp?

Leiekontrakten min har jeg ikke mulighet tydeligvis til å bryte da det står at den ikke kan brytes uansett grunn, men ville tro dette kan være det?

Mamma sier hun kan ta ut på et kredittkort, men jeg vil virkelig ikke plage dem mer og at de må ta opp mer lån, nå pga meg da de allerede ikke har all verdenså rutte med selv.

Har tenkt om jeg må slutte å gå på nav fram til høsten, men jeg er allerede 26 år og ønsker virkelig å gjøre ferdig dette året, da jeg endelig føler meg frisk og i stand til å gjøre dette.

Skal sies at jeg også har sendt erklæring fra legen for en to mnd tid tilbake at jeg har sluttet pga sykdom, men enda ikke fått svar på det, og jeg har søkt en masse jobber, men tror gjerne hull i CV kan ha ødelagt sjanser der..

Noen som har erfaringer, eller tips og råd? (moderatorer kan gjerne flytte denne hvis den passer bedre et annet sted)

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men tror ikke du kan få støtte fra andre instanser.

Synes du bør ta imot penger fra din mor, og at du betaler henne tilbake når du får pengene fra Lånekassen. Det burde være det enkleste. Du kan alltids få deg en jobb, men der får man også pengene på etterskudd, så da er du vel like langt?

Anonymous poster hash: 44f24...685
  • Liker 2
Skrevet

Var innom samme problemstilling (både ift forsinkelse og en legeerklæring på sykdom). Det tok 8 uker (tror jeg) å få svar på legeerklæringen men svaret ble at de skulle se bort ifra forsinkelsen. Siden du har levert inn erklæringen såpass sent anbefaler jeg deg å snakke med lånekassa, fortell dem om situasjonen din. har du bestått 20 andre stp dette semesteret? referer til dette.

Til neste gang anbefaler jeg deg å ta flere fag enn det som kreves av deg for å kunne ta igjen noe av forsinkelsen:)

Gjest Phoenix
Skrevet

Har du eget kredittkort? Du får ikke noe støtte som student.

• Liker 1
Gjest Brillefin
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men tror ikke du kan få støtte fra andre instanser.

Synes du bør ta imot penger fra din mor, og at du betaler henne tilbake når du får pengene fra Lånekassen. Det burde være det enkleste. Du kan alltids få deg en jobb, men der får man også pengene på etterskudd, så da er du vel like langt?

Anonymous poster hash: 44f24...685

Takk for svar, jeg håpet å slippe.. har allerede så dårlig samvittighet, men vet at jeg kan betale tilbake når jeg får støtte

Var innom samme problemstilling (både ift forsinkelse og en legeerklæring på sykdom). Det tok 8 uker (tror jeg) å få svar på legeerklæringen men svaret ble at de skulle se bort ifra forsinkelsen. Siden du har levert inn erklæringen såpass sent anbefaler jeg deg å snakke med lånekassa, fortell dem om situasjonen din. har du bestått 20 andre stp dette semesteret? referer til dette.

Til neste gang anbefaler jeg deg å ta flere fag enn det som kreves av deg for å kunne ta igjen noe av forsinkelsen:)

Ringte, men hun jeg snakka med kunne ikke gjøre så mye. Jeg visste ikke at jeg kunne levere erklæring før den ny legen nevnte det da jeg var innom etter å ha byttet til ham grunnet flytting til ny by. Føler det tar en evighet å få svar, og fikk sjokk da jeg leste det kunne ta opptil 11 uker. Men takk for at du deler din erfaring, og jeg skal få tatt opp ekstra fag dette semesteret også slik at jeg slipper dette :)

Har du eget kredittkort? Du får ikke noe støtte som student.

Nei, jeg har ikke eget, da jeg helst vil unngå dette. Hadde heller ikke da jeg arbeidet

Skrevet

Har vært borti lignende problemer med lånekassa, grunnet sykdom. Det tok 12 uker å få reaksjon fra dem på klagen min, men da fikk jeg medhold. Hvor mange studiepoeng mangler du helt nøyaktig?

Min løsning var studentlånet til DnB. Jeg måtte opprette konto i DnB, men fikk da låne 30.000 ,-. Jeg hadde en deltidsjobb, så det var vel grunnen til at jeg fikk lånet. Men hvis din mor kan stille som kausjonist, så kan jo dette være en mulighet?

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg ville søkt om sosialstønad. Jada, i utgangspunktet får ikke studenter dette, men sosialstønad er for alle som ikke har nok til livsopphold. Så det er verd et forsøk, og jeg vet om mange studenter som har fått av ulike årsaker. Forklar saken nøye når du søker.

At moren din låner på kredittkort er en elendig løsning, da renta vil løpe fra dag 1.

Gjest Brillefin
Skrevet

Takker for tips og råd, skal definitivt prøve meg på disse alternativene.. Huff, endelig når man finner noe man trives med, så skal det skje noe.. men det er da håp uten å møtte slutte denne gang også:)

AnonymBruker
Skrevet

Lån i banken, så betaler du tilbake når du får pengene fra lånekassen. Ganske vanlig, og helt ufarlig så lenge du vet pengene kommer. Som student har du ikke rett på sosialpenger.

Anonymous poster hash: 98b9a...d4f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke eget, da jeg helst vil unngå dette. Hadde heller ikke da jeg arbeidet

Men hvorfor er det greit for deg at moren din tar opp kredit til deg, mens du selv ikke ønsker å opprette kredit? :klo:

Anonymous poster hash: bf1ff...0b4

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut Eckbos legat. De betaler ut stipend til de som ikke mottar støtte fra Lånekassen. Det er utbetaling to ganger i året, så kan ikke garantere at du får pengene før pengene fra Lånekassen kommer. Har søkt støtte fra de tre ganger, mottatt støtte to ganger på 30 000 kroner hver! Ingen forpliktelser og ingen tilbakebetaling!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jobbe et år? tjene penger så kan du begynne på studiene neste år.

Anonymous poster hash: 0f403...949
Skrevet

Men hvorfor er det greit for deg at moren din tar opp kredit til deg, mens du selv ikke ønsker å opprette kredit? :klo:

Kanskje hun vet at moren er en sikrere betaler?

Gjest Brillefin
Skrevet

Det var hun som sa hun kunne gjøre det, selv om jeg sa at jeg ville prøve finne en annen løsning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...