Gå til innhold

Våkenperiode om natten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er mamma til en 9 mnd gammel jente. Over en lengre periode nå har hun våknet i 04-tiden om natten for så å være våken i 1-2 timer. Hjelper ikke å amme eller bysse. Blir liggende med henne våken i sengen til hun sovner.

Dette har skjedd tidligere også, men det har vært forbigående. Siste korte periode hun gjorde dette fant jeg ut at det kunne unngås hvis hun ikke var våken lenger enn 2 1/2 time før hun ble lagt for kvelden. Dette viser seg å ikke hjelpe nå. Det hjelper heller ikke å holde henne våken lenge før leggetid.

Vi står som regel opp i 07-08-tiden. Hun sover fortsatt 3 lurer på dagtid. Den første er ganske tidlig etter vi står opp, som regel innen 2 timer. Den neste pleier å være i 12-13-tiden og den siste i 16-tiden, noen ganger litt senere enn dette også. Som regel pleier hun ikke å sove lenger enn 30-40 minutter av gangen på dagtid, men det hender innimellom at hun sover så lenge som 1-1 1/2 time. Jeg har lurt litt på om jeg skal forsøke å kutte en av daglurene, men samtidig så ser jeg jo at hun er trøtt og trenger å sove når hun gjør på dagtid. Å holde henne våken for lenge av gangen gjør henne som oftest urolig og sovingen blir urolig også. Hun blir som regel trøtt etter å ha vært våken i 2-3 timer.

Er ute etter å høre hva som har hjulpet for andre som har opplevd det samme. Måtte det bare gå over av seg selv, eller var det noe spesielt som viste seg å fungere for dere?

Anonymous poster hash: 60ca0...f48
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere av mine barn har hatt slike perioder fram til toårsalderen, og jeg klarte ikke å finne noen "løsning"- måtte bare stå opp klokka fire og prøve å finne en viss tilfredsstillelse i å ha ryddet kjøkkenet og vasket klær lenge før resten av verden sto opp :forvirret:

Det er slitsomt, men løsningen for min del var bare å holde ut og legge seg tidlig. Du kan jo prøve diverse tiltak, som å endre på duppene eller forskyve leggetid, men min erfaring er som din: å holde trøtte barn oppe løser egentlig ikke så mye, det blir bare grining og misnøye.

Yngste datter er litt over halvannet når nå, og har holdt på med de grytidlige morgenene sine i noen måneder. Det er jo helt håpløst- hun blir trøtt allerede på vei til barnehagen og må ofte bæres sovende inn :fnise: og derfor føles det dønn unødvendig. Hvis hun bare kunne sove til sekstiden, når vi står opp, så hadde alt vært så mye bedre! Men igjen, noen løsning har jeg ikke funnet, annet enn å vente på at det går over. Og faktisk, nå i juleferien har det vært et par ganger hun har dratt det til fem og til og med nesten til seks- så kanskje vi er kvitt de supertidlige morgenene nå (for denne gang)?

Det kommer helt sikkert til å gå over, før eller siden. I mellomtiden får du prøve det du kan av forskjellige tiltak, og hvis det ikke hjelper: bare sørge for at du legger deg såpass tidlig at du ikke blir sprø ;) Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Mafalda!

Huff, det høres slitsomt ut. For min, og vår, del håper jeg at det er raskere forbigående enn du har opplevd. Har lurt litt på om det er slik at jenta våkner fordi det er "morgen" for hennes del, men hun virker trøtt og ligger helt rolig i senga ved siden av meg i den perioden hun er våken, så jeg vet ikke.

Men du har nok rett i at det er lurt å legge seg tidlig selv. Har tenkt på det. Synes det begynner å bli ganske slitsomt fordi jeg selv er inne i en dårlig periode når det kommer til søvn. Jeg bruker lang tid på å sovne, og når jeg først sovner tar det ikke lang tid før jenta våkner og må hjelpes i søvn igjen. Etter hun ble født har jeg ikke sovet mer enn 3 timer i strekk på det meste og man merker jo det etterhvert. Det verste er jo at jeg merker at det begynner å bli vanskelig å bevare roen når hun har våkenperioden på natten og jeg er så veldig trøtt.

Håper for din del at du snart får mer normale morgener på regelmessig basis. Men som du sier: alt går jo over en gang :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd å gå ned til 2 lurer! Og ikke siste luren så altfor sent.

Anonymous poster hash: 022fa...0c0

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er mamma til en 9 mnd gammel jente. Over en lengre periode nå har hun våknet i 04-tiden om natten for så å være våken i 1-2 timer. Hjelper ikke å amme eller bysse. Blir liggende med henne våken i sengen til hun sovner.

Dette har skjedd tidligere også, men det har vært forbigående. Siste korte periode hun gjorde dette fant jeg ut at det kunne unngås hvis hun ikke var våken lenger enn 2 1/2 time før hun ble lagt for kvelden. Dette viser seg å ikke hjelpe nå. Det hjelper heller ikke å holde henne våken lenge før leggetid.

Vi står som regel opp i 07-08-tiden. Hun sover fortsatt 3 lurer på dagtid. Den første er ganske tidlig etter vi står opp, som regel innen 2 timer. Den neste pleier å være i 12-13-tiden og den siste i 16-tiden, noen ganger litt senere enn dette også. Som regel pleier hun ikke å sove lenger enn 30-40 minutter av gangen på dagtid, men det hender innimellom at hun sover så lenge som 1-1 1/2 time. Jeg har lurt litt på om jeg skal forsøke å kutte en av daglurene, men samtidig så ser jeg jo at hun er trøtt og trenger å sove når hun gjør på dagtid. Å holde henne våken for lenge av gangen gjør henne som oftest urolig og sovingen blir urolig også. Hun blir som regel trøtt etter å ha vært våken i 2-3 timer.

Er ute etter å høre hva som har hjulpet for andre som har opplevd det samme. Måtte det bare gå over av seg selv, eller var det noe spesielt som viste seg å fungere for dere?

welcome to motherhood!

Anonymous poster hash: d1511...6f8

Skrevet

Vi har også nettopp hatt en laangsånn periode med vår gutt på ni måneder, og har det til en viss grad enda. Dødsslitsomt, så all mulig sympati herfra!

Her hjelper det ikke uansett hva vi gjør, så vår strategi ble å bare finne oss i det. Det går over, er mantraet her for tiden ;)

Når det er sagt hadde jeg kutta en dupp, og ikke latt babyen sove etter klokka fire dersom det er mulig.

Når legger dere henne?

AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd å gå ned til 2 lurer! Og ikke siste luren så altfor sent.

Anonymous poster hash: 022fa...0c0

Takk for det. I dag har hun selv regulert seg ned til to lurer. Får se hvordan natten går og om hun er innstilt på det samme i morgen.

welcome to motherhood!

Anonymous poster hash: d1511...6f8

:-) Jo takk!

Vi har også nettopp hatt en laangsånn periode med vår gutt på ni måneder, og har det til en viss grad enda. Dødsslitsomt, så all mulig sympati herfra!

Her hjelper det ikke uansett hva vi gjør, så vår strategi ble å bare finne oss i det. Det går over, er mantraet her for tiden ;)

Når det er sagt hadde jeg kutta en dupp, og ikke latt babyen sove etter klokka fire dersom det er mulig.

Når legger dere henne?

Pleier å ikke la henne sove etter fire, men hvis jeg ikke får henne til å sove før så må hun jo nesten sove selv om det blir litt etter fire. Synes det blir litt vel lenge for henne å være våken fra f.eks halv to til leggetid. Det blir en meget misfornøyd liten jente av det. I dag har hun selv regulert seg ned til to lurer på egen hånd, så skal forsøke å fortsette med det de neste dagene også

Forsøker å legge henne rundt kl 19. Men innimellom blir det nærmere kl 20 avhengig av når siste lur var. Når legger dere gutten deres?

AnonymBruker
Skrevet

Liten oppdatering herfra.

De siste 2 dagene har jenta regulert seg selv ned til to lurer om dagen. Det har gått greit, og det har vært overraskende lite dårlig humør i den forbindelse.

Men hun har vært vanskeligere å legge de 2 siste kveldene, og jeg har brukt opp mot en time på å få henne til å falle til ro i motsetning til 20-30 minutter vanligvis. I tillegg til dette har hun våknet litt hyppigere om natten, men i natt hadde hun ingen lange våkenperioder.

Mulig ting må gå seg litt til, så jeg er spent på å se hvordan fortsettelsen blir.

Skrevet

Poden min holdt også på med våkennetter. Type var våken 2timer hver natt. Plutselig slutta det. Da var han 13mnd gammel. Min mamma la ham for kvelden (første gang hun la ham alene) så sov han plutselig gjennom hele natta. Selv brukte jeg 3-4mnd for å omstille meg XD

kan hende det hjelper med endring i leggerutiner?

AnonymBruker
Skrevet

Poden min holdt også på med våkennetter. Type var våken 2timer hver natt. Plutselig slutta det. Da var han 13mnd gammel. Min mamma la ham for kvelden (første gang hun la ham alene) så sov han plutselig gjennom hele natta. Selv brukte jeg 3-4mnd for å omstille meg XD

kan hende det hjelper med endring i leggerutiner?

Tenker du på noe spesielt?

Leggerutinene her starter som regel i 18-tiden hvor hun får grøt. Etter dette blir det kanskje litt rolig lek før vi går på badet for å ta kveldsstell og skifte til pysj.

Som regel går vi rett til soverommet hvor jeg ammer liggende i sengen. Dette skjer som regel i 1900-1930-tiden. Stort sett blir jeg liggende ved siden av henne i sengen til hun sovner, og så løfter jeg henne over i sprinkelsengen. I etterkant av dette sover hun alt fra 30 minutter til 3 timer før hun våkner. Pleier å amme igjen i 23-24-tiden, og nå i den siste tiden har hun ikke fått mat igjen før i i 06-07-tiden.

Det at jeg blir liggende ved siden av henne i sengen til hun sovner handler om at hun foreløpig ikke klarer å finne søvnen på egenhånd. Alternativt blir det litt byssing. Legger jeg henne rett i egen seng, blir det høylydte protester.

I tillegg til dette samsover vi deler av natten med bakgrunn i at hun helt fra starten av spiste veldig hyppig (annenhver time) og holdt på med det til hun var ca 6 mnd gammel. Det ble dermed et valg jeg/vi tok for at jeg ikke skulle slite meg helt ut. Det hender en sjelden gang at hun kan sove så lenge som 5 timer i strekk, men det hører med sjeldenheten. Når hun ligger i sengen sammen med oss sover hun som regel lengre strekk en hvis hun sover i egen seng.

Både dette med samsoving og det med å finne søvnen selv har vi tenkt at vi skal gjøre noe med på sikt, men så lenge jeg er så trøtt i utgangspunktet har jeg valgt å utsette det. Det skal sies at jeg i perioder har en del søvnproblemer selv, så noen netter blir det minimalt med søvn på meg.

Skrevet

Tenker du på noe spesielt?

Leggerutinene her starter som regel i 18-tiden hvor hun får grøt. Etter dette blir det kanskje litt rolig lek før vi går på badet for å ta kveldsstell og skifte til pysj.

Som regel går vi rett til soverommet hvor jeg ammer liggende i sengen. Dette skjer som regel i 1900-1930-tiden. Stort sett blir jeg liggende ved siden av henne i sengen til hun sovner, og så løfter jeg henne over i sprinkelsengen. I etterkant av dette sover hun alt fra 30 minutter til 3 timer før hun våkner. Pleier å amme igjen i 23-24-tiden, og nå i den siste tiden har hun ikke fått mat igjen før i i 06-07-tiden.

Det at jeg blir liggende ved siden av henne i sengen til hun sovner handler om at hun foreløpig ikke klarer å finne søvnen på egenhånd. Alternativt blir det litt byssing. Legger jeg henne rett i egen seng, blir det høylydte protester.

I tillegg til dette samsover vi deler av natten med bakgrunn i at hun helt fra starten av spiste veldig hyppig (annenhver time) og holdt på med det til hun var ca 6 mnd gammel. Det ble dermed et valg jeg/vi tok for at jeg ikke skulle slite meg helt ut. Det hender en sjelden gang at hun kan sove så lenge som 5 timer i strekk, men det hører med sjeldenheten. Når hun ligger i sengen sammen med oss sover hun som regel lengre strekk en hvis hun sover i egen seng.

Både dette med samsoving og det med å finne søvnen selv har vi tenkt at vi skal gjøre noe med på sikt, men så lenge jeg er så trøtt i utgangspunktet har jeg valgt å utsette det. Det skal sies at jeg i perioder har en del søvnproblemer selv, så noen netter blir det minimalt med søvn på meg.

Tenkte egentlig på om du hadde mulighet til å endre hele leggerutinen, snu det litt på hodet.

Her fikk mini mat og så rett i seng.

Men må si at søvnen går i perioder, men samsoving har aldri fungert her 😃

vi gikk en periode mye inn og ut av soverommet hans i stedet for å sitte inne hele tiden. Satte meg i en stol utenfor. Hadde døren litt på gløtt.

Ingen barn er like, så vil bare ønske dere lykke til. Vet hvordan det er med lite avslapping etter barnet skal ha sovnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...