AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #1 Skrevet 3. januar 2015 Jeg kom til å tenke på noe, og det er de gangene man leser om unge mennesker, oftest unge kvinner, som blir meldt savnet. Det går kanskje en dag eller flere, og så blir det meldt om at vedkommende er blitt funnet død i en skog, ikke mistanke om noe kriminelt. Vil da anta at disse har begått selvmord. Det er i etterkant ikke noe oppmerksomhet (skjønner jo at familie ikke vil stå frem med det i media), men så har vi motsatsen, om man kan kalle det det: Unge mennesker som på tragisk vis blir drept, myrdet. Det er noen ganger stor oppmerksomhet rundt dette, venner tenner lys, roser vedkommende i mediene, hun/han var en solstråle, vil bli savnet etc. Er det bare meg, eller er det flere som får inntrykk av at disse unge menneskene(som oftest kvinnene) som blir funnet døde pga. selvmord virker ensomme, basert på hvordan media behandler disse sakene? Husker ikke spesifikt, men mener å erindre litt av noen saker hvor den som døde var en ung kvinne, i 20-årene eller tidlig 30-årene, pen, utdannet, yrkesaktiv- og så bare blir borte, og blir funnet i et skogholt, død. Kan det være ensomhet som motiverer disse unge, tilsynelatende normale og veltilpassede unge kvinnene til å ta sitt eget liv? Anonymous poster hash: 6bd1c...0d2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #2 Skrevet 3. januar 2015 Først og fremst: Det er ikke bare unge kvinner som begår selvmord, akkurat, menn begår de fleste selvmord. Nærmere bestemt tre ganger så mange som kvinner og vel så det. Du siktet sikkert til konkrete saker, bare greit å ha det i bakhodet at menn sjeldnere oppsøker behandling og hjelp og begår mange ganger så mange selvmord som kvinner. Det kan vel si en del om behovet for aksept for og åpenhet rundt psykiske problemer. Dette kan jo være en slags høna og egget-diskusjon, hvorvidt de var ensomme fordi de hadde det tungt eller hadde det tungt fordi de var ensomme. Ofte er det vel en kombinasjon, en ond sirkel. I Norge har vi også omtrent de strengeste retningslinjene for omtale av selvmord i media. Med mindre det virkelig ikke kan unngås skal ikke selvmord omtales, i hvert fall ikke som nyhetssaker (det er større aksept for intervjuer med etterlatte lenge etter selvmord, for eksempel) og derfor kommer det heller ikke oppfølgingssaker der man sørger over avdøde. Dette er bevisst valg, og det gjøres fordi man frykter en smitteeffekt. Da en jeg kjente begikk selvmord var vi over to hundre som møttes opp for å minnes vedkommende, langt flere enn en del artikler om minnestunder for drapsofre, men mediene fulgte sin praksis og omtalte det ikke. Ser man i mediene i en del andre land omtales selvmord villig vekk, også med sørgende familie og venner. Jeg husker til og med at jeg leste en artikkel nettopp om omtalen av selvmord i medier, en australsk artikkel, og Norge ble trukket frem som det mest ekstreme eksempelet på land som ikke omtaler selvmord i media. Det er nok ikke det at det er så få som sørger over de som begår selvmord her til lands, selv om jeg jo er enig i at de nok uforholdsmessig ofte var ganske ensomme, men det er helt klare regler for mediene (ikke lovregler, riktignok) om at omtale av selvmord holdes til et minimum. Anonymous poster hash: ebd46...bf9 8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #3 Skrevet 3. januar 2015 Det kan da være så mangt. Tviler egentlig på at ensomhet er den vanligste grunnen. Anonymous poster hash: 85d4f...558
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #4 Skrevet 3. januar 2015 Selvmord er der en eller annen bestemmelse på at pressen skal være varsom med å omtake, det er forklaringen.Anonymous poster hash: b9d4f...6a1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 Grunnen er den at folk som tar selvmord, og som personen ovenfor skriver er det mange flere menn som begår selvmord, ikke blir nevnt i mediene er fordi de er redde for at folk skal ta selvmord nettopp pga det å bli nevnt. Anonymous poster hash: 29601...5f3 1
Gjest Salvesen Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 Det kan vel kanskje også ha noe å gjøre med at vi - som nasjon - kollektivt skammer oss litt over at vi har skapt et samfunn hvor unge mennesker begår selvmord i såpass stor grad, så vi vil helst ikke snakke så mye om det. Undertegnede sitter med det inntrykket at nordmenn stort sett liker best å snakke om hvordan vi er "verdens beste land å bo i". 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #7 Skrevet 4. januar 2015 Det kan vel kanskje også ha noe å gjøre med at vi - som nasjon - kollektivt skammer oss litt over at vi har skapt et samfunn hvor unge mennesker begår selvmord i såpass stor grad, så vi vil helst ikke snakke så mye om det. Undertegnede sitter med det inntrykket at nordmenn stort sett liker best å snakke om hvordan vi er "verdens beste land å bo i". Godt sagt. Noen er absolutt slik du skriver. Personlig tror jeg ikke at Norge er verdens beste land å bo i, fordi vi legger så lite vekt på oppdragelsen av ungene våre og på det sosiale mellom oss. Selvmord er nærmest en epidemi blant unge, og særlig gutter fra sånn 15-25. Anonymous poster hash: 29601...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #8 Skrevet 4. januar 2015 Godt sagt. Noen er absolutt slik du skriver. Personlig tror jeg ikke at Norge er verdens beste land å bo i, fordi vi legger så lite vekt på oppdragelsen av ungene våre og på det sosiale mellom oss. Selvmord er nærmest en epidemi blant unge, og særlig gutter fra sånn 15-25. Anonymous poster hash: 29601...5f3 Nå lyver jeg forresten. Det var en epidemi for noen år siden for gutter mellom 15-24. I 2010 og 2011. I dag er det færre igjen, beklager det. Likevel var det omtrent 44 som tar livet sitt blant dem i 2013, og til sammen 64 i den aldersgruppen. Det er nok høyere enn i mange andre land. Til sammen var det 554 som tok livet sitt i 2013, 176 kvinner og 378 menn. Anonymous poster hash: 29601...5f3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #9 Skrevet 4. januar 2015 http://statistikkbank.fhi.no/dar/ Anonymous poster hash: 29601...5f3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #10 Skrevet 4. januar 2015 Godt sagt. Noen er absolutt slik du skriver. Personlig tror jeg ikke at Norge er verdens beste land å bo i, fordi vi legger så lite vekt på oppdragelsen av ungene våre og på det sosiale mellom oss. Selvmord er nærmest en epidemi blant unge, og særlig gutter fra sånn 15-25. Anonymous poster hash: 29601...5f3 Slått ned i hælene av land som Iran, Syria og Egypt. Litt sært å påstå at dette er verdens beste land å bo i, men... Anonymous poster hash: e45d9...987
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #11 Skrevet 4. januar 2015 Mtp at det er flere som dør av selvmord enn i trafikken så syns jeg det er rart at det er så lite fokus på det Anonymous poster hash: 613dc...2f1
Cuntzilla Skrevet 4. januar 2015 #12 Skrevet 4. januar 2015 (endret) Som flere andre har påpekt, du kan ikke basere slutningen om at de var ensomme på hvordan media behandler disse sakene, da norsk media ikke skal behandle selvmord på samme måte som mord. Det er en del av presseetikk og Vær Varsom-plakaten, omtale av selvmord unngås i relativt høy grad utover det som menes å være viktig informasjon for allmennheten. Det er altså absolutt ingen grunn til å konkludere med at vennene som sørger ikke finnes i like høyt antall hos de som tar selvmord fordi de ikke er avbildet i avisene. Edit: Når det er sagt så kan selvsagt en følelse av ensomhet være en årsak til selvmord, men medieoppmerksomhet er altså ikke et mål på dette. Endret 4. januar 2015 av Cuntzilla 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #13 Skrevet 4. januar 2015 1. Det er flere menn enn kvinner som tar sitt eget liv 2. De fleste leteaksjoner omtales aldri i media 3. Selvmord kan ha smitteeffekt, derfor er man forsiktig med å omtale det. Anonymous poster hash: 43d73...84d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #14 Skrevet 4. januar 2015 Det der med at selvmord smitter om en snakker om det, i media og ellers, finnes det noen undersøkelser som underbygger det ? Anonymous poster hash: cff43...df7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #15 Skrevet 4. januar 2015 https://www.google.se/search?q=seelvmord+smitte&rls=com.microsoft:nb:%7Breferrer:source?%7D&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7FTSF_noNO417NO417&gfe_rd=cr&ei=IUqpVLDDBZXBsAHYnoG4CQ&gws_rd=ssl og så vet jeg det. Anonymous poster hash: cff43...df7 1
Tjukk Norris Skrevet 5. januar 2015 #16 Skrevet 5. januar 2015 (endret) Mtp at det er flere som dør av selvmord enn i trafikken så syns jeg det er rart at det er så lite fokus på det Anonymous poster hash: 613dc...2f1 For ikke å nevne at mange trafikkulykker faktisk er fordekte selvmord. Endret 5. januar 2015 av Tjukk Norris
Jolene Skrevet 5. januar 2015 #17 Skrevet 5. januar 2015 Synes det blir feil å påstå grunnlag for hvorfor noen begår selvmord. Grunnene kan være mange, blant annet psykisk sykdom. Drap og selvmord mtp det som skrives i media kan ikke sammenlignes. Nettopp fordi drap i seg selv er ikke en intendert handling, men selvmord kan ofte være det (i hvertfall i gjerningsøyeblikket). Selvmord er og blir en personlig tragedie, ikke bare for den som begår selvmord, men også for de pårørende. Så av respekt for de pårørende, skrives det ikke i detalj om dette. Motsatt tilfelle er drap, fordi da er det ikke en handling offeret selv har intendert. I slike saker er det også en rekke andre omstendigheter, da det å drepe noen er en kriminell handling. Slikt skrives det gjerne om, da personen som drepte noen er en kriminell person. Kriminelle personer skal også gjennom rettssaker. I Norge hvor drapsstatistikken ikke er av den høyeste (sammenlignet med andre land), blir drap gjerne blåst opp i mediene, fordi det ikke inntreffer hyppig. Selvmord derimot, er en personlig tragedie, det at noen er så langt nede at de ikke ser noen utvei med livet enn å ende det hele. Det blir en helt annen sorgprosess rundt et selvmord enn et drap for å si det på den måten. Det å omtale selvmord er en trigger for mange. "Person A klarte å gjennomføre det, da klarer jeg det også!". Det er ikke de som er 100% friske mentalt som begår selvmord, det er gjerne en rekke grunner til at folk begår selvmord, depresjon er bare en av dem. Med andre ord, smitteeffekten av ett selvmord kan utløse flere selvmord.
Gjest Evans Skrevet 6. januar 2015 #18 Skrevet 6. januar 2015 Etter min erfaring legges det blomster på stedet hvor personen tok sitt eget liv, på samme måte som det legges blomster der en person ble drept. Media håndterer sakene ulikt, og det er nok derfor det virker som det er færre mennesker som ”bryr seg” om de som har tatt livet av seg/disse er mer ensomme. I mange tilfeller kan de sikkert også være mer ensomme, men jeg tror det ikke er et så markant skille som om vi legger dekningen av media til grunn.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #19 Skrevet 6. januar 2015 Media skal ikke omtale selvmord. Derfor vil man ikke se bilder av pårørende og venner som tenner lys. Men man vil finne Facebook-sider som er laget til vedkommende som er død. Venner og bekjente som deler minner, sorger og gleder. Anonymous poster hash: bb3e4...b20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå