Gå til innhold

Er du bekymret for økonomien i 2015?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hørte på radioen i stad at Erna Solberg mente vi måtte belage oss på at den eksepsjonellt gode økonomiske perioden Norge har vært i, nå var over, pga lavere oljepris?

Bør man bekymre seg? Jeg husker såvidt hvordan det var på begynnelsen av 90-tallet, og den arbeidsledigheten som var da. Kan vi vente oss noe slikt igjen?

Er du bekymret for privatøkonomien i året som kommer?

Anonymous poster hash: 88f0a...0c0

Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

Er ikke bekymret for min egen da jeg ikke har boliggjeld. (Er leieboer). Og er ansatt såpass solid at jeg ligger godt an i oppsigelsesrekken. Så rent egoistisk sett er en reprise av 1987 gull for min del. Utfordringen er at arbeidsinnvandrerne har samme trygderettigheter som oss innfødte, sånn at ved et arbeidskrakk har vi en røys med arbeidsledige polakker å betale på i tillegg til alle de innvandrerne som allerede ikke gidder å jobbe. Ved å elde norge inn i EØS ha politikerne skapt en gedigen utgiftsbombe. Wuuu-eh-huuuuuu...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Er mer bekymret for helsa...

Anonymous poster hash: 41b53...0d9
  • Liker 5
Skrevet

Ikke så bekymret for min personlige økonomi. Det er andre ting som påvirker min arbeidsgiver mer enn oljeprisen. Så jeg tror nok jeg har håp om å berge denne gangen. På den annen side så vet jeg hvor fort slike ting kan snu. Jeg var en av dem som mistet jobben på begynnelsen av nittitallet og det var en strevsom periode - for å si det mildt.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bekymret for egen del. Vi har minimalt med gjeld og penger på bok og i eiendom. Eneste gjelden er studielån og fellesgjeld på leiligheten.

Sikre inntekter da jeg selv er trygdet og mannen jobber innen helsesektoren.

Men for landets del ser jeg at det fint kan bli tøffere tider for flere, høyere arbeidsledighet og høyere priser. Men tror ikke vi går på en kjempesmell. Tror de fleste vil klare nedgangstider ved å kun stramme inn noe på luksusutgifter. Mens enkelte vil slite mye mer, og da særlig de som vil miste arbeid og bli syke.

Anonymous poster hash: e3cee...044

Gjest brutal_mann
Skrevet

det vi vil se er enda større sprik mellom fattig og rik. A-laget (boligeierne) vil distansere seg betydelig fra B-laget (de som mister sin bolig eller ikke har bolig fra før av). Det er ingenting som tyder på at vi noen sinne igjen vil se på bolig som et sosialt gode. det er blitt et investeringobjekt for den øvre middelklasse. slik sett vil en alltid sørge for at det er større etterspørsel enn tilbud. Kan ikke la verdien forringes vet du...

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Ja, Har planer om å starte bedrift i tertiærnæringen i løpet av året, så dette er faktisk litt skummelt.

Skrevet

Jeg er 100% fast offentlig ansatt, så er ikke så redd for å miste jobben. Skulle renten gå opp hadde vi taklet det med å roe ned forbruket. Så på mine vegne er jeg ikke så bekymret, men det er klart skulle Norge 'AS' gå dunken får vi nok merke det godt alle sammen :/

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jobber riktignok i leverandørfirma i oljeindustrien, men vi skal nok fint komme oss gjennom denne runden, også, grunnet oppstart av bygging av Johan Sverdrup, samt at sluttbrukerne garantert kommer til å fremskynde revisjonsstanser og modifikasjoner nå som oljeprisen er så lav. Dersom det blir nedbemanninger, er jeg langt fra øverst på lista, både grunnet ansiennitet og at jeg er tillitsvalgt (og kronisk syk, siden bedrifter er redde for å havne i bråk grunnet slike som "oss" ;) )

Anonymous poster hash: aacf8...98d
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og ektefelle har sikre jobber, og siden vi er medlem av A-laget (som eier egen bolig) og i tillegg kan melke B-laget (de som ikke eier) ved å leie ut har jeg ingen bekymringer for fremtiden.

Anonymous poster hash: 28561...67a
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jobber riktignok i leverandørfirma i oljeindustrien, men vi skal nok fint komme oss gjennom denne runden, også, grunnet oppstart av bygging av Johan Sverdrup, samt at sluttbrukerne garantert kommer til å fremskynde revisjonsstanser og modifikasjoner nå som oljeprisen er så lav. Dersom det blir nedbemanninger, er jeg langt fra øverst på lista, både grunnet ansiennitet og at jeg er tillitsvalgt (og kronisk syk, siden bedrifter er redde for å havne i bråk grunnet slike som "oss" ;) )

I tillegg er mannen min lærer i grunnskolen, vi har lavt boliglån i forhold til inntekt og en solid sparekonto å tære på om det verste skulle skje (det vil si at begge ble arbeidsledige samtidig).

Skrevet

Jeg er mer redd for Norge's økonomi nå, enn min egen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bekymret for egen økonomi. Jeg er førstemann som er ansatt, og dermed sistemann som mister jobben. Jeg tror nok ikke det er fare for å gå ned i lønn i min bransje. Heller ikke at noen kommer til å miste jobben. Min bransje er relativt stabil gjennom slike ting.

Men om boligprisene plutselig faller til halvparten, så er det jo litt krise. Da må jeg jo bare bli boende her jeg bor lengre enn planlagt.

Anonymous poster hash: 097a1...0d0
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så bekymret for landets økonomi. Vi kan alle klare å leve med litt enklere standard.

Jeg er mye mer bekymret for klimaendringene.

Anonymous poster hash: b93a8...ed6
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke noe av dette. Hvorfor roper TV2 at dette vil bli et tøft år økonomisk for meg?

Anonymous poster hash: ee546...3fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke så bekymret for landets økonomi. Vi kan alle klare å leve med litt enklere standard.

Jeg er mye mer bekymret for klimaendringene.

Anonymous poster hash: b93a8...ed6

Såklart er klimaendringene mye mer bekymringsfullt enn Norge's økonomi, men tråden handlet om økonomi. :P

AnonymBruker
Skrevet

Nei, har ikke boliglån, og jobber som sykepleier så jeg vil ikke miste jobben.

Personlig er jeg skuffet fordi jeg var planlagt tidenes langtur til USA for å feire 30års-dagen min, men det må sannsynligvis avlyses.

Anonymous poster hash: 31eda...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bekymret for egen økonomi. Jeg er førstemann som er ansatt, og dermed sistemann som mister jobben. Jeg tror nok ikke det er fare for å gå ned i lønn i min bransje. Heller ikke at noen kommer til å miste jobben. Min bransje er relativt stabil gjennom slike ting.

Men om boligprisene plutselig faller til halvparten, så er det jo litt krise. Da må jeg jo bare bli boende her jeg bor lengre enn planlagt.

Anonymous poster hash: 097a1...0d0

Du kjøper og selger vel i samme marked? :)

Anonymous poster hash: 3f427...24e

AnonymBruker
Skrevet

Du kjøper og selger vel i samme marked? :)Anonymous poster hash: 3f427...24e

Det som gjerne skjer med dem som ikke har betalt ned så mye på lånet i en slik situasjon, er at banken ikke 'lar' en selge fordi salgsprisen ikke dekker lånet. Da har man plutselig et usikret lån for differansen mellom lån og den nye boligverdien, med påfølgende høyere rente osv. Jeg bodde noen år i Danmark, hvor boligmarkedet lå helt stille i et par år etter en priskorreksjon fordi folk hadde råd til å kjøpe, men ikke selge.

Anonymous poster hash: fbd46...5b5

AnonymBruker
Skrevet

Litt.. Jeg mister jobben min i februar og enda ikke fått ny jobb.

Anonymous poster hash: a14b9...a29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...