Gå til innhold

Hvordan fjerne slettede bilder 100% fra kamera?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det er jo slik at selv om man har slettet bilder fra kamera (dette gjelder speilreflekskamera), så kan en fortsatt finne tilbake til disse slettede bildene. Jeg kan ikke mye om dette, og lurer egentlig på hvordan jeg kan fjerne disse slettede bildene fullstendig, på enklest mulig måte.

Er det mulig å overskrive bildene på en måte? Altså, at jeg for eksempel tar flere hundre nye bilder og sletter de? Vil dette gjøre at de andre slettede bildene vil bli erstattet, eller er ikke dette mulig?

Veldig dårlig forklart det her, men håper det er forståelig! Det er ganske viktig for meg å få dette gjort.

Anonymous poster hash: 26dbd...9f9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Letteste er å ta x antall 100 bilder av veggen, helt til kortet er fullt. Da vil det være vanskelig nok å få tilbake de andre bildene.

Skal du selge kamera feks, ville jeg solgt uten minnekort..

Anonymous poster hash: 85e3d...a1b

AnonymBruker
Skrevet

Letteste er å ta x antall 100 bilder av veggen, helt til kortet er fullt. Da vil det være vanskelig nok å få tilbake de andre bildene.

Skal du selge kamera feks, ville jeg solgt uten minnekort..

Okei, så det fungerer altså? Skal ikke selge. Tusen takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Når man bare sletter bildene vanlig, kan man jo se at minnekortet fortsatt ikke er tomt. Altså det står gjerne "brukt 250 MB" selvom det ikke er noen bilder. Når man formaterer kortet står det 0 MB brukt, så antar at det kanskje hjelper på det du lurer på også?

Anonymous poster hash: 1ec86...668
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å formatere det så er problemet løst.

Anonymous poster hash: a38f1...b2d

Skrevet

Det er jo bare å formatere det så er problemet løst.

Nei, det må overskrives. Kan gjøres på måten som beskrives over her, eller enklere og muligens tryggere med programvare som er laget til foremålet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det må overskrives. Kan gjøres på måten som beskrives over her, eller enklere og muligens tryggere med programvare som er laget til foremålet.

Hvordan blir det overskrivd om man tar 100 bilde av en vegg?

AnonymBruker
Skrevet

Skal mer enn 100 bilder av veggen til for å overskrive et minnekort hvis det ikke er veldig lite eller oppløsningen veldig stor. Sånn passe suspekt med hundrevis av veggbilder hvis noen skulle tenkes å forsøke å finne frem de slettede bildene :o Det enkleste er vel å kjøpe et nytt minnekort.

Anonymous poster hash: 61ed0...6aa

AnonymBruker
Skrevet

dd if=/dev/zero of=/dev/mmcblk0

Problem løst!

Anonymous poster hash: 4cb92...213

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal mer enn 100 bilder av veggen til for å overskrive et minnekort hvis det ikke er veldig lite eller oppløsningen veldig stor. Sånn passe suspekt med hundrevis av veggbilder hvis noen skulle tenkes å forsøke å finne frem de slettede bildene :o Det enkleste er vel å kjøpe et nytt minnekort.

Anonymous poster hash: 61ed0...6aa

Mulig jeg er blond, men hvordan virker det? Hvordan hjelper det å ta ørten bilder til for å skjule de sletta? De sletta er jo der forde, eller?

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er blond, men hvordan virker det? Hvordan hjelper det å ta ørten bilder til for å skjule de sletta? De sletta er jo der forde, eller?

Fordi når du sletter et bilde sletter du egentlig ikke bildet, du sletter informasjonen eller referansen til hvor bildet ligger.

Du sletter skattekartet uten å slette skatten. :-)

Tar du masse bilder av veggen, skrives de gamle bildene over.

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt forklart, det maskinen gjør når den sletter noe er å slette første bokstav i filnavnet. Så du kan se det som om du skriver noe på en lang papirstrimle, visker ut første bokstav, og så tror at alt som er skrevet på arket er borte.

Når du tar nye bilder skriver maskinen der hvor det er ledig, det vil si, der hvor det var andre bilder før. Nå først er det borte.

Eller så kan du fylle helle minneskortet med nuller. Tar ikke mer enn et par minutter.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ble litt usikker på om jeg bør formatere eller overskrive, det var jo litt uenighet om dette.. Noen som vet hva som fungerer?

Enkelt forklart, det maskinen gjør når den sletter noe er å slette første bokstav i filnavnet. Så du kan se det som om du skriver noe på en lang papirstrimle, visker ut første bokstav, og så tror at alt som er skrevet på arket er borte.

Når du tar nye bilder skriver maskinen der hvor det er ledig, det vil si, der hvor det var andre bilder før. Nå først er det borte.

Eller så kan du fylle helle minneskortet med nuller. Tar ikke mer enn et par minutter.

Okei, jeg skal prøve. Er ikke så flink til sånt, haha. Bra forklart!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg skal prøve. Er ikke så flink til sånt, haha. Bra forklart!

Ts

Hvis du har Windows 7 eller 8 så holder det med at du høyreklikker på minnekortet, velger "formater...", fjerner haken i "hurtigformatering", så overskrives alt på minnekortet med nuller. (Samme sak som det jeg skrev over, bare at det over er i GNU/Linux)

Etter det er det umulig å gjenopprette bilder på minnekortet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har Windows 7 eller 8 så holder det med at du høyreklikker på minnekortet, velger "formater...", fjerner haken i "hurtigformatering", så overskrives alt på minnekortet med nuller. (Samme sak som det jeg skrev over, bare at det over er i GNU/Linux)

Etter det er det umulig å gjenopprette bilder på minnekortet.

Okei, det hørtes jo veldig greit ut! Har Windows 8.

Forresten, bildene som ligger lagret på kameraet (de som ikke er slettet) vil ikke forsvinne når jeg gjør dette, sant?

AnonymBruker
Skrevet

Okei, det hørtes jo veldig greit ut! Har Windows 8.

Forresten, bildene som ligger lagret på kameraet (de som ikke er slettet) vil ikke forsvinne når jeg gjør dette, sant?

Hvis de er lagret på et minnekort du kan sette i PCen så kopierer du mappen med de i, sletter de bildene du ikke skal ha og lar de du skal ha være igjen, formaterer minnekortet som nevnt over, kopierer tilbake mappen med bildene i, så skal alt være i orden.

Hvis bildene er lagret i minne på kameraet så er det nok med at du sletter bildene som er på kameraet. Så fremt det ikke lar seg gjøre å formatere kameraet fra en PC så vil det heller ikke være mulig å gjenopprette bildene du har slettet.

Har du bilder på kamera og minnekort så formater minnekort (ta vare på de bildene du vil ha!), slett de bildene du ikke skal ha på kameraet fra kameraet og sett i minnekortet igjen.

Er det noe mer du lurer på så bare spør! :)

Skrevet

For eksempel dette, med innstillingen FULL (OverWrite). Programmet er lagd av selskapet bak SD Card standarden.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er lagret på et minnekort du kan sette i PCen så kopierer du mappen med de i, sletter de bildene du ikke skal ha og lar de du skal ha være igjen, formaterer minnekortet som nevnt over, kopierer tilbake mappen med bildene i, så skal alt være i orden.

Hvis bildene er lagret i minne på kameraet så er det nok med at du sletter bildene som er på kameraet. Så fremt det ikke lar seg gjøre å formatere kameraet fra en PC så vil det heller ikke være mulig å gjenopprette bildene du har slettet.

Har du bilder på kamera og minnekort så formater minnekort (ta vare på de bildene du vil ha!), slett de bildene du ikke skal ha på kameraet fra kameraet og sett i minnekortet igjen.

Okei, tusen takk for utfyllende svar! Det skal jeg gjøre! :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg koblet til kameraet med en USB-kabel, og tatt vare på alle mappene med bilder jeg vil beholde, og valgt "formater" ved å høyreklikke på et ikon som kom opp når jeg koblet til kameraet. Jeg vet ikke om bildene var lagret på et minnekort eller i minne på kameraet, men hvis jeg forstod det riktig vil dette si at bildene var lagret på et minnekort (siden det gikk an å formatere kameraet fra PCen).. Og nå står det "1,90 GB ledig av 1,90 GB". Vil dette si at de slettede bildene er helt borte? Vil bare være 100% sikker! :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg koblet til kameraet med en USB-kabel, og tatt vare på alle mappene med bilder jeg vil beholde, og valgt "formater" ved å høyreklikke på et ikon som kom opp når jeg koblet til kameraet. Jeg vet ikke om bildene var lagret på et minnekort eller i minne på kameraet, men hvis jeg forstod det riktig vil dette si at bildene var lagret på et minnekort (siden det gikk an å formatere kameraet fra PCen).. Og nå står det "1,90 GB ledig av 1,90 GB". Vil dette si at de slettede bildene er helt borte? Vil bare være 100% sikker! :)

Noen som vet? :)

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...