Gå til innhold

Han er hardhendt med valpen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg si at jeg responderer kun på saklige og konstruktiv kritikk og svar. Alt annet blir oversett av meg.

Så, her er saken.

Noen i familien har skaffet seg en nydelig valp som kun er 7 måneder. I romjula var jeg på besøk hos dem og naturlig nok var valpen vilter og rampete. Han fikk blandt annet tak i ene hansken min og lå og lekte og tygget på den.

Jeg gikk rolig bort og prøvde å ta hansken fra han. Hunden slapp villig taket men noen tråder hadde surret seg fast så det så kanskje ut som at hunden ikke ville slippe. Eieren reiste seg brått og kom mot oss og hunden reiste seg også da fra liggende stilling.

Jeg flyttet meg slik at eieren kom til for jeg regnet med han skulle hjelpe til men eieren la ene hånden på baken til hunden og den andre på nakken og brøt valpen ned i liggende stilling mens han ropte "FY" flere ganger. Hunden pep og jeg skyndte meg å forklare at hunden hadde sluppet tak straks men at noen tråder satt fast i tennene hans.

Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte si noe.

Ting roet seg og vi fortsatte å prate og drikke kaffe. Valpen begynte å vandre litt rundt og så ser jeg at han har funnet noen barneleker som han leker med og prøver å riste i fillebiter.

Og igjen er det på samme viset, eier roper "FY", tar tak i nakken og baken og tvinger valpen ned i liggende stilling mens den piper.

Jeg sier til eieren at dette kan umulig være bra for hunden og at det må da finnes bedre måter å oppdra han på.

Eieren svarer bare noe sånt som "neida, dette nytter, Bare vent å se"

Jeg takker for kaffen og trasker hjem med den såre lyden av valpens piping ringende i ørene.

Jeg har aldri hatt hunder eller dyr og jeg har heller aldri brydd meg om å ha det så jeg vet ikke hvordan man skal håndtere dem. Tenker jeg rett om at dette er eller kan være skadelig?

Var det noe annet jeg kunne sagt og gjort?

Anonymous poster hash: 076c7...019
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker helt rett. Det eneste han oppnår med dette er at hunden blir redd for ham og nervøs generelt. Det gjør mer skade enn godt :(

Anonymous poster hash: a67fb...672
  • Liker 4
Skrevet

Ser akkurat det samme hos noen i nær familie hos min samboer, det er forferdelig å se på, men hva i all verden kan en gjøre?

Når det ikke nytter å si ifra til personen, og Norge på generellt basis har for dårlige lover ang. dyrehold....

:(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problemet med et familiemedlem. Han behandler hunden på samme måte og er ikke særlig snill mot den. Hørte også sønnen hans på 6 år spurte "kan jeg få Fido til å knurre så jeg kan slå han?"... det gjør meg vondt å tenke på denne valpen.

Anonymous poster hash: 37787...446

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette kan resultere til at hunden blir nervøs og redd ovenfor eier ja.

I følge mattilsynet er det heller ikke lov til å ta hunder og katter i nakken. Dessuten er hunden alt for stor til at det har noe effekt.

Det du kan si til de at det er lurest at de tar å bytter med hunden. Har hunden en ting eller klær som den ikke skal tygge på, så må eierne bytte den med en leke eller et bein som hunden har lov til å tygge på. På denne måten vil hunden tilslutt lære det at den ikke skal tygge på ting som ikke er dens.

Et enkelt og rolig nei holder også. Trenger ikke å gjøre det så skarpt eller krast å ikke noe vits å ta i hunden heller.

Det kan også hende at hunden kjeder seg, og må bli brukt. Nå vet ikke hvilke rase det er snakk om her, men litt fysisk å psykisk aktivitet har aldri skadet. :) Hunder er kjent for å gjøre litt opprør om de ikke blir brukt.

Endret av Frk.K
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker helt rett. Det eneste han oppnår med dette er at hunden blir redd for ham og nervøs generelt. Det gjør mer skade enn godt :(

Anonymous poster hash: a67fb...672

Ser akkurat det samme hos noen i nær familie hos min samboer, det er forferdelig å se på, men hva i all verden kan en gjøre?

Når det ikke nytter å si ifra til personen, og Norge på generellt basis har for dårlige lover ang. dyrehold....

Jeg har samme problemet med et familiemedlem. Han behandler hunden på samme måte og er ikke særlig snill mot den. Hørte også sønnen hans på 6 år spurte "kan jeg få Fido til å knurre så jeg kan slå han?"... det gjør meg vondt å tenke på denne valpen.

Anonymous poster hash: 37787...446

TS.

Takk for svar. Så fælt at hunder (dyr) havner hos folk som ikke er snille mot dem. Han jeg har skrevet om her har hatt hunder før men jeg vet ikke hvordan de ble oppdratt. Muligens på samme måte som denne valpen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan resultere til at hunden blir nervøs og redd ovenfor eier ja.

I følge mattilsynet er det heller ikke lov til å ta hunder og katter i nakken. Dessuten er hunden alt for stor til at det har noe effekt.

Det du kan si til de at det er lurest at de tar å bytter med hunden. Har hunden en ting eller klær som den ikke skal tygge på, så må eierne bytte den med en leke eller et bein som hunden har lov til å tygge på. På denne måten vil hunden tilslutt lære det at den ikke skal tygge på ting som ikke er dens.

Et enkelt og rolig nei holder også. Trenger ikke å gjøre det så skarpt eller krast å ikke noe vits å ta i hunden heller.

Det var lurt. Takk. Det skal jeg si til han det gjelder.

Er det forresten vanlig at valper småtisser inne? Slik som da jeg kom hjem til dem og hunden virket glad og svinset rundt bena mine. Da så jeg at han småtisset litt mens han sprang der.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg vil si dette er riktig tenkt, men en kraftig overdrivelse. Det er ingen grunn til å være fysisk med den.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si dette er riktig tenkt, men en kraftig overdrivelse. Det er ingen grunn til å være fysisk med den.

Synes du jeg overdriver? Eller er det eieren du mener?

AnonymBruker
Skrevet

noen mennesker vil bare ikke forstå hva galt de kan gjøre ved å "oppdra" en hund på denne måten. dumme dumme mennesker....

Anonymous poster hash: 7e602...7c8
  • Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Synes du jeg overdriver? Eller er det eieren du mener?

Eieren

Skrevet

Er det ikke nylig kommet en del regler for hvordan det er lov å oppdra hunder da?

Hørtes jo ikke sørlig bra ut det der.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Avlive dyret :vetikke: Det lider jo.

Skrevet

Det var lurt. Takk. Det skal jeg si til han det gjelder.

Er det forresten vanlig at valper småtisser inne? Slik som da jeg kom hjem til dem og hunden virket glad og svinset rundt bena mine. Da så jeg at han småtisset litt mens han sprang der.

Mhm :) Når min var på den alderen så kunne han lett skvette litt når han ble glad for å se folk eller andre hunder! Men heldigvis så skjedde det aldri inne. Det er også noe som går over. :)

Skrevet

Nei, det er feil måte å behandle hunden på. Da kan de heller ta den med på kurs, det lærer den mye av :) Om denne oppførselen fortsetter og eieren ikke endrer seg, kan du kontakte mattilsynet, de kommer. Jeg har fire chihuahuaer, hvorav den ene skadet seg og måtte operere bort milten sin. Da hadde han en slik "hatt" på hodet som gjorde at han ikke kunne slikke, og når naboen da møtte på oss og jeg forklarte, ringte ho faktisk mattilsynet. Og de kom på døra. De forsvant like fort igjen, da de jo så at de var glade hunder som hadde det bra :)

Skrevet

Det er ganske vanlig at valper, som ikke helt har fått kontroll på blæren sin, skvetter litt når den blir redd eller veldig glad(f.eks ved besøk).

Det beste er å overse at valpen skvetter, men heller ikke gjøre valpen mer ivrig bare for at den da kanskje skvetter enda mer:)

Men, 7 mnd gammel kan man begynne å lure på om den skvetter slik også pga at den er nervøs ovenfor eier.. Ser samme problemet hos de jeg nevnet ovenfor, hunden er vel 3 år, men skvetter fortsatt når det kommer besøk.. Jeg personlig tror det er fordi den er nervøs, og redd for hva eier gjør....

AnonymBruker
Skrevet

Ikke riktig måte å gjøre det på, men er det ulovlig, det tviler jeg på. Det er forbudt å løfte i nakkeskinnet, men det er jo ikke det han gjør. Hadde det vært et barn så hadde det vært noe å ta videre, men hunder har ennå ikke det rettsvernet, og hunder skal heller ikke behandles som et barn, selv om det er andre måter å reagere på i dette tilfellet.

Anonymous poster hash: 23b38...f4e
Gjest Mythic
Skrevet

Sånn går det når folk som ikke har peiling på hund skaffer seg valp. Hjertet mitt blør når jeg tenker på alle hunder som blir ødelagt av uvettige eiere :sukk:

TS: Kjenner du dem såpass godt at du kan foreslå at de går et valpekurs?

AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når folk som ikke har peiling på hund skaffer seg valp. Hjertet mitt blør når jeg tenker på alle hunder som blir ødelagt av uvettige eiere :sukk:

TS: Kjenner du dem såpass godt at du kan foreslå at de går et valpekurs?

TS

Jeg har spurt, i en helt annen anledning, og svaret var at det ikke finnes slikt der de bor. Det tror jeg på siden de bor i en liten avsides bygd.

AnonymBruker
Skrevet

TS Jeg har spurt, i en helt annen anledning, og svaret var at det ikke finnes slikt der de bor. Det tror jeg på siden de bor i en liten avsides bygd. Anonymous poster hash: 076c7...019

Det finnes ukeskurs om sommeren med ulike hundeskoler. De burde finne en som driver med positiv trening. Det var leit å lese om en som helt klart ikke burde hatt hund før han skaffet seg mer kunnskap om dem. Det som ofte er problemet er at de med slike oppfatninger selv tror de har fasiten, de tror det er riktig å straffe hunden. Det var det man trodde var riktig på 70-tallet (pga en ulveforsker som selv har gått tilbake på teoriene sine om hierarki og aggressivitet).

Et dyr (om mennesker) lærer mye bedre av å motiveres med belønning. Selvsagt skal man sette grenser, men ikke på den måten som beskrives. Det endet bare med at hunden blir utrygg på mennesker og kan ende opp med å bite av frykt en dag. Man slåt ikke barn lengre heller, for man vet bedre i dag. Det blir litt det samme.

Anonymous poster hash: 04f34...b2e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...