Gå til innhold

BMI på 35,2 :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg har lagt på meg de siste årene. Men fikk jeg et sjokk, er i klasse 2 for alvorlig fedme :( :( Er det noen som kan gi meg med tips til å få en kickstart..må få gjort noe med dette! Kanskje jeg burde vurdere å slutte med en medisin som gir ulvehunger også..

Er det nok med å gå en times tur i starten, eller kaste meg i hardtrening med en gang?

Anonymous poster hash: 2636a...9da
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 36 for 18 mnd siden, nå er den snart 25. Begynn idag!

Anonymous poster hash: b2ad7...4dd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 36 for 18 mnd siden, nå er den snart 25. Begynn idag!

Imponerende :) Hva gjorde du annerledes? Er usikker på om lavkalori eller lavkarbo er det rette for meg..

AnonymBruker
Skrevet

Tenk langsiktig - ikke gi deg ikast med dumme suppekurer, superdietter og ting du kun gidder å holde på med i to uker før du kreperer av sult og aggresjon. Du må endre livsstil, og det er et langsiktig prosjekt. Jeg er ikke ekspert på dette, så skal ikke gi deg spesifikke råd om hva som er beste måte å gå ned på, men er mange flinke og erfarne folk her inne som sikkert har råd :)

Anonymous poster hash: d44dc...685
AnonymBruker
Skrevet

Imponerende :) Hva gjorde du annerledes? Er usikker på om lavkalori eller lavkarbo er det rette for meg.. Anonymous poster hash: 2636a...9da

Lavkalori..spiser det jeg vilegentlig. Men sjeldent kveldsmat. Er endel sulten, det må jeg innrømme. Knekkebrød isteden for brød. Drikker omtrent aldri kalorier. En potet til middag. Spiser både pasta og ris. Har jeg spist litt mer en dag, kutter jeg inntaket neste dag.

AnonymBruker
Skrevet

Når det er livsstilsvaner som er problemet så ville jeg i starten satset på en myk overgang som kan vare.

Begynn å innse hvor problemene ligger - og identifiser de små tiltakene som vil hjelpe deg ikke bare å miste vekt, men også å holde på den.

Ikke tenk "lavkalori eller lavkarbo" eller dietter.

Begynn med de enkleste og mest varige tingene:

- Tallerkenmodellen(google den, så får du masse forslag)

- Kutt ut flytende unødige kalorier(saft, brus, juice etc - drikk vann som tørstedrikk)

- Kutt ut siruper etc til kaffe, hold deg til kaffe naturell(eksempelvis vanlig kaffe i ukedagene, en caffe mocca på lørdagen når du besøker yndlingscafeen)

- Forsyn deg bevisst; Hva trenger du, ikke hva har du lyst på. Ikke forsyn deg to ganger, ikke lag alt for mye mat(rester kan brukes dagen etter/fryses - men skal ikke spises opp "bare fordi")

Og så til aktivitet; Begynn forsiktig - legg heller opp til at du kan klare å trene 3 ganger i uken på sikt fremfor å satse hardt og raskt bare så du får skader og må ha treningsstopp i ukesvis eller blir demotivert/oversliten.

Tenk at du skal bruke 1-2 år på å nå en vekt du kan holde livet ut, ikke tenk at du skal bli superslank.

Oppdager du at du er skikkelig glad i å jogge masse og trene skikkelig styrke flere ganger i uka - topp, en de aller fleste har ikke tid eller anledning til det med jobb/barn og alt som er.

Ta det til et nivå som er realistisk, og få det til å handle om endring for livet - ikke "mål 2015 fordi jeg skal bli slank".

Grunnen til at mange mislykkes er fordi de hopper rett på diett.

Anonymous poster hash: d20c3...eab
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Suppedietter og shakes er ikke aktuelt..vil spise skikkelig mat.. :) Sykling og svømming skal visstnok være lettere trening..det er kanskje bra at jeg ikke tar for hardt i starten?

Skrevet

Jeg vet at jeg har lagt på meg de siste årene. Men fikk jeg et sjokk, er i klasse 2 for alvorlig fedme :( :( Er det noen som kan gi meg med tips til å få en kickstart..må få gjort noe med dette! Kanskje jeg burde vurdere å slutte med en medisin som gir ulvehunger også..

Er det nok med å gå en times tur i starten, eller kaste meg i hardtrening med en gang?

Medisiner bør du ikke slutte med uten å snakke med legen, du kan bli veldig dårlig hvis du gjør det.

Punkt en: null kjeks,kaker, potetgull, is godterier etc. Har du det i huset kaster du det/gir du det bort. (Jeg gjorde det en gang, og det var litt flaut å gi bort to poser kjeks og sjokolade jeg hadde liggende.) Bor du sammen med noen snakker du med dem, og kjøper inn bare når de skal spise det, og ikke mer enn det som blir spist i løpet av kvelden.

Punkt to: Sett en startdato. Jeg starter for alvor på torsdag, liker best å starte ca midt i uka, og på onsdag er det lagt opp til utskeielser. Jeg er ikke av dem som sier "Start i dag!" Jeg sier heller se på de nærmeste dagene og tenk gjennom om det er noen "fallgruber". I så fall er det bedre å vente noen dager.

Punkt tre: Hva du skal spise? Det kommer helt an på hva du liker og hva du synes er praktisk enkelt å gjennomføre. Du skal holde på med dette en stund, og da er det mye greiere om kostholdet er tilpasset det du liker og din/familiens hverdag. For meg har det fungert best med lavkalori, hvor jeg også har vært bevisst på hva slags karbohydrater jeg har spist.Langsomme karbohydrater er viktig, grovbrød, grove knekkebrød, fullkornspasta og fullkornsris. Mye grønnsaker, mest av det som vokser over jorda. Av pålegg har jeg sett mer på mengden karbohydrater enn kalorier, pålegg med (mye) karbohdrater metter ikke så lenge. Spis gjerne en del proteinrikt pålegg, det metter bra.

Punkt fire: Spis deg mett! Hvis du skal gå mye sulten kommer dette til å bli vanskeligere enn det trenger å være. Jeg spiste mye gulrot og kålrot mellom måltidene, både fordi jeg var sulten og fordi jeg "trengte" noe å spise på. Hvis du spiser frukt er det lurt å ta litt mandler (ca 5) eller cottage cheese ved siden av, det påvirker ikke blodsukkeret så mye. Grønnsaker metter mye, og har lite kalorier, bruk det til alle måltider.

Punkt 5: Drikke. Vann, kaffe og te uten sukker. Unngå søte drikker, både de som er søtet med sukker og de som er søtet med kunstig søtstoff. Kunstig søtstoff kan lett trigge søtsug. Vær obs på forskjellige former for vann med smak/kullsyre, noen er faktisk tilsatt søtstoff.

Punkt 6: Fysisk aktivitet. Her er det to ting som er viktig: Du må bli sliten (svett og anpusten) og du må gjøre det over tid. Å gå rett på hardtrening vil jeg fraråde deg, det blir fort veldig slitsomt for kroppen og kan gjøre det lite fristende å ta en ny runde neste dag. Hvis du i utgangspunktet er passiv/ikke rører deg noe særlig, kan en daglig gåtur være en fin start. I starten er det viktig å fokusere på at det skal bli en vane, ikke på hvor langt du går. Ti minutter kan være nok. Prøv litt forskjellige ting, finn ut hva du trives med og hva som er praktisk å få til i din hverdag. På sikt bør du prøve å få til en kombinasjon av styrke og utholdenhet.

Lykke til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 20 kg ca på 6 måneder. En helt ok vektnedgang, og faktisk relativt lite med tanke på at jeg hadde en del høyere bmi enn deg da jeg startet.

Jeg har alltid tenkt at å slanke seg skal skje neste mandag, etter nyttår osv. Og det har alltid bestått av dietter, Shake og andre rariteter som er så superdupert. Det skulle skje fort og helst uten innsats. Jeg sprakk ganske fort da jeg alltid gikk sulten og ikke hadde noe energi, da sprakk jeg ikke i forhold til godteri, men mere mat. Alltid gått ned litt og gått opp igjen mye.

Denne gangen var det annerledes. Denne gangen var ikke tanken at det skulle skje fort, men at det skulle vare. Rett og slett en livsstilsendring. Derfor meldte jeg meg inn på et treningssenter der jeg kunne få litt hjelp (PT/kostholdsveiledning osv) og tok det derifra. Jeg fikk hjelp til å legge opp en treningsopplegg og det var 2 ganger per uke. Alt annet var en bonus..

Kostholdet fikk jeg et ark med "tips" til sunne mellommåltider og hva jeg kunne spise til ulike måltider, rett og slett for å få et bildet over hva jeg kan spise. Jeg brukte dette og la til litt selv, grunnen er at jeg er dårlig på å lage mat selv og jeg er lite oppfinnsom, så jeg fikk mye hjelp i denne såkalte "listen". Nærmest en kostholdsplan.. Jeg spiste det jeg ønsket til middag (en porsjon og masse grønnsaker istedet for masse ris/poteter. Men jeg kuttet ikke ut ris/poteter)

Jeg begynte og spise 5-6 måltider om dagen, dette er da ibildet mellommåltider, og jeg har fåtttipsbom mye som kan være godt og som kan erstatte andre produkter (feks kesam til dipp istedet for rømme).

Jeg spiser nok ikke så mye under 2000 kcal om dagen, så det er ikke noe diett, men rett og slett tips om produkter og måltider jeg kan spise som ikke har så mye kcal i seg. Det vil si at jeg spiser mye mer mat enn før, men har i meg mindre kcal. Og ettersom jeg spiser såpass mye mat, så er ikke sukkersuget der som det var før, og jeg tror faktisk ikke jeg har vært sulten en gang etter jeg la om kostholdet.

6 måneder etterpå så holder jeg kostholdet og det har blitt mer som en vane og en vane jeg trives med. Men nå har jeg også da dager (lørdag/søndag) jeg også spiser snop. Jeg er ikke helt avholds. I tillegg spiser jeg det jeg får til middag uansett, men justerer mengden. Det vil si at jeg spiser til jeg er mett og ikke til jeg sprekker (som jeg pleide).

I tillegg så trener jeg i snitt mer nå enn jeg gjorde. Men sånn generelt så trener jeg kun to ganger i uken og tenker fortsatt på de resterende øktene som en "bonus" og ikke noe jeg "må". Grunnen er fordi jeg blir fortere lei hvis jeg "må" noe. Og med mann, barn, full jobb, litt reisevei hjem/jobb osv så er det ikke noe særlig å skulle på toppen av alt ha dårlig samvittighet for en treningsøkt jeg ikke gjorde, men heller belønne meg fordi jeg faktisk klarte utenom de faste to låtene per uke.

Dette fungerer faktisk veldig bra for meg, og jeg er veldig overrasket over at det går an og være fornøyd og mett i tillegg til å gå ned i vekt.

Men jeg vil vel si at det går jo ikke spesielt fort ned, men samtidig er jeg veldig fornøyd med nedgangen, for hvis det ikke går fort ned, så kan det jo hende at vanene er så innarbeidet da jeg har gått ned det jeg ønsker, sånn at det ikke blir helomvending etter vektnedgang(som jeg har gjort før). Sånn at jeg holder meg stabil det jeg da havner og trives..

Det viktigste synes jeg er i hvertfall og ikke begynne med altfor mye og ikke gi seg så mye dårlig samvittighet for alt. Godta at det tar tid og godta at det innimellom sprekker, men da begynner man på igjen neste dag og ikke neste uken...

Anonymous poster hash: 5ba65...eef

• Liker 4
Gjest Runforit
Skrevet

Å kaste deg ut i hardtrening er bare tullete. Som overvektig, utrent og dårlig form så er det oppskriften på en kanonsmell med skader og knust motivasjon før du i det hele tatt har startet.

Trening i seg selv vil uansett ikke gjøre noe for vekta di så lenge kostholdet er dårlig.

Du har allerede fått masse god råd.

Start med kostholdet.

Fyll opp kjøkkenet med gode råvarer som kylling, fisk, karbonadedeig, egg, avokado, nøtter, frukt, grønnsaker, havregryn etc.

Finn inspirasjon på matblogger og sett opp en ukesplan for hva du skal spise til hvert måltid(frokost, lunsj, mellommåltid, middag) slik at du har en plan fra dag til dag og slipper å tenke på tom mage og dager der du har lite fantasi.

Om du skal spise lavkarbo eller lavkalori er opp til deg. Du må finne ut hva som fungerer for deg og din kropp. Jeg lever lavkarbo og stortrives med det, mens andre sverger til lavkalori. Du merker raskt hva du og din kropp trives best med i forhold til både overskudd, energi og sultfølelse.

Min inspirasjon er f.eks lavkarbogjortenkelt.net :)

Start forsiktig med trening. Det viktigste er mer hverdagsaktivitet så powerwalking er en super start! Etterhvert som du bli lettere og i bedre form så kan du starte å kjøre på med hardere trening. Men første målet ditt bør i første omgang være å bevege deg aktivt hver dag og ikke mindre enn 3 ganger i uka.

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

BMI har gått ned til 34, så det går rette veien! :) Men gud så tungt det var å begynne å trene! Skal bli enda flinkere med treningen etterhvert som formen blir bedre. Takk for all gode tips! :) TS

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

BMI har gått ned til 34, så det går rette veien! :) Men gud så tungt det var å begynne å trene! Skal bli enda flinkere med treningen etterhvert som formen blir bedre. Takk for all gode tips! :) TS

Bra jobbet :) Stå på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...