AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #1 Skrevet 3. januar 2015 Jeg har en katt som reagerer underlig på noen typer tørrfor. Det gjelder billigfor fra matbutikker (Friskies, Whiskas o.l.) i tillegg til Britcare fra dyrebutikken. Den går ned i vekt til tross for at den spiser og spiser. I tillegg virker den sulten hele tiden. Så sulten at den går løs på potteplanter og alt som er. Når den får Royal Canin eller Eucanuba blir den helt annerledes, Den legger på seg, spiser normalt og virker sunn og frisk. Etter at jeg oppdaget sammenhengen har den bare fått for som den tåler, og den er frisk og i godt hold. Men jeg er veldig nysgjerrig på hva dette egentlig dreier seg om. Er det noen som har noen ideer om hva det kan skyldes? Anonymous poster hash: 6f123...d97
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #2 Skrevet 3. januar 2015 Friskies og Whiskas inneholder mye salt og tomme kalorier (elns), og veldig lite av den rette næringen. Det betyr altså at katten må spise mere, uten at den får den rette næringen. Har ingen erfaringer med Britcare, da de ikke selger det her hvlr jeg bor Anonymous poster hash: 08e8a...bdd
Aurora M. Skrevet 3. januar 2015 #3 Skrevet 3. januar 2015 Er dette en ute eller innekatt? Det jeg lurer på er om du kan følge med på avføringen? Pusina er ute/inne. Hun gikk på Royal Canin Sterilised som skulle være det beste for henne. Så begynte hun å ta av seg, noe jeg syntes var rart, siden hun fikk normal mengde og ikke var spes. aktiv. Ormekur var også tatt. Så jeg ble med henne ut og ga meg ikke til jeg til slutt fikk sjekket etter at hun hadde bæsjet. Det var diarè, slim og blod.. Det ble til vetten for blodprøver og sjekk. Blodprøvene viste ikke noe galt, men han nevnte en del muligheter, som f.eks kronisk tarmbetennelse (med veldig dårlige utsikter faktisk..), bakterieinfeksjon m.m. Han ville prøve kortison, men jeg holdt igjen.. Så jeg gikk i tenkeboksen en stund for å finne ut hvilken ende jeg skulle begynne å nøste i. Det første jeg prøvde var Zoolac- uten hell. Så kuttet jeg ut Iams våtforet som hun hadde fått noen spiseskjeer av til "middag" hver dag. Også dette uten bedring. Hun hadde nå flytende avføring flere ganger pr. dag med store mengder slim og blod. Så kuttet jeg ut Royal Canin Sterilised og gikk rett over på Royal Canin Sensitive. Og hun ble helt bra! Knappe 14 dager gikk det, så var avføringen helt normal! Dette er nå noen måneder siden og den eneste antydningen hun har hatt til slim i avføringen var da hun hadde spist noe "godis" som en venninne ga henne før jul. Det forteller meg at Pusina har svært sensitiv mage. Vi må holde oss til spesialfor og ikke vike fra det. Heldigvis så liker hun det godt og viser ikke tegn til å være matlei. Jeg lærte meg også at disse spesialforene ikke er tull. De legger ned store ressurser i å komme fram til riktig sammensetning og innhold. Så ofte kan bare det å bytte til en annen variant i samme merke, gjøre himmelvid forskjell. Så grunnen til at de tar av seg til tross for at de spiser store menger, kan være at magen reagerer med diarè. Ellers er det jo som AB over sier, at dette butikkforet inneholder mindre næring.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #4 Skrevet 3. januar 2015 Takk for svar begge to, og takk for at du delte erfaringen din Aurora M. Det er mulig katten min rett og slett er litt sensitiv for hva slags mat hun får. Hun kan nok ha hatt diare uten at jeg la merke til det, for hun foretrekker å gjøre fra seg ute og bruker sjelden sandkassa. Nå får hun Royal Canin Sterilized, og den ser hun ut til å tåle. Hun tåler alle typer Royal Canin, men ikke Britcare og matbutikk-for. Mitt inntrykk ut i fra kattene mine sine reaksjoner er at Britcare er like dårlig som Friskies, Whiskas o.l. Selv den katten som tåler alle typer for fikk stygg og matt pels da den fikk Britcare. Men jeg skal følge med på avføringen til den sensitive katten for å se at hun virkelig er helt frisk. Det er mulig jeg prøver Royal Canin Sensitive neste gang jeg skal kjøpe tørrfor. Anonymous poster hash: 6f123...d97
Gjest Anubiel Skrevet 3. januar 2015 #5 Skrevet 3. januar 2015 Å fôre katter med Whiskas og Friskies er som å fôre dem med sagflis. Så lite nyttig næring er det i de merkene. Brit Care er mye bedre enn det. F.eks er Brit Care Carnilove et bra kornfritt fôr. Men det er jo vanskelig å si hva som plager katten din. Noen få katter er rett og slett allergiske mot helt "normale" ingredienser, f.eks. kylling...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå