tepiken Skrevet 2. januar 2015 #1 Skrevet 2. januar 2015 Jeg er en jente på 14 år og har en framtid planlagt. Jeg har hatt lyst til å bli forfatter siden jeg var 8 år gammel, og jeg har selvfølgelig en stor jobb foran meg når det gjelder grammatikk og rettskrivning. Som min mor har sagt trenger jeg en såkalt "plattform" å stå på før jeg kan virkelig satse på forfatter karrieren, det vil si at jeg trenger en ordentlig utdannelse. Jeg har bestemt meg for å utdanne meg som advokat. Poenget mitt er, jeg har lest litt og dere sier at det hadde vært fint å skrive hele boken først før jeg sender inn et manus til et forlag, men er det mulighet til å bare sende et avsnitt av det som er skrevet allerede? Og isåfall, til hvem og hvor skal jeg sende? Setter pris på alle tilbakemeldinger.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #2 Skrevet 5. januar 2015 Det er forskjell på å ha drømmer og ideer og det å ha en fremtid planlagt. Du trenger ikke en skikkelig utdannelse for å bli forfatter, og det å bli advokat for å bli forfatter høres direkte bakvendt ut. Ikke er jus spesielt litteraturvennlig heller. Det er mer naturlig å studere litteraturvitenskap, eventuelt kriminologi, psykologi, statsvitenskap og historie hvis du vil ha en viss faglig tyngde bak researchen i bøkene dine. Hva du bør sende inn kommer helt an på forlaget. Sjekk direkte på forlagenes sider og hold deg til deres retningslinjer. Du bør også sende inn til forlag som utgir bøker i samme sjanger som du selv skriver. Anonymous poster hash: c5396...a57 1
tepiken Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2015 Det er forskjell på å ha drømmer og ideer og det å ha en fremtid planlagt. Du trenger ikke en skikkelig utdannelse for å bli forfatter, og det å bli advokat for å bli forfatter høres direkte bakvendt ut. Ikke er jus spesielt litteraturvennlig heller. Det er mer naturlig å studere litteraturvitenskap, eventuelt kriminologi, psykologi, statsvitenskap og historie hvis du vil ha en viss faglig tyngde bak researchen i bøkene dine. Hva du bør sende inn kommer helt an på forlaget. Sjekk direkte på forlagenes sider og hold deg til deres retningslinjer. Du bør også sende inn til forlag som utgir bøker i samme sjanger som du selv skriver. Anonymous poster hash: c5396...a57 Tusen takk for gode tips. Jeg har vurdert det med å bli advokat, og jeg skjønner hva du mener. Antakelig ender jeg nok opp med historie eller noe lignende. Selvfølgelig trenger man ingen utdannelse for å bli forfatter, men det er vel fint å ha noe å falle tilbake på hvis en forfatter karriere ikke blir vellykket. Skal man satse på å bli forfatter vil man vel gjerne leve på det også? La oss si da, at jeg sender inn et innkast til to forlag, for eksempel Gyldendal og Cappelen damm, men de har to forskjellige retningslinjer, hva er det best å satse på da? - Tepiken
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #4 Skrevet 8. januar 2015 Tusen takk for gode tips. Jeg har vurdert det med å bli advokat, og jeg skjønner hva du mener. Antakelig ender jeg nok opp med historie eller noe lignende. Selvfølgelig trenger man ingen utdannelse for å bli forfatter, men det er vel fint å ha noe å falle tilbake på hvis en forfatter karriere ikke blir vellykket. Skal man satse på å bli forfatter vil man vel gjerne leve på det også? La oss si da, at jeg sender inn et innkast til to forlag, for eksempel Gyldendal og Cappelen damm, men de har to forskjellige retningslinjer, hva er det best å satse på da? - Tepiken Advokat er neppe noe man "faller tilbake på". Det er vanskelig nok å bli advokat, og som advokat er det temmelig mye arbeid med å holde seg oppdatert om lovendringer, dommer osv. Det er veldig få som lever av å være forfattere. Selv de mest kjente driver med foredragsvirksomhet og annen type arbeid. Kanskje du burde lese Min Kamp, spesielt bind 5, så ser du hvor mye selv en forfatter som Knausgård har måttet jobbe utenom skrivingen. Når det gjelder innsending av manus, så skjønner jeg ikke helt hva du mener. Retningslinjene går jo ikke på innholdet i manuset ditt, mer på lengde og format, så da må du jo tilpasse alt etter hvilket forlag du sender inn til. Dessuten er det lurt å sjekke om forlagene godtar at du sender til flere samtidig. Jeg tviler på at de gjør det. Anonymous poster hash: c5396...a57 2
tepiken Skrevet 9. januar 2015 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2015 AnonymBruker, on 08 Jan 2015 - 17:01, said: Advokat er neppe noe man "faller tilbake på". Det er vanskelig nok å bli advokat, og som advokat er det temmelig mye arbeid med å holde seg oppdatert om lovendringer, dommer osv. Det er veldig få som lever av å være forfattere. Selv de mest kjente driver med foredragsvirksomhet og annen type arbeid. Kanskje du burde lese Min Kamp, spesielt bind 5, så ser du hvor mye selv en forfatter som Knausgård har måttet jobbe utenom skrivingen. Når det gjelder innsending av manus, så skjønner jeg ikke helt hva du mener. Retningslinjene går jo ikke på innholdet i manuset ditt, mer på lengde og format, så da må du jo tilpasse alt etter hvilket forlag du sender inn til. Dessuten er det lurt å sjekke om forlagene godtar at du sender til flere samtidig. Jeg tviler på at de gjør det. Anonymous poster hash: c5396...a57 Det med å bli advokat var ikke akkurat det beste forslaget. Jeg har ikke hatt spesielt mye utdanningsvalg-fag på skolen, men jeg har kommet fram til disse konklusjonene. Advokat er neppe noe for meg, det kreves gode karakterer, temmelig mye arbeid (som du selv sier), mye å pugge seg opp på når det gjelder lover og regler. Det jeg har funnet ut av er at jeg bør ta et steg om gangen, ta alt som det kommer. Jeg vet iallfall at jeg skal ta studiespesialisering som linje på videregående. Så får vi se når den tid kommer. Kanskje ender jeg opp med å studere litteratur, og ender opp som foreleser eller lærer eller noe slikt. Hvem vet? Poenget mitt er, jeg har veldigveldig lyst til å bli forfatter, lykkes jeg ikke, så lykkes jeg ikke og ferdig med det. Jeg er realist, og jeg vet at jeg neppe kommer til å bli så suksessfull at jeg kan leve av det. Takk, da skal jeg nok lese den boken. Ja, jeg er også i tvil om man kan sende til flere forlag samtidig. Som du sikkert har skjønt så er ikke jeg den som har noen spesielle erfaringer når det kommer til sånt som dette, jeg er vel bare nysgjerrig. Kommer jeg så langt at jeg faktisk har lyst til å publisere en bok (om jeg i det hele tatt klarer å skrive en bok) så skal jeg nok ta dette temaet opp igjen. Jeg er nok litt for naiv er jeg redd, at det å bli forfatter er noe av det enkleste i hele verden; noe det ikke er. Men det skal jo ikke være umulig? Det er en viss forskjell på å være en vellykket forfatter som Jo Nesbø og en forfatter som muligens bare har skrevet en bok. Jeg tror det som skiller drømmer fra virkelighet er hvor mye du har lyst til det. Jeg har veldig lyst til det, så da får vi vel bare se med tiden. Igjen, tusen takk for tilbakemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå