Gå til innhold

Historieforfalskning i serien om Tungtvannsaksjonen

ray777

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har fått med meg har de som står bak denne serien vært helt åpne om at det er gjort enkelte grep for å gjøre historien mer tilpasset et serieformat. Kvinnen i London er ikke en ekte, historisk person, men hun er basert på flere kvinner som var delaktige på sitt vis.
Det samme gjelder vel forøvrig han direktøren i Rjukan, han er heller ikke en ekte person, men en som er sammensatt av flere i Hydro-ledelsen på den tid.

Endret av Angelheart2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så vidt jeg vet så må du være kvinne selv, og bli tiltrukket av andre kvinner, for at du skal være lesbisk. Holder dessverre ikke og kun være tiltrukket av kvinner.

Neida. I følge dine venner i SJW bevegelsen kan man definere akkurat hvilket av tusenvis av forskjellige kjønn man skal være helt selv. Og kjønn er en sosial konstruksjon har du vel fått lære av dine venner feministene og kjønnsforskerene?

Anonymous poster hash: ac0b4...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en egen kunst å være politisk korrekt skal jeg si deg ;)

Det vet du alt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge fremstiller seg selv heroisk i tungtvannssaken.

Men på 1950-tallet leverte Norge 20 tonn tungtvann til Israel slik at de kunne utvikle atomvåpen. Hvis en israelsk a-bombe smeller i Midtøsten vil Norge være medskyldig - og da kan Norge bli holdt ansvarlig og bli utsatt for noe tilsvarende selv.

En atombombe kan smelle i Oslo.

Forskerene på Kjeller har også forsynt Israel med dokumentasjon på teknologi for å kunne anrike Uran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er over en million noen få?

Anonymous poster hash: a3686...259

Har du noen kilder på dette tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremstod i overkant heroisk for meg. Nesten litt patetisk.

I følge Thor Brynhildsen, tidligere avdelingssjef ved Forsvarsmuseet,fantes ikke noe «atombombeprogram» i Tyskland. "De amerikanske militære etterforskerne som undersøkte de tyske arkivene etter krigen, fant ikke et eneste dokument som viste til tysk atomforsking med henblikk på å framstille en atombombe."

Jeg tror denne aksjonens betydning er overvurdert i ettertid, og i denne dramatiseringen er den blåst enda noen hakk opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I følge Thor Brynhildsen, tidligere avdelingssjef ved Forsvarsmuseet,fantes ikke noe «atombombeprogram» i Tyskland. "De amerikanske militære etterforskerne som undersøkte de tyske arkivene etter krigen, fant ikke et eneste dokument som viste til tysk atomforsking med henblikk på å framstille en atombombe."

Jeg tror denne aksjonens betydning er overvurdert i ettertid, og i denne dramatiseringen er den blåst enda noen hakk opp.

Det er betydelig overvurdert ja, men det er ikke sant at Tyskerene ikke hadde noe atomprogram. Det hadde dem, men deres budsjett ble kraftig nedskjært da nazistene ikke trudde de ville få noe atombombe ferdig før krigen var ferdig uansett.

Og de Tyske atomforskerene viste etter krigen at de hadde store hull i sine kunnskaper og var langt ifra den forståelsen som var nødvendig for å lage et atomvåpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du leste det to ganger?

Anonymous poster hash: 7c314...e5b

Neida, han postet det samme i tråden for den aktuelle tv-serien.

Anonymous poster hash: 4f594...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå synes jeg du og den politiske tilhørigheten din får ta den en tidlig kveld. Snakk om å se kun det man vil se, men igjen, det kjennetegner jo folk på alle politiske ytterpunkter. God bedring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå synes jeg du og den politiske tilhørigheten din får ta den en tidlig kveld. Snakk om å se kun det man vil se, men igjen, det kjennetegner jo folk på alle politiske ytterpunkter. God bedring.

Det er et faktum at Tyskerenes atomprogram ikke var i stand til å produsere noe atomvåpen med eller uten det Norske tungtvannet. Det var rett og slett blitt for nedprioritert av Tyskerene til at det gav noen resultater.

The program eventually expanded into three main efforts: the Uranmaschine (nuclear reactor), uranium and heavy water production, and uranium isotope separation. Eventually it was assessed that nuclear fission would not contribute significantly to ending the war, and in January 1942, the Heereswaffenamt turned the program over to the Reich Research Council while continuing to fund the program. The program was split up among nine major institutes where the directors dominated the research and set their own objectives. Subsequently, the number of scientists working on applied nuclear fission began to diminish, with many applying their talents to more pressing war-time demands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kvinnemennesket er helt malplassert i forhold til virkeligheten Anonymous poster hash: b9c31...7f5

"I forhold til" er helt malplassert.

Anonymous poster hash: cf059...d6e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

I følge Thor Brynhildsen, tidligere avdelingssjef ved Forsvarsmuseet,fantes ikke noe «atombombeprogram» i Tyskland. "De amerikanske militære etterforskerne som undersøkte de tyske arkivene etter krigen, fant ikke et eneste dokument som viste til tysk atomforsking med henblikk på å framstille en atombombe.

1. De allierte viste ikke at tyskerne ikke ville kunne lage en atombombe, så for de var trusselen reel.

2. Selv om vi vet dette i ettertid, fjerner ikke det fra heltemotet til de som utførte aksjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge fremstiller seg selv heroisk i tungtvannssaken.

Men på 1950-tallet leverte Norge 20 tonn tungtvann til Israel slik at de kunne utvikle atomvåpen. Hvis en israelsk a-bombe smeller i Midtøsten vil Norge være medskyldig - og da kan Norge bli holdt ansvarlig og bli utsatt for noe tilsvarende selv.

En atombombe kan smelle i Oslo.

Ja, og en lykke er det - det kan fint ha vært en medvirkende årsak til at de arabiske landene rundt Israel aldri tok seg sammen til et felles segl-tog med utslettelse av Israel som mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De allierte viste ikke at tyskerne ikke ville kunne lage en atombombe, så for de var trusselen reel.

2. Selv om vi vet dette i ettertid, fjerner ikke det fra heltemotet til de som utførte aksjonen.

Men, sånn er det jo alltid - etterpåklokskap er en meget dyrket disciplin i visse kretser!

Lurer på hvordan folk har glede av og/eller interesse i når det gjelder å nedgjøre den norske motstandsbevegelses innsats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida. I følge dine venner i SJW bevegelsen kan man definere akkurat hvilket av tusenvis av forskjellige kjønn man skal være helt selv. Og kjønn er en sosial konstruksjon har du vel fått lære av dine venner feministene og kjønnsforskerene?

Det vet du alt om.

Jeg gjør bevegelser innimellom, men jeg er ikke med i noen form for politisk bevegelse. Du angriper nok feil bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, og en lykke er det - det kan fint ha vært en medvirkende årsak til at de arabiske landene rundt Israel aldri tok seg sammen til et felles segl-tog med utslettelse av Israel som mål!

Bare av nysgjerrighet, hva er et segl-tog?

Anonymous poster hash: a3686...259

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...