Gå til innhold

KLARNA faktura - Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri brukt Klarna før og fikk en faktura nå. Går jeg inn i nettbanken og overfører til kontonummeret som står nederst på siden (på fakturaen)?

Og disse pengene går til nettbutikken jeg handlet fra, sant? Er Klarna en plass vi overfører penger og så går det til butikken? Jeg er helt blank når det kommer til alt sånt...

Anonymous poster hash: 361a3...a10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du har vel fått kontonr og kid nr som på en helt vanlig faktura? i så fall er det ikke så vanskelig.

Anonymous poster hash: 58eb4...c56
Skrevet

Du betaler fakturaen som du ville gjort med alle vanlige regninger, Klarna overfører penger til nettbutikken ja. :) Så lenge du betaler regningen du fikk fra Klarna så er alt i sin skjønneste orden. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leser nå at noen har blitt lurt av Klarna. Kan dette stemme? Jeg betaler alt nå med en gang, just in case...

Hehe :)

TS

Gjest tuppesjura
Skrevet

Lurt? Hvordan da? Veldig mange butikker bruker klarna. Synes det er fantastisk å få varen hjem før jeg betaler. Om jeg skulle finne på å returnere varen, så betaler jeg kun frakten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leser nå at noen har blitt lurt av Klarna. Kan dette stemme? Jeg betaler alt nå med en gang, just in case...

Hehe :)

TS

hvis det er delbetaling så blir du "lurt" ved at rentene er forferdelig høye. aldri mer om jeg skal kjøpe via klarna :P

Anonymous poster hash: 58eb4...c56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt lurt av klarna. Gå inn på deres Facebookside, så ser dere mange mange andre som også har blitt svindlet. Jeg skyldte 700 kr, betalte de 700, og vips skyldte jeg det dobbelte. Ringte og sto på, forbrukerombudet ble varslet, og de har utallige klager på de. Ble så lei av kranglingen, at jeg betalte de 1400 kr ekstra, og aldri aldri mer Klarna.

Anonymous poster hash: 33857...cab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å betale det som en helt vanlig faktura. Klarna er et firma som blant annet tar seg av betalingsløsningene for en del nettbutikker, herunder fakturaer. I Sverige er de veldig store, der håndterer de flere titalls prosent av alle nettkjøp, og jeg har betalt gjennom Klarna flere ganger på nettsteder som bruker dem. Jeg er ikke nødvendigvis kjempefan av alle disse firmaene som tar seg av slik innkreving, men de hadde ikke fått håndtere millioner av transaksjoner i Norden hvert år, mange av disse i velkjente og anerkjente nettbutikker, hvis de baserte seg på svindel.

De driver tross alt med å kreve inn penger for varer, så de er jo i den bransjen som er aller mest utsatt for sure, bitre kunder som ikke klarte å betale for seg. Jeg tror derfor ikke du skal henge deg opp i at noen føler seg "lurt av Klarna", noen negative tilbakemeldinger til et firma som tar seg av millioner av transaksjoner hvert år sier lite om dem. De som hyler om å ha blitt "lurt av Klarna" i sosiale medier har jo vanligvis bare ikke betalt regningene sine, og så klager de på det firmaet som står på giroen/purringen/inkassovarselet de mottar samme hvem sin feil det hele er.

Man kan godt ta en lang diskusjon om disse firmaene, om de iblant tøyer moralske kjøreregler for å få inn ekstra mye på purregebyrer og denslags, men det har jo lite med TS' problemstilling å gjøre. Det TS trenger å tenke på er om det er trygt å betale en faktura fra Klarna eller ikke. Og det er det. Det er ikke annerledes enn å betale en faktura med den aktuelle nettbutikkens navn på.

Anonymous poster hash: a6b39...574
  • Liker 4
Gjest tuppesjura
Skrevet

Velger du delbetaling så får du vel samme rente som på diverse kredittkort. Det er ikke spesielt billig, nei. Men, det vet man jo om. Bakdelen med å ikke betale alt med en gang.

Om de har lagt på flere hundre kroner, så tyder jo det på at man ikke har betalt selve regningen, heller ikke purringen, og at det derfor har gått til inkasso. Da kommer det inkasso-salærer, og de må man også betale. Da kan man bare takke seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Klarna er noe dritt. I Sverige kutter nettbutikker ut de.

Jeg har handlet en del på nett. Varer kommer, uten faktura

Jeg er mye borte, så sender de faktura på mail...ikke alltid jeg har tilgang til EPOST. Så blir det purring og gebyr.

Håper norske nettbutikker følger etter

Skjønner ikke at de bruker de. Vi kan vel betale rett inn til nettbutikken

Jeg bruker ikke nettbi\utikker med Klarna

Anonymous poster hash: 01d2e...ce2
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Takk for svar! Jeg har overført hele summen nå. Og for å være på den sikre siden har jeg tatt skjermbilder av alt av e-poster, faktura, osv. Dette gjør jeg hele tiden i tilfelle jeg skulle trenge bevis for noe. Ikke det at det er nødvendig, men... Hvorfor ikke. ;)

Står at forfallsdato er 16. januar, så jeg fylte automatisk inn 16. januar da jeg skrev inn infoen på overføringen. Jeg vet hva forfallsdato er, men er det nødvendig/viktig å få skrevet det inn når man overfører pengene?

Bare lurer, hehe.

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Takk for svar! Jeg har overført hele summen nå. Og for å være på den sikre siden har jeg tatt skjermbilder av alt av e-poster, faktura, osv. Dette gjør jeg hele tiden i tilfelle jeg skulle trenge bevis for noe. Ikke det at det er nødvendig, men... Hvorfor ikke. ;)

Står at forfallsdato er 16. januar, så jeg fylte automatisk inn 16. januar da jeg skrev inn infoen på overføringen. Jeg vet hva forfallsdato er, men er det nødvendig/viktig å få skrevet det inn når man overfører pengene?

Bare lurer, hehe.

Har du aldri betalt en regning før?

Anonymous poster hash: e0b76...135

AnonymBruker
Skrevet

Har du aldri betalt en regning før?

Anonymous poster hash: e0b76...135

Joda, men har aldri skrevet inn forfallsdatoen på noen av regningene før. Og jeg var 16 da jeg sist fikk en faktura med KID-nr og alt. Bare lurer på om det å skrive forfallsdato eller ikke påvirker overføringen. Kommer pengene til å bli trekt på selve forfallsdatoen eller er det så enkelt for å bare skrive det inn?

TS

Skrevet

Når du legger inn betalingsdag er jo det det samme som forfalldato. Altså er forfallsdato den dagen du legger fakturaen til betaling.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du fylte inn denne datoen, men hvis det var i den ruten der du velger en bestemt dato i en bestemt måned når du skriver inn detaljene i betalingen, da blir ikke disse pengene overført før den 16. januar. Forfallsdato er betalingsfristen, og den datoen er ment som informasjon til deg om når fakturaen senest må være betalt for å unngå at det påløper forsinkelsesrenter eller, etter 14 dager eller mer, purregebyr. Hvis man mener å betale en regning der og da endrer man ikke på denne datoen, den er til for å "forhåndsprogrammere" overføringer i fremtiden. For eksempel hvis man betaler regninger, ser at det er en større regning som man ikke vil betale før man har fått lønn og derfor velger en dato som er like etter lønningsdato.

Enkelte legger bevisst inn at betalinger skal gjøres like før eller på forfallsdato for å få renter på beløpet som skal betales i noen ekstra dager (ved å ha dem på egen konto så lenge man har lov), men det var vel ikke det du mente å gjøre her. Dette blir litt som om å få et brev med svarslipp der det står "Svar må gis innen 16. januar" og så vente til akkurat 16. januar med å poste svarslippen. Det er sjelden noe problem, men det er jo ikke akkurat det som var planen.

Det går nok helt fint, men personlig hadde jeg gått inn på denne betalingen som ligger og venter og endret dato (eller slettet den og utført den på nytt med annen dato hvis det ikke går an å endre). Det har neppe noe å si, men å legge inn i hvert fall én dags klaring hadde nok vært like greit.

Anonymous poster hash: a6b39...574
  • Liker 1
Gjest anonym2233
Skrevet

Når du benytter Klarna faktura, betaler du den tilsendte faktura.

Klarna står faktura ansvarlig for flere nettbutikker..osv. aldri hatt problemer.

Allikevel, som par over i tråden skriver, unngå delbetaling.

Har du fått faktura med full beløp, som du kjenner til, betaler du den til den nevnte forfallsdatoen.

Er du usikker eller i tvil, så legger/endrer du forfallsdato til en tidligere dato slik at de har pengene innen den datoen regningen skulle ha blitt betalt :)

Skriver du den 16.01 inne på nettbanken, så vil pengene bli trekket den dagen. Legger du inn betalingen med en tidligere dato, vil det skje til den nevnte datoen.

(Tips: Sett den på en tidligere dato, samme med alle andre regninger du mottar. Da blir de betalt med engang :) )

Håper dette var greit og enkelt forklart :)

Gjest C'est la vie:)
Skrevet (endret)

Godt at du har tatt bilder osv. Fikk purringer og ekstra regninger som jeg ikke skjønte noe av etter å ha handlet der. Endte også opp med en ekstra regning på 300 og noe som etter flere samtaler og mail endte opp med ekstra betaling.

Før du hadde betalt, ville jeg anbefalt deg å droppet kjøpet. Klarna kan en ikke stole på.

Endret av C'est la vie:)
Skrevet

Har betalt med klarna flere ganger (var eneste mulighet hos en butikk, en annen var det bare krøll med kortbetalingen) og aldri hatt noe tull.

Har lagt dem inn i nettbanken umiddelbart og betalt innen forfall.

Skrevet

Aldri hatt problemer med klarna. Har brukt dem mange ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...