AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #1 Skrevet 2. januar 2015 Har en datter på straks 5. Lurer på hvordan andre foreldre gjør det med lek i stua når ungene har besøk? Jeg får ikke, uansett hva jeg gjør, ungene til å leke på rommet. De har stort lekerom - med masse nye og gamle leker - likevel skal de hoie og skråle midt i stua. Til tider blir jeg veldig lei og sliten av det. Sier ikke at de ALDRI skal leke i stua... men alltid? Idag var jeg så sliten og lei når besøket endelig ble henta... vet ikke når jeg orker besøk neste gang. Det er min datter som er problemet. Hun sier det er "kjedelig" å leke på rommet! Greit nok det, når hun leker alene, men når hun har besøk?! Anonymous poster hash: 8646d...32a 2
Gjest Seajewel Skrevet 2. januar 2015 #2 Skrevet 2. januar 2015 Din datter er ikke problemet her! Har selv et barn som straks blir fem. Selvfølgelig må ungene få leke! 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #3 Skrevet 2. januar 2015 Skjønner hva du mener. Barna her vil også aller helst leke i stua, det får de om de leker stille. Hvis de skal styre og ståke må de leke på rommene. Anonymous poster hash: 739d2...e2d 4
Petra75 Skrevet 2. januar 2015 #4 Skrevet 2. januar 2015 Din datter er ikke problemet her! Har selv et barn som straks blir fem. Selvfølgelig må ungene få leke! Helt uten regler for støynivå og aktivitetsnivå? 32
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #5 Skrevet 2. januar 2015 Jeg har da ikke nektet ungene å leke! Men hvorfor nødvendigvis midt i stua?! Etter 3 timer på Lekeland og påfølgende besøk utover ettermiddagen, blir iallfall jeg rimelig "gåen" i hodet. Anonymous poster hash: 8646d...32a 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #6 Skrevet 2. januar 2015 regler... si at hvis de skal bråke så får de gå på rommet, men hvis de er stille får de være i stua. man må kunne ta hensyn til andre uten at det skal være så synd på de. barn har bare godt av å få satt tydelige grenser for lek inne. Anonymous poster hash: b5cc7...a63 22
Gjest Seajewel Skrevet 2. januar 2015 #7 Skrevet 2. januar 2015 (endret) Helt uten regler for støynivå og aktivitetsnivå? Hos oss gjelder innestemme, men jeg ser ikke problemet med litt støy og liv rundt meg. Heller det, enn det motsatte. En barndom er kort. En dag vil du savne dette også. Endret 2. januar 2015 av Seajewel 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #8 Skrevet 2. januar 2015 Jeg har spurt ho lille på fem hvorfor hun vil leke i stua og ikke på rommet. Hun fortalte at det er fordi hun koser seg mest rundt oss. Hun kan gjerne leke for seg selv midt i stua, og tar gjerne med seg maaasse leker, men så lenge hun rydder det tilbake er det greit. Jeg synes det er koselig at hun vil være i nærheten av oss, på samme måte som jeg liker å være i stua når jeg jobber med skoleoppgaver. Hun leker for så vidt også på eget rom etter at vi har gjort noe sammen og sier hun vil ha "en pause" og trekker seg til sitt rom når hun vil være alene. Jeg mener at det er hennes valg. Med besøk kan jeg forstå at det kan være greit at de er på rommet, men jeg synes bare det er koselig at de ønsker å være i samme rom som oss "kjedelige" voksne som bare prater om voksne-ting. Anonymous poster hash: 3ace8...5e6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #9 Skrevet 2. januar 2015 tell me about it! Anonymous poster hash: 7ae16...c05
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #10 Skrevet 2. januar 2015 Det er et tegn på at barnet trives i nærvær med foreldre. Selv om Jeg har da ikke nektet ungene å leke! Men hvorfor nødvendigvis midt i stua?! Etter 3 timer på Lekeland og påfølgende besøk utover ettermiddagen, blir iallfall jeg rimelig "gåen" i hodet. Da må en sette regler med innestemme, og at de får gå på rommet og leke videre om de ikke klarer det. Har selv vært på lekeland flere ganger med vår i full aktivitet hele familien. Når vi kommer hjem er det gjerne rolig lek, kan gjerne være i stua. Klart man blir sliten av det, men jeg vet med meg selv at så lenge barnet ønsker å være i samme rom og være med meg, så får hun det. Den dagen hun er på rommet med lukket dør vet jeg at den tiden er over og verdsetter hennes barndom. Om jeg er sliten tar jeg en pause selv, og sier fra til mann og jenta at jeg tar en tur på soverommet. For oss er det naturlig at stua er et fellesrom, hvor en trekker seg tilbake når en føler for det, men at en ikke sender noen andre ut (selv ikke barnet). Det har fungert fint siden det ble "innført" for to år siden, og et system for hele familien. Anonymous poster hash: 3ace8...5e6 1
Petra75 Skrevet 2. januar 2015 #11 Skrevet 2. januar 2015 Hos oss gjelder innestemme, men jeg ser ikke problemet med litt støy og liv rundt meg. Heller det, enn det motsatte. En barndom er kort. En dag vil du savne dette også. Det gjør ingenting om barna blir fortalt at det er regler i samfunnet og verden for øvrig for hvordan man skal oppføre seg og at det er viktig å ta hensyn til andre. De har et rom, og skal de bråke kan de gå dit. Eller- aller helst - gå ut. 2
Sushi Skrevet 2. januar 2015 #12 Skrevet 2. januar 2015 Nå er jenta mi bare 3,5, men hun blir sendt på lekerommet hvis hun er veldig bråkete. Standard her er at vi sier "hvis du skal bråke sånn så må du gå på rommet" - så hun får valget. Litt bråk er selvsagt greit, men hun må ta hensyn til resten av familien når hun er sammen med oss. Har hun besøk er det kun unntaksvis at de får leke i stua, de roper og bråker noe sinnssykt når de er to. Og innestemme...det må vi minne om hvert 10. sekund, det går bare ikke inn. Tror ikke hun hører selv hvor høyt hun prater (ROPER).
Arkana Skrevet 3. januar 2015 #13 Skrevet 3. januar 2015 Våre tre leker også alltid i stua. De er svært sjelden på rommene, men er gjerne i kjellerstua og spiller på Wii. Vi har de fleste lekene på stua, nettopp fordi det er der barna liker å være. Ok, så blir det litt høyt støynivå, spesielt når de har venner på besøk, eller det er rotete, men sånn er det. Jeg kunne ikke drømme om å sende dem på rommet, de vil jo være sammen med oss. Stua er fellesrom for hele familien og årene hvor de faktisk leker med leker er så få, så barna får holde på som de vil når de er våkne og så nyter vi heller ro og orden når de er i seng. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #14 Skrevet 3. januar 2015 Stua er da like mye oppholdsrom for barna som for de voksne. Heldigvis ble vi aldri jaget på rommet da jeg var liten, men lekte i stua. Var vel hos et par stykker vi ikke fikk lov til det, og der var vi faktisk aldri, unntatt i bursdager. Anonymous poster hash: 66af5...f66 4
Sushi Skrevet 3. januar 2015 #15 Skrevet 3. januar 2015 Stua er da like mye oppholdsrom for barna som for de voksne. Heldigvis ble vi aldri jaget på rommet da jeg var liten, men lekte i stua. Var vel hos et par stykker vi ikke fikk lov til det, og der var vi faktisk aldri, unntatt i bursdager.Anonymous poster hash: 66af5...f66 Og hvis du snur på det: stua er like mye oppholdsrom for de voksne som for barna. Klart det må være rom for både rot og litt støy, men det er lurt å lære seg å ta hensyn også. I vårt tilfelle er det også en baby å ta hensyn til. Ingen har vel vondt av å leke på rommet av og til, og andre ganger i stua? 8
Odin-Den-Enøyde Skrevet 3. januar 2015 #16 Skrevet 3. januar 2015 Har barna egne rom syns jeg det bør være greit om barna leker der når de har besøk. Litt grenser har de så absolutt ikke vondt av. Da jeg var liten var det heller sjelden vi lekte i stua både hjemme og på besøk, enten måtte vi være ute eller så fikk vi være på egne rom/kjellerstue. Skjønner tidene har forandret seg, men hvorfor rote til hele stua når de har gode nok rom å leke på? Det er fremdeles foreldre som bestemmer 8
Maleficenta Skrevet 3. januar 2015 #17 Skrevet 3. januar 2015 Har en datter på straks 5. Lurer på hvordan andre foreldre gjør det med lek i stua når ungene har besøk? Jeg får ikke, uansett hva jeg gjør, ungene til å leke på rommet. De har stort lekerom - med masse nye og gamle leker - likevel skal de hoie og skråle midt i stua. Til tider blir jeg veldig lei og sliten av det. Sier ikke at de ALDRI skal leke i stua... men alltid? Idag var jeg så sliten og lei når besøket endelig ble henta... vet ikke når jeg orker besøk neste gang. Det er min datter som er problemet. Hun sier det er "kjedelig" å leke på rommet! Greit nok det, når hun leker alene, men når hun har besøk?! Anonymous poster hash: 8646d...32a Si til de at de må leke på lekerommet da... Er du sim bestemmer. Ikke ungen 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #18 Skrevet 3. januar 2015 Og hvis du snur på det: stua er like mye oppholdsrom for de voksne som for barna. Klart det må være rom for både rot og litt støy, men det er lurt å lære seg å ta hensyn også. I vårt tilfelle er det også en baby å ta hensyn til. Ingen har vel vondt av å leke på rommet av og til, og andre ganger i stua? Da kan jo de slitne voksne ta seg en pause på soverommet sitt sammen med babyen, da. Anonymous poster hash: 66af5...f66 1
Sushi Skrevet 3. januar 2015 #19 Skrevet 3. januar 2015 Da kan jo de slitne voksne ta seg en pause på soverommet sitt sammen med babyen, da.Anonymous poster hash: 66af5...f66 Det er ikke alltid mulig, og uansett er det de voksne som bestemmer hjemme hos oss. Det er mye rom for treåringen, men det er også grenser. Og det tror jeg ikke hun har vondt av - heller motsatt! 12
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #20 Skrevet 4. januar 2015 Jeg har da ikke nektet ungene å leke! Men hvorfor nødvendigvis midt i stua?! Etter 3 timer på Lekeland og påfølgende besøk utover ettermiddagen, blir iallfall jeg rimelig "gåen" i hodet.Anonymous poster hash: 8646d...32a Hva tror du man liksom gjør med barn da? Setter på pauseknappen Anonymous poster hash: f158d...c77 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå