Gå til innhold

Gå ned i vekt, ikke råd til treningssenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker i første omgang å gå ned 5 kg, men totalt 10 kg innen sommeren 2015. Er 160 høy og veier nå etter julen 69-71 kg. Er student og har ikke råd til flere faste utgifter, men har noen kettle bells hjemme i tillegg til matte og stepkasse. Har trent lite det siste året, veldig uregelmessig og i "rykk og napp", men før det har jeg trent fast 3-4 ganger i uken. Er det noen som har noen gode forslag til aktiviteter/opplegg som jeg burde gjøre for å nå resultatene mine?

Er det realistisk for meg å gå ned 10 kg innen 20 juni, uten treningssenter og med moderat trening 3-4 ganger i uken? Skal selvfølgelig trene så jeg blir svett og andpusten, men blir vanskelig å få til krevende styrketrening med den begrensede tilgangen på apparater.

Av mat tenker jeg å spise mye egg, magert kjøtt, fullkorn ris/pasta, avokado, grønnsaker, frukt, kesam.

Anonymous poster hash: b887a...c52
Videoannonse
Annonse
Skrevet

God nyhet: Du kan gå ned i vekt selv om du ikke trener, og uansett hva du spiser, så lenge du har kaloriunderskudd! Men for helse er det lurt å spise sunt og bevege seg. Hva som er sunt og hvor mye bevegelse som er best, får bli opp til den enkelte å avgjøre.

• Liker 3
Gjest Brillefin
Skrevet

Finn et kettelbell program du kan trene ettersom du har det. Bare å søke seg opp.

Ellers hvis du er glad i gå turer, eller jogge? Det er gratis ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint gå ned i vekt uten å dra på gymmet, jeg har tatt av meg 25kg uten hverken vekter, matter eller annet. Investerte i gode joggesko for å trene ute, trente intervall inne(sjekk ut fitnessblender), brukte kroppsvekten til å trene styrke, og viktigst av alt; passet kostholdet:)

Anonymous poster hash: 3d0ff...cc5
  • Liker 1
Skrevet

Vet ikke hvordan prisene er på svømmehaller i Norge for tiden, men her er det ihvertfall billigere enn treningssenter og svømming er god trim :)

Skrevet (endret)

Ja, du kan gå ned i vekt hjemme.

Det starter på kjøkkenet - sunn, næringsrik og ren mat. Du har mange gode eksempler :) Liker du brød/knekkebrød anbefaler jeg deg å spise så grovt som mulig; det beste er å lage selv. Da kan du lage det så sunt som du ønsker = mindre hvetemel, sukker og salt.

Fokuser på styrketrening, siden det øker forbrenningen + toner kroppen i samme sleng. Det er mye bra å finne på YouTube som er intenst og som man faktisk får resultater fra. Jeg fikk i alle fall det, men jeg var streng med meg selv... Jeg begynte å trene til FitnessBlender og jeg så resultater etter 2 måneder. Da trente jeg 3-4 ganger i uka og spiste sunt og godt! Da jeg trente intenst 5-6 ganger i uka fikk jeg synlige resultater etter bare tre-fire uker... Så det er mulig! :)

Men sunt kosthold er nøkkel!

Endret av kjøttmeis
AnonymBruker
Skrevet

Trening har lite å si for vektnedgang, selv om det selvsagt er positivt å være aktiv.

Anonymous poster hash: a6862...983
  • Liker 1
Skrevet

Den største jobben gjør du nok hjemme på kjøkkenet, ta en nøye gjennomgang av kostholdet ditt og se hva du kan forbedre. Spis kaloriene fremfor å drikke dem f.eks. :)

Ellers trenger du ikke et gym for å komme i bedre form eller gå ned i vekt. Du har noe utstyr hjemme og du kan fint bruke dette for å trene styrke og stramme kroppen. Kettlebells er super trening, og vil kunne gi deg et bedre utbytte enn isolerte øvelser fra apparater. Kom deg UT, vær aktiv i hverdagen. De små grepene kan utgjøre en forskjell. Friluftsliv trenger ikke være toppturer eller turer over mange dager med tung oppakning. Det er gratis å gå eller løpe seg en tur i nærmiljøet, blir ikke bedre enn det vel.

Gjest Coolaid
Skrevet

Vet ikke hvordan prisene er på svømmehaller i Norge for tiden, men her er det ihvertfall billigere enn treningssenter og svømming er god trim :)

Svømming er undevurdert. Det er kjempegod trening for hele kroppen. Har du ikke råd til svømming så er det mye annet du kan gjøre. Tenk på typiske øvelser som trener hele kroppen, og som du kan gjøre hjemme. Tenk militære øvelser, de krever feks ikke utstyr. Muskler forbrenner fett..... det er ikke farlig for jenter å være litt sterke.

Å holde kroppen sunn og frisk trenger ikke koste en krone. Du kan jogge, gå i fjellet, gå på tur, osv. Du kan også sykle til og fra der du skal, eller sykle deg turer ellers. Å leve et aktivt og sunt liv trenger ikke koste noe.

Jeg er litt skeptisk til at du skal ned i vekt, tror ikke det nødvendigvis er så nyttig for deg. Sats heller på å være sunn og frisk, lev et aktivt liv, så følger kroppen etter.

Gjest Runforit
Skrevet

Abs are made in the kitchen.

Kosthold og underskudd avgjør vektnedgang.

Trening former og gjør kroppen mer fit og veltrent.

Det beste er selvsagt en kombinasjon. Der er mye du kan gjøre med egen vekt og med et par joggesko.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk turer. Har hatt "litt ekstra" lenge og ble lei. Hadde samme matinntak som tidligere, men gikk 30 min-1 t hver dag til jeg ble fornøyd. Har aldri veid meg før eller etter, så vet ikke hvor mye jeg gikk ned (Så lenge jeg er fornøyd og ser sunn ut, har ikke selve vekten noe betydning).

Jeg er 1.60 selv, og følte meg litt lubben, selv om det bare var sidene på magen, lår og hofter som kunne trimmes ned litt. Med å gå tur økte jeg forbrenningen fort, og gikk ned.... kanskje rundt 5 kilo på to-tre måneder. Fornøyd var jeg hvertfall og fikk kommentarer av de rundt meg. Hadde jeg fortsatt et par måneder til, hadde det kanskje vært ti kilo. Så jo, fullt mulig å få til innen sommeren. Men IKKE la det styre matinntak. Skal man gå ned i vekt er det fort gjort å gjøre som jeg gjorde når jeg var 18. Veide rundt 50 kilo og så ut som et spøkelse av meg selv. Jeg gikk ned 15 kilo i raserfart ved å slutte å spise, samtidig som jeg gikk to timers turer omtrent daglig (Livsfarlig! Men en kjæreste med kommentarer over lengre tid fikk meg til å endre kroppen min, jeg angrer). Jeg kjempet mot anoreksia i ett år, og må selv 9 år senere være forsiktig, for jeg vet hvor lett jeg kan falle tilbake... Jeg vet at dette kanskje ikke ville skjedd deg, men sier det likevel, for jeg kunne aldri sett for meg at jeg kunne være så dum...

Anonymous poster hash: 2ce42...9c9
Skrevet

Kayla Itsines har noen gratis treningsprogram på sin nettside:) Sånn typ en eller to uker gratis:)

AnonymBruker
Skrevet

Som andre har sagt: vektnedgang er 95% kosthold. De siste 5% med trening gjør du fint slik du skisserer.

Anonymous poster hash: 74eb5...28f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange bra forslag :)

Det jeg synes er vanskelig er å spise lite nok, jeg sitter i ro stort sett hele dagen pga studier, bortsett fra 1 time gåtur med hunden, derfor forbrenner jeg ikke så mange kcal om dagen (ca 1750 om jeg har forstått riktig) Jeg spiser lite sukker og junk, og er relativt sunn, men har fortsatt de ekstra kiloene, som er så vanskelig å gå ned. I følge Grete Rode bør jeg ligge på 1300 kcal om dagen, men det er så fort gjort å spise mer enn det noen dager i uka om man spiser borte/ikke har tid til å lage med seg mat etc, så blir bare værende på stabil vekt hver gang jeg prøver.

Ts

Anonymous poster hash: b887a...c52
Skrevet

Jeg elsker å gå turer. Jeg trener på senter også, men favorittøvelsen min er faktisk intervall i bakke. Enkelt og greit: Jeg går til en lang og bratt bakke i nabolaget, så går jeg opp og ned den - fort opp, sakte ned. Jeg blir kjempesvett og støl i bein og rumpe av det. Så det behøver ikke nødvendigvis være så avansert :)

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned 50 kg helt uten treningssenter. Oppdaget noe helt nytt jeg ikke hadde sett før, det het natur. Jeg gikk i den.

Og så spiste jeg sunt.

Anonymous poster hash: ad2e7...cee
AnonymBruker
Skrevet

Denne høsten har jeg langsomt gått ned sju kilo med følgende kostholdsomlegging:

Frokost: 1 brødskive eller to grove knekkebrød (baker selv). Som pålegg bruker jeg proteinrike kilder: ett eller to egg, skinkepålegg, røkt laks, omelett av to egg, skinkebiter og mager hvitost. Evt. middagsrester (fisk, kylling, kjøtt). Eller en porsjon havregrøt samt et kokt egg.

Lunch: omelett av to egg, brød med proteinrikt pålegg (se frokost). Salat med rikelig kyllingbiter eller skinke (minst 100-150 g kjøtt). 1/2 boks mager cottage cheese med en frukt.

Middag: hoveddelen består av ikke bearbeidet kjøtt/fisk: laksefilet, torsk, kylling, burger laget av karbonadedeig (200 g). Tilbehør: 1-2 poteter eller 100 g ris, grov pasta, rikelig salat eller grønnsaker. Jeg må ha minst 200 g kjøtt/fisk for å bli mett.

Trenger jeg noe etter trening: drikker proteintilskudd, spiser mager kesam med funlight eller cottage cheese med litt frukt eller banding frukt/havregryn.

Periodisk faste innebærer at det går minst 12 timer mellom måltidene. Spiser jeg middag eller kvelds kl 20, spiser jeg ikke neste måltid før tidligst kl 10 neste dag. Jeg trodde dette skulle bli umulig, men det går strålende. Lørdagsgodter er innført, i tillegg kan jeg da ta meg 1-2 enheter alkohol. Dette funker for meg, kombinert med enkel trening som kan gjøres hjemme på matte

Anonymous poster hash: e5d76...300
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...