Anne89 Skrevet 2. januar 2015 #1 Skrevet 2. januar 2015 Hei alle mammaer der ute Lurer på en ting når det gjelder (merke)klær til barn. Dette var jo oppe i media for 1-2 år siden der det var fokus på foreldre som bruker tusenvis av kroner på klesplagg fra kjente merkeklær, selv til babyer i noen tilfeller. Nå har jeg verken økonomi eller behov for så dyre klær, men jeg synes det er stas å dresse opp den lille i noe fint som ikke koster skjorta en gang i blant. Tenker da på merker som Tommy Hilfiger og Ralph Lauren for å nevne noen. Synes dere dette er unødvendig? Sønnen min er bare ett år gammel og bryr seg neppe om han har på seg en onesie til 50 kroner eller et fint sett fra et kjent merke til 500 kroner. Av og til føler jeg meg litt vemmelig når jeg tenker på hvor mye elendighet det er i verden. For de 500 kronene kunne man jo sikkert ha hjulpet et par mindre heldige mennesker. Hva tenker dere om dette temaet? Og hvor handler dere merkeklær til deres små? Norske butikker er som regel veldig dyre, mens man ofte må regne med toll og MVA på kjøp fra utlandet, så det jevner seg ut igjen. Setter pris på tips
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #2 Skrevet 2. januar 2015 Hei alle mammaer der ute Lurer på en ting når det gjelder (merke)klær til barn. Dette var jo oppe i media for 1-2 år siden der det var fokus på foreldre som bruker tusenvis av kroner på klesplagg fra kjente merkeklær, selv til babyer i noen tilfeller. Nå har jeg verken økonomi eller behov for så dyre klær, men jeg synes det er stas å dresse opp den lille i noe fint som ikke koster skjorta en gang i blant. Tenker da på merker som Tommy Hilfiger og Ralph Lauren for å nevne noen. Synes dere dette er unødvendig? Sønnen min er bare ett år gammel og bryr seg neppe om han har på seg en onesie til 50 kroner eller et fint sett fra et kjent merke til 500 kroner. Av og til føler jeg meg litt vemmelig når jeg tenker på hvor mye elendighet det er i verden. For de 500 kronene kunne man jo sikkert ha hjulpet et par mindre heldige mennesker. Hva tenker dere om dette temaet? Og hvor handler dere merkeklær til deres små? Norske butikker er som regel veldig dyre, mens man ofte må regne med toll og MVA på kjøp fra utlandet, så det jevner seg ut igjen. Setter pris på tips Skjønner ikke at du gidder å spørre en gang. Vet jo godt hvordan denne tråden ender uansett. Anonymous poster hash: d90f8...b2c 3
Anne89 Skrevet 2. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2015 Jeg gjorde et kjapt søk nå og fant noen tråder der dette allerede har blitt diskutert (i heftige lag ser det ut til). Så vi kan jo droppe den diskusjonen og så spør jeg kun om dette: hvor handler dere merkeklær til deres små (for de som gjør det)? Norske butikker er som regel veldig dyre, mens man ofte må regne med toll og MVA på kjøp fra utlandet, så det jevner seg ut igjen.
mulberrygal Skrevet 2. januar 2015 #4 Skrevet 2. januar 2015 Kjøper av og til fine strikkeklær fra lokalbutikken vår, både for å støtte lokalnæringen og for å kjøpe et og et annet kvalitetsplagg. Cardigan i merino ull eller cashmir eller en fin strikkebukse. Merker som fub, memini, wheat, albababy osv. Oftest skandinaviske designere. Kjøper aldri merker som Ralph Laurent eller Gant der kvaliteten på klærne er akkurat lik som på hm eller lindex bare med en stor logo på. 2
Gjest miss_sara Skrevet 2. januar 2015 #5 Skrevet 2. januar 2015 Ser ikke poenget med å kjøpe det, når de vokser ut av det med en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #6 Skrevet 2. januar 2015 Sett media, og kjenner til bekjente osv Noen vil pynte på sitt eget liv med å dresse opp ungene i dyre klær. Tror de vil gi et signal til verden....se på oss. Kjenner mødre som tjener godt,men ikke utmerker seg på noen måte med klær,bil, og dyre klær De ser på det som bortkastede penger. De vet verdien av penger, og jobber beinhard for de. De kjøper praktiske klær. V vet at dyre klær er ikke bedre enn billigere Jeg kjenner til mødre som ikke jobber, noen er single, noen uføre. De kjøper dyre klær til seg selv og barnet. Antagelig et signal....se på oss. Vi har et flott liv. Så en fireåring i julen med et skjerf til 450 kroner. Hva julekjolen kostet, orker jeg ikke tenke på. Jeg selv har aldri kjøpt noen slike klær. Jeg har råd til det, også til meg. I dag bestemmer mine unger selv hva de vil kjøpe, da de tjener sine egne penger Aldri sett de i dyre klær. Antagelig har jeg gjort noe bra Ser mødre som har vært på den karusellen med merkeklær osv, og ungene er store nå. ungene fortsetter i samme sporet. >Det skal være det største, dyreste osv. Gal verden Anonymous poster hash: d4f2e...14e 2
Gjest Trollkarlen Skrevet 2. januar 2015 #7 Skrevet 2. januar 2015 Selv om man har veldig god råd så trenger man ikke leke babydukke med ungene sine og investere i dyre merkeklær når de er i en alder de ikke kommer til å huske en dritt av. Jeg har en veldig god idé og jeg vet at den tanken kanskje ikke passer kvinner som ser på ungen sin som tilbehør når hun er ute og går tur. Men hva med å ta de pengene og sette de på konto til barnet vokser opp og skal studere på universitet? Blir fort mange tusen kroner som kommer til å bli verdsatt 1000000% mer enn fuckings merkeklær de hadde i 2-3 års alderen. Invester i fremtiden til barnet, ikke nåtiden der du selv får mest nytte av disse dyre merkeklærne. Barn er ikke pyntedukker.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #8 Skrevet 2. januar 2015 Kjøper av og til fine strikkeklær fra lokalbutikken vår, både for å støtte lokalnæringen og for å kjøpe et og et annet kvalitetsplagg. Cardigan i merino ull eller cashmir eller en fin strikkebukse. Merker som fub, memini, wheat, albababy osv. Oftest skandinaviske designere. Kjøper aldri merker som Ralph Laurent eller Gant der kvaliteten på klærne er akkurat lik som på hm eller lindex bare med en stor logo på. Enig i mye av det du skriver. Jeg har relativt god råd selv, men styrer unna ralph lauren etc. Synes på en måte det er noe harry over det. Anonymous poster hash: 12acb...82f 2
Lou Salome Skrevet 2. januar 2015 #9 Skrevet 2. januar 2015 Jeg tenker at dette handler om to ting: 1) Personlig smak og stil. Akkurat som man har forskjellige preferanser når det gjelder klær til seg selv, har man det når det gjelder barnas klær. Noen legger vekt på utseende (og det varierer veldig hva man syns er stilig), noen kvalitet, funksjon, pris. Noen tenker på bærekraftig utvikling og gjenbruk, noen er praktisk anlagt, noen unngår barnearbeid eller sverger til naturfarget ull. 2) Personlig økonomi og prioriteringer. Hvor mye penger bruker man på klær til seg selv og barn, hva bruker man på andre ting/sparer. Begge tingene er privat, og andre har ingen ting med å mene noe om det syns jeg. Personlig får vi mengder med brukt tøy, også merkeklær, og det er fint syns jeg. Men hvis jeg kjøper en kjole til 500,-, kan jeg godt argumentere med for meg selv at vi sjeldent kjøper noe, at den var spesielt pen, at den vil bli mye brukt og at hun trengte en ny kjole. Og det finns mange dyrere kjoler. Jeg kan også tenke at hun ikke trenger den da hun beviselig har andre kjoler, at jeg kunne kjøpt en billigere, eller en mer praktisk en. Men ingen bryr seg om det, heldigvis. Hadde jeg kjøpt en til 5000,-, hadde det jo vært det samme, det hadde vært min lommebok det gikk ut over. Hadde jeg kjøpt en på Fretex til 50,-, det samme. Det er ingen andres sak, vi har heldigvis ikke uniformsplikt her i landet.
HoppsyDaisy Skrevet 2. januar 2015 #10 Skrevet 2. januar 2015 Det dyreste jeg kjøper til mine er nøstebarn ;-) 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #11 Skrevet 2. januar 2015 Min har hatt en del merkeklær fra han var født... Ikke alltid jeg kjøper det pga merket, men fordi jeg liker stilen på klærne. Liker ikke klær med masse farger og mønstre, men heller klassiske, pene klær og da må jeg fort over på merkeklær. Markedet for kjøp og salg på finn er jo supert, så kommer sjeldent dårlig ut økonomisk Anonymous poster hash: 10c00...5d0
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #12 Skrevet 2. januar 2015 Jenta vår har kun en merkegenser (Gant). Den er syv år gammel og arvet av min søster når hun var fem år. Merkeklær har ikke noe for seg, og de vokser ut av det etter tre dager... Ho kan gå med den i barnehagen, men på grunn av styr fra andre foreldre og frastjeling (som skjer oftere enn man skulle trodd, selv med navn og mobilnummer på synlig merkelapp) lar vi være. Vil heller sette opp en diskusjon over hvor smålige foreldre kan være, å stjele klær til egne barn fra barnehagen! Her er det ikke snakk om "Oi, vi tok feil" eller at den eventuelt kommer tilbake om foreldre har tatt med noe som ikke tilhører egen unge. NOPE, de stjeler det faen meg med seg. Anonymous poster hash: 30239...527
Ailie Skrevet 2. januar 2015 #13 Skrevet 2. januar 2015 (endret) Jeg ser ikke poenget med å kjøpe dyre merkeklær til mitt barn, spesielt når de er så små at de bytter klesstørrelse oftere enn enkelte skifter truser. Hva andre velger å gjøre får være opp til dem, men innrømmer lett at jeg tenker for meg selv "hva er vitsen?" når jeg ser små barn i designertøy. Barnet mitt på ett år fikk en greit dyr Levi's jeans til jul. Ei stram bukse som har mer fokus på merket enn komfort og beveglighet hos barnet. Personlig skjønner jeg ikke greia. Kunne kjøpt flere bukser og bodyer fra HM, Lindex, Kapp Ahl osv. hvor vi vanligvis kjøper klær fra til samme pris, som barnet faktisk kan krabbe og gå rundt i. Paret som kjøpte gaven er barnløse og kler seg helst i merkeklær selv, antar det ligger litt der. Som ei over her skriver; det dyreste jeg kjøper er Nøstebarn. Det er såpass god kvalitet og barnet kan bruke plaggene lenge da de er romslige i størrelsen, at det er verdt å legge i de ekstra kronene det koster for gode ullplagg. Vi har kjøpt en del brukte plagg av det merket og de holder seg utrolig bra. Endret 2. januar 2015 av Ailie
Anne89 Skrevet 4. januar 2015 Forfatter #14 Skrevet 4. januar 2015 Markedet for kjøp og salg på finn er jo supert, så kommer sjeldent dårlig ut økonomisk Kan du fortelle litt om dine erfaringer på Finn.no? Hvilke merker har du kjøpt og solgt? Selv synes jeg det er mange på Finn som har urealistiske forvetninger om pris ved salg, mens folk viser interesse når de skal kjøpe noe og sier de skal sette inn penger i morgen uten å gjøre det Tips mottas med takk!
GørilB Skrevet 4. januar 2015 #15 Skrevet 4. januar 2015 Har ikke barn selv, men har en slektning som bruker mange tusen i måneden på klær til sine 3 barn mellom 1 og 5 år. Det er greit at hun og andre velger å gjøre det, men jeg ser ikke vitsen i å bruke så mye penger på hverdagsklær til barn som vokser ut av klærne like fort som de har fått dem. Den eldste jenta hennes vet godt at hun har "finere" og dyrere klær enn de andre jentene i bhg. Jeg mener det er helt feil at en femåring har et slikt fokus på klær, men for denne slektingen betyr dessverre fasaden alt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #16 Skrevet 5. januar 2015 KJøper fine klær uavhengig av merke. Liker like godt kappal som .. ja merker. men ikke gant,tommy og sånne merker (synes det er litt harry) MEN jeg har denne svigermora som alltid skal prakke på meg masse merkelær til barnet. Da hun var NYFØDT hadde hun garderobe til maaange tusen. jeg gav det bort jeg da. Følte meg dum da jeg hadde henne med ut og merkene bare lyste. Jeg sier at jeg ikke ønsker så mye sånt men da ber hun meg bare kaste det. TS: det er en gruppe på facebook som heter (ca) kjøp/salg av merkeklær til barn 0-10 år. Husker ikke om det er 0-8 eller hva det er, men du kan søke opp den der er det gjerne billig. Finnes sikkert andre facebook grupper for det også. Anonymous poster hash: 19393...340 1
Kattugla Skrevet 5. januar 2015 #17 Skrevet 5. januar 2015 Men hva med å ta de pengene og sette de på konto til barnet vokser opp og skal studere på universitet? Blir fort mange tusen kroner som kommer til å bli verdsatt 1000000% mer enn fuckings merkeklær de hadde i 2-3 års alderen. Invester i fremtiden til barnet, ikke nåtiden der du selv får mest nytte av disse dyre merkeklærne. Barn er ikke pyntedukker. Enig i dette! Det blir fort mye penger av dette.
Gjest Keikolina Skrevet 5. januar 2015 #18 Skrevet 5. januar 2015 Bare for å vise for omverden at mamma og pappa har penger? Nei.
Rainbow Skrevet 5. januar 2015 #19 Skrevet 5. januar 2015 Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt. Rainbow81, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå