Gå til innhold

Glemte bedehus-sanger fra gamle dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Kom over noen gamle, religiøse sanger skrevet av en viss Cornelius Salvesen, en stor komponist som desverre har gått fullstendig i glemmeboken i dag. Det er lite info å oppdrive om Cornelius Salvesen, hans liv og virke. Det lille jeg vet er at han på et eller annet tidspunkt ble arrestert for blotting, men flyktet fra fengselet og utvandret til Amerika.

Men noen noter har jeg altså fått tak i, og jeg har også fått spilt dem av i mp3-format. Så er det bare å håpe at disse skattene kanskje en dag kan bli tatt inn i varmen igjen, rundt om kring i norske menigheter.

Anonymous poster hash: c30eb...a46
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er flere som sitter på slike komposisjoner, må dere gjerne laste dem opp i denne tråden.

På www.noteflight.com kan dere få skrevet dem inn digitalt (må ha Chrome for å få lagret dem i pdf), og man kan også eksportere det som lydfil (wav - men iTunes kan omgjøre til mp3).

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Ah, minner! (Jeg er oppvokst i bedehusmiljøet, og vi barna sang disse uorginale versjonene av bedehussangene)

"Jeg syndet, kan du tilgi meg", kan fort bli til "Jeg prompet, kan du tilgi meg" hos noen humorister, og det er tusenvis av slike morsomme versjoner ute og går, men det er sjeldent at man finner dem nedskrevet slik du har gjort. ;)

Endret av Sprettballen
AnonymBruker
Skrevet

:hoho:

Dagens beste tråd!

:skratte:

Anonymous poster hash: e5056...f5a
AnonymBruker
Skrevet

Ah, minner! (Jeg er oppvokst i bedehusmiljøet, og vi barna sang disse uorginale versjonene av bedehussangene)

"Jeg syndet, kan du tilgi meg", kan fort bli til "Jeg prompet, kan du tilgi meg" hos noen humorister, og det er tusenvis av slike morsomme versjoner ute og går, men det er sjeldent at man finner dem nedskrevet slik du har gjort. ;)

Hæ?

Er tråden ment seriøst??

Trodde det var tull :fnise:

Jeg er og oppvokst i bedehusmiljø, men har aldri hørt disse versjonene. Så morsomt :laugh:

Gjest Sprettballen
Skrevet

Hæ?

Er tråden ment seriøst??

Trodde det var tull :fnise:

Jeg er og oppvokst i bedehusmiljø, men har aldri hørt disse versjonene. Så morsomt :laugh:

Jeg husker ennå at vi sang:

Milde Jesus du som sagde, foten av min store stol.

Du som hender på den lagde, merket er der ennå der du slo.

Først med hammer'n så med sagen.... (jeg husker ikke mer)

Jeg lærte noen av disse sangene av min far, resten lærte jeg av de større barna. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet er dette originalversjonene, men kan jo hende at dere har vært borti noen versjon som har blitt pyntet litt opp.

Kommer flere etterhvert :)

Gjest Sprettballen
Skrevet

Så vidt jeg vet er dette originalversjonene, men kan jo hende at dere har vært borti noen versjon som har blitt pyntet litt opp.

Kommer flere etterhvert :)

Det kan godt være at noen av tekstene har blitt pyntet på, jeg skal ikke være påståelig der.

Men i såfall foretrakk vi barna originalversjonen. :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

side 2

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg leve vil med Jesus" (1913)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...