AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Del Skrevet 1. januar 2015 Du har en hund, som du elsker over alt på jord. Hunden betyr alt for deg. Men plutselig en dag så blir hunden syk. Alvorlig syk. Dødelig syk. Du får beskjed om at det eneste som kan hjelpe hunden din til å leve videre, er en kjempestor opperasjon. En som kun gjøres i utlandet. Og som koster MASSE. Her snakker vi langt over 50 000 kr. Du har lite penger. Og har ikke råd til det. Du har ikke en gang råd til selve reisen til utlandet. Hva ville du gjort? Anonymous poster hash: f1b30...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #2 Del Skrevet 1. januar 2015 Da har du heller ikke økonomi til å ha hund. Å ha ansvar for dyr forplikter. Dette er som å reise til USA uten sykeofrsikring. Man spiller høyt. Fallhøyden blir enda høyere.Anonymous poster hash: e8219...5a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 1. januar 2015 #3 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Nå har dette skjedd (dog ikke utlandet-delen) og vi hadde penger. Vi fikk en telefon fra bror som passet på gullet og sa at tilstanden har forverret seg (kreft). Vi kom hjem og ringte dyrlegen om at vi ville avlive, en av de vanskligste avgjørelsene vi har tatt, men nødvendig. Noe av det absolutt tyngste jeg har opplevd, men noen ganger er alt håp ute. edit: skrivefeil. Endret 4. januar 2015 av dillyduzit 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma- Skrevet 1. januar 2015 #4 Del Skrevet 1. januar 2015 Da har du heller ikke økonomi til å ha hund. Å ha ansvar for dyr forplikter. Dette er som å reise til USA uten sykeofrsikring. Man spiller høyt. Fallhøyden blir enda høyere.Anonymous poster hash: e8219...5a8 Skjerp deg. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kystpia Skrevet 1. januar 2015 #5 Del Skrevet 1. januar 2015 Da har du heller ikke økonomi til å ha hund. Å ha ansvar for dyr forplikter. Dette er som å reise til USA uten sykeofrsikring. Man spiller høyt. Fallhøyden blir enda høyere.Anonymous poster hash: e8219...5a8 Så om man ikke har minimum 50 000 på konto kan man ikke ha dyr? Forbasket tull! Ts, hvis du er helt sikker på at operasjonen kun kan utføres i utlandet ville jeg fått avlivet hunden. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #6 Del Skrevet 1. januar 2015 Nå har dette skjedd (dog ikke utlandet-delen) og vi hadde penger. Vi fikk en telefon fra bror som passet på gullet og sa at tilstanden har forværret seg (kreft). Vi kom hjem og ringte dyrlegen om at vi ville avile, en av de vanskligste avgjørelsene vi har tatt, men nødvendig. Noe av det absolutt tyngste jeg har opplevd, men noen ganger er alt håp ute. Så leit at du har opplevd dette. Og at hunden din døde. Jeg står midt i en slik avgjørelse. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Venter på samtale fra dyrlegen om hvordan det blir. Jeg trur egentlig ikke mange normale folk har 50-100 000 kr å bruke på hunden sin. Trur ikke jeg da. Men så klart. det finnes unntak. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
masekopp Skrevet 1. januar 2015 #7 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Du har en hund, som du elsker over alt på jord. Hunden betyr alt for deg. Men plutselig en dag så blir hunden syk. Alvorlig syk. Dødelig syk. Du får beskjed om at det eneste som kan hjelpe hunden din til å leve videre, er en kjempestor opperasjon. En som kun gjøres i utlandet. Og som koster MASSE. Her snakker vi langt over 50 000 kr. Du har lite penger. Og har ikke råd til det. Du har ikke en gang råd til selve reisen til utlandet. Hva ville du gjort? For meg er jo dette en vurderingssak. Hvor gammel er hunden? Hvilken sykdom er det? Blir hunden helt frisk og kan leve et verdig liv? Hvordan er rehabiliteringsprosessen? Hvorfor gjør de bare den operasjonen i utlandet (jeg ser for meg at det kanskje finnes en god grunn til dette)? Hvordan er prognosene? Hvilket land er det snakk om? Vil reisen medføre ytterligere plage for hunden? Hvor lenge må du oppholde deg i landet? (Hvis alle disse svarene kan besvares med positive ting, ville jeg prøvd å starte en kronerulling. Hvis ikke, avlivet.) Da har du heller ikke økonomi til å ha hund. Å ha ansvar for dyr forplikter. Dette er som å reise til USA uten sykeofrsikring. Man spiller høyt. Fallhøyden blir enda høyere. Når man kjøper hund så er ikke det som står i fokus hvorvidt man har penger til å reise til UTLANDET for å operere hunden. Jeg har for min del råd til å operere min hund her i Norge, men om jeg må dra til et land som det er dyrt å reise til + opphold så sliter jeg nok jeg også. Kommer jo helt an på hvor det er. Endret 1. januar 2015 av masekopp 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #8 Del Skrevet 1. januar 2015 Så om man ikke har minimum 50 000 på konto kan man ikke ha dyr? Forbasket tull! Ts, hvis du er helt sikker på at operasjonen kun kan utføres i utlandet ville jeg fått avlivet hunden. takk for støtten. Dette er den vanskeligste avgjørelsen jeg har stått ovenfor. Jeg vet ikke sikkert enda. Jeg venter på telefon fra veterinær og hva h*n finner ut. også må jeg ta avgjørelsen etter det. Men jeg har snakket med to veterinærer, og begge tviler på at det er mulig å utføre opperasjonen i Norge. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #9 Del Skrevet 1. januar 2015 For meg er jo dette en vurderingssak. Hvor gammel er hunden? Hvilken sykdom er det? Blir hunden helt frisk og kan leve et verdig liv? Hvordan er rehabiliteringsprosessen? Hvorfor gjør de bare den operasjonen i utlandet (jeg ser for meg at det kanskje finnes en god grunn til dette)? Hvordan er prognosene? Hvilket land er det snakk om? Vil reisen medføre ytterligere plage for hunden? Hvor lenge må du oppholde deg i landet? (Hvis alle disse svarene kan besvares med positive ting, ville jeg prøvd å starte en kronerulling. Hvis ikke, avlivet.) Når man kjøper hund så er ikke det som står i fokus hvorvidt man har penger til å reise til UTLANDET for å operere hunden. Jeg har for min del råd til å operere min hund her i Norge, men om jeg må dra til et land som det er dyrt å reise til + opphold så sliter jeg nok jeg også. Kommer jo helt an på hvor det er. Hunden er 4 år. og har fått påvist AV-blokk på hjerte. Som vil si at hjerte ikke trekker seg sammen eller noe, og stopper noen sekunder, før det starter igjen. Jeg merker dette ved at hunden besvimer. Så dette er alvorlig, og hunden vil ikke kunne leve veldig lenge uten denne opperasjonen. Grunnen til at den trolig ikke gjøres i Norge, er fordi det må settes inn en pacemaker. En hjerteopperasjon som er så omfattende. direkte grunnen til at den trolig ikke utføres i norge, vet jeg ikke. Men det er vell en så stor opperasjon at norge ikke har mulighet til det av en eller annen grunn. En hjerteopperasjon er svært risikofylt for små hunder, som det hunden min er. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 1. januar 2015 #10 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Så leit at du har opplevd dette. Og at hunden din døde. Jeg står midt i en slik avgjørelse. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Venter på samtale fra dyrlegen om hvordan det blir. Jeg trur egentlig ikke mange normale folk har 50-100 000 kr å bruke på hunden sin. Trur ikke jeg da. Men så klart. det finnes unntak. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Vi hadde spart opp midler til dette, for vi fikk tidlig beskjed om at det var jurkreft i et tidlig stadie, men valgte å heller la hun leve til hun ble verre, enn å operere hun da og gjøre at hun kanskje ikke overlevde. Vi sparte opp fordi vi på det tidspunktet visste det kunne komme en dag hvor vi faktisk ombestemte oss og ville operere. Veldig leit at du opplever dette nå og ønsker deg alt godt. Dersom det blir avliving så kommer det nok til å bli tøft, men man må huske på at hunden slipper å lide seg gjennom dette, og det er det viktigste for en eier å tenke. Endret 1. januar 2015 av dillyduzit 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #11 Del Skrevet 1. januar 2015 Vi hadde spart opp midler til dette, for vi fikk tidlig beskjed om at det var jurkreft i et tidlig stadie, men valgte å heller la hun leve til hun ble verre, enn å operere hun da og gjøre at hun kanskje ikke overlevde. Vi sparte opp fordi vi på det tidspunktet fordi det kunne komme en dag hvor vi faktisk ombestemte oss og ville operere. Veldig leit at du opplever dette nå og ønsker deg alt godt. Dersom det blir avliving så kommer det nok til å bli tøft, men man må huske på at hunden slipper å lide seg gjennom dette, og det er det viktigste for en eier å tenke. Jeg synes deres avgjørelse virket veldig fornuftig, og dere gjorde nok det som var det beste for hunden. Ja. Det vil bli det værste jeg noen gang har opplevd. Har hadd hun kun 1 år. Men jeg har knyttet meg så mye til hun, at hun er det kjæreste jeg har per dags dato. Så det vil bli veldig vanskelig. Men absolutt. En avgjørelse, vil bli tatt ut fra hunden. Jeg skal ikke være egoistisk å plage hun mer enn nødvendig. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
For the ladies Skrevet 1. januar 2015 #12 Del Skrevet 1. januar 2015 Er vel en del av livet, hadde vært hjerteskjærende hadde dette vært min hund. Men slik er livets gang desverre, vi går jo inn godt vitende om at vi kommer til å utleve dyrene våre. Og sykdom skjer jo, og ikke alt som lar seg ordne eller alt man er villig til å ofre. For meg ville jeg gjort alt jeg kunne, men å skulle legge ut over 50 000,-, pluss reise og påkjenningene for hunden min. Da vet jeg ikke om jeg kanskje bare ville latt han forlate verden naturlig. Usj, blir jo klump i halsen av dette :-/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Don Skrevet 1. januar 2015 #13 Del Skrevet 1. januar 2015 Da har du heller ikke økonomi til å ha hund. Å ha ansvar for dyr forplikter. Dette er som å reise til USA uten sykeofrsikring. Man spiller høyt. Fallhøyden blir enda høyere.Anonymous poster hash: e8219...5a8 Hahaha, dummeste jeg har lest på lenge. Ta deg en bolle! Man blir veldig glad i hunder TS, og det er en kjip situasjon. Men, jeg vil råde deg til å prøve å tenke fornuftig. Det er en vanvittig sum, og det er ikke gitt at hunden din lever mange år etter operasjonen heller. Kjenner noen som betalte 10 000 for katten sin, dagen etter ble den påkjørt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #14 Del Skrevet 1. januar 2015 Er vel en del av livet, hadde vært hjerteskjærende hadde dette vært min hund. Men slik er livets gang desverre, vi går jo inn godt vitende om at vi kommer til å utleve dyrene våre. Og sykdom skjer jo, og ikke alt som lar seg ordne eller alt man er villig til å ofre. For meg ville jeg gjort alt jeg kunne, men å skulle legge ut over 50 000,-, pluss reise og påkjenningene for hunden min. Da vet jeg ikke om jeg kanskje bare ville latt han forlate verden naturlig. Usj, blir jo klump i halsen av dette :-/ Ja. Jeg er villig til å gjøre masse for henne. Mamma rister omtrent på hode når hun tenker på alt av penger jeg har utlevert pga hunden min, en del veterinærutgifter har det blitt (mer enn mange blir nødt til). Jeg er redd hunden ikke vil overleve narkosen en gang. Fordi hjertehunder er vanskelige anestesipasienter. De tåler mindre, og en narkose er ikke sikkert hunden tåler. Og ja. Det kan skje noe nytt like etterpå. Så spørsmålet er. Er det verd det. Vil hunden få det bra. ja. jeg sitter også med en klump i halsen. hun betyr alt for meg. hun har reddet meg og er nok helten til familien min. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #15 Del Skrevet 1. januar 2015 Hahaha, dummeste jeg har lest på lenge. Ta deg en bolle! Man blir veldig glad i hunder TS, og det er en kjip situasjon. Men, jeg vil råde deg til å prøve å tenke fornuftig. Det er en vanvittig sum, og det er ikke gitt at hunden din lever mange år etter operasjonen heller. Kjenner noen som betalte 10 000 for katten sin, dagen etter ble den påkjørt. Ja. summen er vanvittig. Men det gjør så vondt. fordi hunden betyr så vanvittig mye for meg. så det er så vanskelig. jeg må ringe veterinæren i morgen. fordi hun ikke har ringt opp igjen. har ringt noen ganger tidligere å mast på de. men nei. men nå må jeg. kan ikke vente mye lengre. det er så lett å utsette og å glemme når det er en telefonsamtale som kan være smertefull. er typisk det at en bruker masse på dyret sitt, også skjer det noe annet uventet og den dør. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #16 Del Skrevet 1. januar 2015 Hahaha, dummeste jeg har lest på lenge. Ta deg en bolle! Man blir veldig glad i hunder TS, og det er en kjip situasjon. Men, jeg vil råde deg til å prøve å tenke fornuftig. Det er en vanvittig sum, og det er ikke gitt at hunden din lever mange år etter operasjonen heller. Kjenner noen som betalte 10 000 for katten sin, dagen etter ble den påkjørt. Slikt kan skje, men så vet de jo i alle fall at de gjorde sitt beste for den. Anonymous poster hash: f9314...47e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
For the ladies Skrevet 1. januar 2015 #17 Del Skrevet 1. januar 2015 Ja. Jeg er villig til å gjøre masse for henne. Mamma rister omtrent på hode når hun tenker på alt av penger jeg har utlevert pga hunden min, en del veterinærutgifter har det blitt (mer enn mange blir nødt til). Jeg er redd hunden ikke vil overleve narkosen en gang. Fordi hjertehunder er vanskelige anestesipasienter. De tåler mindre, og en narkose er ikke sikkert hunden tåler. Og ja. Det kan skje noe nytt like etterpå. Så spørsmålet er. Er det verd det. Vil hunden få det bra. ja. jeg sitter også med en klump i halsen. hun betyr alt for meg. hun har reddet meg og er nok helten til familien min. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Ser den, har selv død under narkose, og jeg er et menneske om ikke et vanskelig et. Så forstår godt den frykten. Er vel dette som er livets største kamper, det å sette en pris på livet og ta avgjørelser som omhandler andres liv. Men er nok også det som gjør oss til mennesker også, det å klare å ta disse valgene på ofte en mindre barbarisk måte enn mange andre raser. Min hund er litt over 2, og jeg gruer meg allerede til han blir eldre og det nærmer seg tidens slutt, aner ikke hva jeg skal gjøre da. Verdens beste og snilleste kompis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #18 Del Skrevet 1. januar 2015 Ser den, har selv død under narkose, og jeg er et menneske om ikke et vanskelig et. Så forstår godt den frykten. Er vel dette som er livets største kamper, det å sette en pris på livet og ta avgjørelser som omhandler andres liv. Men er nok også det som gjør oss til mennesker også, det å klare å ta disse valgene på ofte en mindre barbarisk måte enn mange andre raser. Min hund er litt over 2, og jeg gruer meg allerede til han blir eldre og det nærmer seg tidens slutt, aner ikke hva jeg skal gjøre da. Verdens beste og snilleste kompis. Ja. slik er det å være mennesker. Det er vanskelige valg å ta. Å det å ta valget for liv eller død til sin bestevenn. Det er nok noe av det vanskeligste som finnes.Ihvertfall om du elsker dyret ditt. ja. min er også bare litt over 4 år. og jeg trudde aldri jeg kom til å måtte ta denne avgjørelsen allerede. så for meg mange år sammen med henne. TS Anonymous poster hash: f1b30...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #19 Del Skrevet 1. januar 2015 En hund er et dyr. Ikke et menneske i pelsform. Den vil aldri skjønne noe av smerter og lidelse. Ergo ville jeg aldri utsatt for den type behandling. Vi har jakthunder, og eneste operasjon noen av de har vært igjennom var en enkel kneoperasjon. Større skader eller sykdom enn set, og dyret får slippe. Selv om det naturligvis er vondt for oss mennesker. Anonymous poster hash: f14a9...7b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvita Skrevet 1. januar 2015 #20 Del Skrevet 1. januar 2015 Er det for din del eller hundens del du vurderer dette? Det innebærer mye reising, stress for hunden, ny plass, operasjon etc etc. Vinner hunden på det? Er den mentalt sterk nok til å tåle påkjenningene? For min del iallefall går min vurdering av dyrets ve og vel først, og at den hverken kan gjøre valg eller forstå - den må leve med mine valg. At det er trist for meg når de kipe valgene må tas er mindre viktig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå