Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

I går var vi ute og grillet, noen innvandrere syklet rundt og samlet flasker.

Noen av kameratene mine begynte å fortelle ganske rasistiske vitser etterpå. Jeg sa klart fra hva jeg syntes i en spydig tone. De lo og lo, lå på bakken og rullet. Sambo sa "halo, SÅ gøy var det vel ikke?", men jo, det var det visst. Etterpå satt han ene og snakket om sotrør han hadde møtt en gang.

Hva gjør man med slikt? Jeg synes det er utrolig ubekvemt og lite passende. Synes det blir litt drastisk å gå min vei, for vi hadde jo ellers en veldig hyggelig kveld, dette er heller ikke noe stort problem når vi er sammen.

Kan man gjøre noe mer enn det jeg gjorde; å klart si hva jeg mener om slike vitser og omtaler av folk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg gjør det samme; faren min er dessverre av den typen som elsker slike vitser, mens det bare gjør meg trist. Jeg har sagt klart ifra hva jeg mener, og forsøker å skifte tema. Jeg blir sett på som kjip.

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg har sagt klart ifra hva jeg mener' date=' og forsøker å skifte tema. Jeg blir sett på som kjip.[/quote']

Det er det jeg også opplever.

En enkeltkommentar pleier jeg å overhøre, spesielt om det er noen jeg ikke kjenner godt.

Men om jeg sier fra opplever jeg som regel at folk himler med øynene, synes jeg er nærtagende, ikke skjønner hva jeg maser om og synes jeg er kjip og ødelegger en ellers hyggelig stemning.

Og det er jo ikke så trivelig for meg.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg liker generelt ikke folk som på liv og død må more seg på andres bekostning. Jeg tåler å bli sett på som kjip, hvis det er prisen for å si i fra.

Skrevet

Uff, slike situasjoner er kjedelige. Jeg har også opplevd dette, og i likhet med dere to blitt sett på som kjip... Men det er jo en grense for hvor mye man skal tåle. Om det er et gjentagende "problem" med disse kompisene, kan det jo ligge ulike motiver bak. Da hadde det kanskje vært en idé å ta det opp en gang man IKKE har fleipet først? Hvis det er et enkeltstående tilfelle, så får man håpe at de bare er inni en infantil periode... Små barn,små gleder... :ler:

Gjest lurven
Skrevet

kommer vel også an på hva man sier..

om det er bare på kødd så er det vel ikke så farlig.

men om man virkelig mener det man sier er det jo noe annet

Skrevet

Synes det er greit å si ifra og gjør det selv. Liker prinsipielt sett ikke diskriminering og folk som kommer med slike vitser raser nedover i min anseelse.

Men et luretriks er å si fra gjennom å latterliggjøre de som forteller slikt. "Unnskyld kan vi prøve å dra humoren om på et litt høyere nivå her?" "Kan vi da være ferdig med vitser for de med IQ under 60"

Eller å hinte om at slike vitser er ganske harry og ikke akkurat er noe man drar damer på.

(Om en eller begge gutta er single kan man jo spille på det: "Vet du når du kommer med slike vitser så skjønner jeg plutselig hvorfor du ikke har dame")

Skrevet

Jeg flirer av bra vitser selv om de skulle omhandle raser, hudfarger, samer, trøndere, gamlinger, snobber, narkomane, e.l. Det som betyr noe er hvordan den blir fortalt (liker ikke ordvalget "sotrør".). Og hva er en diskriminerende vits? Faller "dansken, svensken og nordmannen" inn under dette??? :wink: Bytter man det ut med en fra pakistan, iran og kenya, er det da vips diskriminerende???

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg er litt enig med Diddi. En vits med et morsomt poeng kan godt spille på stereotypiske oppfatninger av "andre" (som Diddi sier; "andre" kan jo være bergensere, samer, dansken&svensken, eller en pakistaner). Syns ikke enhver vits som spiller på slike stereotypier er rasistiske eller fordomsfulle - de kan jo like gjerne være selvironiske. Syns det er synd hvis man ikke skal kunne tulle med pakistanere på lik linje med trøndere. For meg blir det en stakkarsliggjøring og en type omvendt rasisme.

Men jeg er helt enig når det gjelder nedsettende utsagn av "ovnsrør-typen".

Skrevet

Huff. Kan ikke være enkelt for deg (og dere andre!). Selv er jeg så heldig at mine venner er slik som dere: liker ikke og sier ifra om noen forteller slike "på bekostning av andre - øke sitt ego" vitser om svarte og hvite. Det er jeg nå meget takknemlig for.

Men, hva annet kan du gjøre enn å si ifra. Det er det eneste rette synes jeg. Om de ler, så kan du jo gjenta det i en slik tone at du faktisk får gehør for dine ærværdige og humane moralske holdninger. Man er ikke partypooper forde.

Gjest Gjesta
Skrevet

Men et luretriks er å si fra gjennom å latterliggjøre de som forteller slikt. "Unnskyld kan vi prøve å dra humoren om på et litt høyere nivå her?" "Kan vi da være ferdig med vitser for de med IQ under 60"  

Eller å hinte om at slike vitser er ganske harry og ikke akkurat er noe man drar damer på.  

Noe a'la dette bruker jeg også si...Da tar som regel folk hintet.

Forøvrig synes jeg ikke vitser er en så big deal, så lenge det ikke er ment rasistisk, men humoristisk.

(Jeg reagerer mer på kommentarer. En venninne sa til meg "Det er så bra du er blitt i sammen med X. Han er jo innvandrer og det er ikke så enkelt å få kjæreste da. Altså jeg liker han veldig godt, men jeg kunne ALDRI vært i sammen med en innvandrer,..Men jeg forstår at du kan det".... :roll::roll: )

Skrevet

Ja det sier mer om folk enn å fortelle en "på kanten" vits.

Skrevet

Jeg er ikke helt enige i at slike vitser er ufarlige. Synes faktisk det er forskjell på en rasistisk vits og en vits om f.eks Bergensere. Fordi diskriminering og vrangforestillinger om hudfarge er et problem i samfunnet i dag. Og min erfaring er at de som faktisk forteller slike vitser er de jeg kjenner som faktisk seriøst mener at "innvandrere/muslimer/svartinger" har negative fellestrekk.

Da blir det ikke uskyldig for meg. Fordi det er en del av holdninger jeg ikke liker og tar sterk avstand fra. En annen ting er vitser jo ofte blir populært blandt barn. Og jeg synes ikke det er greit å lære barn å fleipe med "pakkiser". For de pakistanske barna som da får høre disse vitsene er det ikke så enkelt å si at dette er "uskyldig moro".

Jeg er Sunnmøring selv, og er ikke plaget i det hele tatt av vitser om å ikke kunne svømme fordi man bare vil karre til seg o.s.v . Både det og svenske-vitser er mye mer uskyldige fordi de ikke speiler holdninger i samfunnet i dag. Det er ikke med på å bygge opp fordommer, og den ene gruppen er ikke reellt svakere.

(Jeg mener ikke at innvandrere er svakere enn normenn som mennesker - Men at de i Norge i dag er en svakere gruppe på grunn av holdninger som finnes, språkproblemer, problemer med å få seg arbeid og at de har større vansker med å jobbe seg oppover den sosiale rangsstigen)

Jeg liker ikke vitser som sparker nedover... og det synes jeg er meningen med de fleste rasistiske vitser.

Den dagen man oppnår et samfunn tilnærmet uten rasisme, vil slike vitser være helt uskyldige, men ikke før, dessverre.

Gjest Poirot
Skrevet

Mulig folk her finner vitser om "negre" morsomme, jeg gjør ikke det. Spesielt ikke når man akkurat har blitt møtt av innvandrere fra Afrika som samler flasker. Jeg ser IKKE det humoristiske i å påpeke at de er hvitere inni hendene fordi de bare har vaskejobber, og vaskefilla sliter på brunfargen. Eller at det er fordi de står på alle fire når de blir spraya med brunfarge.

Når slike vitser blir fortalt av folk som omtaler mennesker fra Afrika som sotrør, rynker på nesen når de er i nærheten og de generelt ser ned på slike mennesker og kaller dem boy, er dette etter min mening noe HELT annet enn vitser om svensken, dansken og nordmannen. Embla: jeg kan love deg at disse vitsene ikke ble fortalt fordi man ser på disse menneskenene som likeverdige, snarere tvert imot.

Jeg skjønner ikke at dette er så morsomt at man må ligge på gulvet i flere minutter og rulle rundt av latterkrampe. Virkelgi ikke.

Gjest Embla s
Skrevet
Mulig folk her finner vitser om "negre" morsomme, jeg gjør ikke det. Spesielt ikke når man akkurat har blitt møtt av innvandrere fra Afrika som samler flasker. Jeg ser IKKE det humoristiske i å påpeke at de er hvitere inni hendene fordi de bare har vaskejobber, og vaskefilla sliter på brunfargen. Eller at det er fordi de står på alle fire når de blir spraya med brunfarge.  

Når slike vitser blir fortalt av folk som omtaler mennesker fra Afrika som sotrør, rynker på nesen når de er i nærheten og de generelt ser ned på slike mennesker og kaller dem boy, er dette etter min mening noe HELT annet enn vitser om svensken, dansken og nordmannen. Embla: jeg kan love deg at disse vitsene ikke ble fortalt fordi man ser på disse menneskenene som likeverdige, snarere tvert imot.

Jeg skjønner ikke at dette er så morsomt at man må ligge på gulvet i flere minutter og rulle rundt av latterkrampe. Virkelgi ikke.

Stønn, skjønner det er innlegget mitt du sikter til. Hverken jeg eller de jeg liker å omgås forteller vitser om "negere". Det jeg prøvde å formidle (som tydeligvis ikke lyktes særlig godt) er at det for meg blir feil om gruppen "ikke-etniske nordmenn" ikke skal kunne satires om. Mener du det Shabana Rehman gjør er feil? Jeg skriver at jeg ikke syns enhver vits som spiller på stereotypier nødvendigvis er rasistisk eller krenkende, videre skriver jeg at det kan like godt være selvironisk (åltså at man driter ut etniske nordmenns stereotypiske oppfatning av ikke etniske nordmenn). Og jeg mener ikke av typen at "de er hvite i hånden pga vaskefilla". Det er overhodet ikke slike "vitser" jeg tenker på.

:roll:

Gjest Poirot
Skrevet

OK.

Men det er altså slike vitser mine venner forteller.

Gjest Embla s
Skrevet
OK.

Men det er altså slike vitser mine venner forteller.

Hm. Så ubehagelig - det sier jo ganske mye om dem selv. Jeg har opplevd noe tilsvarende en gang, et vennepar som bodde i et borettslag med mange innvandrere (eller "sotrør" som de begge yndet å kalle dem). De fortalte ikke vitser, men snakket utrolig nedsettende i "sotrør"-termer om sine naboer. Det var ikke snakk om at "den og den naboen gjør slik og sånn", men at mer at ALLE "sotrør" gjør slik og sånn og er noen "ekle/vemmelige vesen" (det siste sa de ikke direkte, men det var jo nettopp det de satt og sa. Med ganske klare ordelag).

Vel, jeg ble ganske sjokkert (spesielt over henne, som jeg til da hadde vurdert som ganske oppegående og fornuftig). Jeg vet ikke når det gjelder andre, men når det gjelder akkurat disse to, tilskrev jeg det som ubetenksomhet, kall det gjerne dumhet, lettpåvirkelighet (kanskje gutta på jobben hans snakker sånn også tror han det er skikkelig kult :roll: ) også ble jeg sjokkert over at de sa sånt så lett, uten å i det hele tatt bedømme sitt publikum, at de liksom ikke skjønner at folk flest ikke tåler slikt snakk og at det setter dem i et utrolig dårlig lys :roll:

Men jeg sa ingen ting (men tenkte "de skal få seg et sjokk når de møter en som er tøffere enn meg og som ikke er redd for å si fra"..).

Skrevet

Jeg har også problemer med hvordan jeg skal takle sånne vitser og "morsomheter" som går på nasjonalitet, hudfarge mm. Jeg får en beklemmende følelse, og vet ikke helt hva jeg skal si når venner slår om seg med sånne blødmer. Heldigvis har jeg ikke mange venner i den kategorien, men det er jo alltid noen som synes det er rasende morsomt...

"Heldigvis" har vi to i familien vår som er mørk i huden, så det hender jeg minner dem på det... :wink:

Ofte er nok ikke slike "vitser" (skriver det i gåsetegn, for det er ikke morsomt og derfor kommer det ikke inn i kategorien vitser for mitt vedkommende) vondt ment, men heller snarere ubetenksomt eller tankeløst. Men kanskje like ofte ligger det holdninger bak som jeg virkelig sliter med å akseptere.

Her om dagen var det en venninne av meg som fortalte at hennes sønn på snart 20 år syntes det var urettferdig at han måtte ha sommerjobb, mens innvandrerungdom på hans alder slapp å jobbe, men bare mottok penger fra staten. Da blir jeg svar skyldig. Kanskje det er noe i dette? Men kanskje det også er en grunn for at mange av disse ungdommene ikke er i jobb? Jeg vet ikke nok om slike spørsmål. Men jeg havner ganske ofte i en forsvarsposisjon i slike situasjoner...

Rene rasistiske uttalelser kan man lettere imøtegå og argumentere i mot, men morsomheter blir ofte bare klamme og ekle.

Gjest Poirot
Skrevet
også ble jeg sjokkert over at de sa sånt så lett, uten å i det hele tatt bedømme sitt publikum, at de liksom ikke skjønner at folk flest ikke tåler slikt snakk og at det setter dem i et utrolig dårlig lys

Ja, ikke sant??!!

Nå høres det jo ut som at jeg frekventerer et svært rasistisk miljø, og det er ikke tilfellet. Er forøvrig bare et par stykker (og de er sambos venner) som kommer med slike vitser. Heldigvis!!!

Væren: Det er ikke gitt at man får arbeidstillatelse når man venter på å få behandlet asylsøknad. Dette fordi mange da vil bruke dette som arbeidsinnvandring og jobbe i løpet av sommeren, utenom det normale arbeidsreglementet. Forøvrig får de da ikke så mye, slik at en normal jobb vil lønne seg i massevis.

Gjest Poirot
Skrevet
Rene rasistiske uttalelser kan man lettere imøtegå og argumentere i mot, men morsomheter blir ofte bare klamme og ekle.

Enig. Også synes jeg det er vanskeligere å si noe imot, fordi man lett blir stemplet som den som ødelegger den morsomme stemningen som når regjerte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...