Eplenepe Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Jeg skal gå til innkjøp aven macbook air - og lurer altså på hvor mye jeg trenger. Den skal brukes til vanlig nettsurfing, skriving, nettbank, mail. Også kommerjeg nok til lagre bilder/ videosnutter på den. Kommer neppe til å streame så mye filmer/serier, men kanskje litt. spiller ikke spill. klarer jeg meg med 128 ? Den er jo noe billigere.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Streaming krever ikke særlig lagringsplass, nedlasting gjør. Det lastes ikke ned permanent ved streaming, så forbruket er ikke så stort dersom du kun streamer. Nedlasting, derimot, særlig av videoer (TV-serier, filmer etc.) og større programmer (det være seg spill eller andre krevende programmer), fyller opp ganske raskt. Selv hadde jeg aldri klart meg med 128 Gb, men det er jo tilstrekkelig hvis det i hovedsak er bilder og videoklipp - og ikke av den aller, aller høyeste oppløsningen - du skal ha. Anonymous poster hash: 56de7...ad6
FrkHumle Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 Kjøp 128 og bruk 400 kr på en ekstern harddisk istedet. På den eksterne lagrer du filmer og bilder.
FrkHumle Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Streaming krever ikke særlig lagringsplass, nedlasting gjør. Det lastes ikke ned permanent ved streaming, så forbruket er ikke så stort dersom du kun streamer. Nedlasting, derimot, særlig av videoer (TV-serier, filmer etc.) og større programmer (det være seg spill eller andre krevende programmer), fyller opp ganske raskt. Selv hadde jeg aldri klart meg med 128 Gb, men det er jo tilstrekkelig hvis det i hovedsak er bilder og videoklipp - og ikke av den aller, aller høyeste oppløsningen - du skal ha. Anonymous poster hash: 56de7...ad6 Nå er det strengt tatt ingen god grunn til å bruke de skarve gb'ene på en ssd til å lagre ting for å lagre da. Da bruker man en hdd som er ti ganger mer kostnadseffektiv.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 Nå er det strengt tatt ingen god grunn til å bruke de skarve gb'ene på en ssd til å lagre ting for å lagre da. Da bruker man en hdd som er ti ganger mer kostnadseffektiv. Det er klart den er det, og jeg har det meste på en ekstern disk selv. Men TS sa at hun kom til å ha videosnutter og bilder lagret på selve Mac-en, så jeg svarte bare ut fra det. Hvis hun er villig til å kjøpe seg en ekstern harddisk og bruke den som lagringsplass er det naturligvis langt mer plass for pengene der. Anonymous poster hash: 56de7...ad6
FrkHumle Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 Det er klart den er det, og jeg har det meste på en ekstern disk selv. Men TS sa at hun kom til å ha videosnutter og bilder lagret på selve Mac-en, så jeg svarte bare ut fra det. Hvis hun er villig til å kjøpe seg en ekstern harddisk og bruke den som lagringsplass er det naturligvis langt mer plass for pengene der. Anonymous poster hash: 56de7...ad6 Hun skrev at hun nok kom til å ha det. Altså antok. Og da anbefalte jeg 129gb, så kan hun heller kjøpe en ekstern harddisk hvis hun har behov for mer lagring
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #7 Skrevet 1. januar 2015 Hun skrev at hun nok kom til å ha det. Altså antok. Og da anbefalte jeg 129gb, så kan hun heller kjøpe en ekstern harddisk hvis hun har behov for mer lagring Ja. Jeg har jo ikke sagt noe som helst på det. Det er bare fint. Anonymous poster hash: 56de7...ad6
Gjest brutal_mann Skrevet 1. januar 2015 #8 Skrevet 1. januar 2015 256GB hos Apple er uforholdsmessig dyrt. Men, om du skal ha mye film og bilder med deg på maskinen så har du ikke noe valg. Selv 256GB er i snaueste laget, en burde aldri ha mindre en 512GB, men det koster skjorta! En mulighet med NOEN Mac'er er å bytte ut SSD'en som kommer med maskinen. Men da er det andre elementer som garanti og slik inne i bildet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå