AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Fra i dag kan vi handle for 350,- uten å måtte betale toll. Nytt er at fra nå er fraktprisen innberegnet i denne prisen, men heldigvis er mange av de sidene man kjøper sminke og kosmetikk fraktfritt " Netthandel: Bestiller du varer på nett fra utlandet slipper du å betale toll hvis verdien av varen, samt frakt- og forsikringskostnader, ikke overstiger 350 kroner. Tidligere var grensen 200 kroner. Dette dreier seg om avgiftsfri import av varer til 350 kroner inkludert frakt- og forsikringskostander. Reglene ut 2014 var på 200 kroner, men der frakt- og forsikringskostander ikke var en del av beregningsgrunnlaget." Anonymous poster hash: 48139...dbe
Gjest Lille-pus Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Det kan slå litt varierende ut hvorvidt det er en skjerpelse eller en oppmykning av reglene Avhengig av hvor du kjøper varen bl.a. Og for de fleste vil det nok ikke være tollavgiften som har vært den største irritasjonen, men derimot mva på 25% av varens kjøpspris + pakking og forsendelse. 1
Gjest Brienne of Tarth Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 Det kan slå litt varierende ut hvorvidt det er en skjerpelse eller en oppmykning av reglene Avhengig av hvor du kjøper varen bl.a. Og for de fleste vil det nok ikke være tollavgiften som har vært den største irritasjonen, men derimot mva på 25% av varens kjøpspris + pakking og forsendelse. Og ikke minst "forenklet tollgebyr"... Blodpriser! Er det noen som har oversikt over hvilke nettbutikker som opererer med gratis frakt?
Gjest KlippKlapp Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Stort sett en liten bedring. Det er unntakene det blir dyrere med. Men det beste er at man nå slipper unna med forenklet fortolling opp til 3000 kr, slik at man faktisk kan bestille litt dyrere ting også, selv om MVA beregnes.
FruRaeder Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 (endret) Og ikke minst "forenklet tollgebyr"... Blodpriser! Er det noen som har oversikt over hvilke nettbutikker som opererer med gratis frakt? Kjøper stort sett bare kosmetikk når jeg handler fra utlandet. Feelunique har gratis frakt over 100 kr, og refunderer moms hvis du sender et bilde av kvittering. Beautybay. Hqhair. Lookfantastic.com Endret 1. januar 2015 av FruRaeder
FantasDick Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 Det kan slå litt varierende ut hvorvidt det er en skjerpelse eller en oppmykning av reglene Avhengig av hvor du kjøper varen bl.a. Og for de fleste vil det nok ikke være tollavgiften som har vært den største irritasjonen, men derimot mva på 25% av varens kjøpspris + pakking og forsendelse. Hva mener du? Man betaler jo ikke mva for varer under 350,- inkl. frakt heller.
Zzyzx Skrevet 1. januar 2015 #7 Skrevet 1. januar 2015 Poenget hennes var vel at det aller meste er tollfritt uansett.
FantasDick Skrevet 1. januar 2015 #8 Skrevet 1. januar 2015 Poenget hennes var vel at det aller meste er tollfritt uansett. Skjønner fremdeles ikke.. Både toll og mva opp til 350,- er jo fjernet, så da har det vel ikke noe å si om det er toll eller mva som er fjernet? Det er da en like stor bedring, uansett.
Zzyzx Skrevet 1. januar 2015 #9 Skrevet 1. januar 2015 Skjønner fremdeles ikke.. Både toll og mva opp til 350,- er jo fjernet, så da har det vel ikke noe å si om det er toll eller mva som er fjernet? Det er da en like stor bedring, uansett. Det er jo helt sant, men igjen så er poenget bare en presisering. Når folk klager på "tollgrensa" så er det upresist. Det er en avgiftsfrihet, som da altså inkluderer både toll for enkelte (og svært få) varegrupper og moms på alt unntatt bøker. Så når Lille-pus sier følgende: Og for de fleste vil det nok ikke være tollavgiften som har vært den største irritasjonen, men derimot mva på 25% av varens kjøpspris + pakking og forsendelse. Så betyr det ganske enkelt og greit at det er svært sjelden noen må betale toll på det de kjøper. Jeg er for øvrig motstander av hele grensa. Jeg vil ha moms fra første krone på alt, så lenge jeg slipper tollbehandlingsgebyr. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #10 Skrevet 1. januar 2015 Egentlig har vi kunne handle for 350 kr i noen dager allerede da det er fortollingstidspunktet som avgjør. Anonymous poster hash: c2bcb...e4d 1
Gjest Lille-pus Skrevet 1. januar 2015 #11 Skrevet 1. januar 2015 (endret) Hva mener du? Man betaler jo ikke mva for varer under 350,- inkl. frakt heller. Poenget hennes var vel at det aller meste er tollfritt uansett. Poenget var i hovedsak rettet til TS som kun snakket om toll. For de fleste varer over 350 (inkl. pakking og forsendelse) er det mva (og selvsagt behandlingsgebyret) som utgjør den store tilleggssummen. - noen nettbutikker har såpass høy frakt/forsendelse kostnad at vinningen mer enn går opp i spinningen. Makeup er normalt sett ikke blant disse, men enkelte andre varer er så definitivt. Mva på bl.a. klær (med kjøpesum + pakking og forsendelse over totalsum 350 kroner) er 25%, tollen derimot er 'kun' 10,7%, så det er mva som utgjør den største delen av 'tilleggskostnadene' i det tilfellet. Endret 1. januar 2015 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #12 Skrevet 2. januar 2015 Jeg bestilte noe for ca 300 (inkl frakt) den 30 desember. Havner jeg da under de nye reglene ettersom varene ikke kommer til meg rundt 20 januar (antatt)? Anonymous poster hash: af7b0...b46
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #13 Skrevet 2. januar 2015 Jeg bestilte noe for ca 300 (inkl frakt) den 30 desember. Havner jeg da under de nye reglene ettersom varene ikke kommer til meg rundt 20 januar (antatt)? Anonymous poster hash: af7b0...b46 Ja. Anonymous poster hash: 6af87...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #14 Skrevet 3. januar 2015 Unngår vi disse 25% med mva og fortollingsgebyr også? Så det blir heeelt avgiftfritt å bestille under 350 kr? Anonymous poster hash: bab33...5cc 1
Guybrush Skrevet 3. januar 2015 #15 Skrevet 3. januar 2015 Fra i dag kan vi handle for 350,- uten å måtte betale toll. Nytt er at fra nå er fraktprisen innberegnet i denne prisen, men heldigvis er mange av de sidene man kjøper sminke og kosmetikk fraktfritt " Netthandel:Bestiller du varer på nett fra utlandet slipper du å betale toll hvis verdien av varen, samt frakt- og forsikringskostnader, ikke overstiger 350 kroner. Tidligere var grensen 200 kroner.Dette dreier seg om avgiftsfri import av varer til 350 kroner inkludert frakt- og forsikringskostander. Reglene ut 2014 var på 200 kroner, men der frakt- og forsikringskostander ikke var en del av beregningsgrunnlaget."Anonymous poster hash: 48139...dbe Er nesten ingen varer folk kjøper som er tollbelagt. Du tenker på moms som er noe helt annet 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #16 Skrevet 3. januar 2015 Unngår vi disse 25% med mva og fortollingsgebyr også? Så det blir heeelt avgiftfritt å bestille under 350 kr? Anonymous poster hash: bab33...5cc Ja, så lenge prisen på varen + pris for transport er under 350. Anonymous poster hash: 46bdb...4b8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #17 Skrevet 3. januar 2015 Er nesten ingen varer folk kjøper som er tollbelagt. Du tenker på moms som er noe helt annet Ja men nå var det formulert slik i saken jeg tok utklipp fra, tror alle skjønner hva som menes. Anonymous poster hash: 48139...dbe
Jade Skrevet 5. januar 2015 #18 Skrevet 5. januar 2015 Blir vanskeligere å handle flere ting med frakt nå hvis frakten endres etter hva man kjøper og hvor mye. Da blir det mye frem og tilbake i handlekurven for å få riktig total. Spesielt vanskelig på ebay hvor man av og til må spørre selger om fraktpris om man skal bestille flere ting som skal sendes i samme pakke. Lettere før når man bare kjøpte for <200 og tok den frakten som var. Men helt klart bra på FeelUnique osv. Dummet meg litt ut rett før nyttår. Bestilte for <200 og med frakt kommer dette på 400. Kom ikke på at det ikke kommer til fortollingspunktet før nyttår. Men jeg har bare meg selv å skylde på, dessverre :/
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #19 Skrevet 5. januar 2015 Blir vanskeligere å handle flere ting med frakt nå hvis frakten endres etter hva man kjøper og hvor mye. Da blir det mye frem og tilbake i handlekurven for å få riktig total. Spesielt vanskelig på ebay hvor man av og til må spørre selger om fraktpris om man skal bestille flere ting som skal sendes i samme pakke. Lettere før når man bare kjøpte for <200 og tok den frakten som var. Men helt klart bra på FeelUnique osv. Dummet meg litt ut rett før nyttår. Bestilte for <200 og med frakt kommer dette på 400. Kom ikke på at det ikke kommer til fortollingspunktet før nyttår. Men jeg har bare meg selv å skylde på, dessverre :/ FeelUnique tilbakebetaler avgiftene, så du kommer nok unna med det uten å betale noe ekstra tross forvirringen. Anonymous poster hash: 76022...780
Jade Skrevet 5. januar 2015 #20 Skrevet 5. januar 2015 Var ikke på feelunique jeg bestilte, men ebay. Ser nå at jeg skrev litt rotete 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå