Gray Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Jeg og min mann har nettopp kjøpt en stor enebolig, der vi planlegger å leie ut 1. etg og beholde 2. og 3. Etg for oss selv. Det bor noen i utleiedelen pr i dag, og de fortsetter å leie når vi tar over som eiere. Vi flytter inn i løpet av en måneds tid, og idag gikk vi forbi huset bare for å se på fasaden igjen da vi skal bygge terasse i 2. etg og litt annet plukk. Og da ser vi at leietakerene har innrettet seg skikkelig på hele den store plenen utenfor (Jeg vet det er leietakerne, for hun som eier huset er 90 år gammel). De har satt opp lekeanlegg med sklie osv, og en stor grill pluss en sittegruppe. Alt står litt henslengt plassert og det så shabby ut syntes jeg. Jeg et ikke interessert i at leietakerne (som blir) våre skal overta hele plenen og uteområdet i 1. etg, selv vi bor på 2. Etg og skal byggen terasse til oss selv. Vi har selv små barn og vi har tenkt å lage til sandkasse, huskestativ mm. Derfor lurer jeg på hva vi kan stille som krav i den nye kontrakten de må skrive under på? Det vil være en kontrak fra huseierneslandsforbund, så den vil være ordentlig, men vi ønsker å stadfeste andre regler også. Hva et rettferdig og utrettferdig av oss å stille som krav? Trenger råd 1
Gjest Seajewel Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Vel, det bor tydeligvis barn der, så det er nok best å ta litt hensyn til det da. Litt kjipt om de miste sklie og andre ting de er vant med fordi du syns det ser litt Shabby ut. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 Dere får respektere leietakerne hvis dere skal ha respekt tilbake. Anonymous poster hash: 603c8...189 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Ta kontakt med huseiernes landsforbund og hør med dem. Dere kan uansett forklare leietakerne at dere ønsker å disponere dette uteområdet seg, og spesifisere det i kontrakten. Hvilken avtale de har med nåværende eier er egentlig ikke relevant, ny kontrakt betyr nye reguleringer. Ikke rart om man vil bruke uteområdet selv, helt greit syns jeg. Anonymous poster hash: 8ec24...de8 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 Du kan jo sette opp huskestativ og lage sandkasse og sånt i et "område" eller hjørne i hagen, også kan det være lekeområde. Da kan du gi beskjed til leieboerne at du ikke er interessert i at de skal ha huskestativ andre steder, men da må selvsagt leieboernes barn ha like stor rett til å leke der dine barn leker. Evt kan du jo lage et område som leieboerne kan ha som uteområde (lage en avrensning som hører til utleieboligen), og si at de kan bruke denne plassen som de vil, men at de ikke kan sette et huskestativ eller noe utenfor dette området. I så tilfelle går det an å plante noen busker eller noe lignende for å markere området. Uansett synes jeg det høres ut som om du har en slags nedlatende holdning overfor leieboerne! De er mennesker de også, og ikke dårligere mennesker enn deg fordi de leier. Du må respektere dem - det vil komme deg til gode en dag. Anonymous poster hash: 0adbc...8ae 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #6 Skrevet 2. januar 2015 Virker som at de fleste svarene kommer fra folk som selv leier....Anonymous poster hash: 20d66...511 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #7 Skrevet 2. januar 2015 Du kan jo sette opp huskestativ og lage sandkasse og sånt i et "område" eller hjørne i hagen, også kan det være lekeområde. Da kan du gi beskjed til leieboerne at du ikke er interessert i at de skal ha huskestativ andre steder, men da må selvsagt leieboernes barn ha like stor rett til å leke der dine barn leker. Evt kan du jo lage et område som leieboerne kan ha som uteområde (lage en avrensning som hører til utleieboligen), og si at de kan bruke denne plassen som de vil, men at de ikke kan sette et huskestativ eller noe utenfor dette området. I så tilfelle går det an å plante noen busker eller noe lignende for å markere området. Uansett synes jeg det høres ut som om du har en slags nedlatende holdning overfor leieboerne! De er mennesker de også, og ikke dårligere mennesker enn deg fordi de leier. Du må respektere dem - det vil komme deg til gode en dag. Anonymous poster hash: 0adbc...8ae Det er altså ts som har kjøpt hus, og da er det såklart ts og mannen som bestemmer hva de ønsker å leie ut, ikke leieboerne som bestemme hvilken del av tomten de ønsker å leie. Dersom de er misfornøyd med vilkårene står de fritt til å finne et annet sted å bo. Det er naturlig at en gammel dame på 90 og en barnefamilie har ulike ønsker for bruk av hagen, dette bør også leieboerne forstå. Selv om de fikk lov å ta seg til rette av dem gamle damen er det ingen som helst selvfølgelighet at de skal kunne gjøre dette med nye eiere, eller at de skal kunne bruke sandkasse og andre ting som ts setter opp. Ts ser da aldeles ikke ned på noen fordi hun ønsker å regulere dette, snakk om å føle seg hårsår, får ikke du viljen hos din utleier? Er det der det ligger? Jeg har selv blitt boende i en leilighet som "fulgte med på kjøpet", og det var helt naturlig at det ble satt nye regler når det skulle skrives kontrakt med ny huseier. I mitt tilfelle ble det endret bruk av hage, parkering og sykkelparkering, og det må man regne med. Det er faktisk den som eier huset som setter betingelsene. Anonymous poster hash: 8ec24...de8 5
Leini Skrevet 2. januar 2015 #8 Skrevet 2. januar 2015 (endret) Ditt hus og eiendom; dine regler. Med tanke på at det var ei eldre dame som bodde der før, var det helt sikkert ikke noe problem at de fikk disponere hele hagen. De har nok sikkert skjønt at nye eierne vil ha litt forandringer. Men ikke lag noe leven med dem. Heller bare si at dere planlegger å lage en privat terrasse for dere, og at du har lyst å stelle hagen litt. Kanskje har de noen lure tanker på hvordan dere skal ordne det? Står det huster der, så er det vel nokså naturlig at dine små etterhvert vil leke der også. Det står ikke noe om alder på de barna som bor der nå, så om aldersforskjellen ikke er enorm, så kan det jo bli gode lekekamerater? Endret 2. januar 2015 av Leini 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #9 Skrevet 2. januar 2015 Du kan jo sette opp huskestativ og lage sandkasse og sånt i et "område" eller hjørne i hagen, også kan det være lekeområde. Da kan du gi beskjed til leieboerne at du ikke er interessert i at de skal ha huskestativ andre steder, men da må selvsagt leieboernes barn ha like stor rett til å leke der dine barn leker. Evt kan du jo lage et område som leieboerne kan ha som uteområde (lage en avrensning som hører til utleieboligen), og si at de kan bruke denne plassen som de vil, men at de ikke kan sette et huskestativ eller noe utenfor dette området. I så tilfelle går det an å plante noen busker eller noe lignende for å markere området. Uansett synes jeg det høres ut som om du har en slags nedlatende holdning overfor leieboerne! De er mennesker de også, og ikke dårligere mennesker enn deg fordi de leier. Du må respektere dem - det vil komme deg til gode en dag. Anonymous poster hash: 0adbc...8ae Synes du er urimelig som kommer med slikte teite ting. faktisk så er det en grunn til at folk leier, enten er de studenter som ikke kan kjøpe selv og de forlanger ikke mye, eller så er det folk som er midt i mellom salg og kjøp av bolig, eller så er det møkkafolk som har ødelagt økonomien sin slik at de ikke får kjøpt. Tydelig det hvis det er familie med barn, de burde kjøpe sin egen bolig. De har og sikkert navgaranti... Folk som leier er i bunn og grunn søppel og de får finne seg i de reglene huseier setter, hvis ikke får de flytte. Anonymous poster hash: cad79...eda
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #10 Skrevet 2. januar 2015 Som leietaker syns jeg ikke det er urimelig i det hele tatt at huseier har regler for bruk av hagen, det er jo tross alt deres hage. Men det er jo greit at de får bruke en del av hagen da. Anonymous poster hash: 9298e...7a8 2
Gray Skrevet 2. januar 2015 Forfatter #11 Skrevet 2. januar 2015 Ditt hus og eiendom; dine regler. Med tanke på at det var ei eldre dame som bodde der før, var det helt sikkert ikke noe problem at de fikk disponere hele hagen. De har nok sikkert skjønt at nye eierne vil ha litt forandringer. Men ikke lag noe leven med dem. Heller bare si at dere planlegger å lage en privat terrasse for dere, og at du har lyst å stelle hagen litt. Kanskje har de noen lure tanker på hvordan dere skal ordne det? Står det huster der, så er det vel nokså naturlig at dine små etterhvert vil leke der også. Det står ikke noe om alder på de barna som bor der nå, så om aldersforskjellen ikke er enorm, så kan det jo bli gode lekekamerater? Vi har ikke noe problem i at barna som bor der leker med huskestativet feks, det gjør Ingeting! men jeg ønsker ikke at de skal gå til innkjøp av ditten og datten og plassere rundt som de selv ønsker. Om barna blir lekekamerater er det bare fint isåfall! Vi ønsker jo at det blir et godt forhold mellom oss og de som leier hos oss, så vi har ikke lyst å skape dårlig stemning.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #12 Skrevet 2. januar 2015 Vi har ikke noe problem i at barna som bor der leker med huskestativet feks, det gjør Ingeting! men jeg ønsker ikke at de skal gå til innkjøp av ditten og datten og plassere rundt som de selv ønsker. Om barna blir lekekamerater er det bare fint isåfall! Vi ønsker jo at det blir et godt forhold mellom oss og de som leier hos oss, så vi har ikke lyst å skape dårlig stemning. Da synes jeg forslaget om lekehjørne var fint så kan barna leke sammen der. Bare vær tydelig (uten å være belærende), så nok dette bra.Anonymous poster hash: 82a9c...98a
Gjest Seajewel Skrevet 2. januar 2015 #13 Skrevet 2. januar 2015 Synes du er urimelig som kommer med slikte teite ting. faktisk så er det en grunn til at folk leier, enten er de studenter som ikke kan kjøpe selv og de forlanger ikke mye, eller så er det folk som er midt i mellom salg og kjøp av bolig, eller så er det møkkafolk som har ødelagt økonomien sin slik at de ikke får kjøpt. Tydelig det hvis det er familie med barn, de burde kjøpe sin egen bolig. De har og sikkert navgaranti... Folk som leier er i bunn og grunn søppel og de får finne seg i de reglene huseier setter, hvis ikke får de flytte. Anonymous poster hash: cad79...eda Du har mye å lære, hvis du tror det er sånn, og har slike holdninger. Syns nesten synd på deg fordi du er så ignorant.
Luckiness Skrevet 2. januar 2015 #14 Skrevet 2. januar 2015 Det er selvfølgelig dere som skal bestemme hvor mye uteområde leietakerene får disponere. Som du selv sier så har dere tenkt å bygge terasse og ordne uteområdet til deres barn. Dette vil jo da muligens uansett gå utover hvor de har hagemøbler og andre ting plassert. Så dere får bare gi beskjed om deres planer og så kan dere si at dere skal legge til rette for et eget uteområde for dem. Kanskje kan dere lage det litt fint med busker som ringer inn området deres, lavt gjerde (som dere sier er for fasadens skyld) e.l. Da er det hvertfall tydelig hva som er leietakers uteområde. Men om de har barn, bør barna deres selvsagt få lov å disponere deres barn sitt huskestativ, sandkasse o.l. Husk at om dem har barn, så er jo dette en potensiell lekekamerat for deres barn.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #15 Skrevet 2. januar 2015 Du har mye å lære, hvis du tror det er sånn, og har slike holdninger. Syns nesten synd på deg fordi du er så ignorant. Jeg har leid ut flere hus i så mange år, over 20 år, og hatt så mange søppelfolk innom i alle enhetene, de ødelegger og tenker at siden det ikke er deres så er det ikke så farlig. utlendinger og navpakk er verst. Studenter er helt topp å ha, men de må gjerne ha det veldig billig, folk i mellom flytting av bolig er og greit. Men disse andre... skulle fått bodd på gata, ikke betaler de for seg alltid heller.. Synes helelr synd på deg som kaster bort iden din på å synes synd på meg, jeg har det fint jeg. Anonymous poster hash: cad79...eda
Adhara Skrevet 2. januar 2015 #16 Skrevet 2. januar 2015 Ryddet for personangrep + svar. Irrlys, mod.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2015 #17 Skrevet 4. januar 2015 Er det ikke litt sent å komme emd regler nå? Det skal vel stå i kontrakten. Isåfall må dere diskutere sammen og bli enige om reglene, dere kan ikke fremme krav som ikke står i kontrakten.Anonymous poster hash: bb6f3...66b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå