AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Hei godtfolk og godt nytt år! Befinner meg i en kinkig situasjon, og trenger litt bistand til å forstå loven om ansettelse etter 4 års regelen. Har vært sammenhengende ansatt som vikar(mer el. mindre 100%) i kommunal helsesektor i snart 5 år. Har per tiden inne krav om ansettelse om fast jobb etter 4 års regelen. Kravet ble formelt satt frem i september. Grunnet endringer i "min" sektor, er det nå blitt nedbemanning, og jeg er overflødig som vikar. Har kun fått noen få dager jobb i januar, og får ikke tilbud om å fortsette som vikar lenger. KRISE!! Fagforening og kommune sier de arbeider med min sak, men at de ikke har noe fast å gi meg per dags dato. De kunne kanskjemuligens finne meg stilling, men dette var bare 75%. Kommunen oppfordrer meg til å utdanne meg til f.eks hjelpepleier slik at de kan ansette meg i stillinger som krever dette. Jeg ønsker ikke å hive meg på ny utdanning som hjelpepleier, og synes at dette virker som et urimelig "krav", da jeg allerede har annen relevant utdanning i helsesektoren. Å få vettuge svar fra både fagforening og kommune har jeg gitt opp, Har da følgende spørsmål: 1. Kan jeg rett og slett kreve at jeg SKAL ha fast jobb. 2. Kan kommunen la meg stå på vent I månedsvis inntil det dukker opp en passende jobb? (kommer jo selfølgelig til å bli økonomisk ruin for meg å vente). Kan jeg melde meg som arbeidsledig hos NAV inntil kommunen finner en passende jobb? 3. Hva betyr det når det i lovteksten står at man skal regnes som fast ansatt etter 4 år, og dermed også har krav på oppsigelsesvern. Skal jeg da ha et skriftlig varsel 1 mnd i forveien? Kan noen som forstår seg på lovteksten hjelpe meg? Anonymous poster hash: 4260c...271
helenaa Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Jeg er litt redd for å svare, for jeg kjenner ikke sektoren din, og vet ikke om det er ett eller annet spesielt... Men tanken bak 4års-regelen er at du skal tilbys fast den stillingen du vikarierer i. Logikken er at fire års vikariater tilsier at det er behov for deg over lengre tid. Hvis du har fått en fast stilling (pga 4års-regelen eller på annen måte), har du sterkt ansettelsesvern, men det betyr også at du kan miste jobben ved lovlige nedbemanninger. Dette skal da skje i tråd med regelverk som regulerer dette, men jeg vet ikke hvilke frister som gjelder.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 Hvis det allerede er nedbemanninger blir ikke du ansatt fast når andre i fast stilling må gå. Du må også oppfylle kompetansekravet til stillingene som evt er ledige, så dersom du har feil eller lavere kompetanse enn det som er etterspurt kan du ikke kreve å bli ansatt. Du sier ikke hvilken utdanning du har, men er det andre steder du kan søke jobb når det likevel ser mørkt ut? Sykehjem, hjemmespl i en annen kommune, sykehus, barnevern, psykiatri? Anonymous poster hash: 88424...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Men hva er utdanningen din, det har jo litt å si vil jeg tro? Å feks ha barne og ungdom så kan de jo ikke ansette deg i hjelpepleier stilling feks dette blir jo også feil. Kommunene skal vell i teorien finne arbeid til deg, men det trenger ikke være på din nåværende arbeidsplass. Anonymous poster hash: 40328...c13 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 Miss Lucky - får beklage at jeg ikke spesifiserte at loven jeg refererte til - er arbeidsmiljøloven. Ser poenget til hva dere andre sier. Jeg er utdannet innenfor helse, kan jeg jo si - uten at jeg ønsker å utdype noe mer en dette. Men burde absolutt kunne jobbe i f.eks i hjemmesykepleie osv. Poenget er prinsippet over hva som gjelder under 4 års reglen. Jeg føler at man er dårlig beskyttet av loven, dersom man blir bedt om å omskolere seg. Jeg kjenner bare at jeg er ganske fortvilt og desperat over veien videre. Selfølgelig kan man flytte på seg eller gjøre andre tiltak. Men, jeg trodde at når jeg har vært lojal mot samme arbeidsgiver i snart fem år, så skulle jeg bli tatt bedre vare på enn dette. Anonymous poster hash: 4260c...271
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #7 Skrevet 1. januar 2015 Miss Lucky - får beklage at jeg ikke spesifiserte at loven jeg refererte til - er arbeidsmiljøloven. Ser poenget til hva dere andre sier. Jeg er utdannet innenfor helse, kan jeg jo si - uten at jeg ønsker å utdype noe mer en dette. Men burde absolutt kunne jobbe i f.eks i hjemmesykepleie osv. Poenget er prinsippet over hva som gjelder under 4 års reglen. Jeg føler at man er dårlig beskyttet av loven, dersom man blir bedt om å omskolere seg. Jeg kjenner bare at jeg er ganske fortvilt og desperat over veien videre. Selfølgelig kan man flytte på seg eller gjøre andre tiltak. Men, jeg trodde at når jeg har vært lojal mot samme arbeidsgiver i snart fem år, så skulle jeg bli tatt bedre vare på enn dette. Anonymous poster hash: 4260c...271 Dersom de mener du må omskolere deg for å få Hjelpepleier stilling syns jeg ikke det er noe urimelig krav. En burde ha krav på stilling som er på eget kompetanse nivå/etter hvilken utdanning en har. Men 4 år regelen er det ja, så du burde ha krav på stilling som det du er utdannet som det er jeg enig i. Anonymous poster hash: 40328...c13
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #8 Skrevet 1. januar 2015 Miss Lucky - får beklage at jeg ikke spesifiserte at loven jeg refererte til - er arbeidsmiljøloven. Ser poenget til hva dere andre sier. Jeg er utdannet innenfor helse, kan jeg jo si - uten at jeg ønsker å utdype noe mer en dette. Men burde absolutt kunne jobbe i f.eks i hjemmesykepleie osv. Poenget er prinsippet over hva som gjelder under 4 års reglen. Jeg føler at man er dårlig beskyttet av loven, dersom man blir bedt om å omskolere seg. Jeg kjenner bare at jeg er ganske fortvilt og desperat over veien videre. Selfølgelig kan man flytte på seg eller gjøre andre tiltak. Men, jeg trodde at når jeg har vært lojal mot samme arbeidsgiver i snart fem år, så skulle jeg bli tatt bedre vare på enn dette. Anonymous poster hash: 4260c...271 Arbeidsgiver er jo kommunen egentlig. Men de burde ta vare på deg ja. Men har man ikke stillinger å gi ut så kan de dessverre ikke dikte noen. Å de kan nok bare gi stilling etter hvilken utdanning du har. Anonymous poster hash: 40328...c13
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #9 Skrevet 1. januar 2015 Men du må jo uansett være kvalifisert for stillingen du skal ansettes i, hjelper ikke å være helsesekretær, apotektekniker eller fotterapeut dersom det er et hjelpepleiervikariat du går i og ønsker videre ansettelse i. At du syns du er kvalifisert betyr ikke at du er det formelt sett. Kan tenke meg hjelpepleiernes fagforbund blir rimelig forbannet dersom du som ukvalifisert ansettes i en hjelpepleierstilling når det allerede er satt i gang nedbemanning av kvalifisert personell. Dessuten er det slik at regelverket ved nedbemanning fører til at de sist ansatte og minst kvalifiserte må gå først, dvs deg. Dersom du blir ansatt kan du sies opp samtidig, det tjener du ikke mer på. Vær også klar over at det fra nyttår kom nytt lovverk relatert til midlertidige ansettelser/vikariat, og at dette kan påvirke din situasjon. (Har ikke satt meg inn i det, men det har nok forbundet ditt oversikt over) Alt i alt bør du vel begynne å se deg om etter nye jobb, fremfor å forsøke å tviholde på en jobb der du ikke er ønsket. Hvis du ikke vi jobbe innen det du faktisk er utdannet til, hvorfor ikke ta en annen utdannelse? Anonymous poster hash: 88424...0a6 2
Miss Lucky Skrevet 1. januar 2015 #10 Skrevet 1. januar 2015 Miss Lucky - får beklage at jeg ikke spesifiserte at loven jeg refererte til - er arbeidsmiljøloven. Ser poenget til hva dere andre sier. Jeg er utdannet innenfor helse, kan jeg jo si - uten at jeg ønsker å utdype noe mer en dette. Men burde absolutt kunne jobbe i f.eks i hjemmesykepleie osv. Poenget er prinsippet over hva som gjelder under 4 års reglen. Jeg føler at man er dårlig beskyttet av loven, dersom man blir bedt om å omskolere seg. Jeg kjenner bare at jeg er ganske fortvilt og desperat over veien videre. Selfølgelig kan man flytte på seg eller gjøre andre tiltak. Men, jeg trodde at når jeg har vært lojal mot samme arbeidsgiver i snart fem år, så skulle jeg bli tatt bedre vare på enn dette. Anonymous poster hash: 4260c...271 Var egentlig paragrafen jeg var ute etter men fant den
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #11 Skrevet 1. januar 2015 Når du har en sak med fagforeningen og mot en kommune, så legger du ikke dette ut på nettet! Du kan miste hjelpen fra fagforeningen og få problemer med å få fortsette, folk altså!Anonymous poster hash: fb34e...26f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #12 Skrevet 1. januar 2015 Takk for bidrag, har fått svar på mye. Anonymous poster hash: 4260c...271
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå