Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal forsøke å få studiekompetanse som privatist (leser hjemme). I høst hadde jeg samfunnsfag og det gikk bra:) Nå i vår hadde jeg tenkt å ta matte 1T og historie, men pga ny pris ser det ut til at det bare blir ett fag. Historiebøkene har jeg, men er veldig usikker på hva jeg egentlig trenger i matten. Det er faget jeg helst vil ta, men om jeg ikke får alt på plass mtp bøker, kalkulator, dataprogrammer osv får jeg heller velge historie.

Så vil spørsmålet. Hvilken bok trenger man til 1T matte? ( jeg har ikke hatt matte siden ungdomskolen for 10 år siden) Jeg lånte 1T matte fra biblioteket og synes den har gode forklaringer, men ikke nok oppgaver. Bare én-to per emne. Og hvis jeg skal klare en god karakter (eller stå i det hele tatt) må jeg løse masse oppgaver. Har dere noen forslag til en eller flere gode bøker? Og hva slags kalkulator må man ha? Og til slutt- MÅ man bruke data på eksamen? Synes det er mye å sette seg inn i og er redd for å ikke klare det:(

På forhånd takk for svar.

Anonymous poster hash: 11ae7...516

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg tok 1T matte for noen år siden (ikke som privatist) brukte vi boka Sinus 1T fra cappelen damm. http://sinus1t.cappelendamm.noJeg likte godt boka, og bruke nettstedet deres ofte for ekstra oppgaver og løsningsforslag. I tillegg til dette brukte vi det gratise dataprogrammet Geogebra for ulike oppgaver som derivasjon, vekstfart og andre- og tredjegradsuttrykk. I boka er det heldigvis en "guide" til hvordan en skal bruke programmet, samt masse videoer på youtube og nettstedet deres. Til tider brukte vi også nettstedet NDLA til å løse andre oppgaver eller finne andre formuleringer på teori som i boka var formulert på en mindre forståelig måte. I tillegg finnes det linker til gamle eksamener og løsningsforslag der.

Hvordan eksamen kommer til å bli aner jeg ikke, men jeg vil tro at det står litt om den på utdanningsdirektoratet sine nettsteder. Ellers kan du ta kontakt med en mattelærer eller skolerådgiver. Når det gjelder databruk er programmer som Geogebra bra og nyttig, og sparer deg sannsynligvis for en del tid. Det er også lett å sette seg inn i.

Av kalkulatorer hadde jeg denne http://www.casio-europe.com/no/sc/technical/fx85esplus/fra Casio, og den anbefales virkelig! Det fine med den er at en kan skrive regnestykket slik det står i boka, og det blir dermed lettere å forstå. Vil tro at den fortsatt selges hos de vanlige bokhandlerne.

Til slutt vil jeg ønske deg masse lykke til med øvingen og eksamen! :blomst:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...