sunnaen Skrevet 1. januar 2015 #1 Del Skrevet 1. januar 2015 Hei. Vi er et studentpar som kunne tenke oss å oppleve et naturskjønt, europeisk land til sommeren. Noen som kan anbefale Østerrike eller Sveits? Kombinasjonen by (f.eks. Wien) og alpelandsby tiltaler oss veldig, da vi begge er veldig glad i kultur og natur. Sveits virker vesentlig dyrere enn Østerrike. Noe som gjør at Østerrike virker mer aktuelt. Kan noen komme med anbefalinger? Og evt. steder vi burde se? Evt. andre land vi heller burde besøke? Hvordan er varmen i slutten av mai/ starten av juni? Vil prøve noe litt anerledes, derfor vurderer vi disse landene. Kjenner ikke noen som har vært på ferie her, derfor jeg må rådføre meg her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstrålemamma Skrevet 1. januar 2015 #2 Del Skrevet 1. januar 2015 Hei Jeg anbefaler Østerrike. Fantastisk arkitektur i Wien. Hunderwasser-huset må dere se. Slottet midt i byen og den kjent parken Patern tror jeg den heter. Der står det et gammelt stort Pariserhjul dere kan ta og se utover byen. Wien har mange hyggelige cafeer og deilige kaker. Flott arkitektur om dere har interesse det. Fantastisk vakkert i alpene med idyll i noen av byene som i "Heidi"-filmene hvis noen husker de. Små hvite trehus med stråtak mange steder,frisk luft og mye sjarm. Alpelandsbyene er omgitt av flotte fjell med snø mange steder. Og sjarmerende småbyidyll. I wien er det også et kjent musikk-konservatorium med konserter som skal være flotte for de som liker klassisk musikk. Har ikke vært der selv men det står på listen ved neste besøk. God tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstrålemamma Skrevet 1. januar 2015 #3 Del Skrevet 1. januar 2015 Hei Jeg anbefaler Østerrike. Fantastisk arkitektur i Wien. Hunderwasser-huset må dere se. Slottet midt i byen og den kjent parken Patern tror jeg den heter. Der står det et gammelt stort Pariserhjul dere kan ta og se utover byen. Wien har mange hyggelige cafeer og deilige kaker. Flott arkitektur om dere har interesse det. Fantastisk vakkert i alpene med idyll i noen av byene som i "Heidi"-filmene hvis noen husker de. Små hvite trehus med stråtak mange steder,frisk luft og mye sjarm. Alpelandsbyene er omgitt av flotte fjell med snø mange steder. Og sjarmerende småbyidyll. I wien er det også et kjent musikk-konservatorium med konserter som skal være flotte for de som liker klassisk musikk. Har ikke vært der selv men det står på listen ved neste besøk. God tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstrålemamma Skrevet 1. januar 2015 #4 Del Skrevet 1. januar 2015 Det ble trippelposting, til moderator.kan du hjelpe meg å slette to ? På forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #5 Del Skrevet 1. januar 2015 Østerrike er vesentlig billigere enn Sveits, ja, og Wien er en fantastisk by. Landskapet rundt Wien er ikke så spennende som for eksempel Zürich som har både en stor innsjø og fjell, men det er mange fine småbyer og vakkert landskap i Niederösterreich, for eksempel Wachau med småbyer som Dürnstein og Krems. Også lenger nord, i Salzburg er også bare 2-3 timer unna med tog, og i Steiermark er det mange nydelige steder. Dere kan jo sjekke ut Bad Ischl i Salzkammergut og Hallstein som ligger på grensen mellom Steiermark og Oberösterreich i øverste del av alpene. Hvis fjell ikke er så viktig for dere, kan jeg sterkt anbefale Tsjekkia som er proppfull av vakre småbyer i nydelig landskap. Hyggelige studentpriser er det også. Det skal visst også være veldig fint å sykle langs Donau fra Passau sør i Tyskland via Linz og Wachau til Wien. Anonymous poster hash: b2d07...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #6 Del Skrevet 1. januar 2015 Jeg har vært på mini interrail i Østerrike og Sveits, og det var en av de flotteste feriene jeg noensinne har vært på. Prisnivået er dessverre mye høyere i Sveits. Jeg var ute etter flotte fjell og alper, men ønsket samtidig ikke å gå lange turer (reiste alene, og følte det var litt utrygt å gå alene i fjellene). Begynte i Wien, men midt på sommeren var det altfor varmt for meg der. Naturen rundt byen var heller ikke så flott. Tok toget til Innsbruck, og det kan virkelig anbefales!! Byen er omkranset av fjell, og du kan ta taubaner opp på mange av toppene rundt. Sentrum er også trivelig, og har slott og museer som var vel verdt et besøk. Det er også flere turmuligheter der. Sveits var også fantastisk - jeg dro til området rundt Interlaken (Mürren). Men som sagt - her var det norske priser, så reisebudsjettet doblet seg. Synd, for jeg trivdes bedre i Sveits - noe litt ubestemmelig knyttet til kulturen, renhold, effektivitet etc. Jeg reiser gjerne til Alpene igjen, men da holder jeg meg i Østerrike pga prisene. For det viktigste for meg er tross alt fjellene og utsikten, og da er Østerrike vel så greit som Sveits. Heldiggriser! Tror jeg også må tilbake til Alpene i sommer:)Anonymous poster hash: ed6f5...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunnaen Skrevet 3. januar 2015 Forfatter #7 Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg har vært på mini interrail i Østerrike og Sveits, og det var en av de flotteste feriene jeg noensinne har vært på. Prisnivået er dessverre mye høyere i Sveits. Jeg var ute etter flotte fjell og alper, men ønsket samtidig ikke å gå lange turer (reiste alene, og følte det var litt utrygt å gå alene i fjellene). Begynte i Wien, men midt på sommeren var det altfor varmt for meg der. Naturen rundt byen var heller ikke så flott. Tok toget til Innsbruck, og det kan virkelig anbefales!! Byen er omkranset av fjell, og du kan ta taubaner opp på mange av toppene rundt. Sentrum er også trivelig, og har slott og museer som var vel verdt et besøk. Det er også flere turmuligheter der. Sveits var også fantastisk - jeg dro til området rundt Interlaken (Mürren). Men som sagt - her var det norske priser, så reisebudsjettet doblet seg. Synd, for jeg trivdes bedre i Sveits - noe litt ubestemmelig knyttet til kulturen, renhold, effektivitet etc. Jeg reiser gjerne til Alpene igjen, men da holder jeg meg i Østerrike pga prisene. For det viktigste for meg er tross alt fjellene og utsikten, og da er Østerrike vel så greit som Sveits. Heldiggriser! Tror jeg også må tilbake til Alpene i sommer:)Anonymous poster hash: ed6f5...cce Tusen takk! Vi tenker å leie bil eller bruke tog til å forflytte oss. Tenker også at dette må være fantatiske land å reise i, rart jeg ikke har hørt mer om det. Fjell er viktig for oss, vi vil gjerne ha en fjelltur eller to, en alpelandsby omkranset av fjell er perfekt. Jeg elsker også slott Skal virkelig sjekke ut denne byen du nevner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunnaen Skrevet 3. januar 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 3. januar 2015 Østerrike er vesentlig billigere enn Sveits, ja, og Wien er en fantastisk by. Landskapet rundt Wien er ikke så spennende som for eksempel Zürich som har både en stor innsjø og fjell, men det er mange fine småbyer og vakkert landskap i Niederösterreich, for eksempel Wachau med småbyer som Dürnstein og Krems. Også lenger nord, i Salzburg er også bare 2-3 timer unna med tog, og i Steiermark er det mange nydelige steder. Dere kan jo sjekke ut Bad Ischl i Salzkammergut og Hallstein som ligger på grensen mellom Steiermark og Oberösterreich i øverste del av alpene. Hvis fjell ikke er så viktig for dere, kan jeg sterkt anbefale Tsjekkia som er proppfull av vakre småbyer i nydelig landskap. Hyggelige studentpriser er det også. Det skal visst også være veldig fint å sykle langs Donau fra Passau sør i Tyskland via Linz og Wachau til Wien. Anonymous poster hash: b2d07...aba Fjell er viktig, så en tur til en alpelandsby eller to må vi ha! Hvordan er mulighetene for sykkelutleie generelt i Østerrike? Kjæresten min er "halvproff syklist", og drømmer om å kunne sykle i alpene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunnaen Skrevet 3. januar 2015 Forfatter #9 Del Skrevet 3. januar 2015 Hei Jeg anbefaler Østerrike. Fantastisk arkitektur i Wien. Hunderwasser-huset må dere se. Slottet midt i byen og den kjent parken Patern tror jeg den heter. Der står det et gammelt stort Pariserhjul dere kan ta og se utover byen. Wien har mange hyggelige cafeer og deilige kaker. Flott arkitektur om dere har interesse det. Fantastisk vakkert i alpene med idyll i noen av byene som i "Heidi"-filmene hvis noen husker de. Små hvite trehus med stråtak mange steder,frisk luft og mye sjarm. Alpelandsbyene er omgitt av flotte fjell med snø mange steder. Og sjarmerende småbyidyll. I wien er det også et kjent musikk-konservatorium med konserter som skal være flotte for de som liker klassisk musikk. Har ikke vært der selv men det står på listen ved neste besøk. God tur Husker Heidi-filmen ja, er det noen speisell landsby du snakker om her? Hørtes ut som en landsby som er midt i blinken for oss. Har du vært i Zurich også? Står liksom mellom Zurich og Wien som utgangspunkt for turen, men virker som det er mye billigere flybilletter til Wien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunnaen Skrevet 3. januar 2015 Forfatter #10 Del Skrevet 3. januar 2015 Fjell er viktig, så en tur til en alpelandsby eller to må vi ha! Hvordan er mulighetene for sykkelutleie generelt i Østerrike? Kjæresten min er "halvproff syklist", og drømmer om å kunne sykle i alpene En ting til: hvilke landsbyer tenker du på i Tsjekkia? Er greit å holde mulighetene åpne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #11 Del Skrevet 5. januar 2015 En ting til: hvilke landsbyer tenker du på i Tsjekkia? Er greit å holde mulighetene åpne Småbyer, ikke landsbyer Mikulov, Znojmo, Cesky Krumlov - alle på grensen til Østerrike. Litt lenger inn i Tsjekkia finner du Litomysl, Plzen, Karlovy Vary, Telc og Olomouc, samt Brno. Anonymous poster hash: b2d07...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #12 Del Skrevet 5. januar 2015 Fjell er viktig, så en tur til en alpelandsby eller to må vi ha! Hvordan er mulighetene for sykkelutleie generelt i Østerrike? Kjæresten min er "halvproff syklist", og drømmer om å kunne sykle i alpene Jeg bodde i Østerrike og brukte min egen sykkel, men jeg vet at veldig mange skiutleiesteder driver med sykkelutleie om sommeren, så det bør ikke være noe problem. Anonymous poster hash: b2d07...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå