Gå til innhold

Vår ytringsfrihet skal begrenses for "indre fred"

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg tolker utsagnet om indre fred som en trussel. Jeg står for min rett til å si hva jeg vil om religioner.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle839117.ece

"Stiller krav

På løpesedlene, som fra i morgen av skal distribueres over store deler av Oslo, påpeker aksjonistene at det er Norges "indre fred" og "omdømme" som står på spill.

De mener at hendelsen har skapt et behov for å kreve at "Stortinget følger opp sitt eget ansvar som lovgiver", og stiller følgende krav til parlamentet:

De må sørge for at blasfemi-lovgivningen blir effektiv

De må sørge for at loven overholdes, og

De må hindre misbruk av ytringsfriheten."

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg syns Carl I. Hagen kan få mene det han vil, men han er jo ikke noe særlig bedre. Jeg tenker nå på blasfemi-paragrafen som han vil få mer "aktiv" mot kristen hets.

Gjest Valhalla
Skrevet

Disse folkene jobber mot den sekulariseringsprosessen vi har hatt i Norge og angriper vår ytringsfrihet. Jeg ser på det som helt uakseptabelt. Disse anti demokratiske kreftene må ikke få gjennomslag for sine ideer. Hadde jeg vært i Oslo skulle jeg personlig møtt opp og sagt noen sannhetens ord.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Disse folkene jobber mot den sekulariseringsprosessen vi har hatt i Norge og angriper vår ytringsfrihet. Jeg ser på det som helt uakseptabelt. Disse anti demokratiske kreftene må ikke få gjennomslag for sine ideer. Hadde jeg vært i Oslo skulle jeg personlig møtt opp og sagt noen sannhetens ord.

Gjør det til Car I. Hagen og da ;)

Gjest Valhalla
Skrevet

Hvorfor det? Jeg ser ikke hvordan han har angrepet demokratiet på samme måte

Skrevet

Å hetse en hel religion og dens gudebilde grunnet noen ytterliggående fraksjoner er ikke blasfemi? :roll:

Gjest TomKrus
Skrevet

Haha, den blasfemi-paragrafen skal vekk. Forbud mot å krenke evntyrfigurer hører ikke hjemme i loven.

Kan noen med loven i hånd hevde at jeg skal brenne evig i helvete, vil jeg kunne gå rundt og tråkke på gudene deres så mye som jeg vil.

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja det er litt ironisk at Hagen støttet blasfemiparagrafen,men han var nødt for å tekke sine kristne velgere. For å sikre "indre fred" må vi altså gi etter for disse kravene,jeg er lei av å gi etter,dette er vårt land!

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Ja det er litt ironisk at Hagen støttet blasfemiparagrafen' date='men han var nødt for å tekke sine kristne velgere. For å sikre "indre fred" må vi altså gi etter for disse kravene,jeg er lei av å gi etter,dette er vårt land![/quote']

Hva er det du snakker om? Hva slags "indre fred" er det som bli ødelagt her? Så du mener at blasfemiparagrafen kun skal gjelde kristne, mens man kan si akkurat hva man vil om andre religioner. Jeg er i mot blasfemi-paragrafen, men hvis vi skal ha den skal den gjelde for alle!

Gjest Valhalla
Skrevet

Hva de mener med indre fred får du nesten spørre dem om. Jeg vil ikke ha noen blasfemiparagraf,men når har den sist blitt brukt for hets av kristendommen? Stemmer den er sovende! Disse vil vekke den til livet igjen,det kan de bare glemme

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Hva de mener med indre fred får du nesten spørre dem om. Jeg vil ikke ha noen blasfemiparagraf' date='men når har den sist blitt brukt for hets av kristendommen? Stemmer den er sovende! Disse vil vekke den til livet igjen,det kan de bare glemme[/quote']

Life of Brian ble stoppet. Ikke veeldig lenge siden den kom ut. Den "hetset" kr.dom visstnok.

Gjest Valhalla
Skrevet

Ikke veldig lenge siden?Mye har skjedd siden den gang. Var dette etter en dom eller var det kinoenes eget sensurorgan som stoppet den??? Kinoene kan nemlig stoppe filmer som de vil uavhengig av noen blasfemiparagraf,prøv igjen.

Gjest TomKrus
Skrevet

Må vi ikke tilbake til Arnulf Øverland for en rettsak pga blasfemiloven da? En liten digresjon: I Hagens famøse tale kom han med følgende sitat: "du må ikke glemme så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv", og hevdet det var fra Nordal Grieg. Er det jeg eller Hagen som er ustø i norsk kulturhistorie?

Gjest Valhalla
Skrevet

Må vi ikke tilbake til Arnulf Øverland for en rettsak pga blasfemiloven da?

Stemmer,og han ble vel frikjent

En liten digresjon: I Hagens famøse tale kom han med følgende sitat: "du må ikke glemme så inderlig vel' date=' den urett som ikke rammer deg selv", og hevdet det var fra Nordal Grieg. Er det jeg eller Hagen som er ustø i norsk kulturhistorie?[/quote']

Ja,den der var flau for Hagen :-)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Ikke veldig lenge siden?Mye har skjedd siden den gang. Var dette etter en dom eller var det kinoenes eget sensurorgan som stoppet den??? Kinoene kan nemlig stoppe filmer som de vil uavhengig av noen blasfemiparagraf' date='prøv igjen.[/quote']

25 år er ikke lenge.

"Life of Brian. Skildrer Brian som er født samtidig med Kristus, og som blir korsfestet. Filmkontrollen tilkalte to teologisk fagkyndige hvorav den ene mente at filmen var blasfemisk."

http://www.aftenposten.no/kul_und/film/art...e?service=print

Gjest Valhalla
Skrevet

Har du lest innlegg over her eller? Det teller ikke da det var som du sier filmkontrollen som bestemte det. Det var ingen rettsak. Ikke bland sammen ting

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Har du lest innlegg over her eller? Det teller ikke da det var som du sier filmkontrollen som bestemte det. Det var ingen rettsak. Ikke bland sammen ting

Man trenger da ingen rettsak får å bruke blasfemi-paragrafen? Jeg blander ikke sammen ting.

Filmen ble sensurert med grunnlag i blasfemi-paragrafen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...