Gjest TomKrus Skrevet 3. august 2004 #61 Del Skrevet 3. august 2004 Det hadde ikke hjulpet at jeg var mangemillionær: jeg reagerer fortsatt på misforholdet mellom dyre priser og hva vi får igjen for det. Og fortsatt undrer jeg meg over om disse prisene er "korrekte" i forhold til hvor billig drikke faktisk er i de fleste andre land. Vel, poenget er at folk er villig til å betale denne prisen, så da får du leve med det. Eller du får finne deg et mindre hipt sted. Og jeg gidder ikke nevne alkoholavgiften en gang til. Alle har vel fått med seg at det ikke er den som fører til så høye priser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norsk alkohol for dyrt Skrevet 3. august 2004 #62 Del Skrevet 3. august 2004 Folk er ikke nødvendigvis villige til å betale en så høy pris for alkohol ute i Norge, men de blir tvungne. For mange mennesker er det sosiale liv viktig og det å gå ut og flørte og ha det hyggelig, prate etc. Alkohol gjør dette ennå mer hyggelig- for mange av oss. Har hørt om folk som har tatt opp forbrukslån og lever heller uten mat en stund, for å få noen hyggelige kvelder ute på byen. Det er en prioritet de tok, og mange mener vel at den ikke er lur. Sikkert ikke mange som går til så drastiske skritt, men det er ikke ti lå stikke under stol at alkohol ute i Norge- hippe steder eller mindre hippe: er svært dyrt: for dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 3. august 2004 #63 Del Skrevet 3. august 2004 Og jeg gidder ikke nevne alkoholavgiften en gang til. Alle har vel fått med seg at det ikke er den som fører til så høye priser. Det er i og for seg riktig at alkoholavgiften ikke betyr allverden på serveringssteder, men på polprisene er den av stor betydning. Og det er vel like mye de prisene vi snakker om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2004 #64 Del Skrevet 3. august 2004 Det er klart det er for dyrt, men det er også klart at i hvert fall jeg sikkert ville drukket mer om det hadde vært billigere.... så jeg vet ikke. Det lille jeg drikker kan godt koste skjorta. Og det er vel ikke bare eierne av utestedene som setter prisen? Det er jo avgiftene til staten da - og som Etheral påpeker så koster alkoholen staten ganske mye i året i form av skader. For noen år siden leste jeg store stykker i avisene om hvorfor vi hadde så sinnsyke sykehuskøer den gangen - og det skyldtes helgefylla i stor grad. Men det er et lite sidespor til det du spør om, men setter allikevel ting litt i perspektiv, ikke? En annen ting er at vi ikke bare har sinnsyke priser her i landet - de følges av sinnsyke lønninger også, så det går litt hand i hand... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 3. august 2004 #65 Del Skrevet 3. august 2004 Det er i og for seg riktig at alkoholavgiften ikke betyr allverden på serveringssteder, men på polprisene er den av stor betydning. Og det er vel like mye de prisene vi snakker om? Sjeldent jeg kjøper drinker og halvlitere på polet (jf. første innlegg). Og, prisene på polet er så ikke ille. Prisen i dag for en flaske vodka er ca. den samme som den var for åtte år siden. Tror du kjøpekraften har gått ned på den tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #66 Del Skrevet 3. august 2004 Ja, norske høye avgifter og det at polprisene er sinnsykt urimelig høye er jo endel av debatten det også. Jeg pleier ikke å klage over at politikerne gjør en dårlig jobb- for det er altfor enkelt å sitte og klage uten å gjøre noe selv...men når det gjelder altfor høye alkoholpriser og dette med at vi forbys å kjøpe vin i butikkene- det er uforståelig! Her faller jeg ut...What is the big deal, liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2004 #67 Del Skrevet 3. august 2004 Polprisene ja... hørte nettopp at franskmenn gjerne kommer til Norge for å kjøpe en spesiell type rødvin på polet her fordi den er sinnsykt mye dyrere i Frankrike. Husker ikke navnet på vinen, men den koster noen hundrelapper her.... i Frankrike koster den det tredobbelte. Dette skyldes at prisene der nede settes opp etter etterspørselen, mens polet her har satt sin pris etter hva de kjøpte den inn for, og setter den ikke opp ytterligere selv om den viser seg å bli en "slager". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dette er hva folk gjør... Skrevet 3. august 2004 #68 Del Skrevet 3. august 2004 Politikerne er frekke når de bevarer så høye alkoholavgifter. Melkeku for staten selvfølgelig...ikke for at "vi, folket ikke skal få sykdommer forårsaket av alkohol". Herregud, vi er da ikke dumme. Stadig flere nordmenn reiser rundt, studer ute og bor lenge i utlandet. Vi gjennomskuer de altfor sugende høye alkoholavgiftene og prisene her. Hva gjør vi nordmenn dersom prisene bevares høye/går opp ennå mer? Jo: - De unge rusbrus-drikkerne tar ekstrajobber og ber om mer lommepenger: rusbrus skal de ha uansett om den koster 100,- flasken...Og de som ikke har råd drikker øl, sprit og vin isteden... - De som går ut på byen og har dårlig råd, drikker før de går ut på byen- og etter..de har alt de trenger i hjemmet. - Høye priser gjør at folk handler i Sverige- MASSE!!! Dere aner ikke, politikere, hvor høye svartetallene er fra Sverige! Enorme kvanta. Utelivsbransjen i Norge handler også i Sverige- naturligvis. Og fra smuglere. - Smugler-spriten i Norge florerer. Unge og eldre har kjøpt den til alle tider- og de vil ikke gi seg før prisene på polet (i butikkene?) er rimelige. Forbruket går derfor ikke an å måle til "nedgang", fordi folks forbruk av Sverige-alkohol og smuglersprit ikke måles. En "nedgang i salget i Norge", betyr ikke at KrF har lykkes med sin politikk gjennom høye avgifter! Tvert i mot, nedgangen i salget betyr bare at folk slutter å kjøpe her, og handler andre steder. Vi er ikke lydige hunder som drikker mindre bare fordi noen politikere mener det er farlig for oss det offentlige sykebudsjettet. Derfor: høye avgifter og priser er en melkeku for staten- gjemt bak argumenter som at politikerne vil redusere det offentlige helsebudsjettet (pga. alkoholskader). Yeah, right. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #69 Del Skrevet 3. august 2004 nei jeg lager sjøl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 3. august 2004 #70 Del Skrevet 3. august 2004 Og, prisene på polet er så ikke ille. Prisen i dag for en flaske vodka er ca. den samme som den var for åtte år siden. Tror du kjøpekraften har gått ned på den tiden? Nei, jeg tror bare at sprit var enda mer overpriset da. Om prisene er for høye er da subjektivt. I mine øyne er prisene ille høye, og det tror jeg de fleste (som ikke er avholdsfolk) er enige i. Nå skal svenskene sette ned sine priser. Dersom vi ikke følger etter, vil det føre til økt grensehandel og mer smugling og hjemmebrent. Er det rette veien å gå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 3. august 2004 #71 Del Skrevet 3. august 2004 Nå skal svenskene sette ned sine priser. Dersom vi ikke følger etter, vil det føre til økt grensehandel og mer smugling og hjemmebrent. Er det rette veien å gå? Finland satt ned prisene nylig. Var det rette veien å gå? Selv alkoholikere klaget over at det var for billig. Hva er rett pris for en flaske sprit? Selv synes jeg 250 kroner for en helflaske vodka og 10 kroner for en pils er overkommelig, og jeg griner ikke på nesa av de prisene. Det har jeg råd til, og det har de fleste nordmenn råd til og. Et vorspiel koster ca det samme som inngang på et utested og taxi til byen. Er det dyrt? Jøss, vi kan gjøre som Danmark: ca 50% skatt, lavere lønninger og mindre avgifter på annet. Det vil nok finnes folk som klager da og. Mye vil alltid ha mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 3. august 2004 #72 Del Skrevet 3. august 2004 Finland satt ned prisene nylig. Var det rette veien å gå? Selv alkoholikere klaget over at det var for billig. Hva er rett pris for en flaske sprit? Selv synes jeg 250 kroner for en helflaske vodka og 10 kroner for en pils er overkommelig, og jeg griner ikke på nesa av de prisene. Det har jeg råd til, og det har de fleste nordmenn råd til og. Et vorspiel koster ca det samme som inngang på et utested og taxi til byen. Er det dyrt? Jøss, vi kan gjøre som Danmark: ca 50% skatt, lavere lønninger og mindre avgifter på annet. Det vil nok finnes folk som klager da og. Mye vil alltid ha mer. Spurte jeg om hva finnene bør gjøre med alkoholavgiftene? Svarte du på spørsmålet mitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 3. august 2004 #73 Del Skrevet 3. august 2004 Spurte jeg om hva finnene bør gjøre med alkoholavgiftene? Svarte du på spørsmålet mitt? Mulig det var vanskelig å lese av mitt innlegg, men jeg hadde ikke noen problemer med alkoholavgiften her i Norge. Mener du at vi skal legalisere narkotika for å få bukt med smuglingen? Er det veien å gå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 3. august 2004 #74 Del Skrevet 3. august 2004 Mulig det var vanskelig å lese av mitt innlegg, men jeg hadde ikke noen problemer med alkoholavgiften her i Norge. Mener du at vi skal legalisere narkotika for å få bukt med smuglingen? Er det veien å gå? Klarer du ikke å holde deg til tema idag? Hva i all verden har legalisering av et forbudt stoff med redusering av avgifter å gjøre? Spørsmålet er om å øke spranget mellom prisnivået i Norge og nabolandene er rette veien å gå. For det er det som i praksis skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 3. august 2004 #75 Del Skrevet 3. august 2004 Spørsmålet er om å øke spranget mellom prisnivået i Norge og nabolandene er rette veien å gå. For det er det som i praksis skjer. Vi er visst særdeles trege her i dag. Jeg har sagt hva jeg mener med norske avgifter, og det krever ikke store tankekraften for å se hva jeg da mener om en slik økning i prisdifferansen. Du vil senke avgifter for å hindre ulovlig smugling, formoder jeg. Jeg spurte om det var greit å legalisere narkotika for å hindre ulovlig smugling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 3. august 2004 #76 Del Skrevet 3. august 2004 Vi er visst særdeles trege her i dag. Jeg har sagt hva jeg mener med norske avgifter, og det krever ikke store tankekraften for å se hva jeg da mener om en slik økning i prisdifferansen. Du vil senke avgifter for å hindre ulovlig smugling, formoder jeg. Jeg spurte om det var greit å legalisere narkotika for å hindre ulovlig smugling. Ulovlig smugling er ét aspekt ved det ja. Grensehandel et annet. Synes du grensehandelen av marihuana er et problem, ettersom du sammenlikner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 3. august 2004 #77 Del Skrevet 3. august 2004 Ulovlig smugling er ét aspekt ved det ja. Grensehandel et annet. Synes du grensehandelen av marihuana er et problem, ettersom du sammenlikner? Lovlig grensehandel ser jeg ikke på som problem. Ulovlig smugling er noe annet. Hvis folk bare tar med seg kvoten sin over går det fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå