Gå til innhold

Er det riktig av oss å la oss bli flådd av alkoholprisene?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal

Det argumentet med at alkoholavgiftene ikke får folk til å drikke mindre, er forsåvidt riktig. Men allikevel tjener den norske staten (eller skal jeg si fellesskapet, som vi alle er del av?) penger på de høye avgiftene, og jo mer vi drikker, jo mer tjener de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utestedene kan sette hvilken som helst pris de ønsker på varene sine, det være seg øl, vin eller peanøtter. De setter selvsagt prisen optimalt, dvs den prisen som gjør at de tjener mest penger (setter de den for lavt har får de lav avanse, setter de den høyt, går salget ned). Dette er jo den kjente teorien om priselastisitet.

Det er vel to måter vi kan få prisene den på:

1: senke avgiftene (sånn at innkjøpspris blir lavere for utestedene). Da må vi enkelt og greit bruke stemmeretten vår.

2: la være å kjøpe, sånn at det blir høyere konkurranse og priskrig (by the way er det i det lange løp ingen som tjener på priskrig, men det er litt utenfor tema her)

Du lurer på hvorfor man må betale mer når man strengt tatt ikke er nødt. Nei, du er ikke nødt til å betale noe som helst, men da får du jo helle ikke noe som helst.

Hvorfor prisene er så høye, er vel ganske enkelt:

-innkjøpspris for utestedene er høy (pga myndighetenes avgifter)

- alkohol er en svært ettertraktet vare, derfor går prisen opp

Dersom du lurer på hvorfor avgiftene er så høye, kan du ikke blande inn utestedene, det kan de ikke gjøre noe med, og er vel like frustrerte over det som forbrukerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Alkoholavgiften er utestedet minste problem. De operer med avanser på 3-600 prosent for sprit, 2-400 prosent på vin og 3-400 prosent på øl.

Nordmenn bruker lite tid på byen. Det er det største problemet. Dyr leie og arbeidskraft er andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også alkoholprisene på utesteder er helt utrolige. Nå går ikke jeg ut så ofte, men når jeg gjør det så tar jeg meg noen drinker før jeg går. Kjøper minst mulig på utesteder, det blir for dyrt for meg.. Av og til tar jeg meg en "harry-tur"også og fyller opp litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irritert fortsatt
Typisk norsk kultur er å drikke seg drita før en drar på byen. Resultatet er at utestedene må ha høye priser på drikken for å kunne tjene noe penger på den lille tiden nordmenn er på byen. Nordmenn liker å kose seg. Vorspiel er koselig' date=' og lavere priser på utesteder får ikke folk til å komme tidligere av den grunn.[/quote']

Dette kan jo gå begge veier, TK: dersom utestedene hadde lavere alkoholpriser, ville det blitt mindre vorspiel og mange flere som går tidligere ut. Du generaliserer svært her da..jeg føler meg ikke hjemme i beskrivelsen din om nordmenn. Tror ikke vi liker å kose oss mer enn andre: dessuten kan det være svært så koselig å være ute sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avanse-prosentene du nevner, sjokkerer meg ikke. Jeg jobber i restaurant, og der har vi 300 % på mat, og ca 250 % på vin (hel flaske) Sprit og øl er jeg usikker på. Jeg synes ikke det er for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Irritert fortsatt
Utestedene kan sette hvilken som helst pris de ønsker på varene sine, det være seg øl, vin eller peanøtter. De setter selvsagt prisen optimalt, dvs den prisen som gjør at de tjener mest penger (setter de den for lavt har får de lav avanse, setter de den høyt, går salget ned). Dette er jo den kjente teorien om priselastisitet.

Det er vel to måter vi kan få prisene den på:

1: senke avgiftene (sånn at innkjøpspris blir lavere for utestedene). Da må vi enkelt og greit bruke stemmeretten vår.

2: la være å kjøpe, sånn at det blir høyere konkurranse og priskrig (by the way er det i det lange løp ingen som tjener på priskrig, men det er litt utenfor tema her)

Du lurer på hvorfor man må betale mer når man strengt tatt ikke er nødt. Nei, du er ikke nødt til å betale noe som helst, men da får du jo helle ikke noe som helst.

- alkohol er en svært ettertraktet vare, derfor går prisen opp

Dersom du lurer på hvorfor avgiftene er så høye, kan du ikke blande inn utestedene, det kan de ikke gjøre noe med, og er vel like frustrerte over det som

forbrukerne.

Jeg har aldri lurt på hvorfor avgiftene er høye nei.

Dette med priselastisitet (jeg har faktisk studert økonomi) er relativt da. Denne teorien er grei å ha som en tommelfingerregel, men den kan ikke overføres på alt..det er ikke gitt at utestedene taper penger dersom de setter ned prisene. Det kan være at folk på sikt går ut tidligere og kjøper mer (istedenfor de langdryge vorspielene). En annen samfunnsmessig konsekvens av dette kan bli større trivsel på byen uten jaget som mange føler i dag: "må rekke å..."masse rart før det stenger fordi vi går så sent ut, fordi prisene er så urimelig høye.

Smugling, lange vorspiel, panikk på byen, haste-ONS, stress og mas: alt som følge av høye priser på alkoholen på byen.

En smule overdrevet? Ja, men jeg er ikke enm av de nordmennene som drikker seg drita som noen her sier. De jeg kjenner drikker det de vil- og oppfører seg ordentlig: finnes det så fryktelig mange usiviliserte i dette landet da? Ikke mer enn at vi kan sette ned prisene vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Hjemme hadde vi et utested som solgte drinker til 30 kroner. Det kom ikke folk dit før klokken 12 av den grunn. Jeg drar ofte ut i åtte-nitiden. Det er først etter tolv det tar seg opp, og dette gjelder også steder med "billig" drikke (35 for 0.5 og 60-70 for sprit).

Og, ja så klart generaliserer jeg, men tror mange liker seg på vorspiel. Koselig er ikke et ord som var blant topp fem på Typisk Norsk sin konkurranse om Norges nasjonalord uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortsatt irritert

Vel, du viser til ett sted bare. Annerledes dersom alle steder var slik- tror jeg- på sikt.

Og de lange vorspielene har vel naturlig blitt til som et resultat av at Norge har hatt alkoholFORBUD en gang i tiden og det svært anstrenge unaturlige forholdet mange nordmenn har /har hatt til alkohol. Noe som gjenspeiles hos dagens partipolitikere også. Enten er de kristne og programforpliktet til å ønske høye avgifter eller de er bare naturlig angstfylte og redd for hva andre måtte tro og mene.

Det kalde klimaet vårt er en annen grunn til de "lange vorspielene". Så bildet er komplekst- som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det kalde klimaet vårt er en annen grunn til de "lange vorspielene". Så bildet er komplekst- som vanlig.

Og prisene på utestedene kan gjøre hva med dette? ;)

Norsk klima og mørke har ført med seg en koselig kosetradisjon inne i våre trygge hjem, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortsatt irritert

Og prisene på utestedene kan gjøre hva med dette? ;)

Norsk klima og mørke har ført med seg en koselig kosetradisjon inne i våre trygge hjem, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Lavere priser kan derfor risikere å ikke ha noen spesiell effekt på at folk kommer tidligere likvel. *Men på sikt tror jeg faktisk at folk kommer seg ut tidligere tross vorspiel-tradisjonene mange har.

Ja, men hvilket utested har råd til å satse på at folk vil komme til dem tidligere på sikt? Og hvor lang tid tar det? En måned? tre? Ett år? Etter tre konkurser? Tre eierskifte? En generasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pga prisene kjøper jeg aldri drinker/vin ute. tar en øl. vel er det dyrt nok, men varer litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fortsatt irritert

Av de grunner som gjest overfor sier: mange kjøper ikke noe ute nettopp fordi det er så dyrt. Med betraktelig lavere priser vil denne gruppen også kjøpe noe/mer.

(Akkurat som gruppen ikke-røykere går mer ut på byen etter forbudet mot røyk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere at prisene er høye så er det bare å droppe å gå på byen å kjøpe øl drinker og vin. Jeg for min del synes dette er en patetisk "kampsak". Det må da finnes viktigere ting å bruke intellektet sitt på. Men hver sin prioritering. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Polpriser/resturantpriser er høye i Norge. Det er dyrest for storforbrukerene, men de finner du antagelig ikke på polet. Det er de som dør av smuglersprit bla.

Når jeg går ut skal vi kose oss. Det er ikke ofte, men vi vet at det blir dyrt.

Polet har jeg råd til, så sjelden jeg er der.

At drikke er dyrt ute, men maten er da dyr også. vi har nok gått ut noe mere for å spise om det var rimeligere. vi setter kvalitet framfor noe da vi går ut. da blir det dyrt. Hadde jo vert kjekt med en flaske vin også, men jeg nekter å betale flere hundre kroner for en flaske vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Irritert

Som sagt: jeg har absolutt råd til å både spise og drikke ute. Men jeg er prisbevisst og forbuker-vennlig interessert og engasjert.

Jeg har bodd en del i utlandet og er nokså bevisst på dette med priser og kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Av de grunner som gjest overfor sier: mange kjøper ikke noe ute nettopp fordi det er så dyrt. Med betraktelig lavere priser vil denne gruppen også kjøpe noe/mer.  

(Akkurat som gruppen ikke-røykere går mer ut på byen etter forbudet mot røyk.)

Men vil de komme noe tidligere ut?

Presset er som regel konstant i baren fra halv ett og utover uansett, så man tjener ikke så mye på lavere priser da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg blir litt oppgitt når folk klager så veldig på prisnivået ute på byen. Der jeg kommer fra koster det mellom 50 og 70 kr å komme inn på de populære utestedene. I tillegg er prisene på alkohol stive. Folk velger å ta runden uansett. Det er alltid trangt om plassen.

Hvis folk virkelig velger dette, fatter jeg ikke hvorfor de skal klage på prisnivået. Det er noen andre puber i samme by som har prisnivå som ligger omtrent på det halve på alkoholen. Der er det halvalkoholiserte 50 åringer som henger.

Hvis det er prisen det er snakk om bør jo alle gå der, og ikke der det koster en formue å komme inn og dobbel pris på alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...