Gå til innhold

Er det riktig av oss å la oss bli flådd av alkoholprisene?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus
Tja' date=' det blir vel spekulasjona berre, Tom.[/quote']

Ja, og hvilken forretningsmann vil spekulere hvis risken eller fortjenestemuligheter ikke er kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s
Vi har et godt velferdssystem her i landet, og det skal finansieres på et vis. Alkoholskader belaster helsevesenet, og alkohol er faktisk medvirkende årsak til en stor del av hjerte- og karsykdommene.

I tillegg har vi relativt sett et lavere skattenivå enn land det er naturlig å sammenlikne oss med, så da er det bare naturlig at inntektene må komme fra et sted.

Alkohol er faktisk ikke noe de aller fleste av oss er avhengige av, og derfor synes jeg slett ikke det er så ille at de er ekstra beskattet. Det er viktigere for gjennomsnittsnordmannen at sunn mat og drikke og basale helsetjenester er tilgjengelige for et stort flertall av befolkningen uten å ta hensyn til inntekt.

Men gjennomsnittsnordmannen er dessverre blitt påvirket til å tenke med lommeboka, i stedet for å være villig til å ta i et tak for fellesskapet, som h*n faktisk selv også er en del av.

Jeg synes også at alkohol er dyrt, men betaler heller prisen framfor å få et system der alle velferdsgoder må betales ut av egen lomme, og hvor de økonomisk vanskeligstilte ikke har de samme mulighetene.

Dette er klart satt på spissen, men er gjort med hensikt fra min side. Det trengs tydeligvis i denne tråden... :roll:

:klappe:

Syns også det blir søkt å snakke om at det er så mye billigere å drikke ute i andre land. I disse landene er vel lønningene ganske mye lavere og, vil jeg tro? Og at du sammenligner med USA *ler* vel, man sparer kanskje penger på drinkene, men det er vel bare rett og rimelig slik at man kan legge til side sparepenger i fall man blir syk... Det slipper du i Norge. Men klart - det viktigste først..

En annen ting; Med vårt høye lønnsnivå er vel utestedene avhengig av høye priser for å klare lønningene til de som jobber der? Alt henger jo sammen. Hadde lønningene i norge vært mindre ville sikkert alkoholen du kjøper ute vært rimeligere. Men da ville du jo også hatt tilsvarende dårligere råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alkohol virkelig såååå viktig for deg at du lager et helt korstog av den grunn?

Jeg tror ikke det er problemet (iallefall ikke for meg), men sleve tankegangen bak det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg vet om et utested hvor ølen koster 25 kr og drinker koster 58. Her er kjernen av gjestene i vorspieltid, og utestedet stenger 01.00. De fleste gjestene er forsvunnet innen da. Om stedet er lønnsomt, vet jeg ikke, men det er alltid nok av folk der. Ellers finnes det også studentbuler med øl fra 20 kr i vorspieltid. Men når det er så billig blir det nok sponset, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det er noe merkelig med norge som har så høye priser"

"Tenk på hva turistene opplever når de kommer hit"

For det første, alle disse andre landene som har så innmari mye lavere priser på alkoholen ute på utestedene, hva slags lønnsnivå har de?

Hva har beboerne råd til å betale i det landet?

Hvor mye i prosent betaler de av sin lønnning, og hvor stor del av lønninga, i prosent, betaler vi?

Norge er ett land med forholdsvis høye lønninger, vi er ett rikt land med inntekter som ligger over våre naboland ihvertfall (hvorfor tror dere så mange svensker flytter hit?)

Velferdsgodene er der, vi betaler mye skatt for å ha sikkerhet, og i tillegg så har vi høye lønninger.

DERFOR er det dyrere med "luksusvarer" (altså ikke "måha-produkter") i norge en i mange andre land, som har lavere lønninger!!

Hva turistene opplever gir jeg ærlig talt beng i, skal vi liksom legge kostnadene på varer i norge etter hva turistene ville ønske å betale???

Og hvor fattige er turistene som kommer til norge i utgangspunktet?

Det finnes også (ihvertfall i de byene jeg har vært ute i) utesteder med forskjellige prisnivåer på drikkevarene! Er man så imot å betale mye for drikkevarene, så går man på ett utested der det ikke koster like mye å drikke da!

Dersom det er så ille, hvorfor har ikke de virkelig billige utestedene i oslo kø utenfor?

hvorfor er det masse folk som VELGER å gå dit det koster mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er flere grunner til det høye prisnivået på servering i Norge.

1: Høye avgifter på alkohol

2: Høye lønninger og generellt høye driftskostnader

3: Sist men ikke minst, Nordmenn har ingen kultur for å gå ut på ukedager, slik det er i mange andre europeiske land. Derfor tjener utestedene penger kun i helgene. Da er det kortere tid å sope inn pengene på = høye priser.

Jeg tror faktisk ikke restaurantbransjen er særlig lukrativ de fleste steder i Norge. Så å påstå at restauranteierne flår oss er nok ganske overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her snakker om at "Det er sååå mye annet som er viktigere" *host*Bullshit!*Host*!

Jeg driter i om regnskogen brenner ned eller om hele midtøsten skulle eksplodere i en sky av nervegass. Bare jeg får billig øl så må gjerne russland dumpe atomavfallet sitt i nordmarka for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Velger å bo bra, reise,spise godt hver dag framfor uteliv.

Skulle jeg gått ut hver helg, så måtte jeg kutte ut på noe. Hva da? tja, vi hadde antagelig ikke bodd der vi gjør i dag bla.

det er vel en rioriteringssak egentlig. Noen vil sette uteliv i første rekke.

Andre land skriver en her, men om du ser innen Europa så ligger de ganske jevnt med Norge. tar en lønnen ders i betraktning, så er de dyrere faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1 lite glass vin: 60,-

Her var det endel spekulasjoner om lønnsnivåer etc...

Uteliv er jo en del av livet til mange- og jeg synes det er synd dersom en person må sette av kr. 1000,- hver gang den skal ut for å kose seg med noen drinker og glass vin.

Les tidligere i innleggene her, så ser dere (Donnie Darko)jo begrunnelser for at dette temaet er viktig og ikke kan settes opp mot andre "viktige" områder- og at det er feigt å bruke argumenter om at "Regnskogen er viktigere"..

Norsk uteservering kan godt senke prisene synes jeg: kr. 60 ,- for et lite glass lunken hvitvin fra pappkartong kjøpt i Sverige: det holder bare ikke!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bruker du 1000 kr på drinker og vin på en kveld på byen, bør det ikke bli billigere. 10 drinker, eller 17 glass vin er ikke heldig for deg. Merkelig om du ikke blir kastet ut før de 1000 kronene er brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1 lite glass vin: 60,-

Ja, gjest, takk for den. Du vet jo ikke helt hva de 1000,- kr. går til du da...kanskje jeg spanderer på venner av meg også? Jeg blir svært sjelden full. Jeg koser meg og går hjem igjen etter en hyggelig og avslappet kveld.

Jeg bruker da heller ikke 1000,- hver gang jeg er ute- men mitt poeng er at med de dyre prisene i Norge er det beløpet en kommer opp i dersom en skal kose seg like mye som i f.eks. Nederland, Storbritannia, Frankrike, Sverige, Danmark eller Australia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Norsk uteservering kan godt senke prisene synes jeg: kr. 60 ,- for et lite glass lunken hvitvin fra pappkartong kjøpt i Sverige: det holder bare ikke!! :evil:

Hvorfor det? Folk er jo villig til å betale for det. Du får heller sette deg inne på et billigere sted hvis du har dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det jeg har lagt merke til når folk går ut er: skal de spise, så er det på kjipeste plassen. billigste på menyen.Er jo så dyrt å spise ute.

En får vel noe billig til 189.- sånn der omkring.

Når maten er fortært kan de godt bruke 2000 kr på drikke for et par.

da ler jeg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det endel spekulasjoner om lønnsnivåer etc...

jeg spekulerte vel egentlig ikke jeg, men synes det er ganske vesentlig å også tenke på hva slags lønnsnivå landet vi snakker om har, når vi snakker om prisene på luksusvarene i landet kontra andre land.

Synes du at det skulle kostet det samme for drikkevarer i norge kontra i sverige? når vi VET at lønningene i norge er høyere? Noe som da tilsier at vi tjener mer og betaler mindre av lønna vår?

Hvorfor skal ting være billigere i norge? for dersom du kun tenker pris, uten å ta med lønnsnivå, og vil ha like priser som i land der lønningene generellt ligger lavere en her, så vil du at norge skal være billigere!

Herregud, til og med noen av øyene i Hellas tar 70,- for drinken, og det er flust av turister og grekere som reiser dit fordi de VELGER di stedene på grunn av andre ting en prisene.

Vil du ha billigere øl, så har du flere puber i grønlandsområdet som er mye billigere en i selve sentrum! Og ølen koster IKKE 60-70 kroner der men godt under.

I norge er vi så heldige at vi kan velge, hvilke kvaliteter vi velger etter får vi ta på egen kappe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spekulerte vel egentlig ikke jeg, men synes det er ganske vesentlig å også tenke på hva slags lønnsnivå landet vi snakker om har, når vi snakker om prisene på luksusvarene i landet kontra andre land.

Synes du at det skulle kostet det samme for drikkevarer i norge kontra i sverige? når vi VET at lønningene i norge er høyere? Noe som da tilsier at vi tjener mer og betaler mindre av lønna vår?

Hvorfor skal ting være billigere i norge? for dersom du kun tenker pris, uten å ta med lønnsnivå, og vil ha like priser som i land der lønningene generellt ligger lavere en her, så vil du at norge skal være billigere!

Herregud, til og med noen av øyene i Hellas tar 70,- for drinken, og det er flust av turister og grekere som reiser dit fordi de VELGER di stedene på grunn av andre ting en prisene.

Vil du ha billigere øl, så har du flere puber i grønlandsområdet som er mye billigere en i selve sentrum! Og ølen koster IKKE 60-70 kroner der men godt under.

I norge er vi så heldige at vi kan velge, hvilke kvaliteter vi velger etter får vi ta på egen kappe!

Alkohol er generellt mye dyrere i Norge, Aline, uavhengig av lønnsnivå. En halvliter er f.eks. 2-3 ganger dyrere i Norge enn i Storbrittania. Og lønnsforskjellene er ikke sååå store. Det samme gjelder i forholdt til f.aks. Tyskland, Frankrike, Holland og mange flere. Så det argumentet holder ikke.

Det er én hovedgrunn til de høye alkoholprisene her til lands, og det er høye statlige avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
...Alkohol er generellt mye dyrere i Norge, Aline, uavhengig av lønnsnivå. En halvliter er f.eks. 2-3 ganger dyrere i Norge enn i Storbrittania. Og lønnsforskjellene er ikke sååå store. Det samme gjelder i forholdt til f.aks. Tyskland, Frankrike, Holland og mange flere. Så det argumentet holder ikke.

Det er én hovedgrunn til de høye alkoholprisene her til lands, og det er høye statlige avgifter.

så drikken på utestedene er ikke dyrer i norge en i f.eks sverige også pga at vi har høyere lønninger?

Da beklager jeg, jeg trodde det var en logisk sammenheng, men har ikke peil, så har jeg lært noe nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Alkoholavgiften hare lite å si på prisene ute på byen. Det er det ikke en grunn til å diskutere en gang. 370 kroner for 1 liter vodka som igjen selges for cirka 2000. Si at 100 kroner av avgiften forsvant, og alt kom kunden til gode, ville dette føre til en drinkpris på 1900/25= 76 kroner framfor 80. Skal vi fortsette å diskutere alkoholavgifter og utelivspriser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ting som at normenn ikke er ute å drikker særlig mye i ukedagene=færre dager en f.eks steder som har alkoholholdige drikker som en større del av hverdagen, høyere lønninger=bedre råd=høyere priser har noe å med saken å gjøre lell? På prisene på utestedenes drikkevarer altså, ikke generellt på allt alkoholsalg, også polvarer etc til privat...

Hvor mye større prosentandel av intekten vår bruker vi nordmenn på alkoholholdige drikkevarer på utesteder, i forhold til f.eks italienere eller svensker eller franskmenn? På f.eks en mnd.

Må vi ut med så ufattelig mye høyere prosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oversett noe?

Har du oversett vesentlige poenger her?

Jeg er enig med den som sier at de absolutt har råd til et uteliv, men det er snakk om å se dette fra et forbruker-perspektiv. Du vet?

Mitt poeng var å demonstrere at det er et urimelig forhold mellom hva vi betaler for og den kvaliteten vi får tilbake. For meg er ikke et lunkent lite glass hvitvin verdt 60,- kr. Spesielt ikke når det i tillegg er tappet fra en pappkartong kjøpt rimelig i Sverige. Mange utesteder handler i Sverige, ikke i Norge. Så å skylde på høye avgifter er ikke nødvendigvis alltid riktig..

Det hadde ikke hjulpet at jeg var mangemillionær: jeg reagerer fortsatt på misforholdet mellom dyre priser og hva vi får igjen for det. Og fortsatt undrer jeg meg over om disse prisene er "korrekte" i forhold til hvor billig drikke faktisk er i de fleste andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...