Gå til innhold

Er det riktig av oss å la oss bli flådd av alkoholprisene?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Irritert

Når jeg er "ute" for å kjøpe meg et glass vin i en bar, koster det meg kr. 60-65,- for et lite glass med hvitvin fra pappkartong. Og da er ikke vinen kjølig, men lunken.

Et glass pils koster kr.50- 80,-

En drink koster kr. 80-100,-

Dette er sinnsykt vilt og har tatt helt av. Når skal vi forbrukere og kunder si STOPP? Hva kan vi gjøre?

Dette er ikke normalt..jeg har bodd i USA og i andre europeiske land og tro meg: noe er galt i Norge.

Kan resturant/bar-eierne gjør akkurat som de vil mht. prisene? Hvorfor er det ikke rimeligere?

*Et glass avkjølt vin bør være mulig å få til kr.30,-, kald pils til kr. 30,- og en drink til kr. 30,--maks. 40,-

Er det virkelig greit at vi lar oss flå på denne måten? Vi drikker jo like mye, men forskjellen er at nå blir vi flådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Irritert

Tydeligvis så er det så viktig for meg at jeg tar det opp som et aktuelt tema, ja. Var det alt du lurte på? Ikke noe mer?

Jeg er prisbevisst og opptatt av å ikke bli lurt/flådd.

Dersom dere over her representerer det norske folk må jeg si jeg er overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irritert over alkoholpris

Unnskyld men hva er gøy her? Klarer dere å snakke seriøst over et emne uten å ødelegge en tråd?

Hvor gammel er du som ødelegger her (Etheral?)? Og vet du egentlig hva "representativt for noe" betyr? Hvis ikke, kanskje du skulle starte en egen tråd om noe annet og la andre få svare på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest petzl
Unnskyld men hva er gøy her? Klarer dere å snakke seriøst over et emne uten å ødelegge en tråd?

Hvor gammel er du som ødelegger her (Etheral?)? Og vet du egentlig hva "representativt for noe" betyr? Hvis ikke, kanskje du skulle starte en egen tråd om noe annet og la andre få svare på denne?

Hehe, jeg er ganske sikker på at Ethereal har en viss peiling på hva det betyr å være "representativt". :wink:

Når det gjelder tema, så er alkoholpriser så til de grader nedprioritert hos meg når det gjelder "kampsaker", at jeg gidder ikke å engasjere meg.

Fint om det blir billigere, men liten frustrasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Samme her. Finnes viktigere ting her i verden, som f.eks at millioner av barn sulter hver dag mens andre klager over at dem ikke får overdrevent inntak av B-vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lavere alkoholpriser som noen kampsak, men skal ikke kjempe mot et priskutt. Jeg kommer uansett til å drikke min vin og nyte mine drinker om glasset koster 30 eller 50 eller 100 kroner ute på byen.

Ser heller at de priskuttene kunne komme til gode på artikler som er nødvendige. (Mat....) Selv om jeg nyter et glass vin, en god drink og ei iskald øl i ny og ne, og jeg innerst inne skjønner at alle kan ha lyst til å gjøre det, så er ikke alkohol er på min liste over livsnødvendigheter. Har man ikke råd til å drikke alkohol, så får man la vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Vi har et godt velferdssystem her i landet, og det skal finansieres på et vis. Alkoholskader belaster helsevesenet, og alkohol er faktisk medvirkende årsak til en stor del av hjerte- og karsykdommene.

I tillegg har vi relativt sett et lavere skattenivå enn land det er naturlig å sammenlikne oss med, så da er det bare naturlig at inntektene må komme fra et sted.

Alkohol er faktisk ikke noe de aller fleste av oss er avhengige av, og derfor synes jeg slett ikke det er så ille at de er ekstra beskattet. Det er viktigere for gjennomsnittsnordmannen at sunn mat og drikke og basale helsetjenester er tilgjengelige for et stort flertall av befolkningen uten å ta hensyn til inntekt.

Men gjennomsnittsnordmannen er dessverre blitt påvirket til å tenke med lommeboka, i stedet for å være villig til å ta i et tak for fellesskapet, som h*n faktisk selv også er en del av.

Jeg synes også at alkohol er dyrt, men betaler heller prisen framfor å få et system der alle velferdsgoder må betales ut av egen lomme, og hvor de økonomisk vanskeligstilte ikke har de samme mulighetene.

Dette er klart satt på spissen, men er gjort med hensikt fra min side. Det trengs tydeligvis i denne tråden... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den irriterte

Men hvordan kan dere argumentere med at "andre ting er viktigere?" Det er ikke et argument for/mot alkoholprisene.

F.eks. dersom en politiker sier at h*n ønsker billigere vaskehjelper..er det en skitten taktikk å uttale fra andre politikere "eldre, syke, skoler, fattige må støttes opp om mer, derfor er ikke det viktig".

Dette er ikke en kampsak for meg i forstand "save the planet". Og jeg har råd til å drikke ute. Mitt poeng ligger ikke der.

Jeg syns rett og slett, fra et forbruker-ståsted, at prisene (og kvaliteten) på alkohol ute er uanstendig urimelige. Og når noe er uanstendig urimelig, mener jeg det er verdt å ta opp.

Klart det finnes viktigere ting å ta opp: men hva har det med pris/kvalitet å gjøre i denne tråden?

*Hvorfor betale mer når man strengt tatt ikke er nødt?

*Kan forbrukerne gjøre noe for å kutte alkoholprisene på utestedene?

* Kan eierne herse og skru opp som de vil?

* Hvorfor er prisene såpas høye?

Som jeg sa tidligere: mitt og mange andres forbruk ligger på samme nivå uansett pris: derfor er ikke høye priser et godt argument for å få ned forbruket- og dermed offentlige sykeutgifter i forb. med bl.a. alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med "irritert". Det er helt utrolig at vi godtar sånne sinnsyke priser, det er jo helt tydelig at myndighetene overpriser på alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg er enig med "irritert". Det er helt utrolig at vi godtar sånne sinnsyke priser' date=' det er jo helt tydelig at myndighetene overpriser på alkohol.[/quote']

Er det myndighetene som driver utestedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel - problemet er at det er nok folk som ikkje irriterer seg nok til å gjera noko med det.

Tenk etter korleis det er på andrer felt: De stemmer med lommeboka. Er det for dyrt i forhold til kva de får, så går de ein annan stad. Konkurranse i praksis.

Det kunne fungert på alkoholprisar òg (i ein viss grad, i alle fall - det er ikkje like dyrt over alt) om berre folk hadde brydd seg nok til IKKJE å kjøpa der det er dyrt. Men, så var det kva som blir prioritert, då; ein øl her og no, samma kva, eller finna ein annan stad...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Helt enig - det er altfor dyrt å kjøpe seg et glass vin eller øl på restaurant i Norge.

Jeg blir nesten flau når jeg tenker på turistene som kommer til landet.

Det er bare å se på endel av de forestående innleggene her - folk som liker å ta seg et glass vin blir sett på som alkoholikere :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus

Det første innlegget gjaldt de dyre prisene på utesteder, og du prater om myndighetenes overpris på alkohol. En flaske vodka koster 370 etellerannet? En drink med 4cl vodka i koster 90. 75/4*80 (80 og ikke 90 for å ta høyde for blandevann etc) = 1500 kroner. 1500 - 370 = 1130. Tror ikke myndighetens overpris på alkohol er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Rettelse: ca 260 koster det for en flaske med voka, og innholdet er 70 cl og ikke 75. Uansett blir avansen bare større.

Så vidt jeg husker kostet vodkaen det samme for åtte år siden. Tipper kjøpekraften har økt i tilsvarende periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Typisk norsk kultur er å drikke seg drita før en drar på byen. Resultatet er at utestedene må ha høye priser på drikken for å kunne tjene noe penger på den lille tiden nordmenn er på byen. Nordmenn liker å kose seg. Vorspiel er koselig, og lavere priser på utesteder får ikke folk til å komme tidligere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...