Gå til innhold

Hjelp til valg av ny bærbar pc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe ny pc og trenger litt hjelp ettersom jeg har lite peiling. Pcen blir brukt til bilder, vanlig browsing på nett, en del streaming av serier og filmer, samt office pakken og slike vanlige ting. Den jeg har ble veldig fort treg etter den ble kjøpt så jeg vil gjerne ha en som er ganske kjapp og varer en stund. Vil også gjerne ha en god skjerm da den blir brukt en del til filmer og serier.

Hvilke pcer er å anbefale til maks 5-6000 kr? Hvilke merker er best å satse på?

Tips gjerne om gode tilbud nå på januarsalget.

På forhånd takk for hjelpen.

Anonymous poster hash: b629c...3f6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så viktig med merke, som med valg av komponenter. Kan jo ikke go etter merke, hvis man til slutt ikke får det man vil ha av funksjoner og sånt.

Vet ikke om det er blitt vanlig med SSD lagringsenheter nå (f.eks 256GB), men en solid state drive er greit å ha vil jeg tro hvis du kan skaffe deg dette uten at det koster så altfor mye. Slike er ikke mekaniske, liksom vanlige harddisker.

Kan dessverre ikke foreslå noe. Er så lenge siden jeg var interessert i bærebare datamaskiner.

Men det er kanskje noen andre som vet.

En viktig ting på en slik datamaskin, vil jo være prosessoren. En firekjerners prosessor vil være greit å ha.

Grafikkort er kanske ikke så viktig, men da er det greit å vite at man kan ikke forvente allverden med et billig grafikkort (eller en integrert grafikkløsning på prosessoren, som er nytt nå) hvis man finner på å spille enkelte krevende spill.

Skrevet (endret)

Selv foretrekker jeg Asus når det kommer til laptop, men det er selvsagt smak og behag, selvom noen merker åpenbart er bedre på laptop enn andre. Når du vil ha en rask pc så er SSD-harddisk det første som slår meg, og sammen med en god prosessor vil pc'en være pålitelig i lang tid. Problemet er vel det at en SSD disk sammen med en firekjernes prosessor er i en litt høy prisklasse innenfor laptop'er, men jeg kan foreslå noen pc'er jeg likevel tror kan dekke behovet ditt godt.

http://www.netonnet.no/art/data/barbar-data/skjermstorrelse/toshiba-satellitel50-b-1t4/207268.6017/

Toshiba har et greit rykte på laptop'er, og denne har en SSD harddisk som da jobber raskt, men kjernen er bare en tokjernes (men kjernen her har et godt rykte). Grafikken på pc'en er full HD, altså 1920x1080 og skjermstørrelsen er greit for daglig bruk (15'6). Laptopen har også lavt strømforbruk, hvis det er viktig for deg. :)

https://www.komplett.no/lenovo-z50-70-156-full-hd/825082#!tab:extra

Lenovo har godt rykte på laptop'er, og jeg vet at IT-firmaer bruker Lenovo mye. Denne har en hybrid-disk som er en blanding av SSD og SATA (sata er den gamle typen harddisk), så denne vil også være rask på minne. Kjernen er den samme som i laptopen over, størrelsen er den samme og den har også full HD oppløsning. LED-skjerm. Her er det 6GB RAM (Random Access Memory) som kommer til nytte om du kjører programmer som trenger mye minne (f.eks. videoredigering e.l.) og den har plass til at du kan legge inn mer i ettertid også.

https://www.komplett.no/fujitsu-lifebook-a544-156-hd-matt/824176

Fujitsu har jeg ikke vært så mye borti når det kommer til laptop'er, men jeg kan tenke meg at det er stabilt. Denne pc'en har også en hybrid-disk, men har mindre minne enn den over. Kjernen her er dog en kjerne som har litt høyere hastighet enn de over, så om du ikke trenger så mye lagringsplass er denne et godt valg. Den har bare 4 GB RAM, men man kan installere opp til 16 GB, så det er ikke et problem dersom det skulle vise seg å ikke være nok. Oppløsningen på denne skjermen er dog bare 1200x768, men om du ikke allerede har en pc med full HD, så er ikke dette et problem for opplevelsen når du ser film.

Generelt sett synes jeg ikke det er så mye bra utvalg av gode pc'er ute på markedet akkurat nå, så jeg ville kanskje ventet til litt uti januar for å se hva de bringer på bane nå på nyåret?

Endret av KaDust

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...