Gjest Lille-pus Skrevet 31. desember 2014 #1 Skrevet 31. desember 2014 (endret) Siden strømper har kommet litt på moten igjen så er det vel tid nå ved årets ende å dytte litt historiske fakta på befolkningen. En gårsdagskveld med sjokoladebrune cuban heel fra Gio satte meg egentlig på idèen. Noen har prøvd, og bruker til spesielle anledninger. Andre bruker ikke annet enn 100% nylon på daglig basis. Men, hva er det egentlig med disse strømpene da? - siden noen omtrent går over lik for å få tak i dem? Ingenting er moderne med dem. Ingenting. De lages på bråkete, gammeldagse maskiner, stort sett fra 40-/50-tallet, av produsenter som er mer enn bare stolte av det de produserer. Gio sier det slik på sine egne hjemmesider, mens Eleganti er mest opptatt av å fortelle hva de kan levere til nye kunder (nok ikke privatpersoner) her. Og de sys sammen for hånd, ett og ett par. Innledningsvis sitter man og klør seg litt i hodet mens det hagler rundt ørene av begrep som 'fully-fashioned' og 'RHT'. Ord som 'point heel', 'cuban heel', 'manhattan heel' og 'havanna heel' (æ'kke det det samme som 'cuban heel' da mon tro? . eller kanskje det ikke er det? Total forvirring råder, yepp jeg har vært der ) Vi deler klassiske nylonstrømper i to; FF (Fully Fashioned) og RHT (Reinforced Heel and Toe) Fully fashioned deles så disse modellene hos Elegani, og i disse modellene hos Gio. RHT deles i disse modellene hos Gio, og i disse modellene hos Eleganti. Og for å komplisere bildet litt til så lager de ofte signaturstrømper også. Eleganti lager disse modellene. Hos Gio har jeg ikke funnet tilsvarende (ennå i alle fall). De fleste vil ofte finne en modell de faller fullstendig for, og som passer dem som hånd i hanske. Så jeg legger denne lille illustasjonen fordi den er enkel å forholde seg til mht. hæltypene i grove trekk - og tipser avsluttningsvis om at det kan være rimeligere å kjøpe FF(første eller annen sortering) eller RHTdirekte fra Gio dersom det er Gio strømper man faller for Et godt strømpebelte med 6 stropper er nødvendig tilbehør for strømper med søm. p.s.: Om noen faller for manhattan heel, men ikke finner, så send meg PM, og jeg kan kanskje hjelpe. d.s. Endret 1. januar 2015 av Lille-pus 1
Gjest lipgloss Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 flott innlegg,mye jeg ikke visste her,er nok litt over snitte intresert i strømper jeg da:))
Gjest Lille-pus Skrevet 2. januar 2015 #3 Skrevet 2. januar 2015 Prisen er en av de tingene som gjør at det ofte er nærmest til å 'klikke' litt av når man ønsker seg 1-2 par FF. Egentlig ikke så snodig, det som kunne reddes av Reading maskiner fra den gamle Charnos fabrikken ble reddet og restaurert. - men en Reading maskin jobber ikke fort....den lager bare 15 strømpepar i timen. Så noen av oss bærer over med prisen fordi vi jo har en mistanke om at en moderne maskin kanskje ikke ville gi helt den samme følelsen av eksklusivitet og håndtverk.
Gjest tsejG Skrevet 2. januar 2015 #4 Skrevet 2. januar 2015 Ble ikke mye fart i denne tråden gitt... Er nok redd norske damer generelt ikke ofrer dette en tanke, og stort sett sier seg fornøyd med "Rimi-longsen" de slenger i handlevogna under matinnkjøpene. Vi må nok til andre land for å finne entusiastene på denne fronten, og i landene du refererer til vedr. den begrensede produksjonen av disse plaggene er nok interessen vesentlig større. Men stå på, det er da noen her i steinrøysa også som elsker følelsen av ekte nylon, både for egen del og som beundrende partner (der jeg befinner meg). Det er lite som slår disse strømpene i klasse, stil og ikke minst sex-appeal, særlig om kvinnen som bærer de også vet å te seg deretter. Jeg digger virkelig det du skriver om dette, og må si det gleder å se at dette brukes både til hverdags og til fest. Kan det bidra til at flere norske kvinner legger vekk praktisk/lettvint/enkelt-faktoren og virkelig oppdager alle de positive sidene med FF, RHT og skikkelige hofte/strømpebelter, er det jo bare flott 1
Gjest Lille-pus Skrevet 2. januar 2015 #5 Skrevet 2. januar 2015 Takker :bukke: Fikk lyst til å knotte ned noen ord om akkurat disse strømpene fordi det hender faktisk jeg får ett og annet spørsmål. Noen ganger kan jeg hjelpe umiddelbart, andre ganger må jeg ut og lete som en annen blodhund, - og lærer en hel masse av det. Så skal jeg jo helt ærlig innrømme at jeg ikke pleier rulle på meg 15 denier 100% nylon til en annen pris enn moderne produkter koster, for å springe rundt på kontoret med hver dag. Jeg har under ingen omstendigheter 100% stålkontroll på hvor samtlige av de gamle strømpemaskinene befinner seg eller hva etterspørselen på verdensbasis egentlig er, men ekte saker er aldeles nydelig å ha på bena De er nylonglatte, den mann som en gang har latt hånden stryke over et par FF eller RHT vil sjelden glemme den spesielle opplevelsen av den glatte nylonen mot hånden. - og lyden... den lille 'raspende' lyden når to ben kledd i nylon legges over hverandre. Man kan se i et lokale hvem som drar kjensel på lyden, - en facinerende opplevelse forøvrig. Og fabrikkene produserer etter kundenes ønsker (kundene er forhandlerne), så innimellom finner man slike vidunderlige farver Bildet er fra Gio sin hjemmeside og nettbutikk 1
Jolene Skrevet 2. januar 2015 #6 Skrevet 2. januar 2015 All ære til deg Lille-pus; forumets desidert beste på strømper og tilbehør! 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #7 Skrevet 2. januar 2015 Nå skjønner jeg hvorfor de "orginale" nylonstrømpene er såpass kostbare. Strømpene strikkes flatt og så blir de for hånd sydd sammen bak. Derfor den karakteristiske sømmen. Kvinner i hele den vestlige verden gikk etter krigen over lik for et par slike. Såkalte "fully fashioned". Senere utviklet man rundtstrikkende maskiner som laget nylonstrømper uten søm. Fremdeles i 100% nylon og formsydde. Jeg lurer derfor på om det er noen forskjell på selve stoffet i strømpene? De er jo laget på forskjellige maskiner, så vidt jeg forstår. Når man først er inne på 100% nylonstrømper så skal man ikke glemme en tredje variant. De som kom på sekstitallet (?) og hadde stretch. De er fremdeles i salg og enkelte foretrekker disse fremfor moderne varianter med Lycra. Takk for interessant informasjon, Lillepus. Anonymous poster hash: 579db...3db
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2015 #8 Skrevet 2. januar 2015 Lillepus skriver: "De er nylonglatte, den mann som en gang har latt hånden stryke over et par FF eller RHT vil sjelden glemme den spesielle opplevelsen av den glatte nylonen mot hånden. - og lyden... den lille 'raspende' lyden når to ben kledd i nylon legges over hverandre." Og jeg legger til: Dette gjelder vel like mye for kvinnene som bærer strømpene! Anonymous poster hash: 579db...3db
FrkHumle Skrevet 2. januar 2015 #9 Skrevet 2. januar 2015 (endret) Jeg har kun brukt billigstrømper, hele livet, og har vel egentlig vært rimelig fornøyd. Ihvertfall etter jeg gav opp 20 og 40 den og gikk over til kun 100. (Da ryker de ikke.) Men hvordan føles det å ha på bare i nylon? Er det like elastisk? Mykere? Jeg føler jeg får tørr hud av tynne strømpebukser, og det aller viktigste er komforten, om de er behagelige på. Gjerne langt oppunder armene, at de ikke siger ned og gode i tærne. Noe de billige faktisk fungerer godt til, så jeg som antakelig aldri har prøvd ekte aner jo ikke forskjellen og hvorfor det er verdt pengene. Etter å ha sjekket ut linkene ser jeg det kun handler om strømper, men det må da vel finnes strømpebukser også? Var det jeg trodde det handlet om Endret 2. januar 2015 av FrkHumle
sweg Skrevet 3. januar 2015 #10 Skrevet 3. januar 2015 Ahh, har så lyst til å prøve ekte nylon! Dessverre har jeg verken hofteholdere eller lange nok kjoler og skjørt som dekker nok (til hverdags). Ser dårlig ut med strømpebukser også, men finnes det noen som tilbyr strømpebukser i 100 % nylon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå