Gå til innhold

Forkastelig med fyrverkeri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo din egen skyld at du ikke har lært opp dyret ditt til å takle smell.

Et lite tips:

Å trøste og kose med dyret hjelper ikke. Det bare bekrefter ovenfor dyret at det faktisk er noe skummelt og farlig med smell og lysglimt, ellers ville du jo ikke trøstet det slik...

Anonymous poster hash: 0a51f...4b0

Hva med alle andre dyr?

Et tips: ikke alle dyr lever innendørs.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med alle andre dyr?

Et tips: ikke alle dyr lever innendørs.

De overlever fint tordenvær, og alle slags andre ruskevær så tror ikke akkurat de har noe store problemer med en dag med smell og lysglimt inne i byene og tettstedene. Og hvis de har det så trekker de vel bare litt lenger inn i skauen for en stund...

Skrevet (endret)

Så nyheter i går. Forferdelig bombing og raketter i Palestina. Deretter over til nyttårsften med raketter og fyrverkeri på gøy. Litt av en kontrast. Merkelig.

Den største kontrasten er at de tar enda mer av i nyttårsfeiringa i Palestina:

Og vi skal sitte i Norge og ta hensyn til disse på nyttårsaften?

Endret av Meeh
Skrevet

Den største kontrasten er at de tar enda mer av i nyttårsfeiringa i Palestina:

Og vi skal sitte i Norge og ta hensyn til disse på nyttårsaften?

Nei, hvis vi kunne ta hensyn hadde det vært fnt, men det er ikke hensyn til dem å la være å skyte opp fyrverkeri. Synes i seg selv bare at nyttårsraketter og fyrverkeri fører mye negativt med seg, så hvorfor ikke kunne feire med og glede seg over andre ting istedenfor.

Leste i avisen at 3 dansker var drept pga fyrverkeri i går. Hvert år er det noen som ødelegger øynene sine pga fyrverkeri. Trist og så unødvendig.

• Liker 2
Skrevet

Noen bruker pengene sine på raketter, andre bruker de på telys og pyntegjenstander. La nå folk gjøre som de vil med egne hardt opptjente penger.

I utgangspunktet enig med deg. Men når det ofte går utover andre, og veldig mange dyr, så synes jeg ikke det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen bruker pengene sine på raketter, andre bruker de på telys og pyntegjenstander. La nå folk gjøre som de vil med egne hardt opptjente penger.

Og noen bruker de på kostymer/klær til dyra, mat og kennel. Har til og med observert adventskalendere til dyr! :sjokk:

Anonymous poster hash: c67ce...45b

Skrevet

Stakkars nabokatta fikk hetta av fyrverkeriet og pilte nedover gata som et olja lyn. Håper den ikke er borte for godt...

Får håpe det. Håper at alle holdt husdyrene sine inne da det smalt som verst i går.

Her har det knattra siden i 14-tiden, synes det ødelegger hele fyrverkerisaken. Syntes det var ok, der jeg bodde før, plass med lite folk. der ble det skutt opp noen få tidlig på kvelden, og så skikkelig rundt midnatt. Men, her jeg bor nå, utkant av en by, så har det som sag gått i ett nesten hele dagen. Blir rett og slett drittlei. Kommer aldri til å forbinde fyrverkeri med noe positivt/start på nytt år mer.

Heldigvis, pus tar det ganske rolig, ligger og koser seg i sofaen.

Så bra at pusen din tok det ganske rolig. Jeg har to stykker. Den ene tok det ganske med ro helt til midnatt. Da prøvde han å søke tilflukt og gjemme seg.

Men heldigvis er de veldig glade nå da jeg slapp dem ut i morges. De har allerede vært inne flere ganger for kos :)

Synes fyrverkeri bare er tull. Jo da, pent nok å se på... Men dyrt, farlig, skader miljøet, gjør det umulig å sove og verst av alt så skremmer det dyr. Synes det er egoistisk å bare gi blaffen i sistnevnte, det er ikke bare husdyr som skremmes, men ville dyr som ikke kan søke støtte av hjemmet/eier også. Kan ikke akkurat sammenlignes med at noen bruker pengene sine på en pyntepute, det går jo ikke ut over noen.

Helt enig med deg.

Utenom kanskje det at det er pent å se på. Siden jeg forbinder det med så mye som er negativt, foretrekker jeg å se på andre ting som jeg synes er pent.

Jeg har ikke noe imot raketter sånn sett, men jeg syns at i hensyn til dyr og mennesker som er redde burde man holde seg innenfor de lovlige tidspunktene.

Ellers så begynner jeg å lure på hvor mange i dette landet som driter penger. Man sprenger jo mer eller mindre penger i luften.

Kan man lure på. Men er vel også mye en prioritering hva man vil bruke pengene sine på. Forstår det ikke helt, jeg da.

Det er jo din egen skyld at du ikke har lært opp dyret ditt til å takle smell.

Et lite tips:

Å trøste og kose med dyret hjelper ikke. Det bare bekrefter ovenfor dyret at det faktisk er noe skummelt og farlig med smell og lysglimt, ellers ville du jo ikke trøstet det slik...

Veldig forskjellig hvordan dyr takler smell. Mye kan nok læres fra bunnen av. Mine katter har jeg ikke hatt fra de var små, og dessverre opplevd en fæl tilværelse som hjemløs før de kom til meg.

Uansett, det er grusomt for dyrene uansett om det noen ganger er eiernes skyld. Like grusomt for det, vel?

Lurt tips. Det har jeg også lært og er obs på det med at trøst og godsnakk kan oppfattes som belønning; belønning for å være redd. Noe som dermed kan forsterke redselen/oppførselen. Jeg tror det lureste er å være der og snakke vanlig som om det ikke er noe spesielt eller noe å bry seg om.

Man kan prøve å konsentrere det til timen før og etter midnatt i allefall. Men fyrverkeri er etter min mening for det meste positivt, det genererer arbeid og (barnslig) glede hos både barn og voksne. Dessverre noen idioter som ikke greier å lese instruksene og skader både seg selv og andre, og deretter skylder på fyrverkeriet.

Anonymous poster hash: 2f69c...2a7

Om det at fyrverkeri er glede hos barn og voksne, tror jeg er fordi vi voksne gjør/ser på det (viser stor begeistring) som en glede. Jeg mener at vi voksne kan vise stor engasjement og være henrykte over andre ting som da vel så mye kan erstatte akkurat den type glede over et fyrverkeriglimt. Det handler ikke om å stjele/ta vekk glede, men heller erstatte hva som gir den type glede. Kanskje man tilogmed kan erstatte det med en mer verdifull og større glede.

...i tillegg til de andre negative tingene som er nevnt (og som jeg er enig i) så gidder jeg ikke lenger å gå ut ved midnatt for å se på raketter for når man har sett det i mange timer allerede så blir det ikke lenger spesielt.

Det kan jeg forstå.

• Liker 2
Skrevet

Det er alltid noen som kan finne noe negativt i hva som helst. God bedring.

Anonymous poster hash: 3f2ef...e85

Det medfører jo faktisk riktighet. Dyr blir redde, forsøpling og personskader. Jeg synes oppskytningen burde begrenses til ett stort fyrverkeri i hver by, så slipper man alle halvapene som i alkoholrus skyter opp raketter og risikerer å skade seg selv eller andre. Og dyrene slipper å ha rakettene rett utenfor vinduet.

• Liker 4
Skrevet

Og noen bruker de på kostymer/klær til dyra, mat og kennel. Har til og med observert adventskalendere til dyr! :sjokk:

Anonymous poster hash: c67ce...45b

Ja, men det går i hvertfall ikke utover noen.

Noen har dyr som ikke har noe imot klær/kostymer, men hvis de har det, synes jeg ikke de skal måtte kles på.

Skrevet (endret)

Dyr blir redde, forsøpling og personskader. Jeg synes oppskytningen burde begrenses til ett stort fyrverkeri i hver by, så slipper man alle halvapene som i alkoholrus skyter opp raketter og risikerer å skade seg selv eller andre. Og dyrene slipper å ha rakettene rett utenfor vinduet.

Det er et veldig godt forslag og gode poeng. For min del kunne det helt forbys, men jeg tror ikke det hadde vært en god løsning. Da hadde det sikkert vært veldig interessant for noen, og det ville det alltid vært. Men oppskytingen burde begrenses til et samlet fyrverkeri i hver by, og forbys helt at private personer skulle kunne skyte.

Endret av Berit
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Enig. Fyrverkeri er unødvendig. Liker det ikke og pus er livredd stakkars :( Holdt henne inne i går. Jeg vil ikke risikere at pus stikker av.

Endret av smalls
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har heldigvis en hund som ikke er skuddredd, men vet at mange dyr (og folk, meg selv inkludert) er det, og derfor kunne jeg aldri tenke meg å sende opp raketter. Har ikke tall på hvor mange etterlysninger på Facebook som har dukket opp mellom i går kveld og i dag tidlig av dyr som har rømt fordi de ble redd av fyrverkeriet :( Andre skal ikke være nødt til å lide fordi vi skal ha noe pent å se på en kveld.

• Liker 1
Skrevet

Enig. Fyrverkeri er unødvendig. Liker det ikke og pus er livredd stakkars :( Holdt henne inne i går. Jeg vil ikke risikere at pus stikker av.

Så bra at du holdt henne inne.

Jeg har heldigvis en hund som ikke er skuddredd, men vet at mange dyr (og folk, meg selv inkludert) er det, og derfor kunne jeg aldri tenke meg å sende opp raketter. Har ikke tall på hvor mange etterlysninger på Facebook som har dukket opp mellom i går kveld og i dag tidlig av dyr som har rømt fordi de ble redd av fyrverkeriet :( Andre skal ikke være nødt til å lide fordi vi skal ha noe pent å se på en kveld.

Sånn er det dessverre hvert år uten unntak.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er livredd raketter! Fikk en pinnerakett smelt inn i armen mitt da jeg var 15. Glemmer det aldri. Etter den opplevelsen har jeg ikke turt å bevege meg utendørs. Det kommer ikke på tale selv om folk maser. "Kom igjen da. Bli med ut. Det går fint. Ingenting kommer til å skje"

For min del kan alt av fyrverkeri bli forbudt. Hvert år er det folk som blir skadet. Ikke så smart å sende opp raketter når man er drita full. Synes heller det burde være en regel at raketter til hjemmebruk ikke er lov.

Anonymous poster hash: fb765...790

• Liker 3
Gjest The damned
Skrevet (endret)

Jeg har 3 katter. 2 av 3 er redde, men jeg forventer ikke at andre skal ta hensyn til det hvis de holder seg innenfor de lovlige tidspunktene.

Kattene ble redd en gang vi slapp dem ut. Var ikke sent, men de var litt for lenge ute og kom ikke inn når folk begynte å skyte opp. Etter det har de vært redde, så nå holder vi de inne.

Men jeg tenker at det muligens hadde vært bedre om ikke privatpersoner fikk lov til å skyte opp siden det forurenser og folk skader seg. Kunne man heller ha hatt et stort fyrverkeri eller noe.

Men jeg må si at jeg synes det er litt småirriterende når folk skal surmule over at folk skyter opp på nyttårsaften. Om barn eller dyr blir redde så er ikke det noe alle andre skal ta hensyn til så lenge man skyter opp innenfor de lovlige tidspunktene.

Endret av The damned
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ennå mer som skal forbys? Nei, det er jeg ikke enig i. Ikke at fyrverkeri er så viktig for meg personlig (har ikke kjøpt på de siste ti årene eller så) men man kan ikke forby alt som potensielt innebærer en risiko. Å forby høytgående pinneraketter var nok fornuftig med tanke på lang rekkevidde og desto større skade for at man antenner noe utenfor egen synsvidde og man kunne sikkert også innført flere restriksjoner på at man ikke kan tenne opp oppskytningsbatterier o.l. i større folkemengder osv. Men å forby det i sin helhet blir for restriktivt, man kan ikke fjerne alt som kan være farlig om det blir brukt feil. Fyrverkeri er en av historiens mest velkjente uttrykk for festiviteter og det bør man holde på. Det er mye annet som innebærer vesentlig større risiko, som bruk av elektriske verktøy og sågar bilkjøring. At man skremmer dyr er heller egentlig ikke et argument. Man skal selvsagt ta hensyn til dyrene og ikke fyre av i nærheten av hverken ville eller tamme dyr, men naturen selv bråker mye mer i form av bla. tordenvær og andre naturkatastrofer i andre deler av verden. For ikke å snakke om at militære styrker bomber store landområder sønder og sammen i andre land, skal man begynne med dyrevern bør man begynne der.

Så har man dette med at dagens barn og unge i stadig større grad vokser opp i et samfunn der "alt" er farlig slik at man skal beskyttes fra det. Det er flere psykologer som har skrevet forskjellige artikler om "oppvekst med sykkelhjelm og knebeskyttere" og hvilke konsekvenser det har for individet i voksen alder, jeg anbefaler folk å lese litt om det. Ikke at fyrverkeri nødvendigvis spiller ekstremt stor rolle fra eller til i denne sammenhengen men jeg syntes ikke vi bør nøre opp under denne utviklinga med ennå flere forbud.

Anonymous poster hash: 08a53...bfa
AnonymBruker
Skrevet

Ja men dere som synes at fyrverkeri er unødvendig for bare tro på det. Vi som liker fyrverkeri har ventet på det i 12 mnd skal få lov til å bruke det.

Leser at mange klager på at katten har vært skremt osv og at hunden har også vært skremt. Ja men da må dere reise til annet sted hvor det er ikke fyrverkeri når det er nyttårsaften. Ingen andre skal tenke på dere at dere har dyr i huset deres.

Det er ikke å være frekk med dyr men jeg liker også katter og hunder som dere.

Anonymous poster hash: d6a55...8da
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skjer det at folk blir skadet eller det oppstår skade?

1=Folk bruker ikke riktig fyrverkeri

2=Alkohol tilhører ikke fyrverkeri..

3=Folk støtter ikke opp fyrverkeri som skal brukes. Som feks batteri!

4=Folk skal holde seg minst 20 meter eller enda mer hvis dem ønsker for å passe på sikkerheten.

5=Det finnes launch kontrol trådløst avfyringssystem til fyrverkeri som koster bare 300 kr ikke dyrt. Da kan du bare trykke på knapp til å avfyre fyrverkeri hvilken som helst du ønsker.

Skrevet

Leste i avisen at 3 dansker var drept pga fyrverkeri i går. Hvert år er det noen som ødelegger øynene sine pga fyrverkeri. Trist og så unødvendig.

Vedder på at det var hjemmelagd.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/minst-en-maa-fjerne-oeyet-etter-fyrverkeriskade/a/23366002/

Hva som kan være årsaken til dette. Alkohol bruk og ikke riktig bruk av fyrverkeri.

I går hvor jeg feiret nyttårsaften var det noen idioter som fyrte opp på skøytebane batteri fyrverkeri. F* F**n batteri gikk bare i alle retninger men heldigvis så var det ingen som ble skadet.

Håper på at neste år kommer politi gi bøter til de som ikke bruker riktig fyrverkeri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...