Gå til innhold

Hvor lenge kan man bråke i blokk på nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen regel for det egentlig? Stå ingenting i ordensreglene

Anonymous poster hash: 61938...375

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Anonymous poster hash: 61938...375

Skrevet

Det som står i husreglene gjelder uansett. Nyttårsaften gir ikke noe unntak fra reglene. Men det er vel vanlig å strekke seg litt lenger enn vanlig før man ringer på og ber folk roe seg akkurat denne kvelden. Det kan likevel hende at det kommer noen på døra di, folk er jo så forskjellige. Noen skal jo på jobb i morgen tidlig også.

Gjest Meglerfrøken
Skrevet

Jeg ville nok forholdt meg til de vanlige ordensreglene for blokken. Dersom det står at det skal være ro mellom klokken 23-08 på hverdager, og 01-08 i helger, ville jeg nok tolket det som det kan være lov å ha noe bråk frem til klokken 1.

Bank på nærmeste naboene dine og informer de om at du skal ha fest, samt gi de nr ditt, slik at de kan sende melding til deg når de får nok. :)

God fest!

• Liker 1
Skrevet

Husordensreglene settes ikke til side enten det er ukedag, helg, bryllup eller fyllefest i en boligblokk. Man tar hensyn til at man har naboer, særlig etter kl. 23.

Ellers er der noe som heter helligdagsfred, hvilket lovverk det tilhører husker jeg ikke i farten, men den omhandler fred og stillhet på og før røde dager.

Anonymous poster hash: 6cf9b...fec

• Liker 1
Skrevet

Bank på nærmeste naboene dine og informer de om at du skal ha fest, samt gi de nr ditt, slik at de kan sende melding til deg når de får nok. :)

God fest!

Veldig godt tips! Å informere og samtidig presisere at det bare er å si fra hvis det blir for høylytt gir mye større toleranse før man sier fra om noe.

Når naboene mine har varslet på forhånd og bedt meg si fra så "tåler" jeg mer, sikkert fordi jeg da vet at de brydde seg nok til å kontakte meg først.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Alminnelige ordensregler i hele landet er at det skal være nattero mellom kl 23 og kl 07. Nyttårsaften er intet unntak. Dersom du skal ha fest i kveld anbefaler jeg at du varsler dine nærmeste naboer - siden du er sent ute bør du ringe på med lappen. På denne måten sikrer du deg velvillje fremfor sure naboer.

Skrevet

Kl. 23.00.

Det står i fleste ordensreglement.

Anonymous poster hash: 946ab...4ff

Skrevet

Vanlige regler gjelder også i dag, det er ikke noe annerledes bare fordi det er nyttsåraften. Her jeg bor er det 23:00-07:00 etter husreglene, og jeg tror egentlig det er det vanligste, men jeg har også sett andre tider.

I praksis er selvsagt de fleste ganske lite strenge på dette på en dag som denne, men reglene er altså de samme. Jeg bor i en bygård der det som regel er bred aksept for at man holder på utover natten iblant, men da er man altså avhengig av godvilje. Jeg bor i indre vest i Oslo, så det kommer jo til å bråke utover natten uansett.

Det er hengt opp nabovarsel her i huset av en eller annen i etasjen under. Det gir ingen særrettigheter, men det skaper jo denne godviljen man er avhengig av, i hvert fall hos mange. I nabovarselet er vi andre til og med invitert innom hvis vi ønsker, hyggelig nok.

Anonymous poster hash: 7d8a5...693
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Sett opp lapp eller bank på hos naboer og informer dem og at de bare må ringe/banke på døren om det skulle bli for høylytt. Det skal være ro etter 23.00, men har vel aldri opplevd at noen har sagt noe på en nyttårsaften med mindre dere bråker voldsomt langt utover morgenkvisten.

Skrevet

Veldig godt tips! Å informere og samtidig presisere at det bare er å si fra hvis det blir for høylytt gir mye større toleranse før man sier fra om noe.

Når naboene mine har varslet på forhånd og bedt meg si fra så "tåler" jeg mer, sikkert fordi jeg da vet at de brydde seg nok til å

kontakte meg først.

Som tidligere styremedlem vil jeg gjøre oppmerksom på at dette ikke er akseptabelt. Husordensregler og stilletider gjelder enten man gir beskjed eller ikke. Det er andelseier selv som er ansvarlig for å rette seg etter husordensreglene ikke naboene som skal gjøre en oppmerksom på dette.

Klarer man ikke rette seg etter husordensregler har man ingenting i blokk å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Som tidligere styremedlem vil jeg gjøre oppmerksom på at dette ikke er akseptabelt. Husordensregler og stilletider gjelder enten man gir beskjed eller ikke. Det er andelseier selv som er ansvarlig for å rette seg etter husordensreglene ikke naboene som skal gjøre en oppmerksom på dette.

Klarer man ikke rette seg etter husordensregler har man ingenting i blokk å gjøre.

Selvfølgelig gjelder de, men det er da ikke det jeg har svart på? :)

Et godt naboskap kommer av at man har litt takhøyde for andres ønsker i sin egen leilighet, og kommuniserer med hverandre om noe er irriterende, istedet for å kontakte styret og lage bråk. Man kommer langt med høflighet og ydmykhet.

Dette gjelder ikke minst hvis man holder reglene også, mange kan lage for mye bråk før kl. 23, hvorfor ikke si fra til naboene sånn at de ikke er redde for å varsle om det blir for ille?

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville nok forholdt meg til de vanlige ordensreglene for blokken. Dersom det står at det skal være ro mellom klokken 23-08 på hverdager, og 01-08 i helger, ville jeg nok tolket det som det kan være lov å ha noe bråk frem til klokken 1.

God fest!

Er det 01 som er vanlig der du bor? Her i byen er det 07-23 hverdager og 00-08 i helgene.

Anonymous poster hash: 531d9...a06

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg må få si at en nabo som varsler om festligheter i god tid vil oppleve at de rundt er langt mer imøtekommende enn de som tar seg til rette uten varsel. Har jeg fått varsel kan jeg velge å befinne meg et annet sted, har jeg ikke fått varsel må jeg finne meg i det meste frem til 23, men da er all goodwill oppbrukt.

Skrevet

Jeg må få si at en nabo som varsler om festligheter i god tid vil oppleve at de rundt er langt mer imøtekommende enn de som tar seg til rette uten varsel. Har jeg fått varsel kan jeg velge å befinne meg et annet sted, har jeg ikke fått varsel må jeg finne meg i det meste frem til 23, men da er all goodwill oppbrukt.

Nettopp :) Jeg var kjempesliten en gang naboene skulle ha fest, og valgte da å dra til ei venninne for å se film. Heldigvis fikk jeg varsel. Nå har jeg snille naboer som velger fester til da jeg ikke har barnet mitt her, men alt kommer ann på om man kan snakke sammen. Det blir mye nabokrangel om man alltid skal flisespikke på regler istedet for å ha litt toleranse både til de som vil ha en fest, og til de som vil ha ro.

Gjest Meglerfrøken
Skrevet (endret)

Er det 01 som er vanlig der du bor? Her i byen er det 07-23 hverdager og 00-08 i helgene.

Anonymous poster hash: 531d9...a06

Det varierer nok fra blokk til blokk, men her hos oss, er det klokken 01 i helgene.. Her er det ingen av leilighetene som er leid ut, det er bare 7 leiligheter og "voksen" befolkning.

Men ordensreglene blir vel satt av styret i borettslag/sameie, og kan nok variere litt ut ifra hvor mange leiligheter det er, segmentet som bor der osv.

Det står ingenting i husleieloven om tidspunkt for når man skal være stille. (sjekket det nettopp opp, for å være sikker;)

Siden det er nyttår, ville jeg personlig sagt fra til naboene, gitt nr tilfelle de ville ha dempet musikken, og satset litt på goodwill og litt på folkeskikk;)

Endret av Meglerfrøken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...