Gå til innhold

Alkohol og medisiner

Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Jeg er igang med forsøk nr to. Holder for tiden på med sprayen.

Er det noen som vet om jeg kan drikke litt alkohol, selv om jeg bruker spray?

Eller bør jeg holde meg helt unna det?

Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke sikkert, men jeg mener en venninne av meg hadde fått beskjed om å holde seg unna alkohol under hele prosessen. Men det var visst mest for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Suprecur eller Synarela du bruker?

Det er ikke gitt noen forsiktighetsanbefalinger i Felleskatalogen ang. kombinasjon med alkohol. Generelt er det greit å være forsiktig med å kombinere legemidler med alkohol, men det angis altså ingen utpreget risiko i Felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør også hva andre ville gjort.

Jeg hadde garantert ikke hatt problemer med å ta meg et glass vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg, så ville jeg nok tatt et glass vin, eller noe mens jeg hadde sprayet, ja (men ikke under sprøytingen)

Vel, dette er jo ikke bare hypotetisk da, siden det var slik jeg "levde" under medisin-tiden...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trulselinemor

Jeg har ingen planer om å drikke. Ville bare forhøre meg om jeg kunne eller om jeg burde holde meg unna. Vi får snart ferie gjester og da kan det bli at en finner fram alkohold.

Jeg kommer nok til å holde meg unna. Jeg tror det er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt så skal man jo ikke blande medisiner og alkohol. Det er en grunnregel!!!!

Og når det gjelder dere som virkelig ønsker å bli gravide......... og som vet hvordan dere har slitt, ja virkelig slitt for å kunne bli gravide, ja så skjønner jeg ikke at dere engang tenker tanken på å drikke (og røyke) engang............

Alt dere gjennomgår for å bli gravide :cry:

Dette er ikke ment som noe angrep på noen - men en tanke (og mening) jeg har hatt i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg forstår godt hva du mener Usikker. Jeg har ingen planer om å drikke. Jeg ville bare forhøre meg om jeg eventuelt kunne ta et glass dersom vi fikk besøk.

Men jeg drikker nesten aldri ellers, så hvorfor skal jeg drikke nå??

Jeg klarer meg fint med brus, saft og vann.

Røyke gjør jeg heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Lar meg NESTEN ikke provosere Usikker! Men det ble for generalisert for min del! Jeg drikker en gang iblant, og røyker litt. Vi har prøvd å bli gravide i flere år..og du mener at livsstilen min må endres totalt for at vi skal prøve å bli gravide?Eller at jeg burde vite bedre siden jeg gjennomgår så mange prøvelser på veien mot en graviditet!?!

Joda jeg vet at røyking, overvekt, alkoholforbruk etc etc....minsker sjansene for naturlig graviditet..men det gir jo retningslinjer og ikke abslolutte sannheter! Det finnes nesten like mange grunner til at folk er barnløse som det finnes barnløse folk!

Mulig jeg er litt hårsår nå, men for min del så har det vært et absolutt MUST å få leve så normalt som mulig gjennom disse årene..både fordi det tar på skulle streve slik og fordi jeg vil fokusere på andre aspekter ved livet enn bare forplantning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maddie, jeg tror kanskje det er litt forskjell på et hverdagsliv, leve normalt over flere år - og et prøverørsforsøk som er avgrenset i tid på tre måneder. Og nå er det jo et sånt Trulselinemor snakker om. Og som Usikker svarer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Ja...det har du nok rett i...men det er jo også en ekstremsituasjon i seg selv...men jeg forstår jo da bedre hva hun mener! Er fortsatt ikke HELT enig...men kanskje litt mer enig..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt så skal man jo ikke blande medisiner og alkohol. Det er en grunnregel!!!!

En grunnregel fra hvem da?

Mange medisiner kan fint kombineres med alkohol - det er kun noen medisiner hvor dette er farlig!

Ofte vil legen allikevel råde deg til å ikke drikke alkohol når du går på div medisiner, dette skyldes oftere at sykdommen/tilstanden din kan bli forverret når du drikker, ikke at medisinene krever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta
Ofte vil legen allikevel råde deg til å ikke drikke alkohol når du går på div medisiner, dette skyldes oftere at sykdommen/tilstanden din kan bli forverret når du drikker, ikke at medisinene krever det.

Dette er feil.

Svært mange legemidler blir påvirket av alkohol:

Noen mister sin effekt.

Noen får endret effekt.

Noen får en uheldig/skadelig effekt.

Noen gjør at alkoholen får endret/større effekt.

Så det er viktig å lese pakningsvedlegget til hver enkelt legemiddel slik at man får rede på om det er OK å innnta alkohol sammen med medisinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er viktig å lese pakningsvedlegget.

Men jeg er ikke enig med deg i at svært mange legemidler blir påvirket av alkoholinntak allikevel...

Enkelte klasser legemidler skal ikke kombineres med alkohol, og enkelt bør ikke kombineres med alkohol, men å si at man som en grunnregel ikke skal kombinere alkohol og legemidler blir, etter min mening, ganske feil.

(Det er jo en kjent myte at man ikke skal kombinere alkohol og penicillin, f.eks., men det er jo egentlig en helt grei kombinasjon. Det er bare det at det ikke er lurt å drikke alkohol når man har en infeksjon.)

Og så er jo det også et tolkningsspørsmål hva man legger i å kombinere noe med alkohol - et glass vin går ofte greit, men å drikke seg full er jo aldri gunstig, og kan være mindre gunstig når man bruker medisiner enn ellers.

...men det var jo ikke egentlig denne diskusjonen dreide seg om, da... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor
Er det Suprecur eller Synarela du bruker?

Jeg bruker Synarela.

Hadde jeg kunne blitt gravid på vanlig måte, så hadde jeg levd som normalt. Men nå som vi trenger hjelp så bør jeg vel tenke meg ekstra om.

Vanligvis så skal man ikke blande alkohol og medisiner, men jeg har lest om mange som gjør det når de skal igjennom slike forsøk som ICSI.

Jeg ville bare være sikker. Jeg har ingen problem med å se at andre drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...