Mørksjokolade Skrevet 31. desember 2014 #1 Skrevet 31. desember 2014 Beklager, dersom det er noen skrivefeil her, men jeg lurer på når du skal bli få deg en jobb noen plass om det slik at du da konkurrer med andre for å bli ansatt? Jeg har veldig lyst til å bli jordmor eller helsesøster, men er det slik at du da må konkurrere mot andre for å bli ansatt, er det bare et intervju det er for å så bli ansatt? Kan dere forklare meg litt,. Er det høye krav for å bli ansatt som helsesøster eller jordmor
Okapi Skrevet 31. desember 2014 #2 Skrevet 31. desember 2014 Normalt vurderer de flere kandidater, ja. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #3 Skrevet 31. desember 2014 Det blir en slags konkurranse ja. Du har større sjanse for å få jobb et sted du har vært i praksis, da de kjenner deg fra før. Ved et intervju skal du "selge" seg som den beste, og bedriften vil gjøre det superduperbra om de ansetter deg, eller du vil gjøre verdens beste jobb og pasientene vil føle seg som konger f.eks Anonymous poster hash: a6ec7...7e6
Mørksjokolade Skrevet 31. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 31. desember 2014 Normalt vurderer de flere kandidater, ja. Takk for svaret :D
NonJuan Skrevet 31. desember 2014 #5 Skrevet 31. desember 2014 Hei Skjønner at dette er seriøst så jeg skal være ærlig. Du skal alltid gi det beste i deg selv i et intervju. Det er jo alltid en kamp om en stilling, ja stort sett da! Og jordmor er sikkert et herlig yrke det Men prøver ikke å se for meg en konkurranse i dette... Klar ferdig gå.......! Men intervju, ja! Lykke til
Mørksjokolade Skrevet 31. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 31. desember 2014 Det blir en slags konkurranse ja. Du har større sjanse for å få jobb et sted du har vært i praksis, da de kjenner deg fra før. Ved et intervju skal du "selge" seg som den beste, og bedriften vil gjøre det superduperbra om de ansetter deg, eller du vil gjøre verdens beste jobb og pasientene vil føle seg som konger f.eks Anonymous poster hash: a6ec7...7e6 Takk, har du vært på et jobbintervju for helsesøster eller sykepleier?
Mørksjokolade Skrevet 31. desember 2014 Forfatter #7 Skrevet 31. desember 2014 Hei Skjønner at dette er seriøst så jeg skal være ærlig. Du skal alltid gi det beste i deg selv i et intervju. Det er jo alltid en kamp om en stilling, ja stort sett da! Og jordmor er sikkert et herlig yrke det Men prøver ikke å se for meg en konkurranse i dette... Klar ferdig gå.......! Men intervju, ja! Lykke til takk, neida ikke sånn konkurranse 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #8 Skrevet 31. desember 2014 I de fleste jobber så vurderer de flere kandidater ja, og den som gjør det best på intervju i kombinasjon med riktige papirer vil få tilbud om jobben. Men, jeg har vært på flere jobber der intervjuene var mer en screening-prosess, og på slutten av intervjuet fikk jeg vite om jeg ble tilbudt stilling eller ikke. Det var altså ikke slik at de intervjuet 5 stykker og så satte seg ned og bestemte at en av disse ble tilbudt stilling ("Vant" ), det var heller slik at de for hver person de intervjuet bestemte nei/ja, og så tok inn flere til intervju så lenge det var ledige plasser. Dette har typisk vært jobber der de skulle ansette mer enn en person og ikke fylle en spesifikk stilling, butikkjobber, sommerhjelper, trainee-stilling i større firma osv. - jeg tror ikke dette vil være tilfelle for helsesøster eller jordmødre/sykepleiere. Det går også an å bli ansatt internt, feks om man har vært midlertidig ansatt, men pga. lover må stillingen likevel lyses ut for alle og alle kan søke. Da må man nok på intervju men vil kanskje ikke konkurrere med så mange andre da sjefen kanskje allerede har bestemt seg for å gi stillingen til deg.. Vet ikke om det gjøres i helsesektoren, men har hørt om det i andre offentlige bedrifter der noen skal gå fra midlertidig til fast ansatt. Anonymous poster hash: 46d8d...75e
petterm Skrevet 31. desember 2014 #9 Skrevet 31. desember 2014 Første "sortering" av søkere er sortering av søknadene. Da ser man først på om de formelle er på plass(utdannelse osv.) Så ser man på erfaring og andre ting som er relevant. Så plukker man gjerne ut 3 stykker til intervju. Intervjuet brukes til å få et intrykk av søkerne. Hvordan er kjemien? Passer vedkommende til jobben? Tror vi vedkommende vil håndtere publikum greit? Hvordan svarer vedkommende på spørsmålene vi stiller. Det personlige intrykket er viktig. Det hender man oppdager at folk har løyet om tidligere jobber, hva de har erfaring med osv...
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #10 Skrevet 31. desember 2014 Ja, man kan jo velge å se på det som en konkurranse. Det er jo gjerne mange godt kvalifiserte søkere på én stilling - og det er jo bare én av søkerne som får jobben. Kan du spesifisere hva du mener med om det er høye krav for å få jobb som helsesøster eller jordmor? Anonymous poster hash: c1e30...807
Jessica! Skrevet 31. desember 2014 #11 Skrevet 31. desember 2014 Jobbintervju er gjerne en konkurranse mellom flere innkalte. Noen ganger kan det være at man tar inn en og en, andre ganger kalles det inn en gruppe om gangen. I flere tilfeller, kan arbeidsgiver se seg ut noen av de som er blitt intervjuet og kalle inn til et andre eller tredjegangsintervju. Det er ikke alltid den som har mest kompetanse på området som får stilingen, selv om dette er et klart fortrinn. De ser også gjerne på vedkommendes personlige egenskaper og ikke minst hvordan en vil passe inn i det allerede etablerte arbeidsmiljøet LYKKE TIL!
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #12 Skrevet 31. desember 2014 Hører dere helsepersonal er i en annen verden ja, siste jobben jeg søkte på i august 2014 som regnskapsmedarbeider var det 165 søkere på! 7 personer ble tatt inn på intervju, og vi hadde første, andre og tredjegangs-intervju og totalt fra første intervju til tredje intervju gikk det 4 uker. Anonymous poster hash: 1c03d...650
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #13 Skrevet 31. desember 2014 Hører dere helsepersonal er i en annen verden ja, siste jobben jeg søkte på i august 2014. Anonymous poster hash: 1c03d...650 Folk her har vel svart generelt, ikke spesielt for helsepersonal. I mange stillinger, sikkert også som jordmor/helsesøster, er det vanlig med mer enn ett intervju og det kan være mange søker. Det kommer nok helt an på hvor i landet man søker for eksempel (helsesøster på Gol ungdomsskole har nok færre søkere enn jordmor på Ullevål ) Anonymous poster hash: 46d8d...75e
Mørksjokolade Skrevet 31. desember 2014 Forfatter #14 Skrevet 31. desember 2014 Ja, man kan jo velge å se på det som en konkurranse. Det er jo gjerne mange godt kvalifiserte søkere på én stilling - og det er jo bare én av søkerne som får jobben. Kan du spesifisere hva du mener med om det er høye krav for å få jobb som helsesøster eller jordmor? Anonymous poster hash: c1e30...807 Hva er de leter mest etter, ser de etter hva du kan gjøre i praksis eller teori, litt hvilken spørsmål blir de stilt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå