AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #1 Skrevet 31. desember 2014 Blitt invitert på skitur i alpene, men kan ikke stå på alpint. Hørt at snowblades er det letteste å lære og er også det billigste. Er det greit å stå på snowblades i bad gastein og er det relativt enkelt å lære? Har tid til to dagers trening før jeg drarAnonymous poster hash: 8bfd8...098
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #2 Skrevet 31. desember 2014 Jeg sto på snowblades et par-tre ganger i året i åtte år, og holdt følge med selv skiinteresserte venner som hadde 30+ dager pr. år på telemarkski. Hatt mye gøy med dem! Som du sier er det enkelt, og det gjør at det er morsomt selv om man ikke er så ofte i bakken, og jeg kunne i alle fall kjøre ned løyper i alle vanskeligshetsgrader (inkludert svart) selv om det var et år siden sist - i motsetning til feks. å stå på snowboard, hvor den første halvdelen av dagen ofte går med til å bli trygg... Men snowblades i alpene? Nei, nei, nei! Skaff deg heller noen carvingski som er litt enkle å stå på, altså feks. en del innsving på midten slik at svingradiusen blir mindre. Spør i butikken Om du skal være i alpene i noen dager blir sannsynligvis læringskurven veldig bratt, så jeg tror ikke vanskelighetsgraden blir noe problem. Dersom dere skal kjøre utenfor preparerte løyper, så fungerer ikke snowblades - du havner under snøen rett og slett. I tillegg kan snowblades være mye mer ustabilt enn lengre ski, for eksempel i preparerte løyper som har blitt litt "humpete" - snowbladesene er så korte at de blir ømfintlige for dette og du merker veldig godt at det humper, mens lengre ski bare "flyter over" og da er de lengre skiene mye enklere å stå på. Er det forresten noen som selger snowblades lenger? Du bør ha snowblades med vanlig alpinbinding, og da tror jeg ikke at snowblades/binding/sko blir noe særlig billigere enn et godt pakketilbud på ski/binding/sko. Anonymous poster hash: 8799c...50a
Supraspinatus Skrevet 31. desember 2014 #3 Skrevet 31. desember 2014 Ikke kjøp eller stå på snowblades. Det er IKKE lettere en ski og du kommer til å gå på snørra hele tiden. Hver gang jeg ser på en på snowblades går de på trynet. De er vanvittig ustabile og fungerer kun i nypreppet løype. Kjøp, eller lei, nybegynnerski. Carving er en komplisert teknikk så du trenger nødvendigvis ikke ski med denne muligheten. Det er lettere å lære seg skrensesvinger først. Dog er 99% av alle nybegynnerski med stor innsving og carvingkant. Selv lærte jeg meg å stå på ski for 4 år siden. Hadde tidligere bare stått på snowboard. Har avansert fra enkle nybegynnerski til relativt spenstige frikjøringski. Det er fort gjort å bli bitt av basillen. Spesielt i alpene hvor det er mye bra løyper og bra miljø rundt skikjøringen. Lei deg skiinstruktør der nede. Jeg gjorde det selv i Canada og det var absolutt verdt pengene. De har instruktører som kan gi deg tips uansett hvilket nivå du er på. Da vi leide instruktør begynte første dag med carvingteknikk. Etterhvert som vi avanserte begynte vi på brattfjell og kulekjøring. Dette er selvsagt noe vi valgte og du kommer ikke til å bli utsatt for noe du ikke vil selv. Jeg forteller det bare fordi mange går med inntrykket av at skiskole er kun for de som ikke en gang klarer å ploge. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Tusen takk, da kjøper jeg ski. Skal leie meg en instruktør også. Anonymous poster hash: 8bfd8...098
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå