Gå til innhold

Kos av fremmede.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn, men ikke umulig jeg får det en dag. Jeg har dog flere venneprar med barn, og så klart jeg ser dem litt skjeldnere nå når de har hendene fulle av småbarnsstuff. Men de få gangene jeg er på besøk, så er jeg der hovedsaklig for å besøke foreldra, veksler noen ord med småtassene og har av og til med en liten gave eller noe sunt snop.. Men uansett jeg kjenner ikke disse barna og ser de ser på meg som en mann som invanderer huset deres, tar opp plass i sofaen og stjeler oppmerksomheten fra deres foreldre. Men når jeg skal dra kommer dette evindelige spørsmålet "skal mannen få hadekos?" WHY?? Ser ungenen knyter seg helt og at de sikkert ønsker at de kan gå å gjemme seg, men nei da forledre gir seg ikke før dette barnet mååå klemme den fremmede mannen, som heller ikke har lyst å klemme dette forkjølede, snørrete barnet med sjokoladetrut. Stemningen blir så klein, og jeg sier alltid at barnet er ikke nødt og greit å være beskjeden, det er greit å bare vinke.. Men for foreldre er ikke dette godt nok. Hvorfor skal dere ha barnet deres til å kose fremmede? Hvis et barn ikke vil er ikke det da et lite overtramp inn i deres intimsone? Sett det masse i jula når folk skal vise film fra da barnet for nissebesøk, alltid skal det prakkes på en kos.

Anonymous poster hash: 67391...39b
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har det aldri vært vanlig med tvangskos, hadde aldri tvunget barnet mitt til å gi noen en kos når han ikke har lyst. Venner av meg som han treffer ofte og som er mer som en onkel eller tante de pleier å få kos, men da spør jeg om han vil gi en kos. Enten så sier han ja eller så sier han nei, begge deler er helt ok.

Anonymous poster hash: 0cdcb...e62
Skrevet

Man skal ikke tvinge barn eller voksne til den slags, syns jeg i alle fall. Kjenner du ikke barna har du heller ingen grunn til å gi dem en kos og i alle fall ikke når barnet selv ikke ønsker det.

Selv om foreldre er, forståelig nok, megastolt over sine små, betyr ikke det at absolutt alle andre rundt er like begeistra og det syns jeg foreldre må respektere.

Skjønner deg godt, det må da være mer enn bra nok å bare vinke vel!? :klo:

Skrevet

Jeg er helt enig!

Jeg er ikke en "klemmeperson" selv, og har heller aldri tvunget barna mine til å gi klemmer til fremmede.

Men jeg har vært veldig streng på at barna skal hilse og ta avskjed med et håndtrykk der det ikke er naturlig med en klem, dette har vært en del av oppdragelsen.

Men det kunne vært verre enn en klem.

Min far var en "kysse-på-munnen-person", og skulle kysse alle kjente på munnen som "hei" og "hadet", uansett om vi ville, eller ikke. Det føltes som en veldig invadering av intimsfæren.

Jeg foretrekker tusen klemmer framfor dette!

Anonymous poster hash: 969eb...c12
  • Liker 1
Skrevet

Enig i at man ikke skal tvinge barna til å gi "fremmede" kos. Jeg kan spørre, men lager ikke noe oppstyr om hun ikke vil.
I min vennekrets er heldigvis venninnene mine interessert i barnet mitt, så for noen av dem er det faktisk litt sårt om barnet ikke vil gi de hadet-kos. For når de får kos, er det liksom en bekreftelse på at de er likt og "godkjent" av barnet. Men ingen skal tvinges :)

Anonymous poster hash: 3dfc6...f50
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn, men ikke umulig jeg får det en dag. Jeg har dog flere venneprar med barn, og så klart jeg ser dem litt skjeldnere nå når de har hendene fulle av småbarnsstuff. Men de få gangene jeg er på besøk, så er jeg der hovedsaklig for å besøke foreldra, veksler noen ord med småtassene og har av og til med en liten gave eller noe sunt snop.. Men uansett jeg kjenner ikke disse barna og ser de ser på meg som en mann som invanderer huset deres, tar opp plass i sofaen og stjeler oppmerksomheten fra deres foreldre. Men når jeg skal dra kommer dette evindelige spørsmålet "skal mannen få hadekos?" WHY?? Ser ungenen knyter seg helt og at de sikkert ønsker at de kan gå å gjemme seg, men nei da forledre gir seg ikke før dette barnet mååå klemme den fremmede mannen, som heller ikke har lyst å klemme dette forkjølede, snørrete barnet med sjokoladetrut. Stemningen blir så klein, og jeg sier alltid at barnet er ikke nødt og greit å være beskjeden, det er greit å bare vinke.. Men for foreldre er ikke dette godt nok. Hvorfor skal dere ha barnet deres til å kose fremmede? Hvis et barn ikke vil er ikke det da et lite overtramp inn i deres intimsone? Sett det masse i jula når folk skal vise film fra da barnet for nissebesøk, alltid skal det prakkes på en kos.

Anonymous poster hash: 67391...39b

Amen!

Anonymous poster hash: b90df...2ea

Skrevet

Jeg klemmer ikke på barn hvis de ikke tar initiativ selv. Er helt enig med deg, ts, de skal slippe å føle press om å klemme folk de ikke kjenner så godt.

Jeg kan tulle og spøke med barna, sånn som de synes er morsomt på sin alder, og det er den kontakten både jeg og "fremmede" barn er komfortabel med. Jeg er ingen "klemme-person" selv, og jeg synes klem og kos bør være forbeholdt de som barna har et nært forhold til, og som de selv vil gi en klem.

Voksnes behov, som f.eks det å "føle seg godkjent" av barna ved å få en klem, er faktisk ikke viktig. Barn viser "godkjenning" på mange andre måter, f.eks ved å ta kontakt, gi øyekontakt og smil. Klemming og kos er unødvendig, hvis barnet ikke selv tar initiativ til det. Og hvis barnet gjør det, er det ikke pent gjort å avvise.

Skrevet

Dette vet jeg at mange barn med annen etnisk bakgrunn ofte opplever, spesielt hvis de møter på slektninger for første gang. Mange bestemødre som kaster seg over barna, og overøser disse med kyss og klem mens barnet selv er stivt og stumt av skrekk. Forsøker barnet å løsrive seg, eller skrike seg fri, så er foreldrene der og tvinger dem til å gjennomgå dette ritualet mot sin vilje.

Grusomt å se.

Anonymous poster hash: a4bfb...952
Skrevet (endret)

Dette vet jeg at mange barn med annen etnisk bakgrunn ofte opplever, spesielt hvis de møter på slektninger for første gang. Mange bestemødre som kaster seg over barna, og overøser disse med kyss og klem mens barnet selv er stivt og stumt av skrekk. Forsøker barnet å løsrive seg, eller skrike seg fri, så er foreldrene der og tvinger dem til å gjennomgå dette ritualet mot sin vilje.

Grusomt å se.

De har gjerne en annen kultur når det gjelder sånt.

Selv omgås jeg en muslimsk dame med et barn på 1 år. Hun setter ikke barnet i en sånn situasjon, men jeg har opplevd å bli kysset av henne på både kinn og armer hvis jeg har gjort noe hun setter pris på. (og det finner jeg meg i)

Så ja, jeg tror gjerne at det er vanlig.

Endret av Majott
Skrevet

Det hjelper ikke å unnskylde med at det er en del av deres kultur. Jeg ser like fullt foreldre som tvinger barna sine til å finne seg i en slik type behandling, og jeg grøsser hver gang jeg blir vitne til sånt. Og nå er jo uansett temaet barn som skal tvinges til å kose/klemme fremmede, og bestemødre de sjelden ser, regnes også som fremmede.

Skrevet

Helt enig med TS.

Jeg er ingen ihuga klemmer selv og liker i utgangspunktet ikke barn heller, og så er det noen foreldre som forventer at jeg skal ha "kos" av deres søte små. I likhet med TS ser jeg at ungen ofte kvier seg veldig hvis ikke han eller hun kjenner meg godt. Hvorfor skal små barn ha lyst til å klemme meg bare fordi jeg endelig skal gå, liksom???

For all del, når tanteungene frivillig kommer og skal gi meg "hei" eller "ha det" klem, så er det koselig, men det er fordi vi kjenner hverandre og er rimelig trygge på hverandre - de blir ikke tvangskoset verken av meg eller foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer fra klemmefamilie. Og poden min elsker å gi klemmer og koser. Men jeg spør ham og han vil. Og jeg ber ham ikke kose folk som jeg ikke kjenner eller folk jeg vet ikke liker kos.

Skrevet

Mine sønner klemte kun meg når de var små. Dette var forferdelig vondt for oldemor som så dem kun 2-3 ganger pr år, men som allikevel forventet klem når vi skulle dra. Noe som kun skjedde under mild "tvang" noen få ganger, men som oftest ble droppet.

Når oldemor døde var min ene sønn 5 år, og hans kommentar når han fikk høre dette var tung å svelge: "Da slipper jeg å klemme henne mer"

Man skal ikke kreve at unger klemmer alle som er innom. De klemmer de som føles OK, og resten skal de slippe å klemme. Jeg mener dette er første del i opplæringen av hva unger har lov å si nei til når det gjelder egen kropp. De som er tvunget til å klemme alle voksne, ser jeg for meg har vanskeligere for å si nei til uønsket intim kontakt senere også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tvinger aldri jenta mi til å gi noen kos, ikke til pappa eller besteforeldre heller. Men jeg sier nesten alltid "skal X få en hadekos?" når de som er hos oss skal gå. Enten får jeg "ja" eller "nei" fra henne og ikke noe mer mas enn det.

Jeg syns maset kommer mer fra besteforeldre/onkler selv: Nå skal farmor gå, og jeg MÅ få en kos av deg! Hvis jeg ser at hun helst ikke vil, sier jeg at hun bare kan vinke om hun heller vil det:)

Men jeg skal huske på å ikke tilby kos til andre enn familie kanskje, har ikke tenkt på at noen kanskje ikke vil ha kos av lille gullet mitt;)

Anonymous poster hash: b20b2...76a

Skrevet

Det hjelper ikke å unnskylde med at det er en del av deres kultur. Jeg ser like fullt foreldre som tvinger barna sine til å finne seg i en slik type behandling, og jeg grøsser hver gang jeg blir vitne til sånt. Og nå er jo uansett temaet barn som skal tvinges til å kose/klemme fremmede, og bestemødre de sjelden ser, regnes også som fremmede.

Jeg unnskylder da ikke med at de har en annen kultur. Jeg viser til hva hun jeg kjenner gjør, og det er IKKE å sette barnet i slike situasjoner.

Likevel vet jeg at det er mer vanlig i den kulturen å klemme og kysse enn det er i vår kultur, og det gjør denne moren. Uten at hun dermed synes det er ok at sønnen utsettes for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...