AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #1 Skrevet 31. desember 2014 Julepresang... / ...men kanskje det var for meget. Man grubler så, skjønner De. Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #2 Skrevet 31. desember 2014 "Kanskje telegrammet ble borte over orienten", utbrøt man som i selvbedragets siste krampetrekning. Men ens farbrors svoger kunne umiddelbart berette om at noe slikt ikke hadde skjedd siden brødrene Wrights dager. Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #3 Skrevet 31. desember 2014 Plutselig banket det på døren. *bank, bank, bank* "Hvem er det som banker på denne tiden av døgnet?" "Det er kommet et telegram til Dem, Herr Salvesen." "Hva behager?" "Et telegram, herr Salvesen. Fra oritenten." Undertegnede bykset ut av badestampen, og ilte så fort bena kunne bære en, igjennom arbeidsværelset og helt ut i foajeen. Natten var dunkel og fuktig, som en jaktmark for banditter, sjarlataner og taskenspillere. Men undertegnede hadde kun en tanke i sitt sinn; telegrammet fra orienten som man hadde ventet så uendelig lenge på. Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #4 Skrevet 31. desember 2014 "Gi meg telegrammet med det samme!" Undertegnede hadde i øyeblikkets iver glemt alt om etikette og dannethet, og skjøt armen fram igjennom døren, som nå stod på gløtt. Telegram...personen kunne nok ha tolket det hele som et aggressivt utfall mot hans legeme, som tross stod utsatt til i nattens mulm og mørke, men han forbled stanhaftig ved sin last, og enset knapt den ustyrlige iver som nå bruset igjennom undertegnedes samtlige capillærer. "Det er klart jeg skal gi Dem deres telegram, Herr Salvesen. Men først må de undertegne her, her og her." Telegram...ansvarlig pekte med bestemte fingre mot et separat dokument som han antageligvis var forpliktet til å bringe tilbake til sin arbeidsgiver, men undertegnede signerte så hurtig, utålomdig og klosset at det umulig kan ha vært lesbart for selv den fremste skriftlærde i det ganske kongerike. "For noe barbarisk pedanteri!", tenkte undertegnede for seg selv. "Og i en sådann stund!" Likefullt, man hadde nå i det minste fått roet seg tilstrekkelig ned til at tanker kunne få forbli bare tanker, og da den telegramansvarlige igjen la ut på sin ferd i natten følte man seg nogenlunde trygg på at man alt i alt hadde klart å opprettholde en viss grad av anstendighet. "Charlotte...kan det virkelig være? Hvor jeg har ventet og ventet på et livstegn fra Dem!" Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #5 Skrevet 31. desember 2014 Like sikkert som at dag etterfølges av natt, og at livet avløses av døden, like sikkert er det at gledesrusens iver må etterfølges av bunnløs skuffelse, hjertesorg og fortvilelse. Og denne skjebnesvangre natten var således intet unntak. "Hvem var det som banket på så sent?" utbrøt Nora lettere irritabelt ifra ektesengen på soveværelset. Hun hadde latt døren inn til værelset stå åpen, og duften av opiumsrøyk trenget nå igjennom hele husstanden, borret seg inn i undertegnedes nesebor og porer som en ubuden blindpassasjer. "Blindpassasjer", mumlet undertegnede i snurrbarten, og skulte med forakt mot de bleke, ustelte bena hennes, som så vidt kunne skimtes ifra foajeen og via arbeidsværelset, igjennom røyken og smoggen som Nora til enhver tid befant seg i. "Det var ingen. Kun et sendebud som hadde gått seg vill i natten. Legg Dem til å sove igjen." Nora hadde for lengst lært å forholde seg likegyldig til undertegnedes løgner, hvite så vel som sorte, dersom hun i det hele tatt hadde befunnet seg i noen annen tilstand noen gang. Det måtte i så fall ha vært i et tidligere liv. Undertegnede gikk med standhaftige skritt inn på arbeidsværelset, lukket døren til soveværelset hvor Nora lå i ektesengen, og gikk i gang med å bryte opp telegrammets forsegling. Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #6 Skrevet 31. desember 2014 "Aller ærverdigste Herr Salvesen, Det er med stor sorg vi meddeler Dem at Deres gamle mor ligger for døden, og er i ferd med å omkomme og forvitre av tuberkolose. Da vi på grunn av de siste tiders uroligheter i Syd-Ameriken har sett oss nødt til å omdirrigere dette telegrammet via orienten, for å være sikre på at det i det hele tatt vil nå Dem, er det ikke utenkelig at hun allerede vil være begravet idet De har telegrammet i Deres hånd. De aller ærbødigste hilsener fra Det Trans-Atlantiske Amerikakompani." Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #7 Skrevet 31. desember 2014 Undertegnede fikk strak ordnet med billetter til det nye skip, Titanic.Anonymous poster hash: c479d...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #8 Skrevet 31. desember 2014 "Tyst, hva er det jeg hører?" utbrøt undertegnede. "En stemme i natten? Hvem er De, og hvorfor har De kommet inn i mitt hjem?" Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #9 Skrevet 31. desember 2014 "Charlotte, er det dem? Har de omsider returnert fra orienten?" Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #10 Skrevet 31. desember 2014 Charlotte hvem? Har de gledespiker i dette hjem? Det er tante pose.Anonymous poster hash: c479d...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #11 Skrevet 31. desember 2014 Undertegnede var godt bekjent med syfilis-fantasier, men dette var ulikt alt man hadde opplevd før. Hvem var denne "tante Pose", og hvordan våget hun å omtale Charlotte, undertegnedes høyest elskede, som en "gledespike"? "Hvem er De, De som omtaler Dem selv som "tante Pose"? Er De av denne verden? Gjør dem til kjenne umiddelbart!" Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #12 Skrevet 31. desember 2014 Gjøre meg til kjenne? De kjenner da tante pose? Gamle jomfru Pose, er da virkelig av denne verden, har nu den drikkde går med på innerlommen gått dem helt til hodet?Anonymous poster hash: c479d...b1c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #13 Skrevet 31. desember 2014 "For en frekkhet! For en tarvelighet!" Undertegnede formelig ristet av sinne så vel som frykt. Kunne det være gamle synder som var kommet tilbake for å hjemsøke undertegnede? Syfilis-fantasier? Spøkelser? Demoner? Hvordan kunne en mann av vitenskapen i det hele tatt tillate seg å tenke i disse baner? Hoveddøren stod fortsatt lukket og låst, men allievel runget denne fryktinngydende stemmen igjennom samtlige værelser i husstanden. Nora lå fortsatt og sov i ektesengen, og syntes ikke å ense noe som helst av det som nu foregikk. "Er det jeg som holder på å gå fra forstanden? Si meg, tante Pose, hvorfor piner de meg så? Hva er det De ønsker fra undertegnede? Har jeg gjort Dem urett?" Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #14 Skrevet 31. desember 2014 Undertegnede var godt bekjent med syfilis-fantasier, men dette var ulikt alt man hadde opplevd før. Hvem var denne "tante Pose", og hvordan våget hun å omtale Charlotte, undertegnedes høyest elskede, som en "gledespike"? "Hvem er De, De som omtaler Dem selv som "tante Pose"? Er De av denne verden? Gjør dem til kjenne umiddelbart!" Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 0cc5ec8e16d645f26f85471a21ff7dae"] 0cc5e...dae [/ quote] D e driver da vel ikke bigami? Nora, hvor har de da funnet henne, i et dukkehjem? De opplyser at Nora er i ektesengen. Nu er det brått Charlotte? Hva skjer i deres verden? Dette blir så rent for mye for en aldrende jomfru. Anonymous poster hash: c479d...b1c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #15 Skrevet 31. desember 2014 "Spøkelser eller ei, man vil ha seg frabedt beskyldninger om bigami! Vel er Charlotte mitt livs store kjærlighet - hjertets veier er uransakelige - men hun har for lengst forsvunnet til orienten med fremmedkorpset. I mellomtiden har jeg overholdt mine plikter i ekteskapet med Nora, godseierens eldste datter og arving, til tross for at hun er en kald og ufyselig kvinne. Hva har verden kommet til når ærverdige menn ikke lenger kan vente i hengivenhet på et telegram fra en gammel flamme, uten å bli beskyldt for de mest ukristelige bedrifter av tusser og troll fra andre dimensjoner, midt på natten og i ens eget hjem?" Anonymous poster hash: 0cc5e...dae 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #16 Skrevet 31. desember 2014 Må din gamle tante Pose da få be om unskyldning? En jomfru ser ikke alt i fra en herremands øyne eller må vi si gjennom en herremands lorgnetter? Har De husket å få tømt nattpotten? Anonymous poster hash: c479d...b1c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #17 Skrevet 31. desember 2014 Nei, nu ser jeg vognen med Bjørnstjerne Bjørnsom komme i oppkjørselen, hva vil nu denne mann i nattens mulm og mørke? Her skal det nu bli liv og leven.Anonymous poster hash: c479d...b1c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #18 Skrevet 31. desember 2014 Hvor bliver det av dem? Har de sovnet i sokkane?Anonymous poster hash: c479d...b1c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #19 Skrevet 31. desember 2014 Atter blev det dag igjen, og undertegnede våknet opp i en pøl av eget kjøds safter. Men hva var dette for et sted? Der var mennesker i gatene nedenfor vinduet, men mennesker ulikt noe undertegnede hadde sett før. De gikk kledd i underlige, uanstendige plagg, og forbi dem hastet kalesjvogner på rad og rekke. Men kalesjvognene var laget av metall, og der var ingen hest som trakk dem. Undertegnede kunne forstå hva menneskene konverserte om - og de kunne forstå ham - men det var likefullt et fremmed lingo fullt av underlige ord og uttrykk undertegnede ikke hadde hørt før. Undertegnede hev på seg frakk, støvler og gamasjer og hastet ut på gaten nedenfor. For et sammensurium! Hvem var alle disse menneskene, og hvorfor syntes de å være så travle? Undertegnede tok forsiktig tak i armen til en ung kvinne som hastet forbi. Hun så rent forfærdet ut. "Unnskyld meg, unge kvinne, men kunne De være så vennlig å fortelle meg hvor jeg er?" "Mannsgris! Patriark! Pederast!" Før undertegnede visste ordet av det, hadde hun dusjet øynene hans i med noen slags parfymelignende gjenstand hun hadde fisket opp av sin taske. Gud, hvor det sved! Anonymous poster hash: 0cc5e...dae
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #20 Skrevet 31. desember 2014 Hvor bliver det av dem? Har de sovnet i sokkane?Anonymous poster hash: c479d...b1c Eller har skipet seilt Anonymous poster hash: 81162...d31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå