Gå til innhold

Vektnedgang/riktig kalorimengde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Først av alt håper jeg at jeg slipper spydige bemerkninger. Dette er såpass sårt og flaut å snakke om at jeg overhodet ikke våger å skriver under nick.

En skade og sykdom kombinert med inaktivitet og medisiner har gjort at vekta mi i dag er på 140 kg. Ikke noe jeg er stolt av, men jeg jobber med saken. Jeg er tidligere idrettsutøver og drev med konkurranser (og var trener) i rundt 10 år, så jeg vet meget godt hvordan det er å være god trent. Så dette er ikke en god situasjon for å si det på mange måter, og det at jeg har reagert kraftig på medisiner som igjen har ført til voldsom vektoppgang har gjort at det har vært mange tårer og mye skam.

MEN, endelig, etter mye arbeid har jeg klart å komme meg av medisinene og jeg er det jeg vil kalle frisk. Jeg har kjempet ganske hardt, endelig er jeg i full jobb, jeg har fått meg en fantastisk kjæreste som støtter meg, jeg har flyttet til en ny by, jeg har kjøpt min første bolig og ja, i det hele tatt. Og jeg har endelig begynt å trene igjen og jeg er opptatt av sunn mat og livsglede. Jeg tråler bøker etter bøker for sunn livsstil og gjør så mye research som mulig.

Jeg føler rett og slett jeg har gjort alt mulig som jeg kan for å komme meg ut av en vanskelig situasjon. Og i denne situasjonen har jeg altså funnet tilbake til treningen. Og jeg elsker det. Jeg trener nå fem ganger i uken, hvor mandager, torsdager og søndager går med til jogging/løping/gåturer i skog og mark og onsdager og fredager brukes til styrketrening. Jeg trives veldig godt med dette.

Øktene er på mellom 60-105 minutter hver gang. Jeg bruker god tid til både oppvarming og uttøyning grunnet astma (det er i dag de eneste medisinene jeg bruker, men det er ikke disse jeg har referert til når jeg skrev at jeg har kommet meg bort fra medisiner), jeg ser på det som en slags kvalitetstid for kroppen, så jeg nyter i grunn treningene til det fulle. Dessuten må jeg trene opp både mykhet og fleksibilitet igjen fordi jeg ønsker å nå et bestemt mål innenfor idretten jeg drev med tidligere.

Men, det jeg lurer litt på er hvilket kalorinivå jeg skal legge meg på. På en side ønsker jeg vektnedgang, dog en stabil og sunn vektnedgang, og samtidig ønsker jeg å spise nok. I dag ligger jeg på rundt 2000 kalorier, men er usikker på om det er for mye eller for lite. Jeg har brukt ulike kalkulatorer, og de sier mye forskjellig, som igjen gjør meg usikker. Jeg er forøvrig 168 cm høy.

Jeg er forøvrig opptatt av rene og sunne råvarer. Det går en del i bær-smoothies (uten banan) av jordbær, blåbær eller bringebær med litt yoghurt naturell til frokost og lunsj, eventuelt proteinpannekaker, eggerøre eller omelett. Middag består gjerne av fisk, kylling, kalkun eller oksekjøtt, eventuelt noe vegetarisk, med bønner/linser som tilbehør og rikelig med grønnsaker. Holder meg unna poteter og gjærbakst siden jeg ikke er så glad i dette.

Ellers noen råd? :)

Anonymous poster hash: 2a575...d3d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her.

Glemte å skrive at jeg er kvinne. ;)

Skrevet (endret)

Du kan spise hva du vil, vektnedgang kommer av kaloriunderskudd. Et sunt og overkommelig mål for de fleste er en nedgang på inntil 1% av kroppsvekten pr uke. For å gå ned 1 kg fettvev trenger man et underskudd på 7000 kalorier. Nå i begynnelsen kan du dermed faktisk ha helt opptil 1400 kalorier i underskudd pr dag, det gir 1,4 kg nedgang pr uke. Fortsett gjerne på 2000 kcal/dag en stund til du ser om kalorinivået er passe, og reguler opp eller ned ut fra det. Men husk at vekta naturlig svinger uavhengig av fettmengde på kroppen, så følg med på trenden over flere veiinger foretatt under samme forhold (samme vekt, samme tid, samme sted, samme klær, gå på do først) før du gjør noen endringer i kaloriinntaket. Og sørg for at du virkelig får i deg det du skal ha - vei om mulig all mat og bruk en kalorikalkulator med riktige verdier.

Endret av Pringle
Skrevet

Du kan spise hva du vil, vektnedgang kommer av kaloriunderskudd. Et sunt og overkommelig mål for de fleste er en nedgang på inntil 1% av kroppsvekten pr uke. For å gå ned 1 kg fettvev trenger man et underskudd på 7000 kalorier. Nå i begynnelsen kan du dermed faktisk ha helt opptil 1400 kalorier i underskudd pr dag, det gir 1,4 kg nedgang pr uke. Fortsett gjerne på 2000 kcal/dag en stund til du ser om kalorinivået er passe, og reguler opp eller ned ut fra det. Men husk at vekta naturlig svinger uavhengig av fettmengde på kroppen, så følg med på trenden over flere veiinger foretatt under samme forhold (samme vekt, samme tid, samme sted, samme klær, gå på do først) før du gjør noen endringer i kaloriinntaket. Og sørg for at du virkelig får i deg det du skal ha - vei om mulig all mat og bruk en kalorikalkulator med riktige verdier.

Ts her.

Takk for svar.

Ja, jeg fører allerede i dag dagbok og veier all mat (samt bruker diett.no som verktøy). Mest for å ha oversikt over hva jeg får i meg. :)

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Om du er 140 kg så er 2000 for lite. Spesielt de dagene du trener. Du har garantert fått i deg mer enn 2000 kcal for å nå 140 kg så å starte med for stort underskudd er litt som å skyte deg selv i foten.

Jeg ville lagt meg minst lagt meg på 2500 kcal, noe mer dagene du trener(opp til 3000). Med så mye aktivtet og skikkelig mat som kroppen klarer å nyttiggjøre så vil du gå ned i vekt selv om det høres ut som mye kcal. Etterhvert som du blir mindre så nedjusterer du litt og litt frem til du kommer til ca. 2000 som er normalt inntak for en voksen kvinne.

Kostholdet er viktig. Joda, du går ned så lenge du er i underskudd, men kroppen vil ikke bare føle seg bedre med rett mat, du vil også få bedre resultater fysisk når kroppen får næringen den trenger, spesielt i forbindelse med å forme kroppen med trening.

Fokuser på rent kjøtt og egg for proteiner, godt fett fra nøtter, avokado, gode oljer etc og trege karbohydrater fra havregryn, fullkorn etc. Finn blogger etc med inspirasjon til goder oppskrifter.

Jeg elsker f.eks lavkarbogjortenkelt.net. Om du ikke lever lavkarbo så kan alle oppskriftene tilpasses etter det.

Jeg har sett litt på Myfitnesspal og den synes jeg er en av de bedre sidene for å følge med på vekten. Den viser deg veldig enkelt hvor mye kcal du har spist og hvor mye du skal spise med og uten trening den dagen. Lett og oversiktlig. Kan anbefale den mer en diett.no(bare et tips :))

Skrevet

Når det er snakk om så store livsstilsendringer og så høy vekt er det lurt å kontakte lege for råd og veiledning. I tillegg vil jeg absolutt ikke anbefale jogging før du har kommet betydelig bed i vekt, det er en ekstrem belastning på knær og ledd.

Anonymous poster hash: e154f...bc0

• 2 år senere...
Skrevet

TS her, vil bare gi en liten oppdatering:

Det har vært mye opp og ned. Grunnet en voldtekt opplevde jeg å gå ytterligere opp til 160 kg, og var svært langt nede. Heldigvis, etter mye støtte og hjelp klarte jeg selv å ta tak i livet igjen og få det på rett kjøl. 

Veier i dag 98 kg og har gått fra en størrelse 56 i klær til å bruke størrelse 44/46 i topper og 46/48 i bukser. Begynner å nærme meg sakte men sikkert vekten jeg ønsker meg (mitt mål er 80 kg i førsterekke). Kan vel si at mye har forandret seg, endelig tør jeg å gå i kjoler igjen. ;)

Forøvrig: har holdt meg til mellom 1800-2500 kalorier hele tiden, og har trivdes godt med det. Har også bedrevet løping, svømming, styrketrening med mer hele veien. Har ingen senskader og til tross for trening stort sett daglig har jeg verken fått vondt i rygg eller ben. 

Anonymkode: c30b1...320

• Liker 2
Gjest gjest- silje
Skrevet

Så flink du har vært! 

62kg ned er helt fantastisk bra jobba :)

Skrevet

Du har vært kjempeflink! Stå på videre også etter du har nådd målet ditt! Det fortjener du! 😊

Anonymkode: 86bbf...bba

Skrevet

Takk for det! 

Det er godt å føle seg "normal" igjen. :) 

Anonymkode: c30b1...320

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...