Superfood Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 DNB har fond/aksje-sparinger med navn DNB Aktiv 0 %, 10 %, 30 %, 50 %, 80 %, og 100 %. Jo høyere % jo mer av pengene blir forvaltet som aksjer, jo høyere blir risikoen, men jo høyere blir gevinsten også, da de ønsker å fremme at fond er ''garantert'' trygghet og jo mindre aksje % i sparingen, jo tryggere er det? Uansett; hvem bør jeg velge? Jo høyere % jo lenger frem i tid er sparingen ''beregnet'' på også, men hva om jeg ønsker å mikse de? Ha lav risiko, høy sjanse for å ''vinne'', og kortsiktig tenking hvis jeg vil, og langsiktig tenking hvis jeg vil? Eller er det enkleste da å investere i enkeltaksjer, du må da ha oversikt, men du kan jo lettere velge deg fram til lav risiko og høye sjanser for å vinne?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #2 Skrevet 31. desember 2014 Hvor lang tidshorisont har du? Du kan fint kombinere flere av disse fondene. Enkeltaksjer vil ha høyere risiko enn disse fondene, spesielt hvis du ikke har oversikt og kunnskap om markedet. Ut fra ordlyden i innlegget ditt er ikke enkeltaksjer veien å gå. Anonymous poster hash: 3dbda...447
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2014 #3 Skrevet 31. desember 2014 Riktig som det sies over her. Det finnes jo flere momenter i slike vurderinger, men generelt er det slik at jo lengre det er til du trenger å ta pengene ut igjen, jo større risiko kan du ta. Du tåler større svingninger på penger du ikke er avhengig av å ha i hende med det første. Enkeltaksjer svinger jo også i hovedsak mer enn aksjefond gjør, av naturlige årsaker. Selv har jeg hatt en del penger i DNB Global Indeks i det siste, etter at jeg tok dem ut av India etter oppsvinget etter regjeringsskiftet der. Helt middels risiko, men har hatt skikkelig stang inn. Opp 18.50 % siste tre månedene, og man kan jo selv regne på hvor mange år det hadde tatt å få tilsvarende avkastning på sparekonto. Godt mulig du vet det, men indeksfondene tar da sikte på å ha omtrent samme utviklingen som en gitt markedsindeks, og prøver å oppnå det ved å investere i et representativt utvalg aksjer. Det er vanligvis ikke der man henter mest penger, men det passet meg greit. Har innsett at jeg ikke har tid eller kunnskap nok til å følge godt nok med til å ta kontrollen selv, sånn i hverdagen, så jeg har gitt meg hen til fond. Vil også legge til at de fleste statistikker viser at fond med lave forvaltningshonorarer ikke gjør det noe dårligere enn de med høye honorarer. Dermed er det (i det store bildet, på enkeltpersonnivå er det selvsagt langt mer uforutsigbart) i utgangspunktet ikke noe poeng i å kaste bort flere prosent på høye honorarer. Viktigere å sjekke hvem som forvalter fondet, og f.eks. om vedkommende nylig tok over. Jeg er ingen ekspert, samtidig som jeg har økonomisk rom (jeg er student, så alt er relativt) til å ta litt større sjanser enn bare å ha penger på konto, og da har fondssparing vært kjærkomment. Anonymous poster hash: 5b847...a24
Superfood Skrevet 31. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 31. desember 2014 Hvordan er det med skatt hvis du har kombinasjonsfond (&-vise aksjer og fond). Er det ikke litt ''provoserende'' at bankene mener jo høyere aksje % jo høyere risiko? Det er jo en måte å kommunisere at fond er risikofritt, noe det ikke er. Jeg tenker langsiktig sparing her, men uansett om det blir dramatiske svingninger kan både aksjefond og fond gå konkurs fort, og da er pengene rett ut..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå